Nekromanti Finns det speciella regler för mig?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag börjar sakta men säkert misstänka att det finns speciella regler för mig på forumet. Jag hatar verkligen att låta konspiratorisk, men den senaste avstängningen gjorde mig både förvånad och bekymrad.

Jag har full förståelse för att jag kan dömas lite hårdare än andra forumiter, men nog måste det väl ändå vara samma regler som alla andra lyder under, som jag ska rätta mig efter? I det här fallet blev jag avstängd för att Bobby tyckte jag "hackade" på Recca. Jag tycker i ärlighetens namn inte att det var så farligt. Recca var lite småtuff mot mig, och jag svarade med ungefär samma mynt. "Som man frågar får man svar", om jag får parafrasera Bunny i det här inlägget. Just det inlägget av Bunny var i sin tur en reaktion på mitt agerande mot den här situationen.

Är det bara jag som har foliehatt och ser likheterna mellan Dnalors inlägg och mitt? Är det bara jag som tycker att de är väldigt snarlika, men bedöms helt olika? (Dnalors passerar utan anmärkning, medan jag blir avstängd)

Som sagt, att jag har kortare bit än t.ex. Recca till en avstängning kan jag ha full förståelse för (även om jag generellt är mot hårdare straff för återfallsförbrytare*), men jag vill allt bli modererad efter ungefär samma regler.

Det finns andra som diskuterar tufft, minst lika tufft som jag gör (krank, necross, Bunny och Ymir för att dra några exempel) , men det känns i ärlighetens namn som att Bunny och Bobby är ute efter mig personligen. Att de inte gillar mig har jag ju förstått, men kom igen, liksom. Jag förstår om det här låter konspiratoriskt, och jag kanske själv hade ropat "foliehatt" om någon skrivit något liknande, men jag kände att jag behövde ventilera mina tankar och känslor lite. För just nu känns det inget kul. Alls.

* ja, jag vet även skillnaden mellan en rättsstat och rollspel.nu

Laowai

Hero
Jag vet inte om jag vill diskutera just hur din avstängning came to pass eller om det var rättvist eller inte (har för mig att det finns nån regel mot det), men jag kan hålla med om att i de aktuella trådarna har det utdelats ungefär lika hårda och många slag från båda sidor.

Jag tror att nu när dammet har lagt sig och folk sedan dess har gett fan i att ta upp genus (typ) så kan kanske stämningen på forumet bli aningens trevligare, och att man inte nödvändigtvis tar fram de hårda orden så snart tillfälle bjuds.

Genesis

Ni dés ni maître
Vitulv said:
Är det bara jag som har foliehatt och ser likheterna mellan Dnalors inlägg och mitt? Är det bara jag som tycker att de är väldigt snarlika, men bedöms helt olika? (Dnalors passerar utan anmärkning, medan jag blir avstängd)
Jag ser också likheterna, för vad det är värt. Jag vet inget om bakgrunden eller vem som fått varningar bakom ridåerna, så jag vågar inte uttala mig om hur modereringar bör ske eller har skett. Men som datapunkt så tycker jag att ditt inlägg i den tråden är jämförbart med Reccas i den andra. Ditt "Och på svenska blir det här?" är aningen mer provokativt än Reccas "Det är lite knepigt att 'rikta antaganden' men jag förstår vad det är du vill säga, trots att det blev lite felformulerat", som dock är mer nedlåtande. Och Dnalors svar jämförbart med ditt, fast här är Dnalors mer provokativt.

Mer än så kan jag inte säga, för jag var inte med i någon av dessa diskussioner och jag har ingen aning om vilka modereringar som skett, så det avstår jag från att kommentera.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I det här fallet byggde jag min bedömning på tre saker. Den första var, som du korrekt har gissat, att du döms hårdare på grund av din historia på forumet. Den andra är att Bunny här varnar dig för att du håller en raljant ton i en diskussion med Recca och i klara ordalag säger att du kommer att få en avstängning om du inte slutar med det. Du fick alltså en varning innan, så du kan inte anse att det är helt oväntat.

Den tredje är att jag inte tycker att den sortens tydliga och upprepade bråkande med en nyregistrerad användare är bra för stämningen på forumet -- jag fattade därför ett ganska hårt beslut, särskilt då någon sorts rötmånadssurmulenhet redan tycktes vila över det. Din tidigare varning rörande just en raljant och nedvärderande ton (att ditt inlägg var raljant bör du väl hålla med om?) i kombination med detta gjorde att jag tyckte en veckolång "cooldown" var på sin plats. Gränsfall? Kanske det. Men alla gränsfall innebär inte att vi friar.

Rörande Dnalors inlägg var det inget jag kom att tänka på eller hade något minne av -- hade jag haft det kanske jag hade bedömt annorlunda. Någon organiserad sammanställning av vad vi har släppt igenom och vad vi har vidtagit åtgärder mot har vi inte, så den sortens inkonsekvenser är oundvikliga (just det inlägget skrevs dessutom under slutspurten på min C-uppsats, så jag hade antagligen inte hundraprocentig fokus på modererandet), särskilt med tanke på att vi har en viss tolerans för skillnader i modereringsfilosofi.

Det är förstås tråkigt att du börjar misstänka en personlig slagsida i modereringarna, och det manar mig i någon mån till självrannsakan. Kanske borde jag ta en time-out från att bedöma just dig, och i första hand fråga bland andra moderatorer om de vill utdöma samma åtgärd som jag? Jag vill ärligt inte låta mitt omdöme grumlas av irritation och bristande tålamod, så jag ska försöka köra aningen mer hands-off i fortsättningen.

Doomhamster

Swordsman
Laowai said:
Jag tror att nu när dammet har lagt sig och folk sedan dess har gett fan i att ta upp genus (typ) så kan kanske stämningen på forumet bli aningens trevligare, och att man inte nödvändigtvis tar fram de hårda orden så snart tillfälle bjuds.
Ja, det är ju verkligen bara för att folk diskuterar genus som det blir bråk häromkring. Och lösningen på det är förstås att folk ska sluta diskutera genus!

Allvarligt talat, om det här nu är (ännu) en "varför jag tycker stämningen är jobbig på forumet"-tråd, så kan jag själv erkänna att det här reflexmässiga bakutsparkandet och tendensen att skylla dålig stämning på folk som vill diskutera genus även då detta görs i ett 100% rollspelsrelevant sammanhang är en del i varför jag inte är så aktiv som jag var ett tag. Så skillnaden mellan att tillåta och inte tillåta diskussion från genusperspektiv blir bara vilka som känner sig oönskade, inte huruvida nån gör det.

Vitulv

TheSod said:
Allvarligt talat, om det här nu är (ännu) en "varför jag tycker stämningen är jobbig på forumet"-tråd
Det är det inte. Det här är en "Vitulv gnäller"-tråd, som har absolut noll att göra med genus.

Laowai

Hero
Det jag menade var att under en rätt lång tid blev trådarna snabbt spårade till att handla om genus, egentligen oberoende om det var relevant från trådstart eller inte. När en tråd spårade spillde kriget över till andra trådar och den allmänna stämningen blev tråkig, inte bara i genustrådarna.
Det behöver inte nödvändigtvis vara ämnet i sig som man ska skylla på, men just i det här fallet behövdes en cooldown, och att folk lät bli att diskutera ämnet som rört upp all skit från första början, i det här fallet genus, har definitivt varit en bidragande faktor till att folk inte är arga på varandra längre.
Var jag tydlig nog nu, eller var det något mer i min post som kunde missförstås?

Vitulv

Svarte faraonen said:
Du fick alltså en varning innan, så du kan inte anse att det är helt oväntat.
Okej, men då undrar jag såhär; att reccas ton när hon anmärker på mitt språk är... lätt nedvärderande, är det något vi kan enas om? Att jag då istället för att ge mig in i någon sorts diskussion om semantik bara postar en referens som förklarar mitt ordval, är det verkligen att uppfatta som att jag "hackar" på henne?

(Det här handlar egentligen inte om recca alls, utan om situationen i sig. Jag har inga som helst bekymmer med henne, utan tycker snarare att hon är rätt kul)

Svarte faraonen said:
Rörande Dnalors inlägg var det inget jag kom att tänka på eller hade något minne av -- hade jag haft det kanske jag hade bedömt annorlunda. Någon organiserad sammanställning av vad vi har släppt igenom och vad vi har vidtagit åtgärder mot har vi inte, så den sortens inkonsekvenser är oundvikliga (just det inlägget skrevs dessutom under slutspurten på min C-uppsats, så jag hade antagligen inte hundraprocentig fokus på modererandet), särskilt med tanke på att vi har en viss tolerans för skillnader i modereringsfilosofi.
Jag förstår att ni inte kan vara hundra procent konsekventa i alla lägen. Problemet är lite såhär; eftersom jag vet att jag döms hårdare än andra användare, av flera anledningar, så försöker jag att kolla på de som representerar moderator-, och redaktörskårens ton och diskussionssätt. Forumsreglerna är allt annat än svartvita (de är bra, men gråskalan gör att de kan vara svåra att följa till punkt och pricka), och därför ser jag moderatorerna och redaktörernas beteende som en gränsdragning för vad som anses vara okej på forumet. Det är trots allt mycket sällan en moderator/redaktör blir bannad.

Om jag upplever att en redaktör går över gränsen så brukar jag använda "meddela moderator"-knappen. Om då ingen åtgärd vidtas från redaktionen så brukar jag anta att det inte var så farligt, och att det är ett accepterat sätt att uttrycka sig på. Därför känns det lite extra tufft att jag åker på en avstängning, när jag (som i det här fallet) närmast plagierar en moderator, som inte ens fick en tillsägelse.

Förstår du hur jag menar?

solvebring

Superhero
Som jag skrev i Småpraten tror jag att det kan ha blivit så att du, Vitulv, döms lite av gammal vana. Du har en historia av att vara hård och rätt fram, och därför i vissa stunder raljerande (inget grudge för det från min sida dock).

Du har kort sagt modererats många gånger och kanske har det blivit så att moderatorerna har för vana att ta dina utsikter på just det sättet. Kort sagt så ser de vad de är vana att se, oavsett vad du själv egentligen hade tänkt dig, och du modereras därav av bara farten för att man känner att man behöver gripa in med hårdhandskarna - eftersom du är en "återfallsförbrytare".

Dina handlingar har bildat ett mönster som lätt faller in på alla dina inlägg där du är så där rättfram, vilket då - enligt min tro - gärna överskuggar de andra aspekterna i frågan just för att du av vanan blir så synlig.

... Öhm, shit. Svårt att sätta ord på detta, men detta är i alla fall vad jag tror.

Jag tycker dock att Svarte faraonen var rättvis och gav både (edit) sig dig och Recca en moderering. Och till det hör väl en annan del av problemet - att ingen tänker likadant. Forumets regler och riktlinjer är desamma för oss alla. Moderatorerna besitter dock makten och egenskapen att tolka dem utifrån situation till situation. Där är vissa hårdare än andra, och vissa tolkar det si medan andra tolkar det så. Det är ju precis som i rätten - en domare kanske skulle ha frigivit dig medan en annan finner dig skyldig. Situationsbedömande är kort sagt en svår sak och det kan nog aldrig bli riktigt lika från fall till fall när det finns flera moderatorer. Samtidigt är det väl bättre med lite tolkningsutrymme än en benhård mening och bara en moderator inför varje fall och situation? Det blir nog lätt totalitärt om det vore så.

Men det är bra att du skapar den här tråden - bra för oss alla, användare liksom moderatorer. Vi behöver alla kika på de här frågorna och tänka efter kring hur vi läser, dömer och skriver. Förövrigt tycker jag inte alls att du gnäller. Om jag varit i dina skor hade jag nog också varit lite ledsen och förvirrad vid det här laget. Samtidigt är nog den enklaste lösningen den att du försöker ta för vana att aldrig skriva något raljerande. Om andra raljerar så äg dem genom att inte sjunka dit du också. =)

Vitulv

solvebring said:
Jag tycker dock att Svarte faraonen var rättvis och gav både sig och Recca en moderering.
Dude what? Han modererade varken sig själv eller Recca, väl?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vitulv said:
solvebring said:
Jag tycker dock att Svarte faraonen var rättvis och gav både sig och Recca en moderering.
I samma tråd som den där du stängdes av lade jag, efter lite betänketid, till en moderation där jag även varnade Recca för att fortsätta någon form av bråk.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:
Det var detta jag tänkte på. Det kom iof efter din avstängning.
Sorry, tappade helt bort mig i den där tråden. Den är grymt rörig.

Och sig ska vara dig.
... Fan också.

Telash

Swordsman
I det här fallet byggde jag min bedömning på tre saker. Den första var, som du korrekt har gissat, att du döms hårdare på grund av din historia på forumet. Den andra är att Bunny här varnar dig för att du håller en raljant ton i en diskussion med Recca och i klara ordalag säger att du kommer att få en avstängning om du inte slutar med det. Du fick alltså en varning innan, så du kan inte anse att det är helt oväntat.

Den tredje är att jag inte tycker att den sortens tydliga och upprepade bråkande med en nyregistrerad användare är bra för stämningen på forumet -- jag fattade därför ett ganska hårt beslut, särskilt då någon sorts rötmånadssurmulenhet redan tycktes vila över det. Din tidigare varning rörande just en raljant och nedvärderande ton (att ditt inlägg var raljant bör du väl hålla med om?) i kombination med detta gjorde att jag tyckte en veckolång "cooldown" var på sin plats. Gränsfall? Kanske det. Men alla gränsfall innebär inte att vi friar.

Det är förstås tråkigt att du börjar misstänka en personlig slagsida i modereringarna, och det manar mig i någon mån till självrannsakan. Kanske borde jag ta en time-out från att bedöma just dig, och i första hand fråga bland andra moderatorer om de vill utdöma samma åtgärd som jag? Jag vill ärligt inte låta mitt omdöme grumlas av irritation och bristande tålamod, så jag ska försöka köra aningen mer hands-off i fortsättningen.
1000 poäng till detta!
Tänk om fler forum hade så pass sympatiska och ödmjuka moderatorer som kunde svälja stoltheten när det behövdes.
Jag hade nämligen känt lite samma sak som vitulv en stund, att han hade en aningen för lätt att bli avstängd.

Recca

Femme Fatale
Det är säkert dumt av mig att skriva i den här tråden. Men det känns lite som att en diskussion där mitt namn dyker upp hit och dit borde innebära att jag ska säga nåt.

Jag blev faktiskt också förvånad över din avstängning, Vitulv. Men jag tyckte det var rättvist, av helt personliga skäl (övriga skäl är jag inte insatt i).

Att de stängde tråden där ni precis avfyrat varsin skottsalva mot mig, du och två andra - och då var du kanske inte värst heller, gjorde mig ledsen. Jag förstår varför de stängde tråden. Men kvar stod era samlade inlägg som ett monument för att jag, och genus-debatten, inte var välkomna på rollspel.nu. Jag fick inte ens tillfälle att försvara mig, utan fick tyst läsa en helsida dräpande kritik. Det kändes som att rollspel.nu gaddade ihop sig mot mig. Iom din avstängning fick jag en form av upprättelse.

Ymir

Liten kantbaron
Det finns andra som diskuterar tufft, minst lika tufft som jag gör (krank, necross, Bunny och Ymir för att dra några exempel)
Gör jag verkligen det? För några år sen, visst, men nuförtiden? jag har till att börja med aldrig fått en avstängning, och har en tendens att dra mig ur de megalånga infekterade trådarna för att jag inte orkar med att läsa alla inlägg i dem eftersom jag av någon anledning inte kan se vilka inlägg som är olästa och inte sedan jag klickat på ett av de nya inläggen. Det var också ett rätt bra tag sen jag hade nån rejäl brunstfajt med Mekanurg och Arfert senast.

Just genus brinner jag ju för och skulle gärna diskutera, men jag bara...orkar inte, just nu, inte när trådarna blir så långa. Det beror lite på förpackningen dock, det uppstod ju så sent som idag en genusdebatt på Eonforumet.

Vitulv

Recca said:
Det är säkert dumt av mig att skriva i den här tråden. Men det känns lite som att en diskussion där mitt namn dyker upp hit och dit borde innebära att jag ska säga nåt.

Jag blev faktiskt också förvånad över din avstängning, Vitulv. Men jag tyckte det var rättvist, av helt personliga skäl (övriga skäl är jag inte insatt i).

Att de stängde tråden där ni precis avfyrat varsin skottsalva mot mig, du och två andra - och då var du kanske inte värst heller, gjorde mig ledsen. Jag förstår varför de stängde tråden. Men kvar stod era samlade inlägg som ett monument för att jag, och genus-debatten, inte var välkomna på rollspel.nu. Jag fick inte ens tillfälle att försvara mig, utan fick tyst läsa en helsida dräpande kritik. Det kändes som att rollspel.nu gaddade ihop sig mot mig. Iom din avstängning fick jag en form av upprättelse.
Tack för dina synpunkter. Du hade givetvis inte behövt kliva in i tråden, jag hoppas du inte tolkade mitt inlägg som att jag försökte ställa dig till svars?

Recca

Femme Fatale
Vitulv said:
Recca said:

Tack för dina synpunkter. Du hade givetvis inte behövt kliva in i tråden, jag hoppas du inte tolkade mitt inlägg som att jag försökte ställa dig till svars?
Nej det gjorde jag inte. Men om jag ska omnämnas i en tråd så ska jag banne mig ha ett ord i tråden, tänkte jag. :gremlaugh:

Bunny

Crazy like a fool
Vitulv said:
[...] men det känns i ärlighetens namn som att Bunny och Bobby är ute efter mig personligen. Att de inte gillar mig har jag ju förstått, men kom igen, liksom.
Jag beklagar att du fått den uppfattningen. Jag är definitivt inte ute efter dig, och även om jag inte alltid känt för att krypa upp i ditt knä och gosa och kalla dig min gullebulle så skulle jag inte heller säga att jag ogillar dig.

Efter det att du och jag ständigt råkat i duster med varandra under våren har jag försökt tänka om kring en del saker. Det är helt enkelt inte så jag vill spendera min tid på forumet, så sedan ett tag har jag försökt undvika den typen av konfrontationer. Det har gått ganska bra, tycker jag, och när du givit mig anledning så har jag kunnat säga ifrån att jag inte längre är intresserad.

I våras var det lätt för mig att vara sur på dig. Nu? - Det är mycket lättare att uppskatta allt du gör bra här på forumet när jag slipper få det negativa över mig.

Du har rätt i att jag stundtals diskuterar tufft, men faktum är att det finns det stort utrymme för i reglerna. Vad jag alltid gör vad jag kan för att hålla mig borta ifrån är de oschyssta debattekniker som faller in under reglernas gråskala. Det är en stor skillnad på detta och att, vilket du beskriver, lägga sin nivå i denna gråskala och tänka att det som går utan åtgärd en gång alltid är okej. Reglernas gråskalor ska helt enkelt inte utmanas på det sättet. Dnalors tilltag, som du exemplifierade med, var inte helt okej, men ett ensamt tilltag av den kalibern är det ganska lätt att ha överseende med - hade han återupprepat det så hade han bemöts av samma åtgärdsstegring som du i ditt utbyte med Recca. En gång är ingen gång, därefter underminerar användaren snabbt sitt förtroendekapital hos moderatorkåren.

Så långt kan jag konstatera att vi även internt inom moderatorkåren varit till synes överens kring din senaste veckoavstängning - åtgärden ligger alltså i nivå med hur vi vill tolka reglerna - men sedan kanske vi också ska höja blickarna lite?

Du är ohotat den användare som varit föremål för flest (om än inte grövst) moderatoråtgärder under forumets historia. Jag tänker att du har trivts med rebel-stämpeln, men när du skriver att detta inte känns kul alls så erkänner jag att jag kan ha fel i det antagandet. Istället tänker jag att kanske parterna skulle försöka bli bättre på att förstå varandra? Bra, i så fall, att du påbörjat den här dialogen.

Grundläggande är då kanske att kontatera att om du nu väljer att lägga din nivå utefter andras lägstanivå, så kommer du fortsätta att ha moderatorkåren i hälarna - alldeles oavsätt om jag eller Svarte faraonen ingår i den*. Det valet ser jag alltså som ditt eget. Sedan tycker jag givetvis inte att moderatorkåren ska låta sig påverkas av de duster de haft med dig tidigare, och det är jag i position att påverka - att även vi ska klara av att gå vidare efter utdelad moderatoråtgärd är fullkomligt rimligt.

Därifrån skulle vi kunna börja, och sedan se vad som händer. Vad tycker du om det?

*för det fanns en tid, för inte så sjukt länge sedan, då våra användarnamn var lika svarta som alla andras, och på den tiden kom du också i klammeri med "rättvisan"

Vitulv

Bunny said:
Du är ohotat den användare som varit föremål för flest (om än inte grövst) moderatoråtgärder under forumets historia.
Det här är lite bekymmersamt, eftersom det blir något utav en ond cirkel. Eftersom jag blivit modererad förr löper jag också större risk att bli modererad igen, och ju fler gånger jag modereras, desto mer ökar risken. Under sådana omständigheter är det inte svårt att leda listan över vem som modererats oftast.

Givetvis kan man dra till med argumentet att jag har mig själv att skylla, och det är ju såklart inte felaktigt, men om jag blir modererad för saker som vanligtvis får passera (om det skrivs av andra användare), och om toleransnivån hela tiden sänks för mig... Tja, det blir till slut ohållbart.

Givetvis skulle jag kunna ägna mig åt att enbart lovebomba trådar, men jag måste nog påstå att en sådan begränsning i hur jag får yttra mig skulle minska värdet som jag får ut av rollspel.nu. (jag är medveten om överdriften)

Bunny said:
Jag tänker att du har trivts med rebel-stämpeln, men när du skriver att detta inte känns kul alls så erkänner jag att jag kan ha fel i det antagandet.
Tja, rebel-stämpel som i att "Vitulv följer inte alltid med strömmen, utan uttrycker sin åsikt högt och lågt" är något jag tycker är positivt. Rebel-stämpel som i att "fanskapet ska modereras om han öppnar käften"... Not so much.

Bunny said:
Sedan tycker jag givetvis inte att moderatorkåren ska låta sig påverkas av de duster de haft med dig tidigare, och det är jag i position att påverka - att även vi ska klara av att gå vidare efter utdelad moderatoråtgärd är fullkomligt rimligt.
Det som bekymrade mig något var dock att Bobby uttryckte sig i vrållådan, minuterna efter jag senast blev avstängd, som att han kämpat för att jag skulle bli bannad på livstid. Om det finns redaktörer som har en sådan agenda så känns det direkt olustigt. Med reservation för att jag kan ha missförstått honom.

Bunny said:
Därifrån skulle vi kunna börja, och sedan se vad som händer. Vad tycker du om det?
Jag är knappast i en förhandlingsposition, eller hur? :gremwink:

Skämt åsido; jag håller ingen grudge, men jag har heller ingen ingen möjlighet att påverka vare sig ditt eller någon annan redaktörs arbete. Jag kan inte lova att jag aldrig mer kommer att kliva över gränsen, eftersom det är ni som sätter gränserna. Men jag har aldrig avsiktligt försökt kliva över dem, och det är inget jag tänker göra i fortsättningen heller.

Vitulv

Bunny said:
Det är en stor skillnad på detta och att, vilket du beskriver, lägga sin nivå i denna gråskala och tänka att det som går utan åtgärd en gång alltid är okej. Reglernas gråskalor ska helt enkelt inte utmanas på det sättet.
Javisst, och det är därför jag låter just moderatorer och redaktörer sätta nivån, och inte [insert random användare]. Om ni är här för att övervaka nivån i diskussionerna, ja då bör också ert beteende vara normgivande. Eller tycker du att jag är helt ute och cyklar med ett sådant påstående?

Givetvis kan även en moderator/redaktör gå över gränsen, vi är alla människor, men då bör det i så fall moderas så att användarna ser att beteendet inte är okej. För ni är, vare sig ni vill det eller inte, en måttstock för oss andra.

Det är bland annat därför jag är en flitig användare av meddela moderator-knappen, just för att försäkra mig om vad som är okej, och vad som inte är det. Om en moderator kör med hårda tag, men inte modereras trots att jag meddelat övriga redaktionen, då måste jag som användare kunna dra slutsatsen att hans agerande är okej. Eller är det bara okej om man är moderator? Sådan skillnad har vi väl inte i regelverket?