I diskussionen om immersion, inlevelse och andra luddiga begrepp fick jag lite av en idé som jag nu tänkt lufta. Jag sade att jag tror att vi gör fel när vi tänker att inlevelse i rollpersonen är väsensskild från inlevelse i regelsystem eller berättelse (trots att det var jag själv som började göra den distinktionen i tråden). Det är inte olika lägen som man antingen är "i" eller "ur". Jag tror att man fokuserar på fel del. Det är inte inlevelsen som är väsensskiljd, utan aktiviteterna i sig. Lite som att man kan säga att det är skillnad mellan att springa på löpband och att springa utomhus, men båda är fortfarande löpning.
Från detta kom ett nytt sätt för mig att tänka på flow/immersion/inlevelse. Jag tänker mig att flow är som ett moment, en rörelseenergi som man bygger upp. Om man plötsligt gör ett tvärt kast och avbryter vad man sysslar med för att sätta igång med ett krångligt delsystem, för att bläddra i boken eller för att kolla på sitt formulär vilka egenskaper man kan få bonus av, så stannar flödet. Energin slår emot en vägg och dissiperar.
I ett system som Svart av kval ligger då inte förtjänsten så mycket i att det är osynligt som i att det bara styr om energin varsamt, ändrar rikting på det. Hela flödet i en konversation avbryts inte när regelsystemet, utan den fortsätter, men modifieras av handgesterna. Samma princip ligger då bakom fluency play. Att stanna upp och förklara en massa regler eller bläddra i boken dissiperar energin, så istället introducerar man reglerna lite i taget för att minska motståndet.
Jag skulle tycka att det vore intressant att ha ett hyfsat komplext delsystem som är designat för att engageras gradvis och varsamt. Istället för "Stopp, nu slår alla initiativ medan jag placerar ut gubbarna".
Äh, det var min tanke, i alla fall, och nu är den luftad.
Från detta kom ett nytt sätt för mig att tänka på flow/immersion/inlevelse. Jag tänker mig att flow är som ett moment, en rörelseenergi som man bygger upp. Om man plötsligt gör ett tvärt kast och avbryter vad man sysslar med för att sätta igång med ett krångligt delsystem, för att bläddra i boken eller för att kolla på sitt formulär vilka egenskaper man kan få bonus av, så stannar flödet. Energin slår emot en vägg och dissiperar.
I ett system som Svart av kval ligger då inte förtjänsten så mycket i att det är osynligt som i att det bara styr om energin varsamt, ändrar rikting på det. Hela flödet i en konversation avbryts inte när regelsystemet, utan den fortsätter, men modifieras av handgesterna. Samma princip ligger då bakom fluency play. Att stanna upp och förklara en massa regler eller bläddra i boken dissiperar energin, så istället introducerar man reglerna lite i taget för att minska motståndet.
Jag skulle tycka att det vore intressant att ha ett hyfsat komplext delsystem som är designat för att engageras gradvis och varsamt. Istället för "Stopp, nu slår alla initiativ medan jag placerar ut gubbarna".
Äh, det var min tanke, i alla fall, och nu är den luftad.