Figurmålning - komma igång

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Om jag blir nöjd med resultatet kanske jag gör en tråd om processen, men jag är extremt självkritisk. :)
Ville köra igång med Mouse and Mystics, men göra det lite mer rollspelsrelaterat, typ som jag tänker mig vilja spela D&D4.

Jag är kär i glazing. Det är som att måla med penna och sudd. Gör man någonting fel, så är det bara att torka penseln torr och sedan suga upp färgen som kom fel. Jag behöver aldrig tänka på shading mellan mörkare och ljusare kulörer och att göra en blend mellan två olika färger är jätteenkelt att göra medan båda färgerna är våta (se huvorna på bågskytten med grön huva och tjuven med brun huva).

De tjugo figurerna tog 3 timmar för att lägga grundskuggningen, med svart spray + vit spray som zenithal priming. Sedan går jag in med en svart wash för att framhäva detaljer och lägger en vit eller gulvit drybrush för att lyfta fram ännu fler detaljer. Att göra dessa steg tycker jag egentligen räcker för att höja stämningen med 200% när man sedan spelar med dem. Färgen är bara en extra bonus.

Att sedan färglägga miniatyrerna tog mig 9 timmar, mycket för att kackorlackorna och spindeln inte tog någon tid alls. Jag behöll spindeln svart med vag vit drybrush i lederna med en röd dödskalle som jag ritade på frihand på kroppen. Kackerlackorna drybrushade jag i brunt och sedan gult, sedan målade jag benen gula. Det var allt som behövdes för de figurerna.

Jag tror jag förstörde penseln något genom att använda den för att måla metallfärg, i kombination med att färg torkade in och att jag använde mig av stiffling för att göra figurerna lite mer skitiga.

En sak jag har lärt mig är att det är med fördel att inte måla perfekt. Visst, färg ska inte spilla över till andra områden, men att inte täcka hela manteln perfekt med färg gör att den ser mer sliten ut (se den gröna manteln).

Jag lackade alla figurer, där tusenfotingen fick en gloss varnish, för jag ville att den skulle vara mer slemmig.
 

Attachments

Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Ville köra igång med Mouse and Mystics, men göra det lite mer rollspelsrelaterat, typ som jag tänker mig vilja spela D&D4.

Jag är kär i glazing. Det är som att måla med penna och sudd. Gör man någonting fel, så är det bara att torka penseln torr och sedan suga upp färgen som kom fel. Jag behöver aldrig tänka på shading mellan mörkare och ljusare kulörer och att göra en blend mellan två olika färger är jätteenkelt att göra medan båda färgerna är våta (se huvorna på bågskytten med grön huva och tjuven med brun huva).

De tjugo figurerna tog 3 timmar för att lägga grundskuggningen, med svart spray + vit spray som zenithal priming. Sedan går jag in med en svart wash för att framhäva detaljer och lägger en vit eller gulvit drybrush för att lyfta fram ännu fler detaljer. Att göra dessa steg tycker jag egentligen räcker för att höja stämningen med 200% när man sedan spelar med dem. Färgen är bara en extra bonus.

Att sedan färglägga miniatyrerna tog mig 9 timmar, mycket för att kackorlackorna och spindeln inte tog någon tid alls. Jag behöll spindeln svart med vag vit drybrush i lederna med en röd dödskalle som jag ritade på frihand på kroppen. Kackerlackorna drybrushade jag i brunt och sedan gult, sedan målade jag benen gula. Det var allt som behövdes för de figurerna.

Jag tror jag förstörde penseln något genom att använda den för att måla metallfärg, i kombination med att färg torkade in och att jag använde mig av stiffling för att göra figurerna lite mer skitiga.

En sak jag har lärt mig är att det är med fördel att inte måla perfekt. Visst, färg ska inte spilla över till andra områden, men att inte täcka hela manteln perfekt med färg gör att den ser mer sliten ut (se den gröna manteln).

Jag lackade alla figurer, där tusenfotingen fick en gloss varnish, för jag ville att den skulle vara mer slemmig.
Ser tjusigt ut!

Metallfärg och stippling är båda saker som sliter hårt på penslar. Torkande färg likaså! En av anledningarna till att jag gillar glaze medium är för att färgen torkar långsammare (mer tid att få det rätt, men även mindre risk att det hinner torka i penseln).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,782
Location
Maastricht
Ville köra igång med Mouse and Mystics, men göra det lite mer rollspelsrelaterat, typ som jag tänker mig vilja spela D&D4.

Jag är kär i glazing. Det är som att måla med penna och sudd. Gör man någonting fel, så är det bara att torka penseln torr och sedan suga upp färgen som kom fel. Jag behöver aldrig tänka på shading mellan mörkare och ljusare kulörer och att göra en blend mellan två olika färger är jätteenkelt att göra medan båda färgerna är våta (se huvorna på bågskytten med grön huva och tjuven med brun huva).

De tjugo figurerna tog 3 timmar för att lägga grundskuggningen, med svart spray + vit spray som zenithal priming. Sedan går jag in med en svart wash för att framhäva detaljer och lägger en vit eller gulvit drybrush för att lyfta fram ännu fler detaljer. Att göra dessa steg tycker jag egentligen räcker för att höja stämningen med 200% när man sedan spelar med dem. Färgen är bara en extra bonus.

Att sedan färglägga miniatyrerna tog mig 9 timmar, mycket för att kackorlackorna och spindeln inte tog någon tid alls. Jag behöll spindeln svart med vag vit drybrush i lederna med en röd dödskalle som jag ritade på frihand på kroppen. Kackerlackorna drybrushade jag i brunt och sedan gult, sedan målade jag benen gula. Det var allt som behövdes för de figurerna.

Jag tror jag förstörde penseln något genom att använda den för att måla metallfärg, i kombination med att färg torkade in och att jag använde mig av stiffling för att göra figurerna lite mer skitiga.

En sak jag har lärt mig är att det är med fördel att inte måla perfekt. Visst, färg ska inte spilla över till andra områden, men att inte täcka hela manteln perfekt med färg gör att den ser mer sliten ut (se den gröna manteln).

Jag lackade alla figurer, där tusenfotingen fick en gloss varnish, för jag ville att den skulle vara mer slemmig.
Glöm inte att basa dem nu också, kommer göra att de ser ännu tjusigare ut! :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Ser bra ut!
Till bas kan man stryka på trälim och lägga på sand. Alternativt blanda sand och trälim.
Jag gillar att använda tandpetare för ögon etc.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,782
Location
Maastricht
Ser bra ut!
Till bas kan man stryka på trälim och lägga på sand. Alternativt blanda sand och trälim.
Jag gillar att använda tandpetare för ögon etc.
Om man nu vill ha ökenbaser, ja! Det är det absolut enklaste sättet att basa. Läg grenar och mossa istälet. Kolla en tutorial så fixar du det!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Slutbossen till Dungeons & Dragons: Legend of Drizzt

Tid: 14 timmar

Från vit spray brushade jag figuren i svart (4 timmar) och glazade på färger (4 timmar blått - 4 timmar gul/rött) och lade tid på att lägga dit highlights (2 timmar). Totalt 14 timmar ... för en slutboss som kommer att användas en gång. Men nu jäklar är den klar! Bortsett från basen då, som jag lägger dit allra sist.

Ville ha en demon som var en blandning mellan gul eld och blå eld. Insidan av vingarna ville jag ha som ett universum - mörka för att framhäva kroppen - medan de skulle vara mer läderaktiga på utsidan.

Jag tog också och använde en värmepistol så att jag kunde fälla ut vingarna mer och på så sätt få demonen att se ännu större ut.
 

Attachments

Last edited:
Top