Många spel av gammal eller traditionell typ har färdigheter, förmågor eller regler som låter ens rollperson hitta hemliga saker. Detta har jag personligen alltid tyckt varit trasig speldesign, redan sedan barnsben, men har väl liksom ändå spelat med det för att det varit en del av en majoritet av alla system jag spelat med.
Mitt problem med det är dels att det kommer i vägen för spelarinitiativ och spelarens kreativitet. Mitt andra problem med det här är att det blir så väldigt mekaniskt, varje plats som man kommer till BÖR man slå för Finna Dolda Ting för att det är dumt att inte göra det.
Fördelen med den typen av förmågor är att det separerar rollpersonens förmåga från spelarens förmåga. En del av att spela rollspel är att uppleva saker ur någon annans perspektiv, och att ha andra "förmågor" än sitt vanliga jag.
Vad tycker ni om den typen av förmågor och färdigheter? Använder ni dem? Om ni inte gör det, hur förhåller ni er till dolda saker?
Mitt problem med det är dels att det kommer i vägen för spelarinitiativ och spelarens kreativitet. Mitt andra problem med det här är att det blir så väldigt mekaniskt, varje plats som man kommer till BÖR man slå för Finna Dolda Ting för att det är dumt att inte göra det.
Fördelen med den typen av förmågor är att det separerar rollpersonens förmåga från spelarens förmåga. En del av att spela rollspel är att uppleva saker ur någon annans perspektiv, och att ha andra "förmågor" än sitt vanliga jag.
Vad tycker ni om den typen av förmågor och färdigheter? Använder ni dem? Om ni inte gör det, hur förhåller ni er till dolda saker?