Nekromanti Flying Daggers

walium

Ganska töntig, faktiskt
Killen som gjorde Hero har tydligen klämt ur sig en liknande film som heter Flying Daggers. Någon som har sett den? Är den lika bra som Hero?

Troberg

Sinister eater
Är den lika bra som Hero?
Är det bara jag som tycker att Hero är väldigt överskattad? Jag tar mycket hellre en Kurosawa-rulle vilken dag som helst när jag vill få asiatisk action.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag tar mycket hellre en Kurosawa-rulle vilken dag som helst när jag vill få asiatisk action."

Tja, jag har aldrig betraktat Hero som en renodlad action. Knappt som en action överhuvudtaget. Kanske snarare som ett väldigt snyggt och estetiskt tilltalande drama. Jag är iofs inte heller säker på att jag betraktar de Kurosawa-filmer som jag sett som action-filmer heller för den delen.

Jag har heller inte uppmärksammat eller hängt upp mig på de kommunisthyllningar som Hero påstås vara fullt av och som verkar vara skäl nog för väldigt många människor att ogilla filmen. Med tanke på att du varit kritisk till Hero så kommer säkert någon även att skriva något om detta nu när de tror att möjligheten finns. :gremsmile:

Feidu

Veteran
Öhm... Det hela är lite invecklat:

Originaltiteln är "Shi Mian Mai Fu" vilket blir ungefär "(De) Tio Hållens Attack" (eller en permutation av det) .

Sen var det någon smart nisse som tyckte att det inte var tillräckligt bra/häftigt så den fick heta "The House Of Flying Daggers" på engelska.

Sen var det någon smart nisse som tyckte att det var för svårt för de stackars svenskarna så den fick heta "Flying Daggers".

"De flygande knivarnas hus" ska tydligen vara taget från någon sorts klan/sekt/lönnmördarnissegille i filmen, men det har jag bara lös andrahandsinformation på.

Så den slutsats man kan dra är att folk som importerar film är idioter.
(Men jag är glad över att den faktiskt går upp på bio i Sverige. :gremlaugh:)

/Feidu

Sereg_UBBT

Swashbuckler
jo det stämmer. "House of the flying daggers" är i filmen någon sorts sekt/motståndsrörelse.

Tio hålens attack har jag faktiskt ingen aning om vad dom syftar på. Dom kastar ju en del knivar och så.. men några tio hål blir det inte vad jag minns...

Olle Linge

Snigel
10 riktningar

Tio hålens attack har jag faktiskt ingen aning om vad dom syftar på.
Feidu skriver faktiskt de tio hållens attack. Jag kan tänka mig att detta syftar på någon kampkonstsjox, med tanke på att en del använder sig av kompassens åtta riktningar plus uppåt och nedåt. Nu är jag inte stensäker exakt var det här kommer i från och var det används, men jag vet att det finns de som använder den indelningen. Jag har ingen aning om vad det är för film, så det är ju möjligt att jag är helt ute och cyklar. Bara en tanke.

Johan Granberg

Swordsman
Jag också! jag! jag!

Jag håller med. Visst den är ruggigt snyggt "färgkodad" och är i allmänhet väldigt estetiskt tilltalande på det ret visuella planet. Men i slutändan tyckte i alla fall jag att den mest blev en tråkig soppa av enformig story och ansträngd dialog. Jag blev grymt besviken på Zhang Yimou, som vanligtvis är briljant men här verkar ha koncentrerat sig lite för mycket på det visuella.

Krille

Super Moderator
Re: Jag också! jag! jag!

...det är alltså bara story och dialog som utgör en film? Jag trodde att film var ett visuellt medium. Ergo: Hero är en två timmar lång, fem meter bred audiovisuell tavla med fem ljudkanalers soundtrack.

För allt jag vet så var det precis vad Zhang Yimou försökte skapa i det här fallet. Att den inte är lik hans tidigare filmer gör inte mig så mycket: jag försöker bedöma varje film för sig, utan något i bagaget. Vad vet jag? Han kanske var trött på komplexa stårysar och naturlig dialog, och ville skapa något storslaget, teatraliskt och visuellt imponerande för en gångs skull. I så fall tycker jag att han ska få göra det, utan att bli bedömd som den film det inte är.

Blä för förståsigpåare som inte kan acceptera att konstskapare vill prova på något nytt ibland!

Johan Granberg

Swordsman

Jag har full förståelse för att han ville pröva något nytt, även om hans tidigare filmer också har varit rätt vackra rent visuellt också. Men det är egentligen inte riktigt det det handlar om. Jag tyckte helt enkelt att den var tråkig och enformig. Jag gillar filmer som säger något, och som lämnar intryck hos mig långt efter att jag sett dom. Det gjorde inte Hero, så för mig var funkade den inte. Jag står inte och tittar på en tavla som är skitsnyggt målad, men inte ger mig några som helst känslor, i två timmar heller faktiskt. Och då är jag ändå konstvetare så min smärtgräns för hur länge man kan kolla på en tavla är säkert ovanligt hög :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Jag gillar filmer som säger något, och som lämnar intryck hos mig långt efter att jag sett dom. Det gjorde inte Hero, så för mig var funkade den inte."

Jag tror att den givna poängen är att känslor och intryck inte enbart behöver framföras med ståry och dialog.

Feidu

Veteran
Gör om. Gör rätt.

Som Snigel säger skrev jag faktiskt "hållen" :p men jag ser nu att jag var lite otydlig/slarvig ändå i överstättningen så här kommer ett nytt försök:

"(De) Tio hållens överfall"

alternativt:

"(De) Tio sidornas bakhåll"

eller kanske:

"Anfall från tio sidor"

Kinesiska är klurigt :gremwink:

/Feidu

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag har heller inte uppmärksammat eller hängt upp mig på de kommunisthyllningar som Hero påstås vara fullt av och som verkar vara skäl nog för väldigt många människor att ogilla filmen.

Nä, fy sjutton! Att påstå att Hero skulle vara en hyllning till kommunismen är ett uttryck för ren och skär dumhet. Det är ju uppenbart för alla som anstränger sig en smula att Hero är en hyllning till RÄTTSSTATEN, till idén att en oberoende, objektiv stat är bättre på att ge människor rättvisa än enskilda människors subjektiva beslut, och inget annat.

Feidu

Veteran
Nu är det du som ska skämmas. Att hävda att Qin-dynastin skulle vara en rättstat är inte lite felaktigt. Den dynasti som grundas av kejsaren i filmen sysslade med saker som bokbål och massmord på intellektuella. Låt mig citera Encylopaedia Britaninca:
To rule this vast territory, the Ch'in instituted a rigid, authoritarian government; they standardized the writing system, standardized the measurements of length and weight and the width of highways, abolished all feudal privileges, built the Great Wall, and in 213, to halt subversive thought, ordered all books burned, except those on such utilitarian subjects as medicine.

These harsh methods, combined with the huge tax levies needed to pay for their construction projects and wars, took their toll, and rebellion erupted after Shih huang-ti's death in 210 BC. In 206 the dynasty was overthrown and replaced by the Han dynasty (206 BC–AD 220).
(sidan finns här för er som har tillgång till eb.)

Så det som Namnlös väljer framför sin personliga hämd är stablilitet, men till priset av en mycket hård despotism där människor helt saknar värde (Gissa hur Kinesiska Muren byggdes.). Jag lämnar det som en övning för läsaren att dra paralleller till en viss regim i ett asiatiskt land idag.

Med det sagt måste jag påpeka att jag tycker att Hero är en bra film, speciellt om man bortser från ovanstående.

/Feidu

Ymir

Liten kantbaron
Re: Qindynastin, Legalism och rättssamhälle [OT]

Encyclopedia Britannica är, vilket tydligt märks av att de använder Wade-Giles-transkription, en något föråldrad källa.

Nu för tiden ifrågasätter historiker huruvida Qin Shi Huangdis bokbål och massmord på konfucianister verkligen ägde rum. Källorna på den punkten är få, och den viktigaste är Sima Qians Shi ji, som är författad under Hándynastin och med rimlighet kan antas ha velat utmåla Qin på ett tämligen negativt sätt. Min kurslitteratur, "China - a new history" av John King Fairbank, liksom Cambridge History of China, förmedlar helt andra synsätt på Qin-dynastins politik och Qinkejsarens livsgärning.

Och Qin-dynastins politiska system, legalism, har många kännetecken som utmärker en rättsstat. Läs om det på wikipedia.org, tex.. Jag citerar:

"1. Fa (?; p. f?), the law. The law code must be clearly written and made public. All people under the ruler were equal before the law. Under the Zhou Dynasty, law was loosely written and was based on social classes. Laws should reward those who obey them and punish severely those who dare to break them, even if the result of this would on the face of it appear to be undesirable. As an example from Han Feizi, if a gate guard go fetches a blanket for the king who has just dozed off, he is being irresponsible to his official duty and deserves punishment. Thus it is guaranteed that every action taken is predictable. In addition, the system of law ran the state, not the ruler. If the law is successfully enforced, even a weak ruler will be strong."

Och det var alltså en av huvudprinciperna bakom Qindynastins politik. Att praktiken sedan kan skilja sig mycket från teorin är givetvis sant, men att rakt av påstå att Qin inte kan kallas för rättsstat finner jag tämligen konservativt. Qin Shi Huangdi var givetvis ingen lammunge, men få har blivit så smutskastade i historien som honom, och det manar till viss källkritik.

- Ymir, sinofil sinolog

Johan Granberg

Swordsman
Suck

Då tror jag att det är dags att förtydliga eftersom du uppenbarligen inte vill förstå. Skriver jag det bara så tydligt som möjligt så har du inget val HAHAHA!

Filmen lämnade inga intryck eller känslor, jag tittade jättenoga och var koncentrerad men den gjorde helt enkelt ingenting för mig. Sorry.