Nekromanti Fenix vs. Sinkadus

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har hört en massa om den sedan länge insomnade tidningen Sinkadus, men själv aldrig läst något nummer. Hur pass bra var tidningen egentligen? Vad handlade artiklarna om? Vem skrev i den? Hur står sig Fenix jämfört med Sinkadus?

Jag tycker att Fenix är ett bra och nödvändigt inslag i rollspelssverige, för min del är det ett utmärkt komplement till wrnu. Dessutom erbjuder tidningen mig som aspirerande skribent en chans att skicka in och förhoppningsvis publicera artiklar och därmed öva upp min skrivkonst.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vad handlade artiklarna om?"

Äventyrsspel.

"Vem skrev i den?"

Äventyrsspel.

En bättre jämförelse är faktiskt Rubicon, IMHO. Sinkadus var Äventyrsspels reklamtidning med material till Äventyrsspel och knappt något annat, medan Rubicon var en bredare tidning.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Några svar

1. Hur pass bra var den egentligen?

Helt okej, fokuset på Äventysspels produkter gjorde att den kunde vara mer... ja, fokuserad faktiskt. Artiklarna var helt okej, ibland jättebra och ibland lite medelmåttiga. Ungefär som i Fenix.

2. Vad handlade artiklarna om?

Lite vad som helst. Det som skiljer mest är att Fenix inte har äventyr.

3. Vem skrev i den?

En massa. Bland andra Nils Gulliksson under olika pseudonymer, Michael Petersén, Gunilla Jonsson, Mikael Stenmark, Peter Bergting, och så ngra snubbar som heter Magnus Seter och Anders Blixt. Typ alla som skrev moduler för Äventyrsspel skrev i Sinkadus.

4. Hur står sig Fenix jämfört med Sinkadus?

Bra. Det är samma tänk bakom, men Fenix har ett bredare fokus än Sinkadus. Det är både bra och mindre bra. Men på det hela taget står sig Fenix bra i jämförelsen.

Magnus

(som skrev för Nya Mutant, Mutant RYMD och Kult i Sinkadus)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Fast när jag tänker efter...

...så har ju Fenix haft äventyr också. Virrade bort mig där.

M.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: Fast när jag tänker efter...

...så har ju Fenix haft äventyr också. Virrade bort mig där.
Vad jag vill minnas hade Sinkadus minst ett äventyr per nummer (till något av Ävis spel). Så man hade nog ett tydligare fokus på äventyr än vad Fenix har haft, vilket nog var rätt naturligt - nuförtiden finns det ju rätt gott och fanskapade (ett rätt roligt ord, för övrigt) äventyr för gratis nedladdning av någorlunda god kvalitet - det fanns det ju inte då. Äventyren i Sinkan var nog också längre än de i Fenix.

Bläddrade igenom ett par av mina gamla Sinkadusnummer (köpte aldrig särskilt många - äger kanske 3-4 st) i helgen och kom fram till att jag tyckte att tidningen faktiskt var bättre än vad jag mindes. Då har jag dock numret med äventyret Krugal Svylses Förbannelse, som kanske var det bästa som någonsin publicerades i Sinkan...
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Fast när jag tänker efter...

...så har ju Fenix haft äventyr också.
Fast nog är det skillnad på äventyr och äventyr? I Sinkadus var det frågan om färdiga äventyr medan det I Fenix ofta är frågan om kortare scenarion, mer som ett äventyrsförslag.

Nu är jag väl lite old school men jag skulle hellre se ett komplett (välskrivet) äventyr i varje nummer än en massa kortscenarion till olika spel.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
En bättre jämförelse är faktiskt Rubicon, IMHO. Sinkadus var Äventyrsspels reklamtidning med material till Äventyrsspel och knappt något annat, medan Rubicon var en bredare tidning.
Håller med om att Fenix påminner mer om Rubicon.
Bredd är bra men det motsatta kan vara ännu bättre om det slår "rätt", dvs för en spelare som spelade Äventyrsspels spel var Sinkadus en svårslagen guldgruva.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Hur står sig Fenix jämfört med Sinkadus?
Jag tycker att Sinkadus var bättre av en enda anledning: Jag spelade alla de spel artiklarna handlade om, så jag hade nytta av det mesta som stod i den. Generellt är nog Fenix än bättre tidning ändå.

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
rubicon var en helt OK tidning, fast de hade såklart fokus på Lancelot Games produkter, även om tidningen kändes bredare än Sinkadus... Svårt att säga vilken som var bäst... gillade båda, och medverkade själv i båda.

/T
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur pass bra var tidningen egentligen?
Den var riktigt bra, iaf de nummer jag har läst & innehar. den var helt enkelt en bra gjord rollspelstidning.

Vad handlade artiklarna om?
Det mesta som avhandlande rollspel. Det fanns åxå diverse kul äventyr & sådant som var med.

Hur står sig Fenix jämfört med Sinkadus?
Skulle vilja påstå att de tidningarna är lika bra, fast de var/är lite olika. Så Fenix står sig riktigt bra & de numer som jag läst är minst lika trevliga, speciellt +-poäng till Birger barbaren... :gremwink:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Den allra bästa rollspelstidningen

Den bästa svenska speltidningen är dock, enligt min ringa mening, varken Fenix, Sinkadus eller Rubicon, utan Grey Ooze , som väl tyvärr bara kom ut med två nummer. Den hade humor, intressanta reportage om svenska rollspelsåterförsäljare, samt material till både RQ och AD&D - spel som jag på den tiden var (och fortfarande är) mer intresserad av än Targets och Lancelots produktioner. Dessutom tycker jag att den var snygg i sin enkelhet.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Den här diskussionen är enligt mitt tycke mycket grundad på nostalgi. Fenix är en tidning för rollspel och liknade under 2000-talet. Sinkadus och Rubicon var en produkt av sin tid. Båda hade ett rollspelsföretag bakom sig som såg dem som ett reklammedium (mer Sinkadus) GWs White Dwarf är precis samma sak. Rubicon hade till sin stora fördel ett bredare fokus och det har Fenix också.
Enligt min högst personliga åsikt var Raritet samt Hypnosis de bästa tidningarna ( i och för sig var den fanzin) men jag är en riktigt Lancelot Games pundare
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Sinkadus var knappt någon "rollspelstidning" överhuvudtaget. Den påminde mycket mer om White Dwarf. Det som var Sinkadus' stora grej var "vi"-känslan: När något nytt hände i Sinkadus då kändes det som att det hände i sjäva rollspelsvärlden. Liksom, när de nya magiskolorna Spiritism och Röstmagi dök upp så var det verkligen som om det plötsligt dök upp en massa nya magiker i världen, för alltså, ingen jag kände på den tiden ifrågasatte Sinkadus' auktoritet. När något dök upp i tidningen så dök det upp i alla ens polares spelgrupper också, så när folk snackade med varandra så kändes det verkligen som om alla spelade i en och samma stora DoD- och Mutant-värld, där Sinkadus var gud/nyhetstidning whatever som kom och meddelade om vad som försiggick i världen. Om du skulle spela med en snubbe från en annan rollspelsgrupp, då kunde han ta med sig sin rollperson till ditt möte, och om han var en spiritist så gällde det alltså att du hade läst samma nummer av Sinkadus som han, och det hade man oftast. Liksom, folk skrev till tidningen "kan det inte finnas ett kastspjut som har den och den skadan och den och den räckvidden?" och de svarade "jorå, det kan du väl." Ett sådant meningsutbyte vore helt otänkbart i Fenix.

Så... det går nästan inte att jämföra Sinkadus med Fenix, för Fenix existerar inte i samma typ av vacuum som Sinkadus gjorde. Ingen blir väl glad av ett nytt monster till DoD i Fenix, men i Sinkadus så kunde det ha varit en toppenartikel. Det var inte så att folk inte hade någon fantasi förr (vi hittade på hur mycket eget som helst), men det var ändå roligt att få den där "vi"-känslan; att veta att allt som står i tidningen är officiellt material och att alla som spelar samma spel som vi också läser det vi just har läst.

Tänk dig att en generell tabletop-tidning skulle skriva om nya regler för vissa specialenheter av space marines. Man skulle ju bara skaka på huvudet och tänka "nä, men det är ju inte på riktigt." White Dwarf behöver inte oroa sig för det.

De flesta artiklar som stod i Sinkadus var (så vitt jag minns (och det var inte så länge sedan jag bläddrade i dem)) välskrivna (vi brukade först bläddra igenom tidningen och leta efter saker skrivna av Anders Blixt, för det var typ alltid det bästa i hela tidningen), men ämnesvalet skulle för det mesta ha varit helt utdött idag. Det jag kommer ihåg mest var äventyren, som var helt okej, även om jag egentligen tycker att äventyr är ett rätt ointressant inslag i en rollspelstidning (för jag vill dela tidningen med mina spelkompisar, det känns så ensligt att läsa tidningen alldeles själv och inte ha någon att snacka om innehållet med.). Det fanns mycket få generella rollspelsartiklar av det slag som jag senare kom att älska i NisseNytt.

Dessutom erbjuder tidningen mig som aspirerande skribent en chans att skicka in och förhoppningsvis publicera artiklar och därmed öva upp min skrivkonst
Det hade man ingen tanke på under Sinkadus-eran, för då gick jag fortfarande i låg- och mellanstadiet.Men visst, det är bra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Just ja...

Det är en av mina vänner som gjorde GreyOoze, och han har nummer tre nästan färdig. Ska fråga om han kan tänka sig att göra en pdf av den.

M.
 
Top