Hur ser filosofin ut i Mundana? Det närmsta man kommer i modulerna är religiösa pionjärer och magiteoretiker, men däremellan då?
Väldigt intressant fråga, men också en oerhört svår fråga att svara på, av den enkla anledningen att filosofi är en ganska bred disciplin! För det första kan man ju, som vi i Sverige klassiskt sett gjort, dela in filosofin i
teoretisk respektive
praktiskt filosofi; teoretisk sysslar då med frågor rörande vetenskapsfilosofi, logik och argumentationsteori, medvetandefilosofi, språkfilosofi, osv, medan den praktiska filosofin istället sysslar med sådant som moralfilosofi, religionsfilosofi, konstfilosofi, samhällsfilosofi, rättsfilosofi, osv.
Vi kan dock direkt se att vissa av dessa discipliner ändå kommer att fungera annorlunda i Mundana jämfört med vår värld.
Medvetandefilosofi, hos oss, bygger mycket på problemet rörande kopplingen mellan medvetande respektive kropp samt vad ett medvetande egentligen är. Men i Mundana vet man ju detta - medvetandet är själen! Det enda man kanske funderar över är hur själen faktiskt fungerar samt hur den samverkar med kroppen, men detta tycks mig snarare ett jobb för Mundanas spiritister samt psykotropiker. Frågan är dock om dessa är fria att spekulera fritt kring dessa ämnen i Mundana? De olika religösa kyrkorna kan nog uppfatta dessa frågor som kättiska, varför det naturligtvis uppstår konflikt.
Religionsfilosofin borde oxå vara annorlunda, i den meningen att det faktiskt går att
bevisa existensen av gudar - en andebesvärjare kan ju exempelvis ge sig ut på andeplanet och själv besöka dem! Likaså borde man oxå vara medveten om att gudarna
inte är vare sig allsmäktiga eller allvetande (två egenskaper som ställer till det för jordiska religionsfilosofer, eftersom de är så motsägelsefulla). Problemet här är naturligtvis detsamma som ovan - kyrkan strävar säkert emot!
Dessutom måste man vara en smula försiktig när man talar om magiteori i förhållande till Mundanas filosofi, eftersom magiteori snarare utgör ett exempel på mundansk fysik! I vår värld är det fysikens lagar som bestämmer hur allt fungerar - i Mundanas värld är det magin, alltså är magin ett fysiksubstitut. Därför är egentligen inte olika magiteorier speciellt "filosofiska", utan de är snarare "naturvetenskapliga". Av detta skäl hör inte magiteori hemma i en filosofidiskussion i Mundana, av precis samma skäl som varför newtonsk mekanik inte är relevant i jordisk filosofidiskussion (javisst, det finns vissa specialfall där olika naturvetenskapliga discipliner påverkar den filosofiska diskussion - exempelvis har kvantmekaniken påverkat olika religionsfilosofiska diskussioner i vår värld, och exempelvis kloning skapar en del moralfilosofiska frågeställningar, men det är alltså inte själva kloningsteorin som är relevanta, utan snarare om det är etiskt försvarbart med kloning - men detta utgör alltså undantag). Javisst, filosofer brukar kunna
inleda frågeställningarna inom många vetenskapliga fält, exempelvis naturvetenskapen (något som de s.k.
naturfilosoferna i det antika Grekland gjorde, genom att fundera över verklighetens struktur), men så fort dessa discipliner specialiseras kommer de ínte längre att vara filosofiska teorier.
Min poäng? Jo, i en "filosofimodul" till Mundana skulle magiteori inte ha speciellt mycket intresse, utan andra mera "filosofiska" frågor skulle istället behöva tas upp. Hur utvecklade är exempelvis mundanska filosofer inom moralfilosofi? Har de börjat spekulera kring epistemologiska teorier? Är man klar över logikens struktur, t.ex. satslogikens tre grundläggande lagar? Ställer man sig estetiska frågor, och har man börjat spekulera kring samhällsfilosofiska frågor, osv, osv. Som synes blir det väldigt lite magiteori och religion i detta, åtminstone om man ska vara filosofisk!
Hur ser den filosofiska utveckling ut i Mundana enligt dig? (Jag antar att exempelvis Ymir svarar...) Hur har produktionsförhållandena ändrats i Mundana, och hur har detta påverkat tänkandet? (Inte riktigt nöjd med Riddarens bristfälliga förklaring på feodalismens och riddarväsendets uppkomst).
Personligen tror jag att Mundana inte kommit speciellt långt inom filosofi. Måhända har man börjat ställa sig vetenskapsfilosofiska frågor, eftersom man ändå kommit en bit inom magiteorin. Kunskapsteorin har därför, kanske, kommit en bit på vägen. Och måhända har man oxå funderat en smula kring logikens natur. Men inom den praktiska filosofin tror jag inte man har kommit lika långt. Om man jämför med vår värld, så har ju trots allt de största filosofiska genombrotten, både inom den praktiska, men faktiskt oxå den teoretiska, kommit under de tre senaste århundraderna. Javisst, de antika grekerna kom ganska långt de med, och de var dessutom väldigt imponerande om man ser till deras förutsättningar. Och på medeltiden förekom det en del imponerande tänkare, åtminstone i fallet med religionsfilosofi samt relationen mellan tro och vetande (som är en delvis religionsfilosofisk, delvis kunskapsteoretisk, fråga). Men, trots allt, de största filosofiska genombrotten tillhör ändå den moderna tiden, varför jag tror att Mundanas filosofer fortfarande är "primitiva" i sin filosofi. Måhända kanske man kan hävda att Mundanas mest framstående filosofer ligger på ungefär samma nivå som de antika grekerna, vilket skulle betyda att de
börjat ställa en del relevanta filosofiska frågor, och måhända kommit fram till en del (bristfälliga) svar, ungefär på Platons/Sokrates och Aristoteles nivå. Men längre än så tror jag inte man kommit i Mundana.