Om olika rollspel vore blommor, skulle jag vara en fjäril som fladdrar runt mellan dem och aldrig slår sig ner.
Jag har just dragit igång en SotC-kampanj, men sitter just nu och läser Burning Wheel och tänker "...fan... jag vill spelleda burning wheel istället..."
"Jaha, men det är väl inget problem -- det är ju bara att köra två olika kampanjer", säger någon. Fel! Det funkar inte. Min nuvarande spelgrupp lyckas på sin höjd sammanstråla en gång i månaden. Då funkar det inte riktigt att ha en massa olika kampanjer med olika system igång samtidigt. Därför att dels skulle det ta sån förbannad tid mellan omgångarna, och dels skulle varken jag eller spelarna hinna lära sig reglerna ordentligt.
Det finns även en risk att folk helt tröttnar på att jag kommer dragande med nya spel hela tiden och helt enkelt inte orkar bry sig.
Men köra one-shots då? Inte köra kampanjer, utan korta fristående äventyr? Jo, i det borde väl funka -- i teorin. Problemet är att jag nästan alltid tänker i kampanjer, eller i alla fall i "story arcs" som tar längre tid att spela igenom än en spelomgång. Så mina one-shot-äventyr i "Silver Age Sentinels" blev till en minikampanj av bara farten.
Jag har för övrigt lite samma problem när det gäller kampanjerna i sig. Jag kan vara jäkligt tänd på kampanj A, för att sen helt plöttsligt kära ner mig i kampanj B. Sen kommer kampanj C smygande.
Detta (både systemen och kampanjerna) är egentligen ett jäkla problem. Jag kan tröttna på en kampanj som vi knappt hunnit spela. Och det är inte så roligt för spelarna, som kanske har gjort gubbar de verkligen gillar. Sen så blir det ju ingen kontinuitet alls.
Så hur fasen gör man? Hur håller man sitt intresse för ett spel, eller en kampanj, vid liv?
Jag tror helt klart att det är ur denna synvinkel är dåligt att hänga på rollspel.nu. Här får jag ständigt tips om nya spel och idéer till nya kampanjer. :-(
Jag har just dragit igång en SotC-kampanj, men sitter just nu och läser Burning Wheel och tänker "...fan... jag vill spelleda burning wheel istället..."
"Jaha, men det är väl inget problem -- det är ju bara att köra två olika kampanjer", säger någon. Fel! Det funkar inte. Min nuvarande spelgrupp lyckas på sin höjd sammanstråla en gång i månaden. Då funkar det inte riktigt att ha en massa olika kampanjer med olika system igång samtidigt. Därför att dels skulle det ta sån förbannad tid mellan omgångarna, och dels skulle varken jag eller spelarna hinna lära sig reglerna ordentligt.
Det finns även en risk att folk helt tröttnar på att jag kommer dragande med nya spel hela tiden och helt enkelt inte orkar bry sig.
Men köra one-shots då? Inte köra kampanjer, utan korta fristående äventyr? Jo, i det borde väl funka -- i teorin. Problemet är att jag nästan alltid tänker i kampanjer, eller i alla fall i "story arcs" som tar längre tid att spela igenom än en spelomgång. Så mina one-shot-äventyr i "Silver Age Sentinels" blev till en minikampanj av bara farten.
Jag har för övrigt lite samma problem när det gäller kampanjerna i sig. Jag kan vara jäkligt tänd på kampanj A, för att sen helt plöttsligt kära ner mig i kampanj B. Sen kommer kampanj C smygande.
Detta (både systemen och kampanjerna) är egentligen ett jäkla problem. Jag kan tröttna på en kampanj som vi knappt hunnit spela. Och det är inte så roligt för spelarna, som kanske har gjort gubbar de verkligen gillar. Sen så blir det ju ingen kontinuitet alls.
Så hur fasen gör man? Hur håller man sitt intresse för ett spel, eller en kampanj, vid liv?
Jag tror helt klart att det är ur denna synvinkel är dåligt att hänga på rollspel.nu. Här får jag ständigt tips om nya spel och idéer till nya kampanjer. :-(