Dags att konkretisera
Ska det bli mer gjort än att bara snacka så är det dags att börja konkretisera. Jag föreslår därför lite riktlinjer här så att vi har något att diskutera utifrån:
Nominering:
Nomineringstråden startas av den som utsetts som filmklubbssamordnare och har titeln [Filmklubb] Nomineringar.
Alla får föreslå filmer och motivera varför de är bra. Håll tråden ren, ett inlägg per film, filmens titel som rubrik. Nominera inte filmer som andra redan nominerat. Undvik att diskutera filmer här, det kommer senare när alla sett dem.
Det är fritt att nominera vilken film som helst, men tänk på att det ska finnas något att diskutera i den, så det är lämpligt om den är tänkvärd.
Röstning:
Någon sätter upp en poll och flest röster vinner. Förlorarna kan nomineras igen nästa gång. När en poll satts upp får inte ytterligare nomineringar göras förrän nästa omgång.
Diskussion:
Diskussionstråden startas direkt röstningen är klar av samordnaren och har titeln [Filmklubb] Filmtitel. Där kan man sedan diskutera fritt. Markera spoilers tydligt.
För att det här ska flyta lagomt så föreslår jag att det körs i tvåveckorscykler, där nominering pågår måndag till torsdag första veckan, röstning fredag till söndag. Diskussionen börjar måndag andra veckan och pågår tills den dör ut (och kan alltså överlappa nästa nomineringsomgång och till och med andra diskussioner).
Jag förutsätter att det är möjligt arrangera distribution av filmer digitalt över lämpligt nätverk mellan deltagarna, privat inom en begränsad krets så att vi inte bryter svensk lag och under förutsättning att mottagaren redan äger den. Detta måste i så fall hanteras helt och hållet utanför rollspel.nu och får inte ens diskuteras här. Detta är viktigt och om det inte respekteras bör administratörerna radera de störande bitarna ur inläggen omgående.
Något annat? Något jag missat? Något som bör ändras?