Nekromanti Feng Shui, skapa rollperson...

solvebring

Superhero
Jag har tänkt att äntligen göra bruk att mina Feng Shui-böcker och dra igång att spela det.
Dock, även om engelskan är lätt, så är den slangig och pladdrig vilket gör att jag på så vis tappar tråden ibland.
...Inte tappar tråden riktigt, men förirrar mig i vad de egentligen vill framföra eller menar.
Så att göra en rollperson då?
Det vore ju bra om jag SL kunde tala om hur det hela går till för spelarna... Annars blir det ju inte mycket till spelande om jag inte vet vad jag gör.

<ul type="square">
[*]Först så väljer man Type.
[*]Så inför vi allt från den typen på formuläret till att börja med.
[*]Lägger till ett önskat namn och en önskad Melodramatic hook.
Eller hur?
[*]Sedan kikar man på vilka modifieringar som tillåts att göra.
Låt oss säga att jag ska vara en Big Bruiser...
[*]Alla Attributer med ett = innan sitt handlingsvärde tillåts inte att andra, eller hur, så gravt borde jag väl inte missuppfattat?
[*]Så jag höjer Ref med +2.
[*]För därefter in mina skills.
[*]Så moddar jag sedan skilsen utefter tycke med de skillbonus-poäng som finns angivna, eller köper nya skills med dess poäng, om så tillåtet. Får dock inte ändra skills med = och inte heller överstiga Max.
[*]Så för jag in schticks och utrustning och vapen.
Klart?
Har jag fått allting rätt nu?
[/list]

Rickard

Urverk speldesign
Så för jag in schticks och utrustning och vapen.
Hmm, vad är det för utrustning du hade tänkt dig annat än vapen?

/Han som annars tyckte det såg korrekt ut och rekommenderar för övrigt att man ska ladda ner pdf:en och skriva ut alla arketyper (eller skicka pdf:en till sina rollspelspolare som får skapa gubbsen hemma), för annars tar det "år och dagar" att skapa en arketyp om man endast har en bok på 3-4 spelare

solvebring

Superhero
Nej just nej, det är ingen övrig utrustning för skapandet. Förekommer inget sådant i spelet?
Har bara två spelare som skall vara med på det, 'torde väl en bok räcka till?

Rickard

Urverk speldesign
Nä, utrustning är är inget som är aktivt i spel åtminstone. Har man wealth level poor så tuffar man man i bästa fall runt i en Lada (ivärsta fall pendelkort eller morsans damcykel) och är man rich så har man en Ferrari, eller vad nu kidsen nu för tiden tycker är hett. Ska det vara några specialsaker, så brukar Fix-it täcka det, som i sig är värsta Oppfinnar-Jocke-skillen. "Åhå, du behöver det här? Så lägligt, för jag har precis uppfunnit en sådan", som det alltid brukar låta i Kalle Anka. :gremsmile:

Ett tips är att du har koll på vad en difficulty kan kräva och vad värdet för AV egentligen står för (har man 9 så är man proffs) och vad en melodramatic hook kan innehålla som inte är ond bråd död. Spelare brukar lida av "orcher dödade alla i min by"-mentalitet när det kommer till melodramatic hooks. Jag har helt skippat det, för mina spelare bryr sig inte. Istället så låter jag de få utmejsla sina rollpersoner via Info-skills. Det säger mer om en person som har skillarna "Marlbouromärken", "Oljefärgmålning" och "Modelltåg" än någon som hulkar över att sin forne mästare är död. :gremsmile:

Vad hade du tänkt att spela för sorts scenario? Introäventyret Baptism of Fire?

/Han som mestadels spelar one-shots

solvebring

Superhero
Så 9 är bäst, där ser man. Finns det fler sådana värdesjämförelser någonstans i grundboken?
Dock är det så att det för mig känns, av att titta på spelet att döma, lågt då det känns som om 10-12 i alla fall är riktigt bra - som minst?
Fast i och för sig så verkar en svårighetsgrad mellan 7-10 vara
liksom det "medelsvåra" som återkommer ofta?
"Not to easy - a bit hard - but not to hard."
Eller?

Jo, tror väl att det blir Baptism of Fire första gången. Har inte kikat något vidare mycket på det än dock. Har bara slängt ett öga på rubriker och bilder. Bör lära mig system och annat innan jag verkligen sätter igång att spela. En bra basis behövs nog.
Har Four Bastards också att följa upp med senare förresten.

Vad kan du, Han, förresten säga om The Netherworld spelmässigt sett?
Har ju Elevator-boken, men den känns mer som en detaljerad Netherworlds-infopump - för att utveckla scenario och liknande - än vad den faktiskt beskriver Netherworld spelmässigt sett.
Hur skall man som SL agera sitt Netherworld för att nå rätt effekt?

...Bör man använda det ofta t.ex?

Vad jag har tänkt så är den vanliga världen väldigt actionfylld och ball, och jag kommer därmed skippa alla icke-"Any" yrken, tror jag. Om inte för min idé om The Netherworld så för spelarnas skull då detta blir till att ta Feng Shui-oskulden för oss allesammans.
Jag har nämligen tänkt mig att Netherworld kommer in vid ytterst få ultimata WOW-tillfällen när faran verkligen står på sin rand etc.
Men det kanske är helt fel tänkt utefter ursprungstanken med användandet av The Netherworld?
Vad i helsicke är världen 69 egentligen förresten?!?!?!
De andra världarna man kan komma till förklaras ganska enkelt och direkt. Men jag stöter hela tiden på det, 69, i texterna...
... Men vad för slags ställe är det då?

- Tar gärna emot alla goda Feng Shui tips som finns att få! :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Så 9 är bäst, där ser man. Finns det fler sådana värdesjämförelser någonstans i grundboken?
Nä, det är inte bäst. Man är ett proffs om man har 9 i AV. Rollpersonerna har värden mellan 10 och 15, vilket är väldigt talande om hur bra de är. :gremsmile: Svårighetsgraden är normalt 10 (eller 5-8 för grundegenskaper - det är en liten ful grej i systemet). Jämförelsetabeller finns på sida 10 och 11.

Vad kan du, Han, förresten säga om The Netherworld spelmässigt sett?
Ingenting. Jag har inga böcker eller något. Jag försöker hålla Feng Shui på en normal action-nivå utan att blanda in väldigt övernaturliga saker. Har tvingat mig igenom en bunte John Woo-filmer (killen i mitten på framsidan är Show Yun Fat i "A better tomorrow", märkte jag). Jag gillar därför inte heller scenariona i The Four Bastards, för alla blandar in övernaturligheter på olika sätt. En vettig grund dock, om man inte har en aning om hur man ska lägga upp scenarion i Feng Shui.

Fast egentligen är det en rätt enkel grej. Man hittar på en fight i början och sedan en fight i slutet och så försöker man binda samman dem. Jag är för seg för att binda samman fighterna, så jag låter helt enkelt mina spelare komma på lösningar och så är jag lyhörd och går med på deras planer. Som senast, när de skulle stjäla några bilar från en båt. Jag hade ingen aning om hur de skulle lösa det, men det gjorde dem (och båten exploderade). Startfighten var faktiskt ingen fight, utan ett bilrce (Fast and the furius-style) med förgiven utgång. Rollpersonen visste om att han skulle förlora, men de var där för att spionera på vinnarbilen som de senare skulle stjäla.

Vad jag har tänkt så är den vanliga världen väldigt actionfylld och ball, och jag kommer därmed skippa alla icke-"Any" yrken, tror jag.
Jag förstår inte vad du menar. ... eller förstod inte. Nu när jag fick min hjärna tillbaka och jag läste vad du skrev om 69 e.Kr. Jag har skippat de arketyperna tills vidare. Tänkte istället ntroducera dem senare, då cyborger exempelvis har en klar plats i mitt "någon gång i framtiden"-London. Min plan är att om någon övernaturlig arketyp är med i ett scenario så får spelarna spela det sedan.

- Tar gärna emot alla goda Feng Shui tips som finns att få!
Egentligen har jag inte så mycket mer att säga än vad som står i kapitlet GM Tips. En sak som har fallit ut väldigt väl är om spelarna tillhör någon grupp av något slag. Sätt dig ner och diskutera igenom med dina spelare vad det är för sorts grupp och varför var och en av rollpersonerna tillhör gruppen (kan vara en del av melodramatic hook) medan de gör sina karaktärer.

Det här få följande positiva konsekvenser:
× Rollpersonerna har en anledning till att vara tillsammans. Annars kan man fråga sig varför ett spöke, en snut, en torped och ett monster hänger tillsammans.
× Det är lätt att ge uppdrag då arbetsgivaren ger direktiv.
× Spelarna får någonting att binda sina rollpersoner vid och kan inspirera dem på vägen.
× När någon ny rollperson behöver komma in, så är det skitlätt att slänga in personen. Antingen så har denna varit i organisationen hela tiden men aldrig varit en del av handlingen eller så blir personen inhyrd av arbetsgivaren.

Mina spelare arbetar i Earnest Earls Dynamic Import där de importerar bilar och hottar upp dem. Det gav mig direkt några äventyrsuppslag. Alla som arbetar på firman är avdankade eller avhoppade personer från olika hemliga organisationer. De har dock inte helt släppt sitt forna liv, så för att krydda sina normala liv så utför de uppdrag åt en av cheferna. Det har gett mig möjligheten att alltid kunna slänga in nya rollpersoner i gänget. Ibland har jag hintat om vad som kan finnas på firman, som Techies och givetvis också ett monster i oljegropen.

Själv föreslog jag att de skulle kunna vara ett S.W.A.T-team, Charlies Änglar eller en superhjältegrupp. Nåja, en bilimportfirma funkar (och det blev coolt). Det är åtminstone bättre än ett av de första förslagen: "Vi kan spela nördar!" :gremsmile:

Vad i helsicke är världen 69 egentligen förresten?!?!?!
69 e.Kr. Typ när "A chinese ghost story", "Tai Chi Master" (Jet Li) och "The legend of the drunken master" (Jackie Chan) utspelar sig. Sök på imdb.com om du inte har hört talas om filmerna. Jag skulle väl kunna tänka mig att "Hero" och "Crouching tiger, hidden dragon" klassas in i den tidsåldern också. De filmerna är lite mer kända.

/Han som hade tänkt ut en signatur i förväg, men glömde bort den när han började skriva

solvebring

Superhero
Feng Shui - vidareutveckling av tips till SL =)

Nä, det är inte bäst. Man är ett proffs om man har 9 i AV.
Det var just det jag menade, urkass formulering där av mig, ursäkta.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Ingenting. Jag har inga böcker eller något. Jag försöker hålla Feng Shui på en normal action-nivå utan att blanda in väldigt övernaturliga saker.
Ja, där har vi i så fall en ganska så likasinnad bild utav spelet. Dock att jag tänkt att slänga in The Netherworld i väldigt speciella, större scenarion. Att leka typisk asiatisk fightingrulle + amerikansk actionrulle = sant - typ "Romeo Must Die" (Jet Li), känns dock som helt rätt koncept.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Startfighten var faktiskt ingen fight, utan ett bilrce (Fast and the furius-style) med förgiven utgång. Rollpersonen visste om att han skulle förlora, men de var där för att spionera på vinnarbilen som de senare skulle stjäla.
Välanvänt tema, inte minst i nyare amerikanska actionrullar.
Funkar alltid bra, just eftersom mycket action och tillkommande fighter uppstår samman med dessa häftiga bilrace.

Jag har skippat de arketyperna tills vidare.
Jo precis, det kommer jag också göra. Det kommer att ställa till det en hel del, inte minst rasera den fulkla actionbild jag vill ge. Känns lite väl än så länge. Om inte annat vore det lite av att spela ett grymmare Neotech med vissa modifikationer.
Det där med renodlad Hollywood-action ligger närmare min smak också.

Nåväl, tack för alla fina tips, och inte minst filmtipsen.
Får väl plugga på en del så kommer det säkert upp mer diskutioner kring saker som jag känner mig sugen att gräva i.
Kommer du, eller någon annan på mer - alltifrån regeltips till tips om speltil - så mölj på bara, jag är alltid intresserad av att höra mer.