Det här gäller i första hand just nu Fearful Symmetry, men kan säkert appliceras på andra spelvärldar. Jag ska försöka hålla det så generellt jag kan.
I Fearful Symmetry så börjar Konstiga Saker Hända. Det gör det ju alltid i Agency, men den här specifika saken är att folk börjar dyka upp med groteska kroppsförändringar av extremt onaturliga slag, och att de ofta dör av det. Det finns såklart en källa till dessa förändringar, som nog helst inte ska avslöjas redan i första scenariet.
Min fråga är: När fokuset i spelet är utredning av mysterier, hur gör man så att ett scenario kan av spelarna upplevas som "avslutat", utan att de nödvändigtvis fått hitta det ultimata svaret på mysteriet de utredde?
Jag har ett par funderingar:
(I Fearful Symmetry är, preliminärt, tanken att spelarna först ska ledas att tro att det är något slags biovapen, sedan att det kanske är något slags utomjordisk eller interdimensionell invasion, sedan kanske något annat, och slutligen inse att nä, det är bara smarta typer som kommit på ur man vrider mänskliga kroppar längs andra rumsliga dimensioner än de tre vi är vana vid, och när RP vet det så går kampanjen in i nästa fas där det mest handlar om containment, hantering av en eskalerande situation.)
I Fearful Symmetry så börjar Konstiga Saker Hända. Det gör det ju alltid i Agency, men den här specifika saken är att folk börjar dyka upp med groteska kroppsförändringar av extremt onaturliga slag, och att de ofta dör av det. Det finns såklart en källa till dessa förändringar, som nog helst inte ska avslöjas redan i första scenariet.
Min fråga är: När fokuset i spelet är utredning av mysterier, hur gör man så att ett scenario kan av spelarna upplevas som "avslutat", utan att de nödvändigtvis fått hitta det ultimata svaret på mysteriet de utredde?
Jag har ett par funderingar:
- Falska lösningar. Rollpersonerna upptäcker att offret jobbade med radioaktivitet / biovapen / mysko rymdtunnlar och tänker att hen blev smittad av något därifrån. De stänger ner företaget och tycker att deras uppgift är löst.
- Rollpersonerna får lösa några steg, och avsluta med någon form av konfrontation eller annat tydligt "avslut". En av offrets vänner har också försvunnit, och när rollpersonerna hittar hen så är hen också död, och har skrivit "förlåt mig" i ett självmordsbrev. Rollpersonerna har inte alla svar, men de kan tänka att de hittat källan till det lokala "utbrottet" och SL informerar om att inga av deras undersökningar av kvarvarande spår leder någon vart.
(I Fearful Symmetry är, preliminärt, tanken att spelarna först ska ledas att tro att det är något slags biovapen, sedan att det kanske är något slags utomjordisk eller interdimensionell invasion, sedan kanske något annat, och slutligen inse att nä, det är bara smarta typer som kommit på ur man vrider mänskliga kroppar längs andra rumsliga dimensioner än de tre vi är vana vid, och när RP vet det så går kampanjen in i nästa fas där det mest handlar om containment, hantering av en eskalerande situation.)