Re: Tillgänglighet?
Med min filmsmak håller det argumentet inte alls. Se hur lätta någon av mina favoritfilmer är att komma över utan att köpa dem, vettja: Den röda lyktan (Raise the red lantern/Da hong deng long gao gao gua), Sjöjungfrun i Shanghai (Suzhou River/Suzhou He), Kejsaren och mördaren (The emperor and the assassin/Jing Ke ci Qin wang).
Ärligt talat tror jag att de skulle vara lätta att hitta. Asiatiskt film är inne nu, speciellt hos de som sprider film över internet.
Försök hitta en 25 år gammal rysk film (Stalker) textad på ett begripligt språk om du vill ha en utmaning...
Ymir, som gärna skulle vara med i ett dylikt filmprojekt om han fick ta del i urvalet av filmer
Som jag ser det så finns det flera sätt att hantera detta. Ett sätt som jag gillar är det som används för fokusdiskussionerna på
www.moq.org, där alla får föreslå ämnen (i vårt fall filmer) och tala för dem. Sedan röstar man.
Cykeln blir då något i stil med (siffran är dagnummer):
1 Nominera
5 Rösta
7 Avgöra vinnare, börja diskutera
14 Nästa nominering
osv.
Observera att jag räknar med en viss överlappning mellan nominering och diskussion, så i denna tvåveckorscykel kommer man att diskutera hela tiden, men sista veckan går nominering/omröstning parallellt med diskussionen.
Lämpligen märker man alla startinlägg på ett speciellt sätt för att känna igen dem, typ "[Filmklubb] Nominering" eller "[Filmklubb diskussion] Stalker".