Nekromanti Flygfän...

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hatten hade en god idé nedan i en tråd om flygande skepp; här är en konkretisering av den idén.

(Tack till Dnalor också, för hans heliot gjorde att jag fick ändan ur vagn...)

Ferrofluxköl
Ytterligare färdigheter: Instrumentmakare (12 snäpp), Klensmed (12 snäpp), Skeppsbyggare (12 snäpp)
Koncept: I en normal kampanj Okänt.
Teori: 2T år, S32
Ritning: 1T år, S24 (varje fartygsmodell kräver en egen ritning)
Materialinsamling: X x 1 kvartsblock magnetiserat järn, X x 1 kvartsblock fluxativ koppar, X x 2 block brons, plus allt som krävs för att konstruera ett skepp vars lastkapacitet är X x30 skl.
Konstruktion: XT årstider, S16 – för ”X”, se materialinsamling.
Förbättring: 2T årstider, S24
Grundegenskaper: TIL, TÅL som ett vanligt skepp av motsvarande typ, TÅL Xx3 för den synliga.kölen.
Användarfärdighet: Två personer krävs för att styra skeppet. En kölmästare, som använder färdigheten Kölmästare (som <Fordon>, men baserad på MEP (m)), och en styrman, som använder <Fordon: Molnkryssare>. Sedan krävs en besättning med Fordon: Molnkryssare, eller Sjömannaskap (med –2T i avdrag på grund av annorlunda konstruktion).

Den synliga delen av en ferrofluxköl liknar ett enormt gyroskop, där ett flertal skivor och hjul roterar i ett komplicerat mönster styrt av jordens ferrofluxiska fält, som skapar vibrationer. Det kan ”ställas in” med en mängd små spakar och rattar vid basen. En kölmästare måste ständigt manipulera den om man skall göra något annat än flyga med vinden rakt fram. Ferrofluxkölen gör det möjligt för en ”molnkryssare” (ett flygande skepp som drivs med segel) att kryssa mot vinden, och att över huvud bli styrbart. Detta är dock alltså bara den synliga delen. Hela skeppet måste utformas efter kölens vibrationsmönster, och dessutom krävs en annan konstruktion av segel, tackel och tåg för att kunna segla det, och en helt annan hållfasthet i skrovet.

En molnkryssare kan landa på vattnet och segla som ett vanligt skepp; man bör då stänga av ferrofluxkölen. Man har dock –1T på sin färdighet i Sjömannaskap att framföra det, eftersom det inte är dess huvudsyfte (detta kan ändras med en bonuseffekt eller Förbättring).

En molnkryssares hastighet är ungefär den tredubbla jämfört med motsvarande flytetyg, och påverkas än mer av väder och vind än den. Den måste ha något som ger lyftkraft – en luftballong, heliot eller dylikt. Beroende på lyftkraft kan den i vissa fall stiga över molnen, men för högt, och det ferrofluxiska fältet slutar verka, och skeppet kan inte styras.

Ferrofluxroder
Ett ferrofluxroder är ett ”tillägg” till en ferrofluxköl; den gör det möjligt att direkt styra skeppet med ferrofluxkölen istället för med ett separat roder (vanligtvis utformat som ett stort segel i roderposition). Speltekniskt är det en Förbättring av en ferrofluxköl. Med ett ferrofluxroder krävs bara en person för att styra; färdigheten Kölmästare används. Man får +1T på alla manövrer på grund av dess större smidighet. Å andra sidan går skeppet inte att styra vid störningar i den ferriska fluxen eller om det landar på vattnet, så man behåller rimligtvis ett normal roder som reserv.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Flygfän och rymdfart

Jag antar att det inte är något som hindrar att man installerar en ferrofluxköl på en rymdskepp, nyttjar sig av solens ferrofuxfält (som naturligtvis, på grund av solens höga massa, sträcker sig så jävla mycket längre ut än Gondicas) och på så vis får ett styrbart rymdskepp. Det vore ju liksom lite trist om man med ett etersegel bara kunde färdas rakt ut från solen, med tanke på att planeternas knappast lär ligga på rad ut från solen som smultron på ett grässtrå.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Flygfän och rymdfart

Jag vet ärligt talat inte om solen har en ferrisk flux eller om det är ett fenomen som är kopplat till Gondicas geologi. Trigon tem-Sardat trodde ju att den ferriska fluxen hade något att göra med interaktionen mellan metall- och vattenatomer att göra, och solen saknar ju bägge.

Men du har rätt, det borde finnas något sätt att färdas inåt solen (man ska ju hem också) - fast iofs tror jag etern är mer komlex än bara en stadig vind ut från solen.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Flygfän och rymdfart

<I>Men du har rätt, det borde finnas något sätt att färdas inåt solen (man ska ju hem också)</I>

Hem? det är ju det man har helioterna till. Jag tänkte mest på att svänga när man är påväg utåt, eftersom planeter har en tendens att inte ha synkroniserad rotation.

<I>fast iofs tror jag etern är mer komlex än bara en stadig vind ut från solen.</I>

Tja, vi säger väl så. Det blir väl roligast.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Flygfän och rymdfart

Hem? det är ju det man har helioterna till.
Duh! Mej DUMM!

Om helioter verkligen hade dragits rakt mot solen hela tiden kunde man använt dem som "kölar" f.ö.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Flygfän och rymdfart

<I>Om helioter verkligen hade dragits rakt mot solen hela tiden kunde man använt dem som "kölar" f.ö.</I>

A-a, men bara under förutsättningen att det finns luft i världsrymden. Annars förlorar ju helioten sin framåtdrivande förmåga i samma ögonblick den lämnar atmosfären på en planet.

Fast man kan ju kanske ta med sig luft.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top