Re: Märkligaste tråden på länge ^_^
"Jag tycker att det är ganska oetiskt att bara reanimera en död person. Att sedan använda dennes kropp (med eller utan själ) för sexuell stimmulering tycker jag är ännu mer oetiskt. Definitivt mer oetiskt som att förslava någon och tvinga denne till prostitution."
Ok.
Det tycker inte jag. Med följande motiveringar.
1) Det var det där med själen:
I Mundana så är det så praktiskt som att somliga varelser är besjälade och somliga är inte besjälade. Den gängse mundanska defintionen av detta är att obesjälade varelser drivs endast av sina instinkter och besjälade varelser har förmågan till fria val. Dessutom placeras det ofta ett visst egenvärde i själen, men detta tänker jag inte diskutera nu. När kroppen dör så lever själen dessutom vidare, och det är inte helt omöjligt att den har kvar alla sina minnen.
Vandöda är obesjälade, alltså finns det ingen själ att plåga.
Det finns ingen själ som kan leva vidare med förstört psyke.
2) Initiativförmåga och lidande:
Lägre vandöda har ingen initiativ förmåga, om ingen ger dom något kommande så står dom bara där som en klump med dött kött.
Lägre vandöda har ingen förmåga till att känna lidande.
Alltså är en vandöd inte ens jämställd med ett obesjälat djur. Djur kan trots allt känna både lidande och ta initiativ.
Så vad man gör när man animerar en död kropp är att man tar någonting (en kropp) och använder det som råmatrial för att tillverka ett verktyg. Så vad man gör är att man skapar ett verktyg, ungefär som en såg eller som en hammare. Fast man gör verktyget av en människa.
Det enda etiska problemet som finns är om kroppen som man använder har några efterlevande som inte vill att kroppen ska animeras upp och användas till diverse saker, och tja...
oftast brukar dom ha något emot det
Men låt oss anta att man får tag på en kropp som inte har några efterlevande och inte har någon som anser sig "äga" den döda kroppen. Då betraktar jag kroppen med lika mycket sentimentalitet som en nedhuggen ek som man gör bord utav.
"Definitivt mer oetiskt som att förslava någon och tvinga denne till prostitution."
Det håller jag absolut inte med om. Om man förslavar någon och tvingar denna till prostitution så begår man ju fruktansvärda frihetskränkningar mot den personen. Något som man inte gör om man animerar ett lik, för då finns det inga personer att begå frihetskränkningar emot (eftersom kroppens själ har flyttat till andeplanet vid det tillfället).
/Naug, tycker om såna här diskussioner.
OBS
Mina argument utgår ifrån att Mundansk själasyn gäller. Alltså att själen existerar och att den lämnar kroppen när kroppen dör.
OBS