Nekromanti Firefly RPG, vilken typ av äventyr?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag och en bekant håller på att dra igång en play-by-e-mail-kampanj i Firefly-universumet. Det verkar som att jag kommer att spelleda, så jag funderar på vilken typ av äventyr man kan köra i den världen.

Än så länge har vi ingen aning om vad vi kommer att ha för spelare eller karaktär (håller på att rekrytera, så den som är intresserad av att vara med kan kontakta mig på pm), så det är svårt att göra anpassningar efter karaktärer så här på rak arm.

Jag tänkte att första episoden kommer att handla om hur man får tag i skeppet och samlar ihop besättningen. Skulle gärna ha någon mer strukturerad story, dock.

Andra episoden kommer att utspela sig under tiden Serenity-besättningen lyckas sända ut meddelandet från Miranda överallt. Mer specifika planer än så har jag inte än... så... tips?

God45

#PrayersForBahakan
Meddelandet har startat upp revolter mot The Alliance på vissa av de mer avlägsna planeterna. Representanter för The Alliance erbjuder besättningen en massiv betalning för att hjälpa till att ta tillbaks en gruvkoloni på en planet/måne utan atmosfär som har förvandlats till en rebel koloni. The Alliance skepp kommer avslöjas om de försöker smyga sig in och deras flotta är så utsprid att det komemr ta för lång tid för dem att samla den till ett anfall. De vill därför att spelar karaktärerna går in och saboterar/spränger/förgiftar kolonin.

-Spelarna kan ta jobbet eller föråda The Alliance och hjälpa rebelerna. Om de gör detta kommer de bli jagade av en sådan här kille:

- Spelarna kan göra jobbet för The Alliance och bli hatade av rebelerna och de nya brunrockarna.

-Oavsett vilket kommer Reavers dyka upp precis när stationen är som sårbarast. Have fun! :gremwink:

Personligen, om jag hade kört en Serenity kampanj hade mina spelare inte kört en grupp liknande huvudpersonerna i Firefly. De hade kört en grupp bestående av:

Och några av de här som fortfarande var lojala mot The Alliance:

Men jag avskyr underdog stories så... :gremwink:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Oooh... spännande :gremsmile:

Det här låter som något vi kan komma till lite senare i kampanjen, tror jag. Tufft som första jobb däremot.

Skeppet heter Benevolence. Det är ett gammalt gunship som egentligen hette Malevolence och användes av browncoats under kriget, men allt av värde (inklusive vapen) har strippats av och sålts. En del av skeppet är en utbytbar modul, som under kriget kan ha varit command center, bomb-modul, medical ward eller whatnot. Nu är det en container, typ. Och två små skyttlar.

Jag är ganska förtjust i underdog stories, så det kommer att vara en del sånt. Kaptenen är en ex-con som vill starta ett nytt liv på den rätta sidan om lagen.

Din idé med en Operative är lysande. Jag vill ha en antagonist som är återkommande. Jag tänkte att med skeppets och kaptenens bakgrund så kommer Alliance alltid att vara misstänksamma, och ett nytt krig kommer bara att göra den saken mycket mycket värre.

Din idé med kolonien är lysande eftersom den lyfter fram moraliska val och ställningstaganden. Sånt vill jag ha.

Totte

Warrior
Jag har en kampanj till Serenity som jag inte riktigt är klar med (2/3 klar) men som du skulle kunna få köra om du vill. fast den kanske inte passar för PBM riktigt.

God45

#PrayersForBahakan
Benevolence/Malevolence är ett jätte coolt namn :gremsmile: Också smart att ge dem ett skepp de kan bygga upp under kampanjen men som från början är ett Tabula rasa.

Jag har två till scenario ideer som du kanske kan få användning för :gremsmile:

A pale horse:

En i besättningen blir kontaktade av en gammal kontakt från Browncoat dagarna som heter Mcgregor. Mcgregor var en del av en grupp innom brun rockarna som kallades svart hattarna, enligt brun rockarna elit trupper och enligt The Alliance terrorister. Mcgregor har ett väldigt lukrativt smuggel job för karaktärerna. Han vill att de hämtar upp en väska från planeten närmast planeten Miranda (Den där slut-fighten i Serenity tog plats) och smugglar den till en kontakt på Cerux Prime, en av de 9 ursprungliga Alliance planeterna och en av de mest befolkade planeterna i universum. Där ska de lämna den till kontakten Johnson som jobbar på planetens väder och atmosfärs kontroll. De får absolut inte öppna väskan då den innehåler ett vapen som komemr vara farligt för dem.

På vägen kan spelaran stöta på Reavers som fortfarande hänger kvar nära Miranda, pirater och The Alliance:s tull tjänstemän.

När de väll kommer till Cerux Prime och lyckas ta kontakt med Johnsson för att avlämna väskan erbjuder han dem vaksinering mot vapnet. Spelarkaraktärerna kommer antagligen vara misstänksamma och undra varför. Johnsson öppnar då väskan och avslöjar att den innehåller ett återskapat ämne identiskt med det som användes på Mirande. Mcgregor har tagit prover på de döda kropparna på Mirande och på tillfångatagna reavers och återskapat medlet som användes på Mirande.

Johnsson tänker använda det som ett biovapen mot Cerux Prime vilket kommer döda 10 miljarder Alliance medborgare och skapa över en miljon nya reavers. Detta kommer var mitt i The Alliance kärna och The Alliance kommer vara så upptagna med att åtehämta sig från förlusten och att kämpa bort reaversen att de inte kommer kunna anfalla rebelerna mer och då kommer de yttre planeterna äntligen bli självständiga!

Vad spelarna gör sedan avgör hur resten av kampanjen går. :gremsmile:

Black Flagg

Ett märkligt svart skepp har slagit till mot flera ensligt liggande kolonier långt från galaxens kärna. Efter sig har de lämnat extrem förödelse, långt mycket mer än de borde klara av med ett så litet skepp. Spår visar också att de har tagit fångar från planeterna de slår till mot. Dessa fångar har bara varit en eller två per planet men ibland hara de tagit hela familjer och ibland ingen. Spelar karaktärerna blir inhyrda som prisjägare för att spåra upp det svarta skeppet och om möjligt befria fångarna.

När spelarna undersöker de anfallna kolonierna upptäcker de kroppar som slitis sönder med otrolig kraft, kroppar som verkar vara brända innifrån och folk som verkar ha dött från plötsliga hjärtattacker. De hittar heller inga spår efter ett skepps motor, det är precis som om det svarta skeppet har en annan kraftkälla än en vanlig motor.

Det svarta skeppets besättning består av telepater som har flytt från The Alliance labbratorium. De vill nu skapa en koloni av bara telepater eftersom de annser sig överlägsna vanliga människor. Individerna de tagit till fånga är potentiella telepater som besättningen har "aktiverat" krafterna på och sammtidigt hjärntvättat. Deras skepp drivs att telekinetisk kraft genererad av besättningen.

Spelarna kan jaga ifatt dem antingen om de själva har en telepat som kan känna av deras telepatiska signatur, om de kan räkna ut skeppets mönster eller om de kan hitta var deras hemkoloni är.

Om de sedan försöker diplomati, strid eller något annat för att hindra fler attacker och kanske rädda fångarna är upp till spelarna.

Krille

Super Moderator
Jag tog en bunt Bill&Ben (kioskwestern modell massproducerade) och skrev upp en klase personer och platser från några av böckerna på arkivkort. Alla personer som ville något, tyckte något eller kunde något fick anteckningar om det på sina respektive arkivkort.

Spelarna fick sen bygga sitt rymdskepp och sina rollpersoner. De fick ett första uppdrag, genom att jag tog två platskort och två personkort, och uppdraget var i stort sett att person A på plats A ville ha en ospecificerad låda levererad till person B på plats B.

...och det var väl ungefär hela plotten som jag hade planerad från början. Väl på plats B plockade jag fram person C som inte ville att rollpersonerna skulle ha med person B att göra, det blev en massa skjutande, det blev personligt, fler personer kom in, och på det sättet växte plotten fram mer eller mindre med stunden.

Sensmoral: det är inte så hejjans nödvändigt att vara pretentiös och planera flera års kampanj i förväg. Ibland räcker det med lite kioskwesternschablonfigurer och en låda.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
God45:

Otroligt coola idéer! Alldeles för episka för min smak, men jag kan definitivt ta element från det här och bygga upp meta-plotten med.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Krille:

Den där metoden ska jag testa. Låter ju hur bra som helst. Blev spelarna aldrig less på att alla uppdrag var "ta grej A från plats B till plats C"?

Krille

Super Moderator
Björn Wärmedal said:
Krille:

Den där metoden ska jag testa. Låter ju hur bra som helst. Blev spelarna aldrig less på att alla uppdrag var "ta grej A från plats B till plats C"?
Det behövdes liksom inte. Efter att de väl levererat lådan till person B så hade de lyckats göra sig en klase fiender i form av alla som inte ville att person B skulle ha lådan, så sen var det bara att ta fram alla de fienderna som fick ställa till trubbel. I och med det trubblet så dök det upp fler personer på fler platser, och äventyren nästan genererade sig själva.

Feuflux

omjonasson.se
Du har väl läst igenom PBF-trådarna här på forumet till mitt Firefly-spel (som alldeles rann ut i sanden).

Läs här t.ex.

(Alltid kan du få nån inspiration...)

Troberg

Sinister eater
Saker som ganska fort händer automatiskt i spel som Firefly, Star Wars, Laserburn och liknande:

* Spelarna gör något överilat.
* Spelarna blir jagade av "rättvisan".
* Resten sköter sig självt.

Arfert

Facit
Vill man ha skrivna äventyr så kan man ju ta vilket äventyr till Western som helst.. och byta ut hästarna mot rymdskepp.

God45

#PrayersForBahakan
Björn Wärmedal said:
Jag tar gärna emot kritik och feedback om skeppsdesignen, medan vi ändå håller på att diskutera kampanjen.

Check it out, yo:
https://sites.google.com/site/benevolencerpg/ship

Bilderna är gjorda i GIMP, och jag kan lägga upp xcf-filen om någon skulle vara sugen att pillra lite själv på den.
Coolt skepp, jag gillar hur det är lite format som en häst nu när det skall vara rymd västern :gremsmile:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
God45 said:
Coolt skepp, jag gillar hur det är lite format som en häst nu när det skall vara rymd västern :gremsmile:
Intressant observation :gremsmile:

Jag döpte klassen till Cygnet (ungsvan på engelska) eftersom någon annan påpekade att det liknade en fågel :gremwink: