Nekromanti Fenix nr 6 2005 - tankar

AEGIS PRIME

Swordsman
Återigen blev man glatt överraskad när man kom hem från jobbet och såg en ny FENIX, eller egentiligen 2 stycken. (1 prenumerar jag på själv, en får jag till föreningen som jag är ordförande för) I alla fall så satte jag mig omedelbart och började titta igenom den och nu efter ha haft den i mina ägor i över 24 timmar tycker jag mig ha rätt att kommentera den en smula.

Första tanken: FÖR MYCKER RECENSIONER!!!! Jag vet att jag klagade på att det inte fanns några när FENIX startade men nu känns det för mycket. Jag förstår tanken dock med att ni har med många recensioner om Brädspel för det var ju lite ett tema, men i övrigt är det för mycket. Recensioner kan vara trevliga men det är trots allt intressant rollspelaartiklar jag är ute efter samt trender, tankar, analyser och liknande.

Äventyret var bra och jag ser gärna fler "icke systembunda" äventyr i framtiden.. EON artiklen var intressant, välskriven och gav mycket. Hela nr 6 2005 var mycket bra. Känns lite konstigt dock att läsa nytt EON och Western material när respektive företag knappast ser ut att vara vid livet längre. Nu såg jag dock i dag att www.neogames.se var uppdaterat men ändå...

Sammanfattningsvis..Ett mycket bra nummer men för mycket recensioner och jag saknar The Portent...

Johan K

Gammal & dryg
Visst, det var ju en del recensioner ja. Dock så tycker jag att det är enbart possitivt, eftersom det ävar några av dem speeln spm jag har täbnkt att köpa. & då är det ju inte hle att få en recension av dem.
Visst, det kanske kunde varit nån mer rollspelsartikel, dock så är det inget som jag dirket tänkte på eftersom detiaf jag fick min beskärda dl när det gäller att man fick med några äventyr.

Hjalle

Swashbuckler
Bra nummer! Som sagt - för mycket recensioner, numret kändes väldigt tunt i och med att man hoppade över alla sådana, men rollspelsartiklarna var strålande. Som eonanist var det förstås trevligt med häxorna, även om jag blev mer intresserad av Coriolis och sånt... Western-artikeln var också hyfsat intressant. Även äventyret gav en hel del inspiration vad gäller händelser på värdshus och sånt. Ska definitivt användas, om än inte rakt av!

-Hjalle, nöjd (fast usch, vad långt det är till 24:e januari...)

Arfert

Facit
jag har inga problem med systembundet matrial, det går ju alltid att konvertera... men det är ju klart att öppet matrial också funkar..

har ingen aning om hur aktiva neogames är, men det kommer en ny Western snart om jag fattat rätt... sen är det ju många som spelar Eon, så det är väl OK med matrial till det, även om neogames är inaktiva...

Ymir

Liten kantbaron
Att det är ett Neogames-äventyr i senaste Fenix är väl ett ganska tydligt tecken på att Neogames inte är inaktiva, ändå?

- Ymir, logisk

Hjalle

Swashbuckler
Helt rätt, med undantag av att det inte är ett Neogames-ventyr i senaste numret... :gremwink:

-Hjalle, hoppas han inte missförstår nu.

Jake Steele

Warrior
Hur är det logiskt?

Som det redan sagts så finns det inget Neogames-äventyr i senaste Fenix så dín logik är grundlös.

Men det finns en artikel så :
Att det är en Neogames-artikel i senaste Fenix är väl ett ganska tydligt tecken på att Neogames inte är inaktiva, ändå?

Ändå vadå? Å man kan ju också ifrågasätta logiken att en artikel eller äventyr publicerat i en tidning har något som helst med företaget NeoGames aktivitet.

A.

Jake Steele

Warrior
Håller med för mycket recensioner men som du sa så får man ha i åtanke det var många brädspels-recensioner vilket var temat för nummret.

Igår när jag så hur mycket recensioner det var så räknade jag faktiskt antalet sidor; 19 (tror jag)av ca 80 (äventyr ej inräknat).

Edit: Vill bara lägga till att jag gillade nummret. Skarpt.

A.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Hur är det logiskt?

Alla hittils publicerade Neogames-artiklar var skrivna av folk involverade i Eon-produktionen under direkt insyn av Neogames. (Jag vet, jag skrev två av dem). För övrigt trodde jag att det gällde allt hittils publicerat material till svenska rollspel i Fenix - det är skrivet av företagen, inte av oberoende fans.

Men jag kan ju ha missat något :gremsmirk:

- Ymir, sömnig

walium

Ganska töntig, faktiskt

"För övrigt trodde jag att det gällde allt hittils publicerat material till svenska rollspel i Fenix - det är skrivet av företagen, inte av oberoende fans."

Jag har tre publicerade artiklar innanför bältet och ser inte mig själv som en representant för något spelföretag. Däremot så har jag i samtliga fall haft god kontakt med skaparna av de rollspel som artiklarna berört. Jag misstänker att det framförallt är en fråga om kvalité och kontroll och det är skälet till att relativt få artiklar av oberoende fans publiceras.

Jake Steele

Warrior

Jag vet att de är skrivna av folk med nära anknytning till NeoGames men arbetet som går in i att låta en person skriva en artikel är långt mindre än det att skriva en modul. När tomasarfert nämner att NeoGames är inaktiva så syftar han kanske på att det inte släppts några nya Eon böcker på ett år.

Så på ena sidan har vi att NeoGames är aktiva för att anställda el personer närstående skriver någon artiklar till en högklassikt fanzin mot att de är inaktiva för att de inte släppt en enda modul.
Om jag var tvungen att på det beviset döma dem så skulle jag säga: inaktiva.

Nu är det hela förstås inte så enkelt, de släppte tre böcker i december och en ny utgåva förra oktober som nog sålt väldigt bra, vidare så har man två nya böcker som ska tryckas tidigt nästa år. Å att ett ltet företag som pbulicerar böcker kan ha ojämn utgivningstakt är väl inget ovanligt, de måste invänta rätt tid beroende på en hel del faktorer.

A.

Dilandau

Myrmidon
Inte för många, för långa

Inte för många recensioner -- för långa recensioner! De flesta av recensionerna skulle behöva en rejäl omgång med redaktörssaxen.

Det är för mycket blaj helt enkelt, för mycket ovidkommande krimskrams innan recensionen kommer igång.

För mycket "Jag och mina kompisar, som alla har gröna tröjor även om vi sällan använder dem, satte oss ner i min svarta lädersoffa, köpt på IKEA, och tog fram spelet. Asken var fin. Anki hade köpt den när hon var i Stockholm och hälsade på sin faster Karin, som har återhämatar sig från sin stroke och mår bättre än någongsin. När vi började spela, spilde Pekka ut en burk cola över situationskorten och alla skrattade jättemycket. Efteråt konstaterade vi att spelat är bra men att situationskorten är svåra att läsa."

Fenix bör släppa principen av 1 recension = 1 spalt. Vissa recensioner kanske inte kräver mer än en halv spalt, eller ens en fjärdefel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Huga

Tja, jag har svårt nog att få in en recension på en spalt ... 2000 tecken är verkligen inte mycket när man ska försöka berätta vad spelet innehåller och hur det fungerar. Däremot kan man kanske se till att vi recensenter är mer snabba på att komma igång, utan så mycket lull innan recensionen startar.

En halv spalt = 1000 tecken ... är inte mycket.

En fjärdedels spalt = 500 tecken. Det här inlägget är på runt 500 tecken.

Jag skulle nog inte kunna skriva en meningsfull recension på 500 tecken. Däremot kanske en krönika om spel a la Ken Hite kan vara något:

http://www.gamingreport.com/modules.php?...e&artid=168

/M

Dilandau

Myrmidon
Re: Huga

Det är svårt att skriva kort, men det går. Kortrecensioner är inte direkt ovanliga. Slå upp valfri dagstidning på en fredag och kolla in alla skiv- spel- filmrecensioner. Ofta finns det en hel del recensioner på 500-1000 tecken.

Kortrecensioner passar bra för mindre viktiga speltilbehör av typen "X:s handbok". I fenix nr 6 skulle jag inte se några problem med att stryka ner t.ex. Warhammer FRP-recensionerna till knappa 1000 tecken vardera.

Grundregelböcker kräver nog lite fler tecken, det kan jag hålla med om.

Sen bör givetvis betyget väga in också. Det är lättare att motivera en lång recension om en produkt får högt -- eller väldigt lågt -- betyg. Medelmåttiga spel kan däremot avhandlas ganska kort.

Havoc

Swordsman

Jag som också skriver recensioner håller med om att en spalt är ett minimum om man ska hinna skriva något vettigt. Kortare än så och man hinner bara rade upp några få fakta. Även om en recension helt klart ska "komma igång" snabbt så tycker jag även att man bör skriva så att man får ett naturligt flyt i texten.

Dilandau

Myrmidon
Nyhetssvepet

När jag ändå är i farten vill jag passa på att lufta mina åsikter om nyhetssvepet.

Jag tycker det är jättebra att det finns. Högt läsvärde. Men jag tycker också att det är ganska svårtillgängligt. Svårt att snabbt hitta info om de spel jag är intresserad av. Jag vill inte behöva läsa 3000 tecken för att hitta de 2-3 meningar som berör mig.

Lösning: Bryt upp nyhetssvepet och gör notiser av det. Lägg in notisspalter på ett par sidor (t.ex. i samband med recensionerna). Varje spelnyhet får sin egen notis (gärna med företag eller spelnamn i rubriken) och det blir jättelätt att hitta det jag vill läsa. Och hoppa över det jag inte är intresserad av.

Alternativ: Lägg in tydliga mellanrubriker i den långa nyhetssveptexten.

Dilandau

Myrmidon

Det finns ingen motsättning mellan att få igång recensionen snabbt (d.v.s. på första ordet) och att ha ett naturligt flyt i texten.

Ett flertal av recensionerna i nr 6 skulle kunna kortas ner till 1 000 tecken utan att förlora informativt värde eller bli svårare att läsa.

Havoc

Swordsman

Slå upp valfri dagstidning på en fredag och kolla in alla skiv- spel- filmrecensioner. Ofta finns det en hel del recensioner på 500-1000 tecken.
Men då är ju de recensionerna oftast helt värdelösa, just eftersom de är så korta.

Havoc

Swordsman

Ge exempel. Helst på mina egna recensioner (Jonas Barkå), eftersom jag har lättast att relatera till dem, hur jag tänkte när jag skrev.

Det jag främst menade med "flyt i texten" är att om man ska få in samma info på kortare text så blir det svårt för den som inte är mycket insatt i speltypen att hänga med. Det kommer bli väldigt internt och tekniskt. Jag skiver exenpelvis även recensioner på supplement med målet att den som aldrig hört talas om grunspelet ska kunna läsa dem med hyfsad behållning.