Nekromanti Feministiskt självförsvar i skolan

Korpen

Hero
TheSod said:
...Paxen, om du tycker att detta att ge fullt ut lika lön är att kvinnor PRIVILEGIERAS, snarare än ges det som är deras förbannade rättighet, eller att det bara "påstås" att det är en overall fördel att ha kuk när det gäller hur samhället behandlar en, så förstår jag att alla dessa feminister har varit arga och elaka mot dig.
Problemet ligger nog närmast i vad som definieras som ”lika lön”, det är mkt ovanligt att kvinnor har signifikant lägre lön än män inom samma yrke, företag och aktiv tjänstetid.

!Paxen

Swashbuckler
TheSod said:
...Paxen, om du tycker att detta att ge fullt ut lika lön är att kvinnor PRIVILEGIERAS, snarare än ges det som är deras förbannade rättighet, eller att det bara "påstås" att det är en overall fördel att ha kuk när det gäller hur samhället behandlar en, så förstår jag att alla dessa feminister har varit arga och elaka mot dig.
Du förstod nog inte vad jag menade. Vi tar om det du anmärker på.

tid inlägg said:
Majoriteten håller inte med mig, utan tycker att kvinnor ska priviligeras fram till att det råder fullt ut lika lön och andra priviligier som män har eller påstås ha. Ett fåtal håller med mig.
Det som är rött är det väsentliga. Det jag menar, som du inte förstår, är att dom flesta feminister som jag har träffat, och som har pratat om vad dom tycker, är att inga lönehöjningar ska ges till män under tiden som kvinnor har lägre lön. Visst låter det bra, för på det sättet så går det ju snabbare. Men jag tycker att det först och främst är viktigare att sätta lika lön för lika arbete från början. Att vissa män har en annan lön kan ju bero på en mängd olika anledningar, som exvis arbetserfarenhet, utbildning och liknande. Men självklart så ska en kvinna och en man som är exakt likadana gällande ålder, utbildning och erfarenhet, få exakt lika lön.

Sen så handlar det inte bara om privilegium ang lön. Flera pratade om att det även skulle finnas en extraskatt för män, då män hade det bättre. Huruvida hbt- personer skulle krävas på samma skattehöjning är jag inte säker på. Ej heller om kvinnor skulle få skattelättnader.

Åh, så har vi den klarsynte läraren jag träffade en gång. Hon menade, på fullt allvar, att män skulle vara tvungna att registrera sitt DNA för att polisen lättare skulle hitta våldtäcksmän! Hon tog jag aldrig seriös dock, så jag ska inte lägga henne på feminismen.

I vilket fall som helst hoppas jag att du förstår bättre vad jag menar nu. Det var slarvigt skrivet av mig, det erkänner jag, men att det ska ge upphov till en sån irritation. Vi kollar på det igen.

TheSod said:
Näe, det är.. Det är.. Obeskrivligt. Man känner ditt förakt mot mig där. Paxen, om du tycker att detta att ge fullt ut lika lön är att kvinnor PRIVILEGIERAS, snarare än ges det som är deras förbannade rättighet.

Tänk på det, gott folk. Skriv inte slarvigt.

Doomhamster

Swordsman
Paxen said:
Du förstod nog inte vad jag menade. Vi tar om det du anmärker på.
Du menar på samma sätt som du inte förstår att de feminister (eller "feminister"?) du pratat med inte nödvändigtvis är representativa?

Jag ger fullständigt fan i vad nån individuell kvinna kan ha sagt till dig, såvida den kvinnan inte är jag. Mina inlägg har handlat om vad feminister som GRUPP tycker och gör, och där tror jag att jag - som ÄR feminist, som läser feministisk litteratur, som läser ett antal feministiska tidskrifter och bloggar - har bättre koll än du. Faktiskt.

Och återigen - jag kan bara gå på det du skriver. Och oavsett vad du egentligen MENADE, så var det du faktiskt SKREV i högsta grad värt förakt, för det var både korkat och sexistiskt. Jag accepterar att du inte menade det, men försök inte lägga över skulden för din felkommunikation på mig.

Doomhamster

Swordsman
Korpen said:
Problemet ligger nog närmast i vad som definieras som ”lika lön”, det är mkt ovanligt att kvinnor har signifikant lägre lön än män inom samma yrke, företag och aktiv tjänstetid.
Såvida det inte sker individuell lönesättning, för där finns en 2.7% skillnad till männens fördel generellt - EFTER att man räknat bort alla "förklarande" faktorer som att kvinnor tar ut mer föräldraledighet. Detta enligt en undersökning som publicerades i senaste numret av Naturvetarnas facktidning.

!Paxen

Swashbuckler
TheSod said:
Du menar på samma sätt som du inte förstår att de feminister (eller "feminister"?) du pratat med inte nödvändigtvis är representativa?

Jag ger fullständigt fan i vad nån individuell kvinna kan ha sagt till dig, såvida den kvinnan inte är jag. Mina inlägg har handlat om vad feminister som GRUPP tycker och gör, och där tror jag att jag - som ÄR feminist, som läser feministisk litteratur, som läser ett antal feministiska tidskrifter och bloggar - har bättre koll än du. Faktiskt.
Du kanske har bättre koll- enligt dig själv, enligt din erfarenhet. Jag vet inte. Jag kan bara gå efter vad min erfarenhet är, och den är inte bra. Men jag kan säga det att du inte bättrar på den. Du har inte bara missförstått, då har dessutom anklagat mig för att jag är sexistisk. Och du har ingen aning om vem jag är.

Om du träffar ett 100-tal personer som är nykterister, och majoriteten inte låter dig komma till tals, säger endast vad dom tycker då får man väl en dålig erfarenhet av nykterister?

Jag har redan gång på gång sagt att det är min erfarenhet, grundat på vad jag har upplevt. Om du inte vill förstå det, så är det inte värt att argumentera med dig.

TheSod said:
Och återigen - jag kan bara gå på det du skriver. Och oavsett vad du egentligen MENADE, så var det du faktiskt SKREV i högsta grad värt förakt, för det var både korkat och sexistiskt. Jag accepterar att du inte menade det, men försök inte lägga över skulden för din felkommunikation på mig.
Vänta, nu säger du att det jag skrev var korkat och sexistiskt? Vilket då? Jag skrev något som man kunde missförstå, vilket du gjorde, och det erkände jag tidigare. Du gick på som en ångvält, jag förklarade vad jag menade, samtidigt som jag hade roligt att du överreagerade som du gjorde, nu anklagar du mig för sexism, och lägger hela skulden på mig? Fråga, kan du i nästa inlägg du gör, ta ett djupt andetag, tänka igenom vad du ska skriva, och sen skriva det? Mest så att du inte slänger ur ett SEXISM igen, för du gör inte så att jag tycker bättre om feminister.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
TheSod said:
Korpen said:
Såvida det inte sker individuell lönesättning, för där finns en 2.7% skillnad till männens fördel generellt - EFTER att man räknat bort alla "förklarande" faktorer som att kvinnor tar ut mer föräldraledighet. Detta enligt en undersökning som publicerades i senaste numret av Naturvetarnas facktidning.
Brudar kanske jobbar sämre?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Skärp dig, Vitulv!

Vitulv said:
Dumt, onödigt och framför allt tramsigt.

Bättre kan du.

!Paxen

Swashbuckler
Vitulv said:
TheSod said:
Korpen said:
SEXIST! :gremlaugh:

Den vanligaste förklaringen till att kvinnor får lägre lön brukar vara just.. Gravledig!

Jag är ju för lika lön för lika arbete och lika kunskap, så om en kvinna jobbar mindre än motsvarande man, som inte tar ledigt vid graviditet (bara så att ingen missförstår, jag tror inte att män blir gravida, inte som kvinnor iaf). Är 2,7 % lite eller mycket i det sammanhanget?

Vitulv

Re: Skärp dig, Vitulv!

Dante said:
Vitulv said:
Dumt, onödigt och framför allt tramsigt.

Bättre kan du.
Kom igen nu, jag ställde en fråga. Frågor har ingen dött av.

Alltså, allvarligt. Jag skämtar inte. Tänk om det faktiskt är så att kvinnor generellt sett är sämre än män på att jobba. Att de generellt gör en sämre arbetsinsats.

Jag säger inte att det är så, inte ens att jag tror att det är så, men det måste vara tillåtet att ställa sig frågan när man söker efter en anledning till att lönerna skiljer sig 2,7%, utan att bli modererad. Läs mitt inlägg igen, jag har inte uttryckt mig sexistiskt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Skärp dig, Vitulv!

Vitulv said:
Kom igen nu, jag ställde en fråga. Frågor har ingen dött av.
Du ställde en fråga formulerad på vad jag uppfattade som ett nedvärderande sätt, i en deldiskussion som redan börjat bli inflammerad.

Som jag ser det var du antingen ute efter att uppröra, eller så var du extremt tanklös och taktlös.

I båda fallen är en liten tillsägelse definitivt på sin plats.

Särskilt som det inte är första gången du slänger ur dig nedvärderande saker om »brudar« här på forumet.

Xyas

Swashbuckler
Vitulv said:
TheSod said:
Korpen said:
Det finns en annan studie som tittar på arbetsinsats (egen uppfattning, chefens uppfattning och mätbara framgångar och resultat) som inte fann några skillnad mellan män och kvinnor (eller där var såklart massor med skillnader mellan individer, men inget mönster baserat på kön kunde utsköljas).

Så om din fråga är seriöst ställd (vilket du själv påstår, så jag väljer att tro dig, trollig formulering till trots) så är svaret "Nej, brudar jobbar inte sämre". I varje fall om man väljer att tro på forskning och statistik. De 2.7% kommer någon annanstans ifrån. Är en snopp värd 2.7% extra måntro? Det verkar ju så i varje fall.

!Paxen

Swashbuckler
xyas said:
Vitulv said:
TheSod said:
Korpen said:
Det finns en annan studie som tittar på arbetsinsats (egen uppfattning, chefens uppfattning och mätbara framgångar och resultat) som inte fann några skillnad mellan män och kvinnor (eller där var såklart massor med skillnader mellan individer, men inget mönster baserat på kön kunde utsköljas).

Så om din fråga är seriöst ställd (vilket du själv påstår, så jag väljer att tro dig, trollig formulering till trots) så är svaret "Nej, brudar jobbar inte sämre". I varje fall om man väljer att tro på forskning och statistik. De 2.7% kommer någon annanstans ifrån. Är en snopp värd 2.7% extra måntro? Det verkar ju så i varje fall.
Hur är det med ledighet och sjukfrånvaro? Är kvinnor lediga lika mycket som män? Är män mindre sjuka? Väljer kvinnor att ta lika svåra jobb, väljer kvinnor att ta OBtimmar?

Vitulv var plump, men menade troligtvis att en anledning var att kvinnor fick mindre lön för att dom antingen jobbade sämre, eller ansågs jobba sämre. Om det inte stämmer så gör det inte det. men då kvarstår frågan, om dom inte jobbar sämre, och chefen inte tycker att dom gör det, varför får dom mindre lön?

Bunny

Crazy like a fool
Skärpning!

TheSod, du går över gränsen. Finns det risk för felkommunikation så är det benefit of a doubt som gäller. Ta ansvar för debattklimatet och stämpla inte din meningsmotståndare med grova omdömen.

Paxen, samma sak gäller dig. Raljera inte och undvik guilt of association - vad din meningsmotståndare säger ska du adressera enskilt, och inte i relation till vad andra självutnämnda feminister sagt.

Ni båda får härefter ta ert ansvar för att tråden inte spårar ur.

Vitulv

Paxen said:
Hur är det med ledighet och sjukfrånvaro? Är kvinnor lediga lika mycket som män? Är män mindre sjuka? Väljer kvinnor att ta lika svåra jobb, väljer kvinnor att ta OBtimmar?

Vitulv var plump, men menade troligtvis att en anledning var att kvinnor fick mindre lön för att dom antingen jobbade sämre, eller ansågs jobba sämre. Om det inte stämmer så gör det inte det. men då kvarstår frågan, om dom inte jobbar sämre, och chefen inte tycker att dom gör det, varför får dom mindre lön?
Jag tror att många män bär ett kulturellt och biologiskt arv som gör att de är bättre lämpade för de jobb som i dagens samhällsklimat är högavlönade. Kvinnor som har samma egenskaper tror jag generellt sett avlönas på samma sätt som männen.

Om det är ett önskvärt samhällsklimat eller inte lägger jag för tillfället ingen värdering vid.

!Paxen

Swashbuckler
Re: Skärpning!

Bunny said:
Paxen, samma sak gäller dig. Raljera inte och undvik guilt of association - vad din meningsmotståndare säger ska du adressera enskilt, och inte i relation till vad andra självutnämnda feminister sagt.

Tråden har egentligen spårat ut, men jag vill bara klargöra att jag har träffat feminister som inte är sådana, men mjoriteten som jag har träffat har varit respektlösa och i princip inte brytt sig om egentlig jämställdhet. Jag tror inte att alla är såna, likaså som att jag inte tror att alla SDare är rassar eller att alla lärare är smartare än sina elever. Jag får be om ursäkt om folk tolkar det som att jag tror att alla feminister är som sådana, men jag har försökt poängtera att det handlar om min erfarenhet, och att jag därför har dåliga associationer om feminister.

Bunny

Crazy like a fool
Korpen said:
TheSod said:
Det där tål att sättas i sitt sammanhang. Givet att män och kvinnor har jämförbara tjänster så tjänar kvinnan i snitt 93% av vad mannen tjänar. Den avgörande faktorn borde vara tjänstetid, för eftersom kvinnan, i snitt, fortfarande står för 80% av det obetalda hemmaarbetet och tar ut 80% av föräldrapenningen, så missgynnas hon på arbetsmarknaden, och tar därtill, som följd, ut mer sjukdagar efter sitt första barn - den främsta förklaringen till kvinnornas generellt sett högre sjukfrånvaro.

Sedan är den svenska arbetsmarknaden, även jämförelsevis, kraftigt segmenterad mellan könen, både horisontellt och vertikalt. Det innebär att betydligt fler män återfinns bland de högavlönade tjänsterna i näringslivet - att kvinnor har svårt att klättra till de översta positionerna brukar benämnas som "glastaket" ("the glass ceiling") - och att kvinnor och män är ojämnt fördelade på olika sektorer i arbetsmarknaden; män inom industri, bygg och ROT, kvinnor inom vård, handel och RUT. Löneutvecklingen är bättre i de sektorer där männen är i majoritet. Det är också främst kvinnor som arbetar ofrivillig deltid och på så kallade obekväma arbetstider.

Kvinnors nackdelar är därför ganska genomgående - i relation till privatlivet och i relation till arbetslivet. Givet detta är det sällan män och kvinnor återfinns inom samma yrke, företag och aktiv tjänstetid.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Korpen said:
Sant, 15% är ju knappt någon löneskillnad alls (EUs mått för löneskillnader används här, dvs ett där yrke och aktiv tjänstetid har tagits i beaktning).

!Paxen

Swashbuckler
Tony.M.Meijer said:
Korpen said:
Sant, 15% är ju knappt någon löneskillnad alls (EUs mått för löneskillnader används här, dvs ett där yrke och aktiv tjänstetid har tagits i beaktning).
Ska vi verkligen jämföra med resten av världen? Tycker att Sverige borde satsa på att skapa lika lön för lika arbete från början, inte att man ska jämföra med att "i Brasilien så är det ännu värre löneskillnad mellan könen" och sen känna sig stolta över det.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Paxen said:
Tony.M.Meijer said:
Ska vi verkligen jämföra med resten av världen? Tycker att Sverige borde satsa på att skapa lika lön för lika arbete från början, inte att man ska jämföra med att "i Brasilien så är det ännu värre löneskillnad mellan könen" och sen känna sig stolta över det.
Um, jag var ironisk och det är 15% inom SVERIGE. Dvs löneskillnaden mellan män och kvinnor är 15% i Sverige, i regel, om man jämför samma yrke med lika lång tjänstetid.

!Paxen

Swashbuckler
Tony.M.Meijer said:
Paxen said:
Tony.M.Meijer said:
Um, jag var ironisk och det är 15% inom SVERIGE. Dvs löneskillnaden mellan män och kvinnor är 15% i Sverige, i regel, om man jämför lika lön med lika lång tjänstetid.
Haha, så dum var jag :gremsmile:

Ignorera tidigare inlägg