Poppe said:
Den Upplyste Despoten said:
NilsH said:
Kaleidoskop var ju i och för sig med, och Marco var väl tillfrågad?
Jepp, och jag svarade. Vet inte varför det inte kom med dock. Kanske var jag för bitter? =)
Ge oss din bitterhet! På vilket sätt? Kring vad?
Mycket har redan sagts av andra men här kommer svaren:
> 1. Vad har ni på gång?
Jag håller som hobbyprojekt på med ett fokuserat nischrollspel med projektnamnet "Agent". Till skillnad från mitt senaste spel, Noir, så är Projekt Agent ett mycket tajtare och mer fokuserat spel. Projekt Agent är ett genresimulationsrollspel inom den moderna agent-segmentet. De tydligaste inspirationskällor är CTU-agenten Jack Bauers vedermödor i tv-serien 24, Jason Bourne-trilogin samt de tre Mission Impossible-filmerna. Rollspelet har parametrar som skiljer sig från de flesta etablerade rollspel. Målet är att skapa ett spel som på ett tydligt sätt ger spelarna och spelledaren de verktyg som behövs för att faktiskt skapa klassiska agent-action-historier. Saker som tidspress, organisationsstöd och dödlighet sätts i första rummet för att fånga det genre-karaktäristiska med spion-uppdrag.
> 2. När kan vi hoppas att det kommer ut i handeln?
Det är ett hobbyprojekt som växer när tid och inspiration finns. Spelet är idag klart till ca 75%. Det vore kul om det kom under 2011.
> 3. Vad skulle ni behöva för att kunna ge ut fler spel och tillbehör?
En fungerande marknad och kundtillgång som gör att man kan betala ersättning till kreatörer. Idag är den svenska rollspelsmarknaden i koma för kommersiella projekt. Däremot finns det alltid en marknad för små hobbyprojekt där ens egna kreativitetsutlopp och kanske egosmekning är belöning nog.
> 4. Vad tror du behövs för att locka fler till rollspelshobbyn?
Pengar och kunder. Med pengar kan man dels marknadsföra, dels distribuera, dels utveckla rollspelet som koncept. Och kunder behövs för att generera pengar. Utan kommersiella intressen kommer rollspelen aldrig ut ur nisch-segmentet. Även om stor inovation pågår löpande så når de flesta av dessa briljanta små skapelser sällan fler än några tiotal eller hundratal. Att nå ut till fler än så tillhör ovanligheterna numera.
> 5. Varför tror du att det inte sker redan?
För att tåget har gått, trenden är över. Rollspelen har blivit en del av hobbyhistorien, tillsammans med modellflyg, rockringen, Märklinjärnvägar och Tamagotchin. Jag tror inte att det blir någon ny rollspelssvåg igen, som skulle föra in rollspelen till en massmarknadspublik. Små "säsongsryck" kan komma, som när D&D3 släpptes för tio år sedan och fick effekt under ett par år. Men ju längre tiden går, ju svårare blir det att få till en liknande effekt.