Nekromanti Film att se med gymnasieungdomar?

Bunny

Crazy like a fool
Organ said:
En annan schysst sydstatsrulle med liknande tema är Tick, tick, tick, om en liten byhåla som plötsligt får en svart sheriff, något som inte tas emot med jubel i alla läger.

/Anders
Nej nej, filmen du pratar om är:

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/j61MiMQvhbw&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/j61MiMQvhbw&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tog med mig tre filmer till lektionen - The Big Lebowski, The Usual Suspects och Groundhog Day.

En elev hade sett Lebowski men kunde tänka sig att se den igen.

Jag försökte sammanfatta varje film lite översiktligt, och sedan röstade vi helt enkelt - men med tillägget att man fick rösta på alla filmerna om man ville.

Groundhog Day och The Usual Suspects fick nio röster var, den ende som röstade på Lebowski var killen som sett den tidigare - jag antar att min beskrivning var för luddig. Och så glömde jag säga att den åtminstone ett tag hade rekordet i antal användningar av ordet "fuck".

The Usual Suspects verkar dock funka rätt bra.

Ni får gärna fortsätta komma med förslag; jag - till skillnad från en del kollegor - ser film som nåt som kan ha en pedagogisk poäng, om man jobbar på ett bra sätt omkring dem, snarare än bara en "belöning" eller "kul grej". Då menar jag alltså inte att man ska se edutainmentfilmer eller "viktiga" filmer; utan att man ser ganska vanliga filmer som eleverna direkt kan relatera till och gilla.

Patrick Bateman

Warrior
Döda poeters sällskap. Jag kommer ihåg att vi såg den med skolan när jag gick i gymnasier. Eller var det Schindler's list? Hursomhelst, jag såg DPS två gånger när den gick på bio.

Krank, plus i kanten för att eleverna efter filmen kanske kallar dig för "oh captain, my captain". =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Patrick Bateman said:
Döda poeters sällskap. Jag kommer ihåg att vi såg den med skolan när jag gick i gymnasier. Eller var det Schindler's list? Hursomhelst, jag såg DPS två gånger när den gick på bio.

Krank, plus i kanten för att eleverna efter filmen kanske kallar dig för "oh captain, my captain". =)

Helt OK film, tror dock att den möjligen är för långsam för att eleverna riktigt ska kunna uppskatta den, men det kan vara jag som har fördomar också.

Jag får dock känslan av att den också är en sån där film som alla engelsklärare i sverige tvingar på sina elever vid något tillfälle...

Ulfgeir

Swashbuckler
Här kommer ett par andra förslag:

Rosencrantz and Guildernstern are dead Hamlet ur två bifigurers synvinkel.

Tyvärr för våldsam, men Once were warriors är annars riktigt bra. Men pga realistiskt våld inte att rekommendera för känsliga tittare.

"The accused" med Jodie Foster, som någon nämde är även den bra, men kan vara olämplig pga handlar om en våldtäkt.

Sedan rekommenderar jag ju även den "de tre musketörerna"-filmen från 1973 med Cristopher Lee.

/Ulfgeir

Murmelbeast

Veteran
Vill du ha något med lite American History X tema, budskap osv. kanske Bang Bang You're Dead kan vara något, känns lite smörig i efterhand kanske men väcker väldigt starka känslor när man ser den. Den handlar om utanförskap hos gymnasieelever.

Fast vid det här laget du kanske redan har visat din film :gremsmile: