Rickard
Urverk speldesign
Re: Fisktankäventyr! Varsågoda!
För att förtydliga: händelseförloppet i min struktur gör precis samma sak, nämligen försöker få tillbaka scenariot till ett visst utgångslägen. Vissa scenarion är i balans och eftersträvar att gå tillbaka till den balansen medan andra scenarion kommer att få ett givet utlopp baserat på de viktiga personernas agendor.
När du aktiverar en persons agenda så är det precis samma sak som att du styr tillbaka handlingen till vad den borde vara. Detta sker som en konsekvens av rollpersonernas agerande, men det är likväl en tillbakastyrning till något som borde hända. "Vill mörda" kommer att aktiveras om rollpersonerna vill beskydda, vill ha ut information eller vad nu rollpersonerna vill göra med personen som ska bli mördad. Det är när agendor krockar som saker sker.
Möjligt ligger skillnaden i att "min" fisktank kräver att alla är sammanflätade via de företeelser (fraktioner) som finns i scenariot. När rollpersonerna påverkar något i "väven" så skickar det vågor till andra fraktioner, vilkas agendor kommer att skapa konsekvenser...
...medan i "din" fisktank så spelar du bara ut när en specifik spelledarperson med en agenda krockar med rollpersonernas? Jag förstår inte varför du inte inser att vi menar samma sak, men utifrån olika perspektiv.
/Han som tycker relationer som inte är agendor är viktiga för att avslöja bakgrunden till scenariot, så att spelarna slutligen kan förstå scenariot och varför saker och ting har skett
Nabu said:Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det här. Det är sant det du skriver, men påverkar inte heller mitt uttalande nämnvärt.Han said:Som jag också säkert sade i den tråden så är agendor en typ av relation. "Mördats av" eller "vill mörda" är båda relationer men endast den sista är en agenda. Båda avslöjar något om scenariot men endast den sista skapar konsekvenser av rollpersonernas agerande.
För att förtydliga: När jag spelleder en fisktank vill jag att varje aktör skall ha en agenda. Den agendan skall helst inte vara knuten till en specifik individ, utan till ett mer generellt händelseförlopp. För mig är det de här agendorna (som jag kallar det, även om det finns annat som är agendor också) som hjälper mig spela aktörerna, som hjälper mig improvisera världen. Agendorna är för mig också den huvudsakliga källan till friktion och spänning, vilka är drivande för fisktanken.
Utan mina agendor blir alltså improvisationen en haltande sådan, och det blir ofast bara en Meh! upplevelse av det hela, både för mig och för spelarna.
När du aktiverar en persons agenda så är det precis samma sak som att du styr tillbaka handlingen till vad den borde vara. Detta sker som en konsekvens av rollpersonernas agerande, men det är likväl en tillbakastyrning till något som borde hända. "Vill mörda" kommer att aktiveras om rollpersonerna vill beskydda, vill ha ut information eller vad nu rollpersonerna vill göra med personen som ska bli mördad. Det är när agendor krockar som saker sker.
Möjligt ligger skillnaden i att "min" fisktank kräver att alla är sammanflätade via de företeelser (fraktioner) som finns i scenariot. När rollpersonerna påverkar något i "väven" så skickar det vågor till andra fraktioner, vilkas agendor kommer att skapa konsekvenser...
...medan i "din" fisktank så spelar du bara ut när en specifik spelledarperson med en agenda krockar med rollpersonernas? Jag förstår inte varför du inte inser att vi menar samma sak, men utifrån olika perspektiv.
/Han som tycker relationer som inte är agendor är viktiga för att avslöja bakgrunden till scenariot, så att spelarna slutligen kan förstå scenariot och varför saker och ting har skett
Attachments
-
5 KB Views: 566