Det kan väl ändå inte vara så att folk på riktigt anser att rälsning/railroading under de senaste dagarna plötsligt blivet en 100% värdeneutral term????
Få saker är 100% värdeneutrala när de handlar om folks åsikter. Som ishockey: vissa älskar det, andra hatar det. De som har starkast åsikter bråkar om det, medan mer sansade personer bara byter kanal när folk börjar gräla =D
Dock är väl det här en av få gånger vi diskuterar räls i sig själv utifrån om det är bra eller dåligt? Oftast brukar det väl dyka upp i en tråd som handlar om något annat (ofta ett äventyr eller så) och urartar till ett gräl mellan de som säger att alla som gillar räls borde dö och de som gillar räls säger "nej nu jävlar" varpå det brukar bli läge för någon moderator att kliva in =D
Allternativt himmlar man lite med ögonen och konstaterar "ja, ja, jag är väl den sämsta sortens spelledare som förtjänar att brinna i helvetet då. Så länge min grupp har kul."
Du kan söka på "räslning". Jag gjorde det precis.
Åh jag har redan sökt på både railroading och rälsning =) Och det är pinsamt hur många av träffarna som enbart handlar om faktiskt järnvägsrelaterade =(
Första inlägget är
den här gamla diskussionen från 2007 där rälsning i sig ingalunda verkar framställas som något dåligt, däremot att folk inte fattar hur de ska spela räls på rätt sätt. Men jag ser att en del problem har inte ändrad sig de senaste 13 år, och du sa det nog bäst själv i den länkade tråden:
Helt uppenbart har vi olika definitioner av rälsning. Det är nog där vi ska börja. Men precis som du säger är det väl ämne för en ny het tråd?
Jag vet inte om det här är den tråden, eller startade du en specifik tråd om det 2007 också? Vore spännande att läsa hur diskussionerna gick då i så fall =)
Jag gillade
den här definitionen själv, som var det femte googleresultatet jag fick.
Resultat 2-4 var:
En äventyrsrecension där äventyret beskrivs som "viss tendens till rälsning som det lilla formatet kanske automatiskt leder till." Jag får inte intrycket av att detta är anledning nog att bränna äventyret på bål, även om det inte känns uteslutande positivt heller. Jag skulle kalla det "neutral-ish".
Spelet om Morhwaylyaele som karan är gjord för att "ge spelarna valfrihet och undvika rälsning". Än en gång har jag svårt att se det som att rälsning i sig är dåligt. Det är ju väl etablerat att ligans spelstil går i rakt motsatt riktning =)
Den här diskussionen om settings är väl den som mest antyder att rälsning skulle kunna vara dåligt i sig. Även om det mest är en person som säger att det i alla fall är ett problem när hela rollspelet är rälsat (Vilket låter som en väldigt extrem situation) och att det är ett ämne som kan vara värt att diskutera när det kommer till äventyr.
Så jag får inte alls samma googlebild av att det skulle vara så hemskt som du verkar få =)
Jag kollade ytterligare några resultaten och överlag handlade det mest om recensioner av äventyr där de beskrivs som rälsade i olika former. Den mest elaka av de recensionerna sa typ "äventyret är hyperrälsat i enlighet med den tiden tankegångar. Det var antagligen ingen som ens funderade på det 1987".