Nightowl
Champion
Hatten hade en god idé nedan i en tråd om flygande skepp; här är en konkretisering av den idén.
(Tack till Dnalor också, för hans heliot gjorde att jag fick ändan ur vagn...)
Ferrofluxköl
Ytterligare färdigheter: Instrumentmakare (12 snäpp), Klensmed (12 snäpp), Skeppsbyggare (12 snäpp)
Koncept: I en normal kampanj Okänt.
Teori: 2T år, S32
Ritning: 1T år, S24 (varje fartygsmodell kräver en egen ritning)
Materialinsamling: X x 1 kvartsblock magnetiserat järn, X x 1 kvartsblock fluxativ koppar, X x 2 block brons, plus allt som krävs för att konstruera ett skepp vars lastkapacitet är X x30 skl.
Konstruktion: XT årstider, S16 – för ”X”, se materialinsamling.
Förbättring: 2T årstider, S24
Grundegenskaper: TIL, TÅL som ett vanligt skepp av motsvarande typ, TÅL Xx3 för den synliga.kölen.
Användarfärdighet: Två personer krävs för att styra skeppet. En kölmästare, som använder färdigheten Kölmästare (som <Fordon>, men baserad på MEP (m)), och en styrman, som använder <Fordon: Molnkryssare>. Sedan krävs en besättning med Fordon: Molnkryssare, eller Sjömannaskap (med –2T i avdrag på grund av annorlunda konstruktion).
Den synliga delen av en ferrofluxköl liknar ett enormt gyroskop, där ett flertal skivor och hjul roterar i ett komplicerat mönster styrt av jordens ferrofluxiska fält, som skapar vibrationer. Det kan ”ställas in” med en mängd små spakar och rattar vid basen. En kölmästare måste ständigt manipulera den om man skall göra något annat än flyga med vinden rakt fram. Ferrofluxkölen gör det möjligt för en ”molnkryssare” (ett flygande skepp som drivs med segel) att kryssa mot vinden, och att över huvud bli styrbart. Detta är dock alltså bara den synliga delen. Hela skeppet måste utformas efter kölens vibrationsmönster, och dessutom krävs en annan konstruktion av segel, tackel och tåg för att kunna segla det, och en helt annan hållfasthet i skrovet.
En molnkryssare kan landa på vattnet och segla som ett vanligt skepp; man bör då stänga av ferrofluxkölen. Man har dock –1T på sin färdighet i Sjömannaskap att framföra det, eftersom det inte är dess huvudsyfte (detta kan ändras med en bonuseffekt eller Förbättring).
En molnkryssares hastighet är ungefär den tredubbla jämfört med motsvarande flytetyg, och påverkas än mer av väder och vind än den. Den måste ha något som ger lyftkraft – en luftballong, heliot eller dylikt. Beroende på lyftkraft kan den i vissa fall stiga över molnen, men för högt, och det ferrofluxiska fältet slutar verka, och skeppet kan inte styras.
Ferrofluxroder
Ett ferrofluxroder är ett ”tillägg” till en ferrofluxköl; den gör det möjligt att direkt styra skeppet med ferrofluxkölen istället för med ett separat roder (vanligtvis utformat som ett stort segel i roderposition). Speltekniskt är det en Förbättring av en ferrofluxköl. Med ett ferrofluxroder krävs bara en person för att styra; färdigheten Kölmästare används. Man får +1T på alla manövrer på grund av dess större smidighet. Å andra sidan går skeppet inte att styra vid störningar i den ferriska fluxen eller om det landar på vattnet, så man behåller rimligtvis ett normal roder som reserv.
Nightowl
Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
(Tack till Dnalor också, för hans heliot gjorde att jag fick ändan ur vagn...)
Ferrofluxköl
Ytterligare färdigheter: Instrumentmakare (12 snäpp), Klensmed (12 snäpp), Skeppsbyggare (12 snäpp)
Koncept: I en normal kampanj Okänt.
Teori: 2T år, S32
Ritning: 1T år, S24 (varje fartygsmodell kräver en egen ritning)
Materialinsamling: X x 1 kvartsblock magnetiserat järn, X x 1 kvartsblock fluxativ koppar, X x 2 block brons, plus allt som krävs för att konstruera ett skepp vars lastkapacitet är X x30 skl.
Konstruktion: XT årstider, S16 – för ”X”, se materialinsamling.
Förbättring: 2T årstider, S24
Grundegenskaper: TIL, TÅL som ett vanligt skepp av motsvarande typ, TÅL Xx3 för den synliga.kölen.
Användarfärdighet: Två personer krävs för att styra skeppet. En kölmästare, som använder färdigheten Kölmästare (som <Fordon>, men baserad på MEP (m)), och en styrman, som använder <Fordon: Molnkryssare>. Sedan krävs en besättning med Fordon: Molnkryssare, eller Sjömannaskap (med –2T i avdrag på grund av annorlunda konstruktion).
Den synliga delen av en ferrofluxköl liknar ett enormt gyroskop, där ett flertal skivor och hjul roterar i ett komplicerat mönster styrt av jordens ferrofluxiska fält, som skapar vibrationer. Det kan ”ställas in” med en mängd små spakar och rattar vid basen. En kölmästare måste ständigt manipulera den om man skall göra något annat än flyga med vinden rakt fram. Ferrofluxkölen gör det möjligt för en ”molnkryssare” (ett flygande skepp som drivs med segel) att kryssa mot vinden, och att över huvud bli styrbart. Detta är dock alltså bara den synliga delen. Hela skeppet måste utformas efter kölens vibrationsmönster, och dessutom krävs en annan konstruktion av segel, tackel och tåg för att kunna segla det, och en helt annan hållfasthet i skrovet.
En molnkryssare kan landa på vattnet och segla som ett vanligt skepp; man bör då stänga av ferrofluxkölen. Man har dock –1T på sin färdighet i Sjömannaskap att framföra det, eftersom det inte är dess huvudsyfte (detta kan ändras med en bonuseffekt eller Förbättring).
En molnkryssares hastighet är ungefär den tredubbla jämfört med motsvarande flytetyg, och påverkas än mer av väder och vind än den. Den måste ha något som ger lyftkraft – en luftballong, heliot eller dylikt. Beroende på lyftkraft kan den i vissa fall stiga över molnen, men för högt, och det ferrofluxiska fältet slutar verka, och skeppet kan inte styras.
Ferrofluxroder
Ett ferrofluxroder är ett ”tillägg” till en ferrofluxköl; den gör det möjligt att direkt styra skeppet med ferrofluxkölen istället för med ett separat roder (vanligtvis utformat som ett stort segel i roderposition). Speltekniskt är det en Förbättring av en ferrofluxköl. Med ett ferrofluxroder krävs bara en person för att styra; färdigheten Kölmästare används. Man får +1T på alla manövrer på grund av dess större smidighet. Å andra sidan går skeppet inte att styra vid störningar i den ferriska fluxen eller om det landar på vattnet, så man behåller rimligtvis ett normal roder som reserv.
Nightowl
Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.