Nekromanti Felsatsningar hos WotC?

Torbjörn

Swordsman
Åter dags för lite funderingar.

Sättet att spela rollspel är ju högst personligt. Vissa lägger mer tid på själva ROLLspelandet medan andra lägger mer tid på rollpersonsUTVECKLINGEN. Till viss del borde själva spelet påverka hur rollspelandet ser ut och de som gillar karaktärsutvecklingen väljer spel där det momentet får mycket utrymme. Jag har inte spelat D&D mer än 1 1/2 år, men följande tendens tycker jag mig ändå kunna se:

D&D är ett spel som främjar rollpersonsutvecklingen! Mer än något annat rollspel jag spelat. Detta var en av anledningarna till att jag började spela D&D. Innan jag började spelleda D&D spelledde jag en hel del Call of Cthulhu, raka motsatsen till D&D när det gäller karaktärsutveckling. Där sattes verkligen rollspelandet i centrum. Då kunde jag sakna möjligheten att utveckla karaktärerna mer, att genom nivåhöjningar långsamt bli mäktigare. Detta var en av anledningarna till av det blev D&D.

Nu är jag dock mer tveksam till karaktärsutvecklingen i D&D, det känns som om den gått till överdrift lite grann. Det verkar som WotC lägger all sin energi på att ge ut nya böcker med tilläggsregler. Inte ens moduler som borde fokusera på äventyr och miljöbeskrivning gör detta i någon större utsträckning - kampanjmoduler som Shining South, Unapproachable East osv, som borde fylla sitt innehåll med intriger, platsbeskrivningar och äventyr, är istället fullproppade av nya feats, spells, skills och prestige classes. Det finns feats för allt och spells så man kan gödsla med dem! Istället för att ägna dessa sidor åt äventyrstips eller person- och miljöbeskrivningar så fyller man dem onödig utfyllnad, kanske för att det är lättare och snabbare att komma på nya spells och feats än att beskriva en intressant miljö.

Är det för att tjäna "lätta" pengar som man gör detta? Eller finns det verkligen ett behov av alla dessa tillägg? Finns det någon som när man läser Unapproachable East jublar över spellen Greenfire - precis den man saknat!

Nu efter bara 1 1/2 års D&D-spelande känner jag mest frustration när jag tittar i innehållsförteckngarna i nyutgivna moduler. Och efter Underdark kände jag mig lurad - 100 sidor åt monster, spells och annat som man har i överflöd - men ytterst lite detaljerad info om platser, mest kortfattade beskrivningar.

Kanske ett av de mest framgångsrika och största rollspelen genom tiderna biter sig själv i svansen. Kanske håller man på att skrämma bort hängivna spelare genom att systematiskt satsa på fel produkter? Skrämma bort spelare genom att pracka på dem massa tilläggs-nonsens så att en tom känsla infinner sig när de läst igenom den nya modulen - "var det inte mer än såhär?" Så känner jag i alla fall!

Torbjörn - som trots allt ändå tycker om sitt D&D - mest för att Forgotten Realms är en skön spelvärld. :gremsmile:

Eksem

Champion
Det är den där gamla fluff vs crunch-debatten va? Jag har följt den lite på Wizards Eberron-forum, och vad jag kan se där är väldigt många ganska så förtjusta i crunchet. Själv tycker jag att balansen har varit väldigt bra i de böcker jag skaffat hittils (Eberron CS, Sharn, Five Nations och Heroes of Horror), det har varit en hel del crunch, visst, men också mycket och dessutom bra fluff. Möjligen har Eberron-böckerna mer fluff än Forgotten Realms-böckerna? Någon som köper båda som vet?

I vilket fall, jag får känslan av att D&D alltid har sett ut lite sådär. Men jag är ju ny i gemet, så jag vet inte.

Feliath

Swashbuckler
Om jag minns rätt: tvärtom faktiskt

Kanske ett av de mest framgångsrika och största rollspelen genom tiderna biter sig själv i svansen. Kanske håller man på att skrämma bort hängivna spelare genom att systematiskt satsa på fel produkter? Skrämma bort spelare genom att pracka på dem massa tilläggs-nonsens så att en tom känsla infinner sig när de läst igenom den nya modulen - "var det inte mer än såhär?"
Jag vill minnas att WotC gjorde en marknadsundersökning på ämnet, och det visade sig att den bastanta majoriteten av spelarna ville ha mer regler, monster, föremål och sådant — sådant som är jobbigt att göra själv, alltså. Stämningsmaterial av den sorten du eftersöker var betydligt mindre populärt.

Förbehåll som sagt för felaktigheter — de här undersökningarna var för ett bra tag sedan, i 3E:s arla barndom, och jag har bara mitt minne att gå på — men nej, jag tror inte att de dabbar sig. Tvärtom tror jag att de mycket medvetet ger åt folket vad folket vill ha. Underligt vore väl annars, om de inte hade hygglig koll på vad som sålde bäst och också försökte producera just detta.

/Feliath — Xa-bim!

Torbjörn

Swordsman
Re: Om jag minns rätt: tvärtom faktiskt

Jag vill minnas att WotC gjorde en marknadsundersökning på ämnet, och det visade sig att den bastanta majoriteten av spelarna ville ha mer regler, monster, föremål och sådant
de här undersökningarna var för ett bra tag sedan, i 3E:s arla barndom
Tvivlar inte alls på detta, i FRCS och grundreglerna finns ju inte så väldigt många prestige classes eller feats - då fanns kanske ett sug efter mer sådana. Det var då naturligt att man i nya moduler gjorde fler, men nu fylls varje ny produkt med dessa - kanske dags med en ny undersökning? Åtminstone jag har nu tillräckligt med dem, vägrar tro att jag är ensam om detta!

Tvärtom tror jag att de mycket medvetet ger åt folket vad folket vill ha.
De ger mig vad jag vill ha också, faktiskt. Jag köper deras moduler, de är väskrivna och håller hög kvalite, men jag får också betala för mycket som jag egentligen inte vill ha.

Torbjörn

Torbjörn

Swordsman
Själv tycker jag att balansen har varit väldigt bra i de böcker jag skaffat hittils (Eberron CS, Sharn, Five Nations och Heroes of Horror), det har varit en hel del crunch, visst, men också mycket och dessutom bra fluff. Möjligen har Eberron-böckerna mer fluff än Forgotten Realms-böckerna? Någon som köper båda som vet?
Jag köper bara FR och kan därför bara uttala mig om detta. Balansen i modulen Silver Marches var perfekt, några få prestige classes och annat sånt crunch, men väldigt mycket och väldigt bra fluff - en perfekt blandning. Silver Marches var dock en av de första modulerna till FR 3E och WotC har gått ifrån detta format och senare moduler ser annorlunda ut. Nu är det mycket crunch och mindre fluff - fel proportioner alltså.

Torbjörn

Rising

Vila i frid

Jag köper deras moduler, de är väskrivna och håller hög kvalite, men jag får också betala för mycket som jag egentligen inte vill ha.
Ska jag vara krass så tror jag att de tänker så här: Det finns i huvudsak två sorters målgrupper:

1. Sådana som köper många böcker och som har råd att köpa många böcker. Även om vi fyller böckerna med mycket de inte vill ha, så kommer de ändå att fortsätta köpa böckerna (och sedan gnälla på diverse forum över de delar som de inte gillade), för de är hardcore-nördar.

2. Nybörjare och sådana som inte har samma brinnande intresse. De köper inte många böcker, men när de väl gör det så vill de ha mycket spelighet skrivet av riktiga spelmakare. Får de inte vad de vill ha så slutar de köpa böcker helt och hållet.

De kan alltså göra böcker som köps av båda målgrupperna - just eftersom de kan räkna med att de som är hardcore och som köper många böcker, de kommer fortsätta att göra det.

Torbjörn

Swordsman

De kan alltså göra böcker som köps av båda målgrupperna - just eftersom de kan räkna med att de som är hardcore och som köper många böcker, de kommer fortsätta att göra det.
Ja visst, men det är ett vågspel. Att sitta med missnöjda kunder som köper främst för att det i nuläget inte finns något bättre alternativ är ingen ideal sits för ett företag. Man riskerar ju då att tappa många spelare om det skulle dyka upp ett starkt alternativ. WotC har en stark position på rollspelsmarknaden nu men detta kan ju ändras.

Torbjörn.

Jaak

Warrior
Ja och nej, dvs ett nja

Jag använder de andra flesta böcker när jag skapar en karaktär mest för att jag optimerar min karaktär regelmässigt men också ROLLspelsmässigt. Så använder böckerna gör jag.

Jag tror iofs att även jag skulle vilja ha mer historia och mindre spells feats och prestige klasser. Jag tror att problemet är att fluffet är för dåligt. Det är mkt; "En levande skattkista börjar äta upp traktens tjuvar när de försöker stjäla från kistan." Läs ideer till äventyr i dmg:n det är skrattretande. Nästan bara döda-den- eller lämna-det-uppdrag. Lite eftertanke vore kul.

Nightowl

Champion

Stämningsmaterial av den sorten du eftersöker var betydligt mindre populärt.
Dessutom verkar det som en stor (hur stor minns jag inte) grupp av deras kunder gillar att göra helt egna världar - och D&D är ju faktiskt ett världslöst rollspel EGENTLIGEN. Och crunch är ju lättare att anpassa till en egen värld än fluff.

Erik

Eksem

Champion
Re: Ja och nej, dvs ett nja

"Jag tror att problemet är att fluffet är för dåligt."

Det är lite olika beroende på vem boken riktar sig till, tror jag. Jag har bara böcker där mottagaren uppenbarligen är en DM, och de böckerna har ofta mycket och väldigt bra fluff. Heroes of Horror som jag precis börjat läsa i är verkligen jättebra hittils.
Jag har bläddrat lite i t.ex. Explorers Handbook, som verkar mer spelar-riktad, och den känns i alla fall vid genombläddring väldigt tunn.
Kanske är det så enkelt att DM-böckerna passar oss DMs bäst, medan spelar-böckerna passar spelarna bättre?

Torbjörn

Swordsman

Dessutom verkar det som en stor (hur stor minns jag inte) grupp av deras kunder gillar att göra helt egna världar - och D&D är ju faktiskt ett världslöst rollspel EGENTLIGEN. Och crunch är ju lättare att anpassa till en egen värld än fluff.
Men i så fall skulle man väl inte stoppa in crunchen i världsspecifika moduler? Om folk vill ha crunchen till sina hemmasnickrade världar vill de förmodligen inte betala för massa Forgotten Realms-fluff.

Då är det väl bättre att ha rena fluff-moduler (finns väl inga vad jag vet, förutom några få äventyr) och rena crunchmoduler (finns väl massor vad jag vet)? Detta skulle för övrigt vara en modell som skulle passa mig utmärkt!

Torbjörn

Dilandau

Myrmidon

Man stoppar in krunchet i världsspecifika moduler för att få så många som möjligt att vilja köpa dem. Krunchkillen tänker "Och, vilken cool prestigeklass", Flufflickan tänker "Vilken spännande miljö att spela i".

Nightowl

Champion
I stort sett medhåll

Jepp. Det finns tillräckligt många som vill ha fluff för att det ska löna sig. Dessutom är det fluff som direkt klibbar vid det krunchiga, som en prestigeklass bakgrund, lättare att porta över än ett land, t.ex.

Monster är ett annat bra exempel.

Erik

Jaak

Warrior

så e de absolut eller man har iaf mer nytta av läsningen som dm och då ger den väl mer. men jag tycker fortfarande fluffet är kasst.

sen dm:ar jag en hel del måste jag bara påpeka. så det är inte där skon klämmer.

Jaaken som verkligen tycker fluffet är för dåligt

Eksem

Champion

Hmm, det kan ju bero på olika saker. Jag har själv gillat allt fluff jag läst hittils, vi kanske kan jämföra böcker och se om det är så att Wizards är ojämna beroende på bok, eller om vi har olika krav?

Heroes of Horror - Mycket bra tips på vad skräck är, hur det passar ihop med D&D, hur man hanterar spelare, hur man skapar bra skurkar och mycket mycket annat. Välskrivet, inspirerande och konkret.

Five Nations - Noggranna beskrivningar av spelvärlden, men miljöer, äventyrsplatser och uppslag och viktiga personer och hur allt kan användas i spel. Ojämn. Vissa kapitel är utmärkta, andra på sin höjd okej eller sämre. Verkar bero på vem som skrivit kapitlet, men det är svårt att avgöra vem som skrivit vad.

Sharn - Tar upp Sharn, och går noggrant igenom vad man kan göra i Sharn, vilka som lever där, och vilka kvarter som finns och vart de ligger. Även organisationer verkar i staden och hur lagar efterföljs. Torr som fnöske, men vansinnigt användbar.

Eberron Campaign System - Jättebra spelvärld, väldigt bra och inspirerande beskriven, spännande och lagom omfattande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Enligt WotC så är D&D större ...

... än någonsin. Även om det finns de som tvivlar på det, verkar det som om D&D lever i allra högsta välmåga, och det om något borde tyda på att WotC gör mycket saker rätt.

I Sverige har jag aldrig upplevt att D&D varit så himla stort, men titta på hur det är nu! Visserligen drivs detta till stor del av Internet (som inte fanns när Oldtimer skulle lansera D&D för länge sedan), och av ett gäng högljudda idioter som åker omkring och arrangerar D&D på konvent, och d20-artiklar och recensioner i en speltidning. Men ... i Sverige är D&D större än någonsin, det skulle jag kunna ta gift på! (Oldtimer, tillrättavisa mig gärna om det är så att det var större förr).

Varför är det då så att D&D är så i ropet?

Dels på grund av en trend som gett legitimitet åt speliga rollspel. Det är numera mer än okej att spela speliga rollspel (det är till och med så att pendeln svängt över till speliga rollspels fördel). Alltså fyller D&D ett behov som många rollspelare har.

Samtidigt är D&D bättre presenterat och strategiskt upplagt än på väldigt länge. Du har D&D Basic Set, D&D For Dummies, D&D Miniatures, och snart D&D Player Kit (med mjukinbunden PH, tärningar och ett häfte som hjälper dig få det mesta ut av reglerna). Dessa leder till de tre tunga böckerna (PH, DMG och MM). D&D Miniatures är briljant för att du fortfarande kan spela D&D, fast du bara har en kompis att spela med, eller begränsat med tid.

Och det är också lite orättvist mot WotC att påstå att deras böcker bara innehåller feats, spells och monster. Någon på EN World gjorde ett överslag och kom fram till att en bok i snitt innehåller 4 sidor feats. Jag har inte kollat men spells ligger väl kanske där, och monster något högre. Så säg 25-30 sidor (om det nu inte är en monsterbok, eller en bok om magi, eller nått sånt). Mycket av de övriga sidorna tas upp av beskrivningar av platser, äventyrsidéer och npc's.

Så nä, WotC biter sig inte i svansen. De har en stor portfölj produkter, alla är inte bra, alla är inte dåliga, några är usla, några är fantastiska.

Till slut kommer dock modulsjukan med nya böcker, extra regler och annat att skapa en för tung regelbild, och då kommer man att ge ut 4e.

/Magnus

Hunk

Hero
Hunk svamlar

I Sverige har jag aldrig upplevt att D&D varit så himla stort, men titta på hur det är nu! Visserligen drivs detta till stor del av Internet (som inte fanns när Oldtimer skulle lansera D&D för länge sedan), och av ett gäng högljudda idioter som åker omkring och arrangerar D&D på konvent, och d20-artiklar och recensioner i en speltidning. Men ... i Sverige är D&D större än någonsin, det skulle jag kunna ta gift på! (Oldtimer, tillrättavisa mig gärna om det är så att det var större förr).
Det är fullt möjligt att du har rätt. Åtminstone torde D&D inte ha haft så stort proportionellt genomslag bland svenska rollspelare sedan början av 80-talet innan Drakar och Demoner och Mutant kom att bli fullständigt dominerande.

Sedan är väl frågan om fler spelar D&D nu än som spelade D&D och AD&D under rollspelens glansdagar, men frågan är om inte spelet ändå säljer bättre nu eftersom den genomsnittlige rollspelaren har blivit äldre och därmed oftast har mer cash att spendera på spel. Dock hade ju både Tradition och Titan hyllorna fulla med (A)D&D-prylar under slutet av 80-talet, så en hyfsat stor marknad måste ha funnits då. När man går in i någon av de två rollspelsbutiker som finns i Göteborg idag, så har de betydligt färre D&D-/D20-prylar på hyllorna än vad som fanns förr (detta kan dock komma att ändras...). Jag skulle dock kunna tänka mig att detta delvis beror på att köpvanorna har förändrats - det är betydligt lättare att köpa på postorder nu än då, både från utländska och svenska butiker, vilket givetvis beror på Internet och att en betydligt högre andel rollspelare har VISA-/MC-kort nu än förr.

Det jag tycker är tråkigt med dagens D&D-marknad är, som jag sagt så många gånger tidigare, att det numera i princip bara finns en producent av kortare D&D-äventyr av juste kvalitet - Goodman Games - och att inga svenska butiker bemödat sig att lagerföra deras produkter. Vi får hoppas att någon trevlig snubbe tar tag i detta och börjar sprida Goodmans evangelium till den svenska marknaden!

Torbjörn

Swordsman
Re: Enligt WotC så är D&D större ...

Och det är också lite orättvist mot WotC att påstå att deras böcker bara innehåller feats, spells och monster. Någon på EN World gjorde ett överslag och kom fram till att en bok i snitt innehåller 4 sidor feats. Jag har inte kollat men spells ligger väl kanske där, och monster något högre. Så säg 25-30 sidor (om det nu inte är en monsterbok, eller en bok om magi, eller nått sånt). Mycket av de övriga sidorna tas upp av beskrivningar av platser, äventyrsidéer och npc's.
Jag har väl aldrig påstått att deras böcker bara innehåller crunch, det är ju förhållandet fluff-crunch jag tog upp.

Sitter på jobbet och kan därför inte kontrollera uppgifterna riktigt, men:

Hade det varit så få sidor till crunchet hade jag nog aldrig reagerat. Vad gäller Underdark, den modul jag blev mest besviken på, vill jag minnas att mer än hälften av boken var crunch. Resten var fluff av mest översiktlig karaktär.

I Silver Marches däremot, en modul som jag tycker är riktigt bra, är andelen crundh mycket mindre - någonstans i den stroleken som du nämner, om inte mindre.

D&D lever i allra högsta välmåga, och det om något borde tyda på att WotC gör mycket saker rätt.
D&D är ett starkt varumärke, FR likaså - det är klart att detta ger WotC en mycket stark ställning. Böcker, filmer och dataspel ger WotC ytterligare muskler, ingen tvekan om detta. Självklart gör man många saker rätt, om inte annat så ger man ut mycket produkter och man ger ut väldigt snygga produkter och faktiskt också bra produkter. Jag tror också att WotC i större utsträckning än någon annan rpg-tillverkare drivs som ett företag med vinstsyfte, och detta är man också bra på. Många fler faktorer påverkar företagets välmåga än just kvaliteten på rollspelsmodulerna.

Så nä, WotC biter sig inte i svansen
Du kan nog ha rätt här, efter att ha läst inläggen tidigare i tråden verkar jag vara rätt ensam om mina åsikter om fluffet och crunchet i modulerna.

Torbjörn

ro83rt

Swordsman
Silver Marches var dock en av de första modulerna till FR 3E och WotC har gått ifrån detta format och senare moduler ser annorlunda ut. Nu är det mycket crunch och mindre fluff - fel proportioner alltså.
Men har inte WotC en ambition med att upprätthålla en metastory? Det stora och avgörande fluffet i FR ska helst introduceras i en vanlig bok, med typ Drizzt. Sedan när det är avklarat så kan det hamna i ett supplement. Följdaktligen så är det mer komplicerat att prångla ut fluff eftersom det ska förbi så många checkpoints innan det hamnar på forumläret. När det gäller chrunch så spelar det ju inte så stor roll om du lägger till en lila eldspell till den redan kulörta samlingen med eldspells.

WotC måste få in pengar men eftersom det segar med fluffet så fylls sidorna med speltekniska varianter istället.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nej för fan

Du kan nog ha rätt här, efter att ha läst inläggen tidigare i tråden verkar jag vara rätt ensam om mina åsikter om fluffet och crunchet i modulerna.
Nej, nej, nej. Du är inte ensam alls. Det finns många som tycker som du. Det finns en hel subkultur inom D&D-hobbyn som tycker som du. Så skrapa inte med foten, stå upp för fluff!

Själv tycker jag att D&D är i crunchigaste laget, och jag gillar tex WFRP:s ratio bättre. Jag tror ändå att WotC gör rätt, fast deras produkter inte är optimala för just mig.

:gremlaugh:

/Magnus