Re: Qindynastin, Legalism och rättssamhälle [OT]
Encyclopedia Britannica är, vilket tydligt märks av att de använder Wade-Giles-transkription, en något föråldrad källa.
Nu för tiden ifrågasätter historiker huruvida Qin Shi Huangdis bokbål och massmord på konfucianister verkligen ägde rum. Källorna på den punkten är få, och den viktigaste är Sima Qians
Shi ji, som är författad under Hándynastin och med rimlighet kan antas ha velat utmåla Qin på ett tämligen negativt sätt. Min kurslitteratur, "China - a new history" av John King Fairbank, liksom Cambridge History of China, förmedlar helt andra synsätt på Qin-dynastins politik och Qinkejsarens livsgärning.
Och Qin-dynastins politiska system, legalism, har många kännetecken som utmärker en rättsstat.
Läs om det på wikipedia.org, tex.. Jag citerar:
"1. Fa (?; p. f?), the law. The law code must be clearly written and made public. All people under the ruler were equal before the law. Under the Zhou Dynasty, law was loosely written and was based on social classes. Laws should reward those who obey them and punish severely those who dare to break them, even if the result of this would on the face of it appear to be undesirable. As an example from Han Feizi, if a gate guard go fetches a blanket for the king who has just dozed off, he is being irresponsible to his official duty and deserves punishment. Thus it is guaranteed that every action taken is predictable. In addition, the system of law ran the state, not the ruler. If the law is successfully enforced, even a weak ruler will be strong."
Och det var alltså en av huvudprinciperna bakom Qindynastins politik. Att praktiken sedan kan skilja sig mycket från teorin är givetvis sant, men att rakt av påstå att Qin inte kan kallas för rättsstat finner jag tämligen konservativt. Qin Shi Huangdi var givetvis ingen lammunge, men få har blivit så smutskastade i historien som honom, och det manar till viss källkritik.
- Ymir, sinofil sinolog