Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Jag har påverkats av denhär tråden.
För att få till dramatiska beskrivningar, säger Gurgeh, ska vi börja med en löst hållen intention, rulla tärningar och sedan beskriva utifrån resultat av tärningarna. Fortune in the Middle, om jag fattat allt rätt.
Men vilka tärningar ska vi rulla? Jag kommer (i denhär tråden) från ett simuliationistiskt perspektiv. I Airship Pirates, som var Bassejr* utgångpunkt i ovan läknade tråd, ges ett exempel på dramatisk action. Rollpersonen svingar sig över till fiendeskeppet, avfyrar pistolen mot en pirat och sticker värjan i annan pirat. Regelssystemet i hanterar det genom att först rulla lite tärning för Smidighet, sedan Skjutvapen följt av Värja. Typ. Det är någon form av simulation av att rollpersonen är olika bra på olika saker.
Men, med Fortune in the Middle hade spelaren proklamerat intentionen att spöa lite pirater, rullat tärning och om utfallet varit lyckat beskrivit svingandet, skjutandet och stickandet. Hur får man in simulation där?
Jag har en tanke. Vi börjar med att slå en tärningspöl. Lyckade tärningar används sedan för att »köpa« handlingar, beskrivningar. Att svinga sig över till skeppet är lätt, 1 lyckad på det. 2 för att skjuta i farten och 2 för att träffa med värjan. Färdigheter kan då användas, kryssas kanske, för att få fler lyckade tärningar. De är dock bundna till sitt »område«, kryssa Smidighet för att svinga sig över, Skjutvapen för att skjuta etc. Skulle det vara ett simulerande system som ger häftiga beskrivningar?
För att få till dramatiska beskrivningar, säger Gurgeh, ska vi börja med en löst hållen intention, rulla tärningar och sedan beskriva utifrån resultat av tärningarna. Fortune in the Middle, om jag fattat allt rätt.
Men vilka tärningar ska vi rulla? Jag kommer (i denhär tråden) från ett simuliationistiskt perspektiv. I Airship Pirates, som var Bassejr* utgångpunkt i ovan läknade tråd, ges ett exempel på dramatisk action. Rollpersonen svingar sig över till fiendeskeppet, avfyrar pistolen mot en pirat och sticker värjan i annan pirat. Regelssystemet i hanterar det genom att först rulla lite tärning för Smidighet, sedan Skjutvapen följt av Värja. Typ. Det är någon form av simulation av att rollpersonen är olika bra på olika saker.
Men, med Fortune in the Middle hade spelaren proklamerat intentionen att spöa lite pirater, rullat tärning och om utfallet varit lyckat beskrivit svingandet, skjutandet och stickandet. Hur får man in simulation där?
Jag har en tanke. Vi börjar med att slå en tärningspöl. Lyckade tärningar används sedan för att »köpa« handlingar, beskrivningar. Att svinga sig över till skeppet är lätt, 1 lyckad på det. 2 för att skjuta i farten och 2 för att träffa med värjan. Färdigheter kan då användas, kryssas kanske, för att få fler lyckade tärningar. De är dock bundna till sitt »område«, kryssa Smidighet för att svinga sig över, Skjutvapen för att skjuta etc. Skulle det vara ett simulerande system som ger häftiga beskrivningar?