Rising
Vila i frid
Hey! hey! Let's go! Kinkasu!
Atta yatta ha! Protect my balls!
Eiyu hawachi! So let's Fighting!
Let's Fighting Love!
Demonkungen står framför karatebarnen och skrattar: "Kya kya kya! Jag var som er en gång, en enkel karatepojke som slogs vid min vapenbroders sida. Men med tiden förstod jag att jag aldrig skulle nå 100% Stridskraft om jag inte förvandlade mig. Så jag förrådde min vapenbroder, och nu har jag äntlingen antagit min sanna demonskepnad!"
Karatepojken ryggar tillbaka inför demonens hemska ord. Karateflickan replikerar: "Nej, allt du har uppnått är 100% Skrytkraft! Den sanna styrkan ligger i samarbete och vänskap!" varpå demonen blir galen och anfaller.
Karatepojkan blixtrar till; snabbare än vad ögat kan uppfatta, och flyger fram mot demonkungen med en språngspark. Döm av hans förvåning när han i själva verket bara sparkar rakt igenom demonkungen utan att träffa något annat än luft!
"Kya kya kya!" skrattar demonkungen. "Det där var bara en fantombild, det här är mitt riktiga jag!" varpå en gestalt dyker upp vid sidan av karatepojken för att grabba tag i honom med sina kloförsedda monstertassar.
Men se! Den här gången är det karatepojken som drar demonkungen vid näsan, för demonen lyckas inte grabba tag i något än en vattenklon som löses upp i våta droppar i demonens omfamning. Den riktiga karatepojken står i själva verket bakom demonkungen och fäller honom till marken med ett slag mot dennes nacke. Za-zing!
---
Det här med fantombilder, vattenkloner, illusionstrick och liknande, det tycks vara ett vanligt återkommande trick inom en viss gren av Shonenmanga. Dels är det dramatiskt, och dels är det den lurigaste som vinner. Det luriga går igen i en massa andra trix; såsom långsamma kame-hame-ha-eldklot som skurken tror att han problemfritt kan hoppa över, men som i sista stund visar sig vara målsökande, eller som delar sig i småklot, eller som skymmer det egentliga hotet i den döda vinkeln, eller...
Hur simulerar man egentligen den här sortens strid och den här sortens lurifaxmanövrar bäst med regelmekanismer? (någon kommer säkert posta hur det går till i Dragonball Z-rollspelet, och den personen kan få samla ihop tusen lökdrypande minuspoäng redan nu)
Att bara erbjuda valmöjligheter; typ "han visar sig i två upplagor! Välj en som du vill angripa. Om du tar fel så slår den andra dig i ryggen!" känns inte så ballt, för då är allt så enkelt att beräkna. Då blir det bara en fråga om slump och sannolikhet. Hur gör man det luriga riktigt lurigt?
Atta yatta ha! Protect my balls!
Eiyu hawachi! So let's Fighting!
Let's Fighting Love!
Demonkungen står framför karatebarnen och skrattar: "Kya kya kya! Jag var som er en gång, en enkel karatepojke som slogs vid min vapenbroders sida. Men med tiden förstod jag att jag aldrig skulle nå 100% Stridskraft om jag inte förvandlade mig. Så jag förrådde min vapenbroder, och nu har jag äntlingen antagit min sanna demonskepnad!"
Karatepojken ryggar tillbaka inför demonens hemska ord. Karateflickan replikerar: "Nej, allt du har uppnått är 100% Skrytkraft! Den sanna styrkan ligger i samarbete och vänskap!" varpå demonen blir galen och anfaller.
Karatepojkan blixtrar till; snabbare än vad ögat kan uppfatta, och flyger fram mot demonkungen med en språngspark. Döm av hans förvåning när han i själva verket bara sparkar rakt igenom demonkungen utan att träffa något annat än luft!
"Kya kya kya!" skrattar demonkungen. "Det där var bara en fantombild, det här är mitt riktiga jag!" varpå en gestalt dyker upp vid sidan av karatepojken för att grabba tag i honom med sina kloförsedda monstertassar.
Men se! Den här gången är det karatepojken som drar demonkungen vid näsan, för demonen lyckas inte grabba tag i något än en vattenklon som löses upp i våta droppar i demonens omfamning. Den riktiga karatepojken står i själva verket bakom demonkungen och fäller honom till marken med ett slag mot dennes nacke. Za-zing!
---
Det här med fantombilder, vattenkloner, illusionstrick och liknande, det tycks vara ett vanligt återkommande trick inom en viss gren av Shonenmanga. Dels är det dramatiskt, och dels är det den lurigaste som vinner. Det luriga går igen i en massa andra trix; såsom långsamma kame-hame-ha-eldklot som skurken tror att han problemfritt kan hoppa över, men som i sista stund visar sig vara målsökande, eller som delar sig i småklot, eller som skymmer det egentliga hotet i den döda vinkeln, eller...
Hur simulerar man egentligen den här sortens strid och den här sortens lurifaxmanövrar bäst med regelmekanismer? (någon kommer säkert posta hur det går till i Dragonball Z-rollspelet, och den personen kan få samla ihop tusen lökdrypande minuspoäng redan nu)
Att bara erbjuda valmöjligheter; typ "han visar sig i två upplagor! Välj en som du vill angripa. Om du tar fel så slår den andra dig i ryggen!" känns inte så ballt, för då är allt så enkelt att beräkna. Då blir det bara en fråga om slump och sannolikhet. Hur gör man det luriga riktigt lurigt?