Man Mountainman
Storsvagåret
Re: Och vad har du kommit fram till?
Jag är inte obstinat, om det är vad du menar. Hurså?
/Kalle
Jag är inte obstinat, om det är vad du menar. Hurså?
/Kalle
Kunde du inte ha dragit en parallell med nazismen också, så hade tråden varit fulländad.Dnalor said:Den invändningen bemöter jag här.
Go figure.Dnalor said:Och D&D är det bästa rollspelet, eftersom det har flest spelare.
Vårt samhälle värderar människoliv högre än djur. Följaktligen är en människas lidande > ett djurs lidande (och en människas välbefinnande > ett djurs dito).Dnalor said:I den här tråden är A = äta kött, men låt oss för argumentets skull tänka oss att A = något som vi alla kan enas om är omoraliskt, som t.ex. att våldta och döda småflickor. Då tvingas du nog hålla med mig om att inget av ovanstående argument är särskilt övertygande, och då förstår du nog vad jag menar med att jag inte vill ha argument som bygger på pragmatik, hälsoskäl eller natur.
Alltså, va?Kunde du inte ha dragit en parallell med nazismen också, så hade tråden varit fulländad.
Om du håller med om att ditt inlägg är fritt från det jag ville diskvalificiera, varför ser du det då som ett problem att jag har diskvalificerat det? Ditt resonemang om majoritetens moral har jag för övrigt redan bemött på annan ort.Samtidigt bemöter du mitt argument (som är kliniskt befriat från allt det du skulle diskvalificera) med:
Slå upp ordet vegetarian på wikipedia eller nått så du ser vad ordet omfattar.Vet inte var du har bildat den uppfattningen nånstans, men en vegetarian äter inte fisk/skaldjur. Äter man sådant kan man, per definition, inte kalla sig vegetarian (även om det är många som gör det ändå, något som tydligen skapar en del förvirring...)
Har du testat det själv? För att bespara dig besväret:slå upp ordet vegetarian för helsike på wikipedia eller nått.
Nu resonerar du väl ändå bakvänt? Jag säger att vår moral bygger på faktorerna a, b, c och d. Du visar att varken a, b, eller d kan användas för att försvara en omoralisk handling, vilket väl snarare borde stärka mitt påstående än motbevisa det?I den här tråden är A = äta kött, men låt oss för argumentets skull tänka oss att A = något som vi alla kan enas om är omoraliskt, som t.ex. att våldta och döda småflickor. Då tvingas du nog hålla med mig om att inget av ovanstående argument är särskilt övertygande, och då förstår du nog vad jag menar med att jag inte vill ha argument som bygger på pragmatik, hälsoskäl eller natur.
Det trodde jag inte heller att du försökte göra.Dnalor said:Alltså, nota bene: Jag tillskriver inte dig några åsikter om, säg, våldtäkt på småflickor, och jag är faktiskt lite förbluffad över att du lyckats tolka det så.
Vad sägs om ett hyfsat drygt svar på mitt första inlägg?Dnalor said:Ärligt talat: varför denna fientlighet? Jag kan inte begripa hur jag gjort mig förtjänt av den.
Men i sådana fall har du ju redan antagit att det är mer okej att äta djur än att äta flickor, och därmed förutsatt det som skulle bevisas.Jag ser det inte så eftersom samhällets moral anser att dödande och ätande av små flickor är förkastligt medan dödande och ätande av kor är okej. Därför kan »jag mår bra av det« vara ett helt legitimt argument i det ena fallet utan att för den skull vara det i det andra.
Mitt svar var avsett att demonstrera vad jag uppfattade som svagheten i ditt majoritetsargument, nämligen att majoritetens åsikt inte nödvändigtvis har någon bäring på den enskildes åsikt. Nu var det tydligen inte det du menade, men det kunde ju jag ogärna veta.Vad sägs om ett hyfsat drygt svar på mitt första inlägg?
Dessutom har man väl sett 'Attack of the killer tomatoes'!Tomater är grymt mycket miljöbovar dom med, på grund av något om hur de odlas. (så länge de inte är kravodlade.
För det första: Jag argumenterar inte nödvändigtvis emot dig. Jag ville bara klargöra vad jag menade i min trådstart. Huruvida vi är oense beror på om du håller med om att argumenten jag exemplifierade med är dåliga eller inte.Nu resonerar du väl ändå bakvänt? Jag säger att vår moral bygger på faktorerna a, b, c och d. Du visar att varken a, b, eller d kan användas för att försvara en omoralisk handling, vilket väl snarare borde stärka mitt påstående än motbevisa det?
För att citera Mossberg: ROGNTUDJUUU! >_<Det är rätt att äta kött för att Gud säger att det är rätt!