Nekromanti Figurer

Krille

Super Moderator
Re: The battle of wits has begun!

"Och varför är just dessa hjälpmedel "artificiella tillsatser"?"

Jag säger inte att det är dåliga tillsatser, bara att de är artificiella.

Målet är helt enkelt ett system som är intressant, spännande och dramatiskt i sig själv. Huruvida man vill utöka det med kartor och beskrivning är ju upp till en själv. Men målet för mig är ett system där man kan få en dramatisk slutstrid av att Brian Debois-Guilbert fäktas med Wilfred av Ivanhoe om huruvida den sköna Rebecka ska bli grillspett eller inte, på en karta som i princip är ett oändligt stort vitt A4 (och alltså totalt ointressant) med en halvsunkig spelledare. Om man kan få ett sådant, och man trivs med dramatiska beskrivningar/kartor, betänk hur mycket bättre det borde bli om man slängde in dessa också.

Som sagt var, alla hjälpmedel som höjer inlevelsen är väl bra, så varför inte börja med grunden, ett stridssystem som är dramatiskt i sig själv?

Vindhand

Myrmidon

Jag hävdar att det är fel ände. Istället för att med konstgjorda medel (dramatisk beskrivning eller taktiska beslut) få ett odramatiskt regelsystem att bli dramatiskt, använd ett dramatiskt regelsystem i första rummet.

Alla medel, även de du föreslår, är konstgjorda. Utan att ge spelarna lämpliga vapen och begränsa dem till karaktärer med exakt deras egen förmåga är det svårt att komma ifrån.

Det finns ett skäl till att Tolkien till slut nöjer sig med att räkna hur många som Gimli och Legolas fäller, istället för att detaljerat beskriver hur och var de fälls.

... han skrev en bok snarare än spelade rollspel?

Krille

Super Moderator
Re: Se "Princess Bride" [ANT]

"men fattade inte kopplingen till dungeons and dragons-miniatyrer."

Huvudsakligen som exempel på en fajt som är dramatisk och som inte skulle bli det på grund av figurer. Det är dessutom ett exempel på en sorts fajt som jag gillar och gärna ser i rollspel.

Troberg

Sinister eater

Som sagt var, alla hjälpmedel som höjer inlevelsen är väl bra, så varför inte börja med grunden, ett stridssystem som är dramatiskt i sig själv?
Självklart, men varför utesluter det en diskussion om hjälpmedlen? Det är två olika diskussioner som kan föras separat.

Krille

Super Moderator

"Självklart, men varför utesluter det en diskussion om hjälpmedlen? Det är två olika diskussioner som kan föras separat."

Tråden handlar väl om huruvida man använder dem eller inte? Jag anser personligen att de kommer ivägen för den sortens rollspel jag spelar och söker därför andra metoder att få inlevelse i fajterna.

Balderk

Swashbuckler
Re: Beror inte det här på stridens karaktär?

Och eftersom det sistnämnda passar in på 99% av alla strider som jag spelleder, är det kanske inte konstigt att jag föredrar karta och markörer.
Och det samma gäller mig fast tvärtom. 99% av striderna jag spelar stämmer in (mer eller mindre) på det förstnämnda.

Så Risings ord var kloka, jag håller med.

/Balderk

Carl Ö

Warrior
Kolla hos din vänliga lokala rollspelshandlare

Chessex MegaMat och Chessex BattleMat kan du be din vänliga lokala rollspelshandlare att ta hem (från Chessex). Alla (riktiga) rollspelshandlare känner till Chessex så det ska inte vara några problem. Det går också bra att beställa mattorna på postorder (eller direkt) från Hobby Games (fd "Hobbyhuset") i Uppsala (www.hobbygames.se). Där köpte jag min matta. Kolla först på www.chessex.com (klicka på "Mats") så att du vet exakt vilket produktnummer du är ute efter. Du vill förmodligen ha en matta med 25 mm-rutor på, så en 1" squares-matta blir utmärkt. (Jag köpte en 97647 Megamat™ (Light Blue vinyl): 1" Squares $29.98.) Eventuellt kan du beställa direkt från Chessex också, om du hellre vill det.

Counter Collection och tidningen Dungeon i vilka det finns markörer, köper jag på Tradition som även de har postorder (www.tradition.se).

Lycka till!
Och glöm inte att det är vattenlösliga pennor du ska använda på din stridsmatta! (och låt inte brunt och rött ligga kvar över natten) :gremsmile:

Edit:
Counter Collection (och Counter Pack) tillverkas av Fiery Dragon (http://www.fierydragon.com/). Jag har köpt en "WW16040 Counter Collection I:
The Usual Suspects, 12.95".

Tidningen Dungeon ges numera ut av Paizo Publishing. Kolla deras hemsida för mer info om tidningen och de counters ("markörer") som följer med numren.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Kolla hos din vänliga lokala rollspelshandlare

Du vill förmodligen ha en matta med 25 mm-rutor på, så en 1" squares-matta blir utmärkt.
Såvida man inte spelar D&D på svenska (Dunder&Drakar) då deras 21mm rutor passar betydligt bättre. :gremsmile:

/Mikael - använder en sådan själv

Carl Ö

Warrior
Figurer med små fötter

Får figurernas fötter (plattor) plats i 21mm-rutorna? Mina miniatyrer "kräver" 25mm-rutor.

Nog för att Dunder & Drakar är ett mindre spel än Dungeons & Dragons, men det är väl inte rent fysiskt?
:gremsmile:

Ha det gott
/Carl

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Figurer med små fötter

Grejen är ju att en ruta i Dunder&Drakar är 1 meter, inte 1,5 meter. Skall man få skalan att kännas rimlig behöver man använda mindre rutor på spelplanen också.

Jag har inte köpt figurer på år och dag. Alla mina gamla figurer hade en minimal bottenplatta som man själv får limma upp på en större platta så att de står ordentligt. Kanske dagens figurer redan har en 25mm:s bottenplatta? Jobbigt i så fall.

/Mikael

Carl Ö

Warrior
Du kanske har rätt...

Jag blev tvungen att plocka fram ett skjutmått och mäta "fötterna" på mina figurer (nästan uteslutande från Games Workshop). Och jag måste ge dig rätt Mikael - åtminstone till hälften. Många av figurerna har 20mm-plattor (ex.vis Warhammer-storpack goblins, zombies etc), men några av de enstaka figurerna (ex.vis barbar och bard) har 25mm-plattor. Alla Counter Collection-markörerna har 25mm-bas.

...Men jag har alltså kanske köpt "fel" stridsmatta?... :gremshocked: :gremfrown:

Ja kanske, kanske inte. Jag spelade mest Dungeons & Dragons och där funkar det ju bra med 25mm-rutor, men om jag hade en matta med 21mm-rutor så skulle jag ju lättare få plats med större scenarier.

...Hmmm... Jag får köpa en matta till! :gremgrin:

/Carl