Lite blandat
Där fridens liljor bor
Ett lajv jag hittade nu när jag genomförde en sökning via google. Arrangörerna har där dekonstruerat
kön och avlägsnat de värderingar vilket det begreppet och ordet är laddat med.
Officiella hemsidan
Kön är enbart intressant för att föra släktled vidare, de flesta giftermål är rena kontraktsgiftermål utan känslor. I vårt verkliga samhälle finns två genus, manligt och kvinnligt, våra sociala kön. Under svart himmel finns inte några som helst medfödda kvinnliga eller manliga beteenden. Istället finns tre genus som definierar förväntat beteende, vilka roll personen har i samhället. Dessa definieras alltså INTE utifrån kön, utan utifrån yrkesroll, status och funktion i den grupp man tillhör. Jag går inte in på beskrivningen av de tre genusen här, se utskick 2, men konsekvensen av dessa tre genus är exempelvis att kön är irrelevant i känslomässiga relationer, sådana relationer styrs istället av de inblandades genus.
Mellan Himmel och Hav
Detta lajv är det första jag hörde talas om som ifrågasatte våra könsroller och det biologiska könets funktion och roll i samhället. Efter detta lajv har flera lajv med liknande former under vilka relationer och socialt kön ageras ut och kopplas ihop med övriga element i spelvärlden.
Artikel från Fea Livia
Officiella hemsidan
En av de största utmaningarna på Mellan Himmel och Hav kommer att vara att gestalta kärlek i dess olika former. Världen är konstruerad på ett sådant sätt att allt från djup vänskap och syskonkärlek till sexuell åtrå och livslång kärlek kommer att vara vanliga rollelement. Detta kräver en hel del, dels av spelarna, men framför allt av lajvformen.
Det har förts relativt få diskussioner om hur man faktiskt kan gestalta kärlek och dess fysiska uttryck. En av huvudfunktionerna med arrangörskollektivet Ars Amandi är att föra dessa diskussioner och förhoppningsvis komma fram till en modell som kan fungera. Målet är att det ska finnas metoder som är lika självklara som de som används för negativ kontakt inom dramalajvandet idag.
Kärlek är så oerhört komplicerat att leka med, framför allt för att det är något vi vill ha. Konflikter som uppstår på lajv finns det alla anledning att reda ut så att man kan vara vänner men incitamentet att avsluta en relation som känns bra kan ju vara mycket mindre. Det är lättare att såra varandra när man är snäll än när man är elak. Det är lättare att ta åt sig av komplimanger än av förolämpningar i en spelsituation, inte för att det är lättare att förolämpa någon, utan för att vi gärna vill bli uppskattade.
Det sagt är det första att slå fast vad
kön är, eller snarare inte är. Är det det socialt konstruerade eller biologiskt konstruerade. Eller kanske det som personen känner att den har, trots att det biologiska ej bekräftar denna känsla?
En smal del av lajvsverige är fokuserad på relationsanarkiska spörsfrågor. Dess aktiva aktörer har berett vägen och öppnat upp diskussionen kring
kön och
könsroller framförallt inom lajvsverige, men även till viss del inom rollspelssverige.
Det absolut svåraste med dessa hårt drivna kontextuella världar och lika hårt hållna karaktärer man spelar, är att ge upp det man själv för med sig in i en roll. En karaktärsroll vilken fått sitt genus avlägsnat och det biologiska könet spelar roll enbart i fortplantningssyfte enligt förutbestämda regelverk, är oerhört svårt att som spelare anamma, förstå och agera som. Detta skapar också upphov till ifrågasättande av ens egna åsikter, uppfattning och tolkningar om vad genus och biologiskt kön är. Hur det skapas, hur det interagerar med övriga kontextualiserade begrepp i omvärlden och hur det interagerar och vilka former och vilken grad av inflytande det har.
Vad skiljer då lajv från bordsrollspelande? Abstraktionsgraden. Under ett lajv är det ett steg att träda in i sin roll. De regler och sociala och fysiska ramar man har att relatera till är av enklare natur. Bordsrollspelandet har ett mellanled, nämligen karaktärsbladet och de eventuella tillbehör som krävs för att kunna hantera ramverket under vilket karaktärerna interagerar med spelvärlden via. Dessutom begränsas bordsrollspelandet i den geografiska dimensionen av att det är inte inriktat på att ta plats och agera ut i det fysiska rummet samt använda sig av de objekt som finns i det.
Det kräver också att man är högst medveten och upplyst om premisserna när man påbörjar en spelsession där man lyfter bort och kopplar bort genus och biologiskt kön. Det må komma invändningar att detta inte är vad Dnalor är ute efter. Dock vill jag påpeka det faktum att enbart göra lätta förändringar i genuskontexten och tillskriva könet andra egenskaper än de som vi är införstådda med i dagens svenska samhälle, kräver mycket tankekraft och acceptans för att trovärdigt kunna ageras ut under spelsessionen.
Däri ligger problematiken. Att både genus och kön är värdeladdade begrepp som rymmer såpass mycket att det är oerhört svårt att frikoppla, eller förändra innehållet av, från ens begreppsvärld. Det kräver en acceptans för denna kontext och en insikt och förståelse av hur den ser ut. Det kräver med andra ord förarbete och tankeprocesser innan utförandet kan genomföras.
Hur skulle då ett feministiskt rollspel se ut?
Till att börja med skulle det definiera vad kön och genus är. Utöver det skulle det problematisera och/eller synliggöra dessa två begrepp - alternativt helt och hållet avlägsna dessa från kontexten vilket spelet är skrivet i.
Synliggörandet är en sund strategi - där man synliggör likheter och/eller olikheter mellan genus och kön. Det sociala verktyget är vad vi har att förhålla oss till inom bordsrollspelet och det är också oerhört skarpt och precist. Ett feministiskt rollspel behöver inte specifikt utmåla kvinnan som norm och överordnad mannen. Ej heller behöver det helt neutralisera de olikheter och skillnader som finns mellan könen. Däremot behöver det i min mening belysa sociala, fysiska, och biologiska relationer mellan individer. Det är viktigt att hålla i åtanke individens (både spelarens och rollpersonens) egen åsikt om detta samtidigt, då det är nyckelpunkten för en adekvat utförd prestation.
Huvudsatserna är således att belysa, ifrågasätta och kontextualisera könsroller och biologiskt kön. Skriva och agera medvetet om dess implikationer i alla dimensioner av omvärlden som både spelare och rollperson tangerar, innefattar och skapar. Som spelskapare kräver det ett koncept och kontext vilken den skapar sin spelvärld utifrån och att medvetet bibehålla detta. Som spelare kräver det förståelse av spelvärldens kontext och sin rollpersons tankar och värderingar kring sig själv och sin omvärld.
Kommer mera senare. Förmodligen också korrigeringar av det jag skrivit i detta inlägg.