Nekromanti Flyttad: Varför har vi inte spelbutiker?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Fråga:

Dem kan kontrollera europeiska adresser också. Det är väldigt vanligt. Om du bokar flygbiljetter online t.ex. måste du alltid verifiera kortköpet med hemadressen som den är angiven till kortställaren, dvs banken.
Jag vet att man ofta får ange adressen. Det är inte samma sak som att de kan kontrollera den.

Jag vet inte vilken erfarenhet du har om vad som sker bakom kulisserna, men jag har varit inblandad i ett webbprojekt där PayPal/eBay deltog. Enligt dem kan de inte verifiera andra än amerikanska adresser för ögonblicket. Kanske har jag fel - kanske har andra aktörer andra möjligheter, men jag gissar att den begränsningen är allmängiltig.

/Mikael

G

Guest

Guest

Man anger ju adressen just för att de ska kunna matcha den mot kortinnehavarens bokförda adress. Vad trodde du?

Jag råkade skriva fel en gång och min betalning antogs inte med hänvisning till "din adress matchar inte kortinnehavarens". När jag upptäckte felet och korrigerade det fungerade det.

VISA/Mastercard har inget med PayPal eller eBay att göra.

Troberg

Sinister eater

Man anger ju adressen just för att de ska kunna matcha den mot kortinnehavarens bokförda adress. Vad trodde du?
Jag råkade skriva fel en gång och min betalning antogs inte med hänvisning till "din adress matchar inte kortinnehavarens". När jag upptäckte felet och korrigerade det fungerade det.
Det går alldeles utmärkt att beställa till en Box-adress, till och med en anonym box.

Jag gjorde en gång ett program som spottade ut över hundra giltiga kortnummer i sekunden (på dagens maskiner hade den nog gjort det tiodubbla), bara för att visa att det gick. Visst, man fick inte expiry date, men korten har så kort livslängd att det kan gissas. Man kanske inte kan handla överallt med den infon, men det finns många ställen där det räcker (och nej, jag har inte testat personligen, annat än att jag sett att det stämmer med de kort jag har och att jag kan använda dem med enbart den info mitt prgogram ger).

Åtminstone två personer som såg det programmet gjorde vad jag gjort: ha ett kort utan kredit och bara flytta dit pengar när man verkligen avser att använda dem.

Troberg

Sinister eater
Re: Butiker kontra postorder - Göteborgsexempel

Jag sprang på hans ex-fru (resten snippat)
Kanske inte ska diskutera sånt på ett publikt forum?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Tagga ner lite nu. Bara för att de har inmatningsfält för adressen innebär inte att de använder den för alla kunder. De gör ju inte separata webbsidor för USA och övriga världen. Dessutom vill de ju gärna att kunderna skall uppleva säkerheten som högre än den är. Du behöver inte bli tyken bara för det.

Okej, då finns det tydligen sajter som har möjlighet att validera. Eller också var din korttyp speciell.

Jag har just flyttat så jag har använt lite olika adresser när jag beställt. Båda adresserna fungerade lika bra på både mitt bankkort med VISA-anslutning och mitt MasterCard kreditkort.

VISA/Mastercard har inget med PayPal eller eBay att göra.
Skojar du?

Nej, men PayPal/eBay (samma företag, eBay äger PayPal) har väldigt mycket att göra med VISA/MasterCard. PayPal är bara en av världens största betalningstjänster. Jag gissar, utifrån vad jag lärde mig om betalningstjänster i det projektet, att många andra har samma begränsning.

Jag kan ha fel i den gissningen, men du kan inte påstå att PayPal/eBay är irrelevant i sammanhanget.

/Mikael

G

Guest

Guest

Tagga ner själv hörrudu.

Olika företag som säljer tjänster online har olika säkerhetskrav. Vissa nöjer sig endast med ett kortnummer, men allt fler kopplar kortets nr till kortinnehavarens adress som den är angiven till kortets utgivare (oftast en bank). Det är inget komplicerat med det, och det finns inget som säger att det måste begränsas till USA. Oftast är säkerheten mycket större här i Europa än i USA vad gäller kortköp!

Jag har ett helt vanligt Nordea VISA-kort. Inga konstigheter alls.

Bara för att PayPal har det på ett visst sätt påverkar inte andra nämnvärt. Banker och VISA-anslutna kreditföretag ökar hela tiden sina säkerhetskrav - vilket förstås är bra för oss som handlar på nätet!

G

Guest

Guest
Re: Butiker kontra postorder - Göteborgsexempel

Känns som det där var lite väl privat för att tas upp här...

Har moderatorerna somnat?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Tagga ner själv hörrudu.
Visst. Jag bara tyckte att ditt "Vad trodde du?" var lite väl tyket.

Att onlineföretag frågar efter kortinnehavarens adress vid kortköp innebär som sagt inte att de har möjlighet att använda den praktiskt för kort från alla länder. I projektet med PayPal/eBay fick jag uppfattningen att det faktum "Confirmed Address" inte var möjligt annat än för amerikanska addresser var en allmän sanning och ingen begränsning hos PayPal/eBay. Det lät i mina öron inte orimligt att VISA och MasterCard (som ju är amerikanska företag) inte har tillgång till räkningsadresser för korthavare i alla länder i världen. Tvärtom.

Mina egna erfarenheter vid flytten nyligen stärkte denna uppfattning.

Du har tydligen en annan erfarenhet och ingen av oss sitter antagligen inne med sanningen. Förmodligen går det att kolla adresser i vissa fall, men inte i alla.

/Mikael

Hunk

Hero
Överlevnadmöjligheter - fråga till Oldtimer

Mikael, tror du (som tidigare expert på området) att det skulle gå att få en butik inriktad på rollspel och rollspelsrelaterade brädspel lönsam (här menar jag att en person skulle kunna försörja sig på den med en standard över socialbidragsnivå) i Göteborg? Att ge sig in på GW-fältet, som förmodligen tar en stor del av den "rollspelsrelaterade" omsättningen, ter sig som tämligen hopplöst när GW har en egen butik i staden. Om man vill ha ett hyfsat GW-sortiment binder det ju dessutom enormt mycket kapital. GW är nog inte heller så intresserade av att sälja till en mindre butik, eftersom det både skulle konkurrera med deras egen butik (om man satsade på fullsortiment) eller med välsorterade leksaksbutiker (om man bara sålde boxarna med plastfigurer). Kortspel är också svårt, eftersom det redan finns ett par bra butiker i Göteborg (dock vet jag inte hur stor kortspelsmarknaden är nuförtiden).

Storsäljarna, dvs DoD, Eon, Mutant, officiella D&D-prylar och White Wolfs större produktlinjer finns ju redan hos Trad och SF, så enda sättet, åtminstone i ett initialskede, att konkurrera med dem är att hålla ett något lägre pris, samt kanske också butiksarrangemang (herrar Ström och Behrmann sitter i butiken och signar moduler vid releasen etc). Försöker man konkurrera med pris finns det dock risk att man retar upp tillverkarna, då jag knappast tror att t ex Neogames vill se ett priskrig på deras produkter, eftersom det skulle medföra en risk att Trad och SF slutade ta in deras prylar på grund av sjunkande lönsamhet och jag misstänker att både Trad och SF är viktiga distributörer av deras spel.

Det man definitivt kan göra bättre än SF och Trad är att ha ett bredare sortiment. Sortimentsbreddning kan dock också vara livsfarligt, eftersom det är oerhört svårt att på förhand veta vad som kommer att sälja och ett brett sortiment binder mycket kapital. Om jag hade haft en butik skulle jag t ex vilja lagerhålla både Hackmaster och Castles & Crusades, men efter att ha sett både SF:s och Trads utförsäljningar av Hackmastergrejer, blir man något avskräckt. Båda de butikerna har finansiella muskler från sin övriga försäljning som gör att de kan ta en sådan förlust, men det har knappast en liten butik som endast är inriktad på rollspel, kortspel och vissa typer av brädspel.

Å andra sidan ser man ju alltid ett par snubbar som går igenom rollspelshyllan på SF och Trad när man är där och jag misstänker att de flesta hellre skulle handla sina prylar hos en trevlig gamer än hos Trad, vilket skulle vara ett plus för butiken. I så fall måste man dock ligga hyfsat centralt så att folk hittar dit (Aschebergsgatan, Långgatorna e dyl - man kan nog inte längre lägga en butik på Gibraltargatan).

//Henrik (som när en dröm om att någon gång driva en egen spelbutik, men nog aldrig kommer att våga)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Överlevnadmöjligheter - fråga till Oldtimer

Nej, som situationen ser ut här just nu, tror jag faktiskt inte det.

Man behöver ha någon volymförsäljning och inom rollspel innebär det antingen GW (fast de har ju en egen butik numera) eller Eon, DoD, D&D och kanske WW. Tyvärr har EB Games fortfarande kvar dessa i sitt sortiment. Att de även finns hos SF-bokhandeln tror jag inte är ett problem. De är främst en bokhandel och jag tror inte att de ser rollspel som sin huvudlinje, utan mer som en service åt kunderna (åtminstone vad gäller butiken i Gbg). Göteborgsbutiken såg ju länge rollspelen som ett problem eftersom de kräver utrymme och kunskap. Därför dröjde de också med att ta in dem, fastän de fanns i Stockholm hela tiden.

Visst måste man som "mysig" rollspelsbutik satsa på bredd, men bredd kostar i pengar och i tid. Man måste dessutom spendera tid på att ordna "happenings" i butiken så att folk känner att det finns anledning att komma dit. En sådan butik får aldrig kännas tråkig och steril, då är den snart död. En stadig och bra försäljning av storsäljarna ger pengar och tid över åt både bredd och "happenings". Utan dem kommer man nog tyvärr inte ha tid och pengar över åt sådant kul.

Tyvärr ser jag ingen anledning för EB Games att sluta med storsäljarna. Och att stjäla de kunderna från dem är verkligen inte lätt. Jag har ju egen erfarenhet av att konkurrera med deras läge och storlek. Vad de saknar är ju kunskap om spelen, så det gäller ju i så fall att utnyttja den fördelen. Men det är inte självklart hur man gör det på bästa sätt.

Appropå kunskapsbrist, ringde ner till EB Games i Nordstan och frågade om de hade D&D Basic Game från Wizards of the Coast inne. Killen hummade länge och frågade sedan om det var till sjätte utgåvan... :gremsuck:

/Mikael

Big Marco

Läskig

Det där stämmer ju inte. Dagens online tekniker är säkra. Du måste ha tillgång till kortet för att köpa då du bl.a. behöver de 3 säkerhetssiffrorna på baksidan, kortinnehavarens namn, boendeadress, kortets utställande datum, etc. Annars skulle inte handeln åtnjuta det förtroende den gör. Idag handlar miljoner männiksor på nätet, och antalet falska köp som görs är försvinnande liten.

Dessutom är man skyddad om någon skulle mot förmodan använda ens kortnummer. Du blir ersatt av banken som utfärdat kortet åt dig för eventuella felaktiga köp.

Ledsen att regna på din parad men tyvärr har du fel. Som en del av mina arbetsuppgifter sedan tre år tillbaka är just onlinebetalningar, med kontakt med kreditkortsbolag, third-party-veriferare och payment providers.

Tyvärr är det sorgligt många kort/kortnummer som missbrukas. Men kreditkortsbolagen gör inget åt det, för att det skulle vara samma sak som att erkänna att de är osäkra. CVV-koden, standarder som 3dSecure/Verified by Visa och liknande är spel för gallerierna. Du hittar kortnummer på nätet efter att ha googlat i fem minuter.

Förtroendet för kreditkortsbetalningar online är lågt - varför tror du att fler och fler betalningar ej kan genomföras utan att ägaren först skickar in födelsebevis och en faxkopia på det fysiska kortet som skall användas? Antalet falska köp är mycket högre än du tror - ett par procentenheter är sådana, vilket gör det, i absoluta tal, till enormt många. Men det är därför vi vanliga kortanvändare betalar de löjligt höga summor vi gör får att använda dem.

Och att hävda att du är skyddad av banken/kreditkortsutgivaren är naivt - läs på de villkor som gäller så kommer du att häpna. Europeiska banker är experter på att sno åt sig summorna själva (!), och blåser både kund och försäljningsställe. Bor du däremot i USA så gäller det - för där räcker det att du fyller i ett chargeback-formulär så får du tillbaka pengarna - oavsett omständighet (smidigt - eftersom du kan köpa grejer för ditt egna kort och sedan hävda felaktigt utnyttjande, och på så sätt behålla sakerna och pengarna).

Verkligheten suger ibland. Därför spelar man rollspel.

Big Marco

Läskig

Vad säkerheten inte brister på är att det är lätt att spåra falska köp till en leveransadress, och därifrån brukar det gå att spåra bedragaren. Därför sker få falska köp, inte för att systemet är säkert. Det är det inte.

Fast du kommer aldrig dit i kedjan - dylika fall är bankerna oftast helt ointresserade av att initiera. Speciellt om det rör sig om parter utanför den egna nationsgränsen. Då är det för "jobbigt".

Big Marco

Läskig

Oftast är säkerheten mycket större här i Europa än i USA vad gäller kortköp!

Tyvärr - min erfarenhet ger att du har 100% fel i det argumentet.

Hunk

Hero

Tack för ditt snabba svar! Tyvärr har du nog rätt i att det krävs en bra volymförsäljning och där tror jag att GW är helt kört. Det hade det nog varit redan innan GW-butiken dök upp eftersom Trad har så mycket större möjligheter än en liten butik att binda kapital i alla dessa dyra tennfigurer (det märktes rätt tydligt i slutet på Flamman att de inte hade möjlighet till detta och att de sortimentsmässigt därmed inte kunde konkurrera med Trad). Då tror jag nästan att GW-butikens uppdykande snarare kan förbättra möjligheterna för en småbutik - Tradition är inte längre "Where the Gamers Go" (för att sno Flammans gamla slogan) och det kan göra att de som både är intresserade av GW och rollspel blir mer benägna att besöka en annan butik än Trad/EB Games (butiken ingår inte längre i den dagliga "rutten" - en smart sak om man etablerar en butik kan kanske vara att lägga den på gångavstånd från GW (tyvärr är väl hyrorna i det området för avskräckande).

Ett par fördelar som fanns när Spel & Sånt dök upp som inte finns nu var att Trads prisbild var mycket hög och efterfrågan på rollspel var god. Dessutom visste Fabian hur man drev en butik genom sin erfarenhet från Trad och han hade ju också ett kundregister att tillgå. Ett par fördelar som finns nu är dock att Trad knappast kommer att agera lika aggressivt mot en uppstickare (det lär inte dyka upp någon Strategi&Fantasi) eftersom rollspelsförsäljning är en så liten del av deras omsättning samt att de stora spelproducenterna nu är oberoende från återförsäljarledet (tror inte att Riotminds eller Neogames kommer att leveransvägra...). Dessutom har Sverok en betydligt bättre täckning bland spelare nu än då, så det är lättare att nå ut genom deras kanaler. Tyvärr tror jag inte att fördelarna överväger nackdelarna :gremfrown:.

Så det blir nog ingen spelbutik för min del, men skulle jag drabbas av totalt bristande självbevarelsedrift vet jag i alla fall vem jag skall kontakta för att få goda råd (och i efterhand gråta ut hos)!

Appropå leveransvägran har jag en fråga som du kanske inte vill svara på här - hade ni problem med att köpa Ävis grejer i slutet eller var det en medveten strategi att de inte skulle kannibalisera på svenska D&D? Som jag minns det hade ni rätt gott om Stjärnornas Krig-prylar, men däremot inga andra Ävisgrejer, när ni låg på Kronhusgatan. På Gibraltargatan hade ni dock i alla fall DoD.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För mycket OT (gällde D&D-forumet)

...flytta över diskussionen till det allmäna rollspelsforumet.

Tackar på förhand.

Magnus

EDIT: Nu flyttade jag över diskussionen, eftersom det inte verkade kunna göras på annat sätt. /m

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är inte förbjudet att diskutera privata...

...angelägenheter på forumet. Däremot är ovanstående inlägg om Fabian OT, vilket i sig bör undvikas. Som moderator ansåg jag dock inte att detta OT-ande behövde föranleda ett ingripande.

Så nej, vi har inte somnat.

Ett bra tips är att använda "Tipsa moderator"-knappen, istället för att posta uppmaningar till moderatorerna i trådarna. Så kallad hobbymoderering har en tendens att uppfattas dåligt av både moderatorer och användare, och det är alltså bättre att använda "Tipsa moderator"-knappen (du ser den längst ner i inlägget, den näst sista av symbolerna efter "Inläggsfunktioner").

Med vänlig hälsning

Magnus

G

Guest

Guest

Tradition är en dålig rollspelsbutik. Dåligt sortiment, dåliga priser, och en personal som inte alls "diggar" rollspel. Om man vill ta bort plasten och titta i en produkt möts man av suck&stön.

SF-bokhandeln i Gamla stan är klart bättre. Dem har ett bra utbud av rollspel, men priserna är fortfarande alldeles för höga. Personalen en trappa upp (rollspelsavdelningen) vet inget om produkterna, och verkar mest bli störda om man frågar dem om något.

Jag tror absolut en välsorterad rollspelsbutik skulle kunna finnas i Stockholm, men det behövs ordentligt med startkapital för att kunna investera i ett stort sortiment. Jag tror också man behöver komplettera sortimentet med närliggande hobbys, typ Magic the gathering, fantasyböcker, strategispel och andra "ljuskänsliga" hobbys.

Priserna måste vara lägre än SF-bokhandelns om man ska kunna konkurrera med billiga internetaktörer. Jag tror inte bekymret ligger hos speltillverkarna, så länge de får ut sina marginaler vill de förstås bara öka omsättningen. Jag tror det stora bekymret är att få loss tillräckligt med startkapital!

G

Guest

Guest

Visst förekommer det många bedrägerier, men om du sätter det i relation till de miljarder transaktioner som sker online är det en försvinnande lite andel. Inget system är helt säkert, men de flesta litar tillräckligt på det för att t.ex. handla och göra sina bankärenden online.

Jag har läst villkoren för VISA-köp på nätet. Alla svenska banker som utfärdar VISA-kort ersätter kortinnehavaren för bedrägliga köp online.

G

Guest

Guest

I USA blir man i princip aldrig tillfrågad legitimation, eller någon form av identifiering överhuvudtaget när man betalar med kort, oavsett om det är VISA, Mastercard eller AmEx. Detta gäller både onlineköp, eller om du betalar i restaurang eller butik. Jag skulle i princip kunna gå omkring med min mammas kort (vore trevligt!) i USA och handla glatt.

I Europa måste man i princip alltid visa leg om man handlar med kreditkort i butik. Inte alltid på restaurang, men ibland. Samma sak online. Om du bokar hotell, flygbiljett eller köper varor i Europa är det i princip alltid nödvändigt uppge någon form av korrelerande info typ personnummer, bokförd adress, CVV-nr eller liknande.

USA är väldigt slappt vad gäller säkerheten med kort. Europa är tryggare.