Nekromanti Flintlåspistoler i Eon?

Luhood

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
47
Location
Stockholm
Ja, vad anser ni om Flintlåspistoler i Eon egentligen? Rent teoretiskt sätt borde det gå, med tanke på att det enda som krävs är svartkrut och själva pistolen, varav båda dessa borde gå att fixa med hjälp av Alkemi, Metallurgi, Bergskunskap, Mekaniker, Vapensmed, Gjutare, och kanske ifall man skapar några egna färdigheter som Geologi t.ex.

Och med tanke på det, borde man även kunna byta ut Vapensmed mot Grovsmed, och på så sätt skapa Kanoner. Eller vad säger resten av er på forumet?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag skulle inte finna det omöjligt att någon listig dvärg eller mûhadin experimenterat med krutet. Däremot skulle det inte bli några flintlås -- dessa uppfanns först på sjuttonhundratalet, det vill säga långt efter den tidsålder Mundana efterliknar. Snarare skulle det röra sig om luntlås och liknande.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Men varför är flintlås så sentida? Flinta har ju används som grintmedel långt innan civilisationen föddes.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Framför allt handlar det, har jag för mig, om kvaliten på de fjädrar och den finmekanik som användes vid konstruktionen. Sådant fanns helt enkelt inte då de första krutvapnen utvecklades. Dessutom tycker jag det är en poäng att ha mer primitiva eldvapen -- av någon anledning tycks alla tro att svartkrutsvapen = flintlås. Flintlås är mer Napoleontid än något annat.
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Däremot skulle det inte bli några flintlås -- dessa uppfanns först på sjuttonhundratalet, det vill säga långt efter den tidsålder Mundana efterliknar. Snarare skulle det röra sig om luntlås och liknande.
Det där med anakronismer är en lustig sak. Jag har noterat att många här på forumet resonerar kring detta som om Mundana finns på riktigt, eller har gjort det. Mundana är en helt fiktiv värld och har inget med verkligheten att göra, så sådana "anakronismer" skall man inte hänga upp sig så mycket på. Det är ju inte några riktiga anakronismer per definition. Många uppfinningar på Tellus har blivit fördröjda av rena tillfälligheter och inte för att uppfinnigen var omöjlig att konstruera med det dåvarande tekniska kunnandet. Skillnad vore om man t.ex. spelade rollspelet "En Garde", (eller något motsvarande spel med en spelvärld som är vår riktiga jord/Tellus) som faktiskt utspelar sig på jorden och där det övernaturliga inte finns (iallafall inte som författarna förespråkar i reglerna, även om de också säger att den som vill kan spela spelet med ett reellt övernaturligt inslag). Då är det mer rimligt med påpekande om anakronism hit och dit.

Krutvapen är egentligen inte en särskilt teknisk avancerad uppfinning (relativt sett) och den SL som känner för det ska naturligtvis införa lunt-, flint- eller någon annan variant av -låspistoler (påhittad variant kanske) oavsett om det funnits på riktigt eller inte.

Sedan kan man fundera och resonera kring konsekvenserna av att införa krutvapen.

I min värld (som jag tar med här som ett exempel bara) finns krutvapen, men de är extremt dyra och krut är också mycket dyrt. Krutvapnen är därför förbehållna överklassen och används mest till dueller och vissa attentat, men går inte att använda i fältslag, för det skulle kosta för mycket. Kanoner finns alltså inte. Man har inte lyckats smida dem på rätt sätt så att de håller. (Lite orealistiskt måhända, men mina Gudar vill inte att det skall lyckas, därför gör det inte heller det). Dessutom är ägandet av krutvapen reglerat i lag. Man måste vara adelsman för att få äga ett krutvapen, de är rena statusvapen således. Detta är en av många tänkbara varianter på hur man kan tänka sig att ha med krutvapen i spelet.

Slutligen, gör som du vill. På jorden kunde faktiskt krutvapnen uppfunnits långt tidigare, tänk på den hämsko som kyrkan lagt på nästan alla nya upptäckter och uppfinningar. Krut kan ju anses vara djävulens bländverk. :gremlaugh:
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Du är säkert mycket duktig på krutvapnens historia, men när flintlåspistoler uppfanns på jorden är helt oväsentligt, ursäkta. Trevligt att du är expert på ämnet, men man måste inte plagiera verkligheten för att ha kul då man spelar rollspel.

Varför skulle det vara helt omöjligt att dvärgarna t.ex. eller kanske Sanari uppfunnit flintlåspistolerna direkt? De kan ha uppfunnit flera led av utveckling i ett svep. Eller en annan variant: enligt vissa legender kommer inte alverna från Mundana. Skulle de inte ha kunnat komma från en mycket äldre kultur än Mundanas och ha haft med sig avancerade vapen från sin hemplanet? Kanske har någon sanarialv återupptäckt ett eller flera av dessa vapen? Då spelar det ännu mindre roll när de uppfanns på jorden...

Är Mundana bara en efterapning av jorden, enligt dig? Det är en rätt dålig efterapning isåfall. Om man vill spela rollspel med jorden som rättesnöre är Eon fel spel. Då finns det andra spel som är mycket mera lika verkligheten, vad beträffar jordens historia. Är man förskräckligt rädd för att inte följa jordens historia och tänka endast inom dessa ramar, så är Eon alldeles för fantasifullt. Det är ju det som är meningen med att spela Eon, det är ett fantasyrollspel. Nåväl nu är det bäst jag lämnar det ämnet i denna tråd.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du är säkert mycket duktig på krutvapnens historia, men när flintlåspistoler uppfanns på jorden är helt oväsentligt, ursäkta.
Helt oväsentligt är det inte; det tyder på generella utvecklingslinjer man bör ta i beaktning om man vill skapa en trovärdig värld. Somliga uppfinningar förutsätter andra uppfinningar, en viss nivå av samhällelig mekanisering och stratifiering, etc, etc. Jag menar därmed inte att det alltid finns skäl att anta att utvecklingar bör följa samma mönster som de gjorde på jorden, dylik chauvinism ska man definitivt inte haka upp sig på, men i -många- fall finns det definitivt det. Att luntlås torde föregå flintlås tycks mig rätt logiskt utefter Mundanas och jordens förutsättningar, tex. Hur sannolikt det vore att krutvapen skulle utvecklas tidigare än det gjorde på jorden, är en mer komplicerad fråga, just eftersom jordens historiska utveckling är det enda verkliga exempel vi har. Kineserna tycks ha uppfunnit krutet nångång 8-900 e.vt., och de hade primitiva eldvapen på 1100-talet. Krutets uppfinnande tycks emellertid ha föregåtts av -sekler- av alkemiska experiment. En kultur som i högre grad sysslar med alkemi, och har lika högt avancerade smältugnar och smidestekniker som Songkina, borde förmodligen kunnat upptäcka krutet relativt tidigt, och uppfinna eldlansar och dyl. kort därpå, så länge det finns incitament för det. Krutvapen i Mundana är således snarare en rimlig än en orimlig tanke; men flintlås vore nog att ta i.

- Ymir, bara mina fem cent
 

LutherHex

Veteran
Joined
30 Mar 2004
Messages
169
Location
Uppsala.
Krutvapen i Mundana är således snarare en rimlig än en orimlig tanke; men flintlås vore nog att ta i.
Bäste herr Ymir och även Bobby magikern. Detta är tydligen ett ämne (krutvapnens historia) som ni är mycket belästa på. Skulle ni måhända tänka er att skriva ett längre inlägg (eller kanske en artikel i Fenix?) angående krutvapnens historia och även deras konstruktion? :gremtongue:

Jag undrar vad det är som är så otroligt avancerat med en flintlåspistol att Mundanas mekanikexperter bland dvärgarna, som dessutom kan vara verkliga genier inte skulle kunna uppfinna en flintlåspistol? Förlåt mig min okunnighet, men är det inte en ganska enkel pricip ändå? En metallhane slår hårt på en flintbit på en/vid en tändhatt av något slag (?) som detonerar en liten krutladdning som omvandlar energin i explosionen till rörelseenergi på en kula som ligger ivägen för explosionens naturliga utlopp (i själva pistolpipan)? Eller? Kanske är det något jag helt missar här. Vad är det jag missar som är så fantastiskt avancerat med flintlåspistoler? :gremconfused:

Förövrigt behöver det inte vara krutvapen i en rollspelsvärld. I Sinkadus nr 35 (utgiven i Januari 1992) skrev Michael Petersén en artikel angående ämnet att introducera eldvapen i drakar och demoner. I den artikeln använde dvärgarna sig av ett explosivt putsmedel istället för krut! :gremcool:

Man behöver inte alls använda vår värld som måttband för sin fantasi. (Eller icke-fantasi/realism/icke-anakronism?). :gremsuck:

Förklara som sagt gärna varför denna uppfinning ligger bortanför dvärgarnas och alvernas i en värld där Gudar faktiskt finns och lägger sig i världen och där magi också existerar? Kan inte en del problem kringås med magi/tidigare upptäckter av något/Gudarnas välvilja? :gremconfused:

Lika lite som jag spelar rollspel för att det ska kännas så realistiskt som möjligt tittar jag på sciense fiction eller fantasy-film för att det ska kännas realistiskt. Är filmer som Apollon 2001 (lite osäker på om den hette så, mer än tio år sedan jag såg filmen) bättre än Matrix-filmerna bara för att det är en mer trovärdig historia, som ligger närmare vår uppfattning av verkligheten. Enligt min smak, iallafall är Matrixfilmerna tiotusen gånger bättre filmer, även fast de är totalt orealistiska. :gremconfused:

Anakronismfunderingar är inte relavanta i ett fantasy-rollspel. De vore det i Western, Kult, Götterdämmerung, Mutant, Neotech och En Garde (för att nämna en del andra spel jag är bekant med), men inte i Eon. Eon ska få vara mycket mer fantasifullt. Det är styrkan med sådana spel. (Även fast jag älskar alla de andra också, men jag gör det av andra anledningar). :gremsmirk:

Då ni verkar mycket tekniskt kunniga (jag är det inte) vore det trevligt med lite undervisning ändå i hur flintlåspistoler är konstruerade och vad i konstruktionen som är så överjävligt avancerad enligt er. :gremconfused:

Med all respekt. :gremlaugh:
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
En annan aspekt på varför flintlås pistoler eller krutvapen överhuvud taget bör finnas är om det finns något vettigt användnings område för ett vapen som i sin barndom var extremt svårt o träffa med på avstånd säg över 50m, är väldigt beroende av torrr väderlek, när det inge finns rustningar och liknande i så pass stor skala att krutvapen är effektivare än en armborst i handen på milis eller stående armer.

Att inkludera en sådan revolutionerande teknik bör göras med största möjliga eftertänksamhet om just varför någon gjorde ett vapen som med största sanorlikhet träffar sämre, gör lika eller mindre skada än en amborst, tar lika lång eller längre tid o ladda (beroende på om de har pappers patroner också) som ett armborst (dvärgar har krell spaz så det tar längre tid än det) och så vidare..

Desutom kom Kanonen före hand hållna krutvapen.. bör också tas i beaktning..
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Alltså jag är rätt så säker på ingen behöver bli predikad för att allt är möjligt i rollspelsvärldar. Däremot har vi alla olika nivåer av realism som vi vill uppnå. Personligen vill jag ha hög realism i mitt Mundana.

Anledningen till att jag inte skulle införa flintlåspistoler i mitt Mundana är däför att det inte är enligt mig realistiskt. Flintlås utnyttjar en liten bit flinta som slår en gnista som i sin tur antänder en bit krut. Problemet här är att det är skillnad på krut. Ett flintlås kräver mycket finnare krut en dess ättling "matchlock" (första avfyrningmekanismen) vilket var stubin användande.

Krutet uppfanns på 800-900 talet. Det krutet som uppfans då var inte tillräckligt fint för att antändas med en gnista utan behövde snarare en glöd. Däför borde en rimligt händelse utveckling se ut på följande viss:

1.Krut
2.Mindre bomber
3.Kanoner
4.Matchlock arkebuser
5.Flintlås

Dvs det räcker inte "realistiskt" att krutet blir uppfunnet för att flintlåspistolerna skall fungera, det måste även förfinas. En process som tog över 200år i verkliga världen och gav upphov till en hel del andra "krutvapen" som hade lägre krav på krutet.

Ett annat alternativ är ju att man använder sig utav något annat "ord" för krut. Men detta ser jag mer som en kass Ripp-off och inget jag personligen gillar.

Ett annat alternativ är ju att köra orealistiskt......

//Flurtis
 

Luhood

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
47
Location
Stockholm
Anledningen till min fråga

Jag ställde den här frågan av en enkel anledning. Jag hittade en bild av Chris Metzen, en av huvudmedlemmarna i Blizzard, på den något kände Brann Bronzebeard, den yngre av de tre bröderna. Och på den bilden har han en pistol, och då måste ju jag också komma på ett sätt att ge honom den för att min karaktär ska bli så lik bilden som möjligt! :gremlaugh:

 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag håller helt med om att det bör finnas ett rimligt användningsområde för att föremålet ska uppfinnas någorlunda tidigt, enligt våra mått mätt. Man får ju också betänka att då Mundana har magi kommer en rad stora hjärnor ägna sig åt sådan forskning istället för annan vetenskap och magin i sig kan också täcka behov på ett sätt att andra uppfinningar och lösningar inte blir så eftertraktade. Jag ser iaf magi som en klart hämmande faktor vad gäller ren teknologisk utveckling.

Helt klart är det en fin balansgång när man ska avgöra vad som rimligtvis bör ha uppfunnits. Själv kommer jag dock inte använda krutvapen av den enkla anledning att jag inte tycker om dem i dylik fantasy som Eon.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Anledningen till min fråga

Det är en snygg bild, men jag skulle bara be alla att bortse från pistolen. Förklara det som något annat eller så eftersom jag inte tycker att krutvapen passar in i mitt mundana... Alla gör ju som dom vill dock, men jag tror det finns en anledning till att Neogames aldrig tagit med krutvapen i någon bok. De vill inte att det ska finnas...

Som någon sa i tråden tror jag att magi är den största hämmande faktorn för krutet...
Magi går att använda till många av de saker krut skulle användas för... Fyrverkerier, sprängandet av sten (och andra saker) och så vidare.
Om man ser på vår egen värld var ju de tidiga användningarna av krut inte för skjutvapen, de kom senare när man hade finare teknik... Krutet blir överflödigt även här eftersom det finns kraftfulla avståndsvapen.


Dock så är det väl helt klart möjligt att dvärgarna skulle kunna ha uppfunnit krutet. Dom om några känner jag, de kanske inte alltid vill använda magi för att spränga undan saker. Men samtidigt känns det som dvärgar är för perfektionistiska för att använda något så "slumpmässigt" som krut för att spränga gångar. Dessutom kan det vara farligt att spränga, att hacka är säkrare...

Men din dvärg kanske var intresserad av denna exploderande substans som blandats ihop och så byggde han sig ett litet skjutvapen? Det kanske är jättedåligt, träffar nästan aldrig, har kort räckvidd och ett armborst gör mer skada. Men han kanske gillar knallen?

Som sagt av många andra, vid införandet av krut i Mundana bör man tänka noga... När krutvapnen blev bättre, träffade oftare och hade en acceptabel räckvidd då slog de ganska lätt igenom plåtrustning. Så då slutade man med rustningar, eftersom de mest var ivägen och krutvapnens genomslagskraft ändå inte stoppades. Vill man ha den utvecklingen i Mundana?

Är det måhända så att denna dvärg har det enda vapnet som använder krut? Han kanske inte forskar vidare på det, utan bara har det med sig?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag är skeptisk till flintlåspistoler i Mundana av samma anledning som redan har tagits upp av andra inläggare i denna tråd (det känns inte realistiskt, och jag tycker om realism).

Dock ser jag inget som helst problem att krut införs i Mundana och att kanoner har börjat användas i rätt stor skala. Why?
För att det är så jävla tråkigt att spela sjöstrider utan kanoner, that's why.

Sedan är ju feta luntlåsbössor långt mycket ballare än mjäkiga flintlåsmusköter.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Det här hittade jag här på forumet för ett tag sen och har använt det emellanåt. Jag vet inte vem författaren var men notera att det är -inte- jag som är det, så ingen cred till mej. Minns inte om jag modifierat reglerna i stycket nedan någonting för att passa min grupp och således inte har kvar orginalet eller om det här är orginalet.

Krutets historia i Mundan:
Krutets ursprung är inte helt klarlagt med det tros först ha uppfunnits runt år 2600 e.D. på södra Takalorr av tirarkiska schamaner. Under de första 200 åren vad dock användandet begränsat, det användes främst för strider mot troll, och då i form av "eld-lansar", en stav med ett meterlång ihåligt rör i toppen som fylldes med blandningen. När toppen hölls mot en fackla så började den spruta en lång eldsflamma. Vapnet var förvisso tämligen effektivt, men inte någon revolution, och det fick föga spridning. Krutets spridning och vidareutveckling började först år 2832 e.D. då schamanen Tharakk den brände anlände till Tiban efter att ha följt med på en handelsresa till södra talakorr. Under denna resa kom han i kontakt med krutet och blev djup fascinerad av blandningen och dess möjligheter.
Tharakk var känd som en skicklig pyrotekniker (även om man inte använde just det ordet) t.ex. hade han fått sitt tillnamn i samband med ett experiment med tirarkisk eld och olika oljors förmåga att brinna bränt av sig nästan all päls. Väl åter i Tiban började han experimentera med krutet. Det var under dessa experiment som han en vårdag 2833 uppfann kanonen, bomben och splittret. Det var i ett försöka att använda en sifon för tirarkisk eld till att "skjuta" en krut flamma som någonting gick fel, krutet brann inte, det exploderade. Tharakk förlorade sin lärling, granne och höger öga samt fick många ärr av kringflygande koppar. Men som den halvgalen pyromanen han var så lät han sig inte avskräckas utan fortsatte försöken med syfte att förstå vad som hade hänt.
Han avled tre år senare efter att ha uppfunnit en fungerande om än in effektiv kanon. Han avled med en smäll i samband med ett nytt recept på krut.

Krutets utbredning och användning idag:
Både krutet och kanonen har utvecklats en hel del sen sin tillkomst för drygt 130 år sedan, men der är egentligen bara de senaste 20-30 åren som de slagit igenom.

Kanoner tillverkas numera i det Jargiska kejsardömet, Talakorr, Caserion , Consaber och Thalamur. Både dvärgar och alver har dock tagit avstånd från användandet av "apornas häxkonster och avföring". Kanoner är dock vanligast på Talakorr och i Jargien.
De jargiska bronskanonerna anses allmänt vara de främst i mundana (tack vare de många sickliga klockgjutarna), men tirarkerna är de som utvecklat konceptet längst och gör det överlägset bästa krutet (främst vad gäller hållbarhet), sabrisk och crifaliska kanoner anses av kännare vara de sämsta medan thalaskiska anses överdrivet stora (en thalaskisk 6 pundare väger nästan 2ggr så mycket som en jargisk).
Jargier och Tirarker är även de enda som använder järnkulor till sina kanoner vilket klart ökar deras effektivitet, i övriga länder används mest stenkulor till vapnen.
Det finns i dagsläget ingen kontinuerlig produktion av kanoner på asharinia-halvön, men flera städer och höga ädlingar har köp kanoner utomlands eller låtit tillverka kanoner, så det finns kanske ett hundratal pjäser totalt, de flesta stora bombarder och andra belägringspjäser (Ofta med namn som "daaks bane"). Till sjöss är det nästan bara tirarkerna som använder kanoner, och då så gott som uteslutande på sina galärer, Sabrier och crifalier anser inte att den extra tyngden och risken med krut är befogad med hänsyn till dess effekt. dessutom saknar de tirarkernas kunskap om hur man behandlar krut för att de ska bli fukttåligt och inte skaka söder (i sina beståndsdelar). Att använda fuktigt krut ökar dessutom risken för pipsprängning, vilket är direkt livsfarligt på ett skepp.

Regler för krutvapen:
En väldigt vital del för att ett krutvapen ska fungera är just krutet. Krut kommer i 4 grundläggande varianter (se nedan) och varje gång ett krutvapen används ska man slå, innan färdighetsslaget, ett slag mot krutetsvärde, KV, med OB2T6 + modifikationer. Olika kvaliteér på krut ger även till viss del andra modifikationer, se även detta här nedan.
-Riktigt dåligt krut: -Ob1t6 i skada - KV: 8.
-Dåligt krut: -2 i skada - KV:10
-Normalt krut: KV: 12
-Bra krut: KV: 14

Övriga modifikationer på slaget mot KV:
-Krutet är fuktskadat: +OB2t6 mot KV.
-Krutet är genomblött: Omöjligt att använda.
-Krutet är mer än 6 månader gammalt: +Ob1t6 mot KV.

Misslyckas slaget innebär det klick, en runda måste spenderas till att justera kulan, mängden krut eller dra igenom pipan med rensaren innan man försöker skjuta igen.

Krutvapen:

-Kanoner:
Kanonen kommer i olika varianter och material. Brons och järn, stora och små, landsatte eller skeppsburna. Det här är en variant av många och det är upp till spelledaren att modifiera. Kanoner sköts bäst av 3 man då en handhåller krut, en laddar kula och en siktar och skjuter. Antalet rundor det tar att ladda kanonen varierar lika mycket som typen av kanon, men en riktlinje kan vara att en normal kanon som sköts av 3 man görs skjutklar på ca 1 minut, det vill säga 15 rundor, (notera dock reglerna för användning längre ner).

Räckvidd: 10m - 35m - 100m - 200m.
Skada: OB15t6 - Ob13t6 - Ob10t6 - Ob9t6. - Skadan kan tyckas vara stor, men å andra sidan skjuter man sällan med kanon på enstaka personer. Spelledaren kan modifiera skadan om kanonen t.ex. skjuter in i en trupp soldater, då kulan förmodligen studsar och kan skada andra i närheten osv.
Ignorerar eventuella kroppsskydd. Må det vara en läderklädd tjuv eller en nobel riddare i tornerustning, de har ofta inte särskilt mycket att säga till om mot en kanonkula.
Efter användningen är kanonen obrukbar i Ob1t6x2min - under tiden kan den dock göras skjutklar.
Vid fummel är det upp till spelledaren att hitta på nåt men fummel med kanoner är ofta extremt farligt. Exempelvis kan den explodera, vridas av trycket innan kulan lämnar röret och på så sätt skjuta åt ett helt annat håll än väntat.

-Musköter:
Musköter kan även dom variera i material och utseende. Rika adelsmän smyckar exempelvis gärna sin jaktmusköt med brons, silver eller till och med guld. I huvudsak finns två typer av musköter, Arkebusen och Klaviern. En arkebus är ett ca 1m långt gevär i trä och metall. Det kan användas både till jakt och strid och är den "vanliga" typen av musköt. En klavier är ett tyngre gevär som även har kapacitet till att skjuta en bit längre och mer precist än arkebusen. Nackdelen är dock att klaviern är tung och stor och kräver rätt man för att användas. En klavier används sällan till jakt utan nästan uteslutande till sjöslag eller fältslag.

-Arkebus:
Räckvidd: 10m - 20m - 40m - 100m.
Skada: Ob9t6 - Ob8t6 - Ob6t6 - Ob 4t6.
STYK: 8.
Vikt: 4kg.

-Klavier:
Räckvidd: 15m - 30m - 50m - 120m.
Skada: Ob10t6 - Ob9t6 - Ob7t6 - Ob5t6.
STYK: 12.
Vikt: 7kg.


Rustningars krossvärde skyddar mot kulorna från musköter.

-Flintlåspistoler:
Flintlåspistolerna är sällsynta och dyra. De fungerar på samma sätt som musköter men är inte riktigt lika kraftiga och precisa, fördelen är då självklart att det är betydligt mindre om än inte alls lika kompakta som nutida handeldvapen. Flintlåspistolerna kommer i två varianter. Med en pipa och en avtryckare och med två pipor och två avtryckare, men värden är desamma, skillnaden är ju då såklart att den med två pipor och två avtryckare kan skjuta två separata skott innan den måste laddas.

Räckvidd: 5m - 10m - 15m - 40m.
Skada: Ob8t6 - Ob7t6 - Ob5t6 - Ob3t6.
STYK: 10.
Vikt: 2kg.


Rustningars krossvärde skyddar mot kulorna från flintlåspistoler.

Musköter och flintlåspistoler laddas normalt på 4 rundor om man har krut, piprensare och kula tillgängligt i exempelvis bältet.
Precis som med kanoner så är musköter och flintlåspistoler en aning riskfyllda att använda då de är ganska opålitliga och oprecisa.
När man använder en musköt eller en flintlåspistol slås färdighetsslaget som vanligt, men kulan kan ha en tendens att göra lite som den vill då man skjuter på längre avstånd. Så efter det slår man sedan en (1) separat t6. På långt avstånd slås den separata tärningen och en etta (1:a) innebär miss om skottet normalt hade träffat likväl som en etta innebär träff om skottet normalt hade missat. På mycket långt avstånd gäller 1-3 för miss om skottet normalt hade träffat och endast ett (1) för träff om skottet normalt hade missat.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Krut i Eon

Jag har också läst det inlägget för längesen och gillar tanken stort, men jag tycker att det känns lite obefogat att just ärkekonservativa Jargien skulle vara en av de största användarna av kanonerna.
Sedan så vet jag inte vad jag tycker om att tirakerna skall ha varit krutets upphovsmän, men det kanske beror på ren rasism från min sida... :gremgrin:

Och så var det ju det här med flintslåspistoler... varför inte hjullås istället? Grymt mycket ballare och mer "realistiskt".
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Krut i Eon

Rent realistiskt sett är det Tirakerna som egentligen har den enda tändmekanismen som skulle fungerar som antändning på "Nyuppfunnet krut" nämligen eldstenar. Om man tänker sig skjutvapen då

//Flurtis
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Re: Krut i Eon

Nu har jag inte boken här, men hintas det inte ganska starkt att "eldstenarna" är radioaktiva? Mystiska sjukdomar som drabbar de som hanterar dem och allt det där...
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Krut i Eon

Mmm det kanske, är inte så påläst om eldstenarna. Tänkte rent tekniskt mera.

//Flurtis
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Krut i Eon

Varför måste tirakiska eldstenar vara ett krav för att antända krut? En glödande lunta måste ju funka minst lika bra, eller har jag missat något?
 
Top