Jag sitter med massor av kunskap om massor av OSR-iga spel. Jag sitter med Moldvay och Lab Loard och AD&D1. Vi använder massor av regler från ACKS och från Veins of the Earth och från AD&D2. "Alla snackar om respekt till underjorden så jag respekterar mig själv för jag var med och grävde den" som Feven säger.Skarpskytten;n336091 said:Det jag undrar varför du kör femman och inte rent OSR?
Jag spelar femman verkligen OSR-informed. Och vi har så sjukt mycket husregler som ofta går hårdare än OSR, ex vis är darkvision så sjukt nerfad och det finns ingen obegränsad light-spell längre osv. Och, många OSR-spelare kanske höftar lite med encumbrance men vi kör stenhårt på det (med hjälp av mina special-formulär).
Varje gång vi behöver en regel så är det inte bara femman jag kollar på.
Men ofta, långt ifrån alltid, men ofta, så är femmans regler så sjukt mycket enklare och bättre än dom andras. Båtstrider har vi kollat på Rules Cyclopedia och AD&D 2e men femmans båtstridsregler från Ghosts of Saltmarsh är mycket bättre. Enklare och ger vettigare resultat.
Väder-reglerna, vi har provat både 1e Wilderness Survival Guide och reglerna från 2e Golden Voyages och femmans DMGs regler [med modulspecifika tweaks, som stormarna i Tomb of A] gör jobbet mycket bättre. Tvåans väderregler är rent ut sagt buggiga där state machinen fort spinner in i orkan och stannar där mer eller mindre permanent.
Femman är inte alltid bäst: Mass-strid, där är RC bättre än dom försök som femman har givit ut i Unearthed Arcana hittills.
Talislanta: The Savage Land har också ett ganska bra alternativ. OSR-böcker som "ökända röda-Dracula/Alice-boken" har regler som uppenbarligen är gjorda av nån som flunkat gymnasiematten (eftersom utfallet från striderna förändras beroende på hur ofta man kollar---något för Krilles rollspelsbuggssida).
Jag tycker om hur modulärt femman är. Jag har en egen hemgjord klass, The Searcher, inspirerad av "Searchers of the Unknown"-ensides-rollspelet, som inte ens behöver ability stats (Str/Dex/Con/Int/Wis/Cha) men ändå är balanserad med dom andra, som jag kan ge till pensionärer eller småbarn och dom kan klara av den, samtidigt som nån kan sitta vid samma bord med en optad Diviner wizard med XGE-listan och fyra feats. Och man kan sitta där emellan med D&D Basic.
Att man kan använda riktiga klasser med massor av bells & whistles istället för nedstrippade klasser a la Lamentations eller Knave.
Budskapet i OSR är ju "the answer isn't on your character sheet" men när man har rullat upp sin tjugonde "specialist" blir det rätt tradigt.
Vi har strippat bort alla skills (vilket är en option från DMG, inte en husregel) så dom måste fortfarande peta och pilla och pixel-leta a la OSR men dom har tillgång till Mage Hand, Minor Illusion och andra verktyg som gör det intressant och roligt. Det är inte bara "push the right button on the character sheet to succeed" utan vi har massor av player skill. Samma sak gäller att försöka snacka sig ur sitationer, vi har inga charisma checks här.
Om OSR bara är TSR, i så fall kör vi inte OSR. Men om OSR inbegriper saker som S&W, ACKS, LotFP... isf borde det ibegripa femman.
Problemet är att femman är all things to all people. Det finns dom som ser femman, ser det som en fortsättning på trean eller på fyran, och fortsätter köra så. Nackdelen med att det är all things to all people är att det inte går att hitta en vettig grupp. Jag skulle hamna på /r/rpghorrorstories på tre röda sekunder om nån som inte var beredd på blorben skulle komma vid mitt bord, dom skulle tycka att jag var en total asshole. Och jag skulle själv flippa ur om jag kom som spelare till en oblorbig eller antiblorbig DM som Matt Colville.
Fördelen med att det är all things to all people är att det finns massor av material. Massor av dungeons, massor av monster, massor av klasser, massor av spells. Och vi spelar flera gånger i veckan (den här veckan har vi spelat måndag, tisdag, och idag onsdag) så jag gillar att det finns mycket.
Och, det går att konvertera från 1e, 2e, B/X (och till och med från 3e och PF1 om jag skulle vilja) on the fly. Det fanns fan-made conversionregler ex vis gjorde Stan Shinn några såna men när dom officiella kom, dom var så sjukt mycket bättre och smidigare. (Attackbonus är halva HD + 2, cap 12 ex vis.) Och jag har också gjort det, jag har spellett en massa B/X och 0e och 2e-grejer rakt av. Så allt OSR-material finns också tillgängligt.
Känns som att det finns ännu mer anledningar men det här är en bra början.
Men, jag använder en hårt moddad femman. Vi har maaaassor av husregler. Vi har rivit ut iniativsystemet. Vi har ett eget stridssystem. Jag har inte bara kollat på OSR-spel utan även på Dungeon World, Torchbearer osv. Jag har inte speciellt mycket att komma med i ett edition war; jag kan försvara specifika regler från specifika spel, men inte femman [eller nån annan utgåva] som helhet. Och jag kan försvara blorben.
Ja, jo, visst, det finns massor av oblorbiga saker i femman och ju fler releases som kommer desto värre blir det. Tänk er tillbaka till sommaren 2014 när det enda som fanns var Starter Set och Basic Set. Dom två tillsammans var for all intents and purposes ett OSR-spel. Ett fantastiskt sådant.