Mina tankar om fyran
Ett helt ok nummer, det märks att tidningen har funnit sin roll på ett bra sätt och satt sig tillrätta i sitt format. Liksom tidigare talare tycker jag att hjältetemat inte riktigt kom till sin rätt, vilket iofs inte gör så mycket eftersom det i min mening är ett hyfsat trist tema.
Nyhetssvepet
Stabilt, kort men kärnfullt. Hade gärna sett att kommande brädspel, figurspel och kortspel nämndes istället för bara rollspel.
Hur man blir en god fantasyhjälte
Nä, det här var en tråkig artikel. Författaren försöker sig på en humoristisk ton, men det når inte hela vägen fram och i ärlighetens namn går artikelns budskap mig förbi. Onödig.
Götterdämmerung, Markis du Mirou
En häftigt mustig SLP som får mig att bli mer och mer sugen på Götterdämmerung. Välskrivet och stämningsfullt. Synd bara att det är redan använda bilder som får illustrera artikeln. Känns lite billigt.
Hjältar av slump och öde
Jaha? Fullständigt överflödig och onödig artikel. Vad vill författaren ha sagt? Sägs det
någonting vi inte redan vet? Nä.
Fansinspalten
Stabil, liksom nyhetssvepet.
Tuscons hjältar
Jag spelar inte Western men blir lika positiv varje gång jag läser en artikel om spelet. Välskrivet, nyttigt och otroligt snyggt illustrerat. Jag gillar verkligen Lukas Thelins bilder.
En hjältetrio till Svenil Rollspelet
Alltså, är det någon som verkligen spelar det här spelet? Helt ofattbart dåligt, eller så är det bara den pregymnasiala humorn som går mig fullständigt förbi.
En annorlunda typ av spel: Merform
Jaja, vi
har spelat Ars Magica. Fyra sidor text med föga upphetsande spelteori. Dessutom känns det banalt att författaren inte ens har provat sin nya, banbrytande spelstil. Ett typiskt, halvintressant forumsinlägg.
Underjorden
Snyggt! Riktigt snyggt. För en gångs skull knäpper Neogames konkurrenten Riotminds på näsan vad det gäller stämningsfull utformning. Dessvärre är typsnittet i brödtexten en katastrof. Jättesnyggt men otroligt ansträngande att läsa.
I vilket fall så gillar jag äventyrsformatet med dagboksanteckningar och det hela är välskrivet och spännande. Men är det inte lite av en rip-off från en gammal Codex-artikel?
Just det, schyssta illustrationer. Neogames måste hålla hårt i Kim.
Recensioner
Ok, jag är avis för att inte jag fick recensera Lords of Madness, men Magnus gör det han skall utan att glänsa i onödan. Jonas Barkås recensioner får mig att för första gången bli lite intresserad av White Wolfs World of Darkness. Och Krämer gör en okej insats med recensionerna av WFRP.
Över lag tycker jag att recensenterna är lite svala i tonen och efterfrågar lite mer känsla i texten.
Johan Forsells recension av Doom är lite rörig och jag är inte riktigt säkjer på vad han egentligen tycker om spelet.
Tove recenserar Pirates enligt gängse rutin och det är bra och informativt, även om jag tycker att hon ger spelet på tok för högt betyg (men det är ju subjektivt).
Johan Linder får mig intresserad av Battlestations, men varför uppta två tredjedelar av spaltutrymmet till att gå igenom Yrken och Skeppsmoduler. Amatörmisstag.
Datorspelsrecensionerna är tyvärr inte min
och i ärlighetens namn skulle jag helst slippa dem.
Trudvangs Troll
Walle gör sitt jobb men det är helt klart andra halvan av artikeln som ger mig något. Jag kan redan mina troll, men så har jag ju bott i Trudvang sedan Walium harklade sig genom puberteten. En bra artikel för nybörjare i varje fall.
Airsoft
Jag avskyr verkligen airsoft. Både som företelse och spalttjuv i Fenix.
Birger
Jag är egentligen ingen stor fan av Birger Barbaren, men visst, det är en söt liten husserie som jag inte har något emot. Fast handboken är fasansfullt mycket roligare.
Portent
Men hallå? Var tog den vägen? Det är väl inte slut än?
Avslutningsvis; ett bra mellannummer. Snyggt, proffsigt men som saknar det där "lilla extra" som nummer ett hade.
- Vulf