Nekromanti Finns det ingen fantasy som fängslar?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
De senaste åren har jag läst allt mindre. När jag gick i gymnasiet så läste jag en bok i veckan, men på senare år har jobbet (och rollspelen :gremblush: ) tagit mer tid. Jag ställer nu för tiden betydligt högre krav på det jag läser då schemat snarare består av en bok i månaden istället för fyra. Men jag tycker inte att jag hittar någon intressant fantasy längre.

Hur långt från genren måste man röra sig för att hitta fängslande och välskrivna böcker? Mycket av den fantasy jag stöter på idag är vedervärdig i sin uselhet. Ett exempel är Terry Goodkinds "Sanningens Svärd". Sämre dynga får man leta efter. För det första är den så förutsägbar i sitt upplägg att den till mångt och mycket bara genererar en enda lång gäspning när man plöjer igenom den. Klyschorna haglar och man vet redan i förväg vad som kommer att stå på nästa blad när man vänder sida. Dessutom är den taffligt skriven. På ett pinsamt sätt. Nästan som när man ser en usel skådespelarprestation på tv eller tittar på uttagningarna till Fame Factory. Det gör nästan ont att läsa den.

Men måste man komma bort från den klassiska och traditionella fantasyn för att det skall bli bra? Jag var väldigt förtjust i Robert Jordans "Sagan om Drakens Återkomst" - men en saga måste ha ett slut för att jag ska bli motiverad att plöja igenom den.

För flera år sedan började jag läsa Minne sorg och törne av Tad Williams. Av okänd anledning lade jag ifrån mig serien och glömde bort den, men vad jag minns så var det ganska bra fantasy (men jag kanske hade lägre krav på den tiden). Någon som har lust att kommentera den serien?

Ungefär hälften av de böckerna jag läser är på Engelska och då träffar man på guldkorn som "Elric". Men finns det något bra som är översatt till ärans och hjältarnas språk? Jag tycker om att läsa på svenska oavsett vad alla pretton tycker om att litteratur enbart skall läsas på originalspråket.

För er som har tappat hoppet vill jag tipsa om några böcker som jag tycker om, som dessutom är översatta till svenska.

Sagan om Paksennarrion, (the Deeds of Paksennarrion) av Elizabeth Moon är trevlig fantasy som är både välskriven och trevlig i sitt upplägg. Väldigt fängslande att följa den unga flickan Paks liv som legoknekt.

Mördarens Lärling, av Robin Hobb är en väldigt välskriven bok som också är annorlunda än vanlig "klassisk" fantasy, även om settingen är i en pseudo-medeltida värld. Mörk och otäck som få, men med små strimmor av ljus och värme. Första delen i serien är väldigt bra men den andra är en besvikelse som jag dessvärre lade ner efter halva boken. Sak samma - första delen står bra för sig själv.

De tre första böckerna om Imperiets dotter, är en mycket medryckande och spännande fantasyserie med en orientalisk touch. Mycket intriger (spännande sådana) och en kultur/politik som känns väldigt främmande från den gängse medeltidsfantasyn.

Dessa tre böcker rekommenderas varmt!

Någon som vill göra liksom jag och rekommendera lite klassisk fantasy som är värd att läsa? Under de senaste åren har jag ofrivilligt börjat ge kulturjournalisterna rätt när de kategoriserar fantasy som skräpkultur. Snälla, tvätta bort den osunda åsikten från mig :gremsmile:

/Vulf - som vill ha något bra att läsa

[color:\\"red\\"] Edit: [/color] när jag ändå skriver måste jag fråga mig vad en känd forumit gör på omslaget till Usagi Joyimbo? (Se bifogad bild)

Storuggla

Champion
Tja, George RR Martin fick sin första bok översatt (och delad i två enligt traditionen) för fem-sex år sedan men ingen har översatt uppföljarna så då blir det lite knas kanske, men jag rekommenderar honom och hans Kampen om Järntronen. Okej, jag rekommenderar bara böckerna, Herr Martin som person vet jag inget om förutom att han har skägg och lirar GURPS.
Och aber naturlich Jack Vance, eftersom alla rollpersoner antingen beter sig eller borde bete sig som Cugel :gremgrin:

Storuggla, mer Cugels!

Dimfrost

Special Circumstances
Klassisk fantasy tänker jag inte rekommendera, om du med "klassisk" menar "standardiserad". Bra fantasy, däremot, är något annat. Jag antar att du inte kan ha missat Book of the New Sun, världens bästa fantasyverk, som finns på svenska med titeln Den nya solens bok (Torterarens skugga, Medlarens klo, Liktorns svärd och Autarkens citadell). En annan favorit, förutom de som redan nämnts (Sagan om Drakens Återkomst i början, Mördarens lärling, Cugels saga), är Huset vid världens kant av Lord Dunsany. Det är en egensinnig liten bok med små lysande fantasynoveller, skrivna långt innan Tolkien. Rekommenderas kraftigt. Sedan har vi naturligtvis Neil Gaiman, där kanske Neverwhere och Stjärnstoft passar bäst om du vill undvika nutidsfantasyn i Amerikanska gudar.

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joho då! ...

Dante rekommenderar:

J. Gregory Keyes: The Waterborn och The Blackgod.

Finns tyvärr inte på svenska.

Angående Tad Williams bokserie Memory, Sorrow and Thorn: Den har många drag av standardfantasy, men är bra skriven och tillräckligt annorlunda för att åtminstone jag ska uppskatta den.

En bok i månaden?! Skärp dig! Under jullovet klämde jag Sagan om ringen, Sagan om de två tornen, Sagan om konungens återkomst, How the Mind Works, The Conan Chronicles, The Last Hero, Chariot of the Gods, A Princess of Mars, The Gods of Mars samt The Warlord of Mars. Fast det är klart, jag är ju dagdrivare på heltid.

Dofhjort

Veteran
Amber

Roger Zelaznys Amber-krönika är helt klart läsvärd enligt mig. Den känns inte så himla ärkeheroisk om jag säger så...

Annars kan jag rekommendera Frans G Bengtssons Röde Orm. Och Guillous Arn-trilogi :gremsmile: När jag kikar i bokhyllan så ser jag också ett litet guldkorn: Björn Larssons Long John Silver. Allas vår favoritpirats levnadshistoria.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
China Miéville & Guy Gavriel Kay

Någon som vill göra liksom jag och rekommendera lite klassisk fantasy som är värd att läsa?
China Miévilles böcker är inte riktigt klassisk fantasy, om man med klassisk fantasy menar sådan med alver, dvärgar, drakar och onda trollkarlar. Däremot är det definitivt fantasy och liknar ingenting annat i genren. Istället för alverna och dvärgarna finns det mängder av annorlunda och nyskapande varelser. Världen har dessutom en relativt hög teknologisk nivå, även om teknologin ofta ligger på gränsen till att klassas som magi. Handlingen kommer aldrig i närheten av de vanliga fantasyklyschorna. Han har skrivit tre böcker hittills: "Perdido Street Station", "The Scar" och "King Rat". De två första utspelar sig den ovan nämnda fantasyvärlden, medan "King Rat" påminner mer om något som Neil Gaiman skulle kunna skrivit och utspelar sig i London. Alla böckerna är avslutade, inga serier här inte!

Guy Gavriel Kay skriver lite mer klassisk fantasy, men gör det bättre än alla andra. Dessutom är de flesta av hans böcker också relativt fristående. Det bästa han skrivit är dock tvåboks-serien "Sailing to Sarantium" och "Lord of Emperors", som utspelar sig i ett stort kejsardöme och handlar om en mosaikläggare som under falsk identitet reser till huvudstaden för att lägga mosaik i taket på den nybyggda kyrkan.

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
Om du vill läsa något som är på svenska och på originalspråket samtidigt, så kan du ju läsa Bertil Mårtenssons "Maktens vägar", svensk originalfantasy. De tre böckerna i den här serien (Vägen bort, vägen tillbaka och vägen ut) tyckte jag i alla fall när jag var yngre var mycket trevliga. De har en väldigt speciell skräckblandad sagostämning.

(annars läser jag mest Science Fiction).

Eksem

Champion
Egentligen inga tips

En del av både Leiber, Howard och Moorcock översattes ju till svenska i Drakar och Demoner-bokserien (eller vad fan det hette, nån variant på Ä-spelsloggan fanns i alla fall på böckerna). De finns att hitta för en spottstyver för den som letar. Det är tuff fantasy, men översättningarna är mer eller mindre vidriga. De faller illa kvickt på kravet välskrivna.

Sedan så tycker jag att Sagan om Ringen-trilogin i märkligt fängslande. Jag lyckas inte lägga ifrån mig böckerna när jag väl sätter igång. Jag vet inte vad det är som är så lockande med dem, men det är som när jag läser Dragonball; jag vet att jag tycker att det är bra, men inte sååå bra, men jag kan inte lägga ifrån mig böckerna.

Foggmock

Myrmidon
Mitt hjärtebarn Katherine Kerrs hjärtebarn, serien om i skrivande stund elva böcker som handlar om "det magiska landet Deverry", men mer i detalj så är det flickan Jill som blir moderslös och uppfostras av sin far, och senare ansluter hon sig till den ömsom bespottade, ömsom respekterade yrkeskåren legosoldater i formen av Silverdolkarna. Detta är också namnet på första delen i serien. Efter Safirringen, Draktronen, Häxvargen och Alvblodet släpper dock fokuset på Jill och hennes kumpaner, och det är också runt här jag tycker att det blir lite sämre, lite tradigare och lite mer högtravande och klyschepiskt, men det är ändå snyggt gjort.

Böckerna är skrivna i tre olika tidsperioder samtidigt, och ibland blir det lite jobbigt att komma ihåg vem som är vem i de olika inkarnationerna (det är med andra ord samma själar fast andra kroppar, typ). Den är en bit bort från vanlig fantasy men fortfarande med en hög igenkänningsfaktor.

Balderk

Swashbuckler
Din jävel!!! (+tips)

Snor alla mina tips, vad är det för stil va?! Vet hut männish!

Okej, riktigt alla tips snodde du inte. Men jag vill absolut instämma i både tipsandet om Gaiman och Wolfe (New Sun). Fast om han vill undvika nutidsfantasy så är det väl bät att undvika Neverwhere också, right? Vilket man absolut inte bör göra då det är en av de bästa böcker jag läst.

Hur som helst. Nu har jag inte läst allas inlägg men jag ville tipsa om A Song of Ice and Fire av George R R martin. Finns f.n. i tre delar (varav en är uppdelad på två böcker) och en fjärde kommer i år. Det är väldigt välgjord fantasy som är mycket intrig-och karaktärsinriktad. personerna är väldigt färgstarka och här finns gråskalorna. :gremsmile: Söker du på serien kommer du hitta massvis med inlägg som talar gott om den (även på förkortningen ASoIaF). En av de absolut bästa fantasysviterna. Den måste läsas.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Men du! Har du läst resten av böckerna på engelska då? (För det är väl inte serien som heter kampen om järntronen på svenska? eller?)... Annars är det ju dags att göra det. Dessutom så kan väl herr vitulv läsa på engelska? För den här serien är värd det. Jag håller på att vänta ihjäl mig på nästa del, A Feast for Crows. Han får allt öka farten på sitt skrivande lite! eller kanske inte, inte mot försämad kvalitet iaf.

Så det är egentligen inget snack om vad du ska läsa Vitulv!

/Balderk

Storuggla

Champion
"Men du! Har du läst resten av böckerna på engelska då?"

Nej. jag har bott i en grotta i sju års tid. På Mars. Med händerna för mina ögon.

Storuggla, så klart jag har!

Johan K

Gammal & dryg
Satt här & tänkte lite på svavelvinterböckerna som kommer att ges ut. Undrar lite hur de kommer att bli, känns ju som de kommer att bli klart spänannde att läsa.
Man kan ju hoppas att de kommer att bli lite ut över det vanliga..

Senså kom jag på en anann bok som jag läste för ett oherrans massa år edna. Om jag inte minns fel så heter den Svärdet & spiran... Tror att den heter så iaf & att den eventuellt är en del i en serie. Bra iaf är den iaf !

Netfeed

Swashbuckler
Böckerna är skrivna i tre olika tidsperioder samtidigt

är det bara tre tidsperioder?
trodde det var några till. typ 6-7

//Netfeed, som fö läst de sex första devveryböckerna på 2 dagar

Foggmock

Myrmidon
tja, de första fem böckerna håller sig iallafall till tre så vitt jag vet. å andra sidan var det ett bra tag sen jag kikade i dem.

Netfeed

Swashbuckler
det kan ju inte finnas en ge förslag på fantasyböcker-tråd utan att jag svarar(för det är det väl) :gremsmile:

nåväl först vill jag frösvara sword of truth, det är en mycket bra serie när man vill läsa något som går snabbt att läsa och är underhållande standard fantasy(dock lite enformig) men då vill jag faktiskt rekomendera den senaste boken(?), faith of the fallen, som nästan inte alls handlar om huvudkaraktären utom om två "syskon" eller "halvsyskon" till denne(richard hette han va?)

nåja, tycker att du skall läsa klart memory, sorrow and thorne då detta är en bra serie, med mycket karaktärer att hålla reda på och en sista bok som är dubbelt så stor som de två första delarna tillsammans

nu skall vi se
jag föreslår att du läser a song of ice and fire, jag måste föreslå detta, måste ju föreslå det bästa som skrivits inom fantasy i mordern tid :gremlaugh: samt att jag måste nämna detta verk i så många inlägg som möjligt, GRR Martin har skrivit

sedan så måste jag föreslå en annan bok som denna mästare skrvit, Fever Dream, den handlar om vampyrer och en ångbåt, mycket bra

sedan kan man ju föreslå jonathan carrols the land of the laughs, mycket bra bok om en snubbe som skall skriva en "bok-som-handlar-om-livet-om-en-annan-snubbe"(biografi?), detta leder dock till massa konstigheter och en sprängd byggnad

sedan skall jag föreslå there will be dragons av john ringo som är en efterkatastrofen bok som börjar som sf och övergår i sf/fantasy, mycket spänd på hur denna serien kommer fortlöpa

sedan kan man ju föreslå lite politisk-"jag tycker det är skönt att få stryk medans jag har sex bok" dvs Kushiels dart av jaquelin carey

//Netfeed, som inte läser så mycke längre, ligger i svacka, men håller ändå koll på sina serier

Dimfrost

Special Circumstances
Läste du över huvud taget Vitvovvens ursprungsinlägg? Han skrev ju uttryckligen att han avskydde Sanningens svärd, och jag får hålla med; maken till skit har jag sällan läst. (Förutom Andreas Roman, då, och Terry Brooks, och...) :gremgrin:

/Dimfrost

Balderk

Swashbuckler
Äh, inte fan vet jag när du läste den! Så då har du väntat ganska så länga på A Feast For Crows nu då? Jag läste ju serien först i våras/somras och jag är redan less på all väntan.

/Balderk, lider lite med Uggla

Storuggla

Champion
"Så då har du väntat ganska så länga på A Feast For Crows nu då?"

Ja... snyft snyft. Frågade senast i dag om de visst när Kråkpartyt skulle komma på SFBok, och tjejen bakom kassan bara skrattade elakt. Det är ganska talande det... :gremwink:

Storuggla, skäggyxa – vilket namn

Feliath

Swashbuckler
Prison Blues

Klart det finns bra fantasy för alla och envar. Man måste bara gräva lite.

Tyvärr är många av mina tips dock på engelska böcker, inte av någon sorts åsiktsfascism utan för att de inte finns utgivna på svenska alls så vitt jag vet (och delvis för att jag personligen ändå föredrar originalspråket om jag kan det, och därför illa sällan kommer i kontakt med annat än engelska böcker. Så, liksom, ursäkta. Det ger väl vad det ger, i alla fall.)

Lord Dunsanys böcker är mycket bra, och Fantasy Masterworks har en utmärkt samlingsvolym med hans tydligast fantastiska verk (bara noveller). Den heter Time and the Gods och är, japp, på engelska. FM-serien innehåller hans roman the King of Elfland's Daughter också, den är tjockt bra den med. Dunsany hade en alldeles egen, trollbindande stil, och jag lovar dig, money-back guarantee, att hans handlingar knappast är det vanliga tugget. En av mina absoluta favoritförfattare, men så är en av de andra Terry Brooks också så det tenderar att inte säga så mycket :gremsmirk:

Gene Wolfes Book of the New Sun är, som Dimfrost noterat, alldeles sjujävla utmärkt. Inte är den stereotyp heller, långtifrån. Snarare en sådan där bok man sitter och spekulerar om detaljer av, med andra som läst den. Oerhört bra. Finns på svenska hos okänt förlag eller, igen, på engelska i Fantasy Masterworks-serien.

Jack Vance har inte bara skrivit Dying Earth-böckerna, som i och för sig är bra och egensinnig fantasy, utan också de mera typiskt medeltidsplacerade Lyonesse-böckerna, som utspelar sig under tidig medeltid på en ö väster om Frankrike (var har vi nu hört det förr, månne? :gremgrin:). Böckerna om Lyonesse är klassiska till upplägget, egensinniga till handlingen och alldeles oerhört underhållande. Läs läs. Och gissa vad? De finns som Fantasy Masterworks-pocketar :gremsmirk: (Denna serie håller överlag löjligt hög klass på de ingående verken, och nästan allt i den är väl läsvärt.)

Annan finfin fantasy är Fritz Leibers Lankhmar-serie, trots förtal från vissa forumiter (många av samma forumiter är dock vrickade nog att föredra sjuttiotalets version med Michael York bland musketörfilmer, så du ser själv hur fånigt det är att lyssna på dem :gremgrin:), Amber-sviten av Roger Zelazny (åtminstoen den första; den andra sviten har jag aldrig läst), C.S. Lewis Narniaböcker och Elfquest, som förvisso är en serie men som jag ändå föredrar i fantasyväg framför de flesta böcker. (Bortsett från att skaparna är patologiskt förtjusta i att rita in orgier :gremtongue:)

/Feliath - Gollancz lilla papegoja