Rickard
Urverk speldesign
Ville köra igång med Mouse and Mystics, men göra det lite mer rollspelsrelaterat, typ som jag tänker mig vilja spela D&D4.Om jag blir nöjd med resultatet kanske jag gör en tråd om processen, men jag är extremt självkritisk.
Jag är kär i glazing. Det är som att måla med penna och sudd. Gör man någonting fel, så är det bara att torka penseln torr och sedan suga upp färgen som kom fel. Jag behöver aldrig tänka på shading mellan mörkare och ljusare kulörer och att göra en blend mellan två olika färger är jätteenkelt att göra medan båda färgerna är våta (se huvorna på bågskytten med grön huva och tjuven med brun huva).
De tjugo figurerna tog 3 timmar för att lägga grundskuggningen, med svart spray + vit spray som zenithal priming. Sedan går jag in med en svart wash för att framhäva detaljer och lägger en vit eller gulvit drybrush för att lyfta fram ännu fler detaljer. Att göra dessa steg tycker jag egentligen räcker för att höja stämningen med 200% när man sedan spelar med dem. Färgen är bara en extra bonus.
Att sedan färglägga miniatyrerna tog mig 9 timmar, mycket för att kackorlackorna och spindeln inte tog någon tid alls. Jag behöll spindeln svart med vag vit drybrush i lederna med en röd dödskalle som jag ritade på frihand på kroppen. Kackerlackorna drybrushade jag i brunt och sedan gult, sedan målade jag benen gula. Det var allt som behövdes för de figurerna.
Jag tror jag förstörde penseln något genom att använda den för att måla metallfärg, i kombination med att färg torkade in och att jag använde mig av stiffling för att göra figurerna lite mer skitiga.
En sak jag har lärt mig är att det är med fördel att inte måla perfekt. Visst, färg ska inte spilla över till andra områden, men att inte täcka hela manteln perfekt med färg gör att den ser mer sliten ut (se den gröna manteln).
Jag lackade alla figurer, där tusenfotingen fick en gloss varnish, för jag ville att den skulle vara mer slemmig.
Attachments
-
303.7 KB Views: 50
-
227.3 KB Views: 48
-
298.9 KB Views: 57
-
255.4 KB Views: 59
Last edited: