Nekromanti Filmer och det de är löst baserade på

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rant mode on...

Film är ett medium som skäms över sin existens. För att berättiga sig själv försöker filmmakare i så stor omfattning som möjligt basera sina filmer på andra saker: böcker, verkliga händelser, tv-serier, serier, äldre filmer och så vidare...

Nu är det inte det jag vill skriva om.

Vad jag vill skriva om är missbruk av inköpt material som man köpt rättigheterna till, framför allt varför filmbolag över huvud taget tycker att det är en bra affär att basera en film på ett material de betalat för och sedan inte använda materialet ifråga. Vanligast förekommande är det när materialet ifråga är ganska obskyrt, eftersom det då inte finns någon stark fan-krets som man måste ta hänsyn till. (Spindelmannen vågar man till exempel inte ändra mycket på.)

Om man tar en kommande film, nämligen Constantine som exempel. Den är baserad på serien Hellblazer, men har enligt samtliga recensenter tagit sig ganska stora friheter med materialet. Vad som är kvar är i princip huvudpersonens namn, hans fiende/vän Papa Midnite samt det grundläggande konceptet att han är en person som blandar sig i Helvetets och Paradisets jordiska affärer. Om man bytt namn på ett par av karaktärerna i filmen hade man kunnat göra den utan att betala för Hellblazer-licensen, och folk skulle bara tänkt: "Det här var rätt likt Hellblazer, men inte så likt att det känns som ett plagiat."

Resultatet blir att de som gillar Hellblazer ogillar filmen, inte för att den är dålig, utan bara för att den är en dålig Hellblazer-film. De som läser, eller ens känner till, serien är så få att de inte kommer påverka mängden sålda biobiljetter i någon riktning alls. De som aldrig hört talas om serien ser eller låter bli att se filmen baserat på helt andra kriterier än serietidningen.

Vad har man då uppnått när man baserat filmen på serien? Ingenting, förutom att man har kunnat säga att filmen är baserad på något och att man garanterat inte kommer att göra en Hellblazer-film som är trogen förlagan.

Naturligtvis har filmbolagen rätt att göra precis hur dumma saker de vill med material de betalat för, och jag kan utnyttja min rätt att inte betala för att se resultatet. Vad jag undrar är bara hur de tänker.

Jag har ingen aning om om det är en bra film eller inte. Jag vet bara att om den inte varit baserad på Hellblazer hade jag tyckt att den lät ganska spännande. Nu är jag istället mycket skeptisk till den.

/tobias

chrull

Stockholm Kartell
den värsta gojjan jag läst.

... men då menar jag mest det här:
Film är ett medium som skäms över sin existens. För att berättiga sig själv försöker filmmakare i så stor omfattning som möjligt basera sina filmer på andra saker: böcker, verkliga händelser, tv-serier, serier, äldre filmer och så vidare...
Du menar populärfilm. Jämför med populärlitteratur (som bara kopierar agatha christie och lite andra författare, jämför populärmusik (som inte gjort något orginellt sen ... länge...), jämför musikalerna som spelar samma musikaler i 15 år innan de funderar på att göra något nytt, osv osv.

Jag hoppas jag slipper berätta att det finns massor med film som inte kommer från hollywood. precis som att all musik varken finns att köpa på åhléns eller cdon.
(men den diskussionen skulle vi inte ta nu kanske) :gremgrin:

Vad har man då uppnått när man baserat filmen på serien? Ingenting, förutom att man har kunnat säga att filmen är baserad på något och att man garanterat inte kommer att göra en Hellblazer-film som är trogen förlagan.
de vinner publik. Många som gillar hellblazer kommer se filmen, i värsta fall enbart för att de sen kan skåda om den och prata om hollywoods destruktion av bra kultur. Andra har sett spindelmannen (som alla känner till) och får veta att den där constantine är baserad på en annan serie, de går också och ser den...

vad låter mest intressant? en ny actionfilm med tråk keanu eller en ny actionfilm baserad på en häftig serietidning, med keanu?

Mitt val och många andras går till alternativ 2.

Sen har vi en annan intressant fråga:

Vad jag vill skriva om är missbruk av inköpt material som man köpt rättigheterna till, framför allt varför filmbolag över huvud taget tycker att det är en bra affär att basera en film på ett material de betalat för och sedan inte använda materialet ifråga
Hur mycket har de betalt då?
Antagligen inte så mycket. För egentligen, vem är det bäst för att hellblazer blir serie? förlaget som ger ut serien, som bara några få känner till, eller bolaget som producerar filmen, som ganska länge legat på tpbs topplista över mest tankade filmer just nu?

Hur många av de som gillar filmen kommer testa serien och vice versa?

Jag vill se Constantine, men tänker inte betala för det, gör samma sak! Utnyttja er lagliga rätt och ladda hem den istället. På the pirate bay finns det flera torrents att bläddra igenom. Vilken som är bäst vet jag inte, jag har inte orkat ladda hem den själv än.

chrull

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: den värsta gojjan jag läst.

... men då menar jag mest det här: [snipp]
Om man börjar med att provocera kanske folk orkar läsa resten av inlägget! :gremwink:
Du har rätt i att det är populärfilm jag tänker på, men för de flesta är det den enda sorts film som finns. Andra typer av filmer går knappast på den genomsnittliga biografen i en genomsnittlig stad.

Hur många av de som gillar filmen kommer testa serien och vice versa?
Tyvärr inte så många tror jag. Serietidningar säljer urdåligt i USA, oavsett hur många som ser Spindelmannen- eller X-men-filmer. Om filmerna verkligen ger någon boost till serietidningsförsäljningen är den så liten att den försvinner i statistiken. Eller så är serierna helt enkelt så usla att folk inte vill läsa dem oavsett hur bra de tyckte att filmerna var. Hellblazer har för övrigt en upplaga på under 10000 i månaden. De som eventuellt testar serien efter att ha sett filmen kommer säkert att bli besvikna: huvudpersonen är ju inte ens amerikan och gör inga häftiga stunts med sitt heliga hagelgevär.

Andra har sett spindelmannen (som alla känner till) och får veta att den där constantine är baserad på en annan serie, de går också och ser den...
Det var min poäng med den inledande provokationen. Att en film är baserad på något är ett säljande argument, även om publiken inte känner till originalet. "Baserad på X" är ett viktigt försäljningsargument, oavsett vad X är. Jag tycker att det är trist att det är så. Mediet utnyttjas bäst av idéer som är till för det mediet och inte lånat från ett annat.

/tobias

G

Guest

Guest

jämför musikalerna som spelar samma musikaler i 15 år innan de funderar på att göra något nytt, osv osv.
Det görs nya musikaler hela tiden, men vissa kör bara en föreställning, sedan kör man dem tills de inte är lönsamma längre, vore det inte så att många såg samma musikal flera ggr per år skulle det verka som mer omväxling, men det är det inte.

Nightowl

Champion
Jag tror att licenser kostar peanuts, jämfört med Keanu Reeves lön och vad som nu går till specialeffekter. Således tror jag inte bara att du har rätt, jag tror dessutom att det kostar filmbolagen ganska lite.

Däremot kan processer kosta ganska mycket i USA, och eftersom det är Hollywood vi talar om är de rädda att bli stämda.

Erik, film är bäst med originalmanus

Evil Peter

Hero

Om man börjar med att provocera kanske folk orkar läsa resten av inlägget!
Eller så blir de upprörda av det första du skriver och skumläser igenom resten för att snabbt kunna få skriva av sig sin ilska. :gremwink:

Du har rätt i att det är populärfilm jag tänker på, men för de flesta är det den enda sorts film som finns. Andra typer av filmer går knappast på den genomsnittliga biografen i en genomsnittlig stad.
Men jag tycker inte att det ens stämmer för populärfilm. Att alla manusförfattare inte hittar på egna historier från grunden har ju inget med att filmen inte skulle respektera sig själv att göra. Film visar att den respekterar sig själv genom att berätta historier på sitt sätt. Det är ju klara dramaturgiska skillnader för film och t ex litteratur. Att populärfilmerna tar sig stora friheter betyder ju delvis att de vill berätta saker på det sätt som passar filmmediet bäst. Dock är ju också anledningen att få storyn så mainstream som möjligt så de kan håva in så mycket pengar som möjligt.

Och jag tror definitivt att licenserna hjälper till att sälja filmen. Spider-Man slog ju rekord för premiärhelger och det kan ju knappast ha varit bara serietidningsnördarna som stod för den enorma succén. När nu Spider-Man- och X-Men-filmerna blivit så stora succéer så tar ju filmbolagen chansen att göra fler filmer baserade på serier. Även om serien inte är så känd kommer det ju ofta ut att filmen är baserad på serien och då tänker nog många "de andra serietidningsfilmerna har ju varit bra, vi ser den här också".

Lindenius

Swashbuckler
Fattar jag dig rätt om...

...man säger så här:

Vad är poängen med att köpa in licencen om man ändå skall mixtra så ohemult mycket med ståryn. Jag kan se två saker, en för och en emot detta resonemang.

1. Ditt resonemang funkar om man tänker sig när ett filmbolag köper in Agatha Cristies Mordet på orientexpressen och sedan ändrar mördarna till ett gäng terrorister (derka derka), ändrar orientexpressen till en bussresa mellan Skövde och Flen, samt sätter Keanu Reeves i huvudrollen som den åldrande Hercules. Vad finns kvar av originalberättelsen och vad var poängen med att köpa in licensen.

2. Däremot funkar ditt resonemang inte lika bra om man tänker sig att ett filmbolag köper rätten till alla böcker med Hercule Poirot, för att just fokusera på detektiven, sätter Keanu Reeves i huvudrollen samt berättar en massa historier om hur Hercule var innan han blev en pikant äldre herre.

Tycker som sagt det finns en poäng med filmbolagens uppköpande om de resonerar efter punkt 2, vilket jag tror de gör många gånger.

//erik. derka derka

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ja, det gör du

1. Ditt resonemang funkar om man tänker sig när ett filmbolag köper in Agatha Cristies Mordet på orientexpressen och sedan ändrar mördarna till ett gäng terrorister (derka derka), ändrar orientexpressen till en bussresa mellan Skövde och Flen, samt sätter Keanu Reeves i huvudrollen som den åldrande Hercules. Vad finns kvar av originalberättelsen och vad var poängen med att köpa in licensen.
Exakt.

2. Däremot funkar ditt resonemang inte lika bra om man tänker sig att ett filmbolag köper rätten till alla böcker med Hercule Poirot, för att just fokusera på detektiven, sätter Keanu Reeves i huvudrollen samt berättar en massa historier om hur Hercule var innan han blev en pikant äldre herre.
Då har de i alla fall behållit huvudpersonen och antagligen en del av hans kännetecken. Om Hercule Poirot är karateexpert och fightas med ninjor i ungdomsskildringen blir det mer tveksamt.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Anpassning

Att populärfilmerna tar sig stora friheter betyder ju delvis att de vill berätta saker på det sätt som passar filmmediet bäst.
Om man verkligen ville berätta en historia som passade filmmediet bäst skulle man välja en historia som passade filmmediet istället för att ta en historia från någon annanstans och bygga om den tills den passar. Många bokfilmatiseringar lider svårt av att filmskaparna inte kunnat hantera den stora mängden material och lyckats skära ner den till lagom mängd till exempel. Filmen blir då bara en dålig sammanfattning av boken istället för ett självständigt verk.

Även om serien inte är så känd kommer det ju ofta ut att filmen är baserad på serien och då tänker nog många "de andra serietidningsfilmerna har ju varit bra, vi ser den här också".
Felet är egentligen att folk tänker "den här filmen som är baserad på något jag aldrig hört talas om är antagligen bättre än den där andra filmen som bara är baserad på ett originalmanus".

Det är ju inget nytt fenomen. I antikens Rom hävdade författare att deras verk var baserade på grekiska förlagor, även om de inte var det, eftersom alla tyckte att Grekland var det finaste och att kultur som lånat från greker måste vara bättre än annan kultur.

/tobias