Nekromanti Flyttad: Varför har vi inte spelbutiker?

G

Guest

Guest
Re: Fråga:

VISA i Sverige utfärdas av svenska banker till svenska medborgare/kontoinnehavare. Glöm det där med "VISA är ett amerikanskt företag". När du ansöker om ett kort anger du din folkbokföringsadress. Denna kopplas således till ditt kort. Fler och fler onlineaktörer kräver att man anger sin kortrelaterade bostadsadress. Det är givetvis bra för säkerheten. Gangsters som kan hitta massa kortnummer på nätet får således svårare att missbruka dessa kortnummer.

Alla onlineaktörer använder sig inte av den här möjligheten. Det är synd, för det är ju i allas intresse.

ro83rt

Swordsman
Re: Överlevnadmöjligheter - fråga till Oldtimer

Jag skjuter från höften men jag har fått uppfattningen att GW´s butik på regeringsgatan är väldigt dyr. Jag köpte nya regelboken till 40K (eftersom den såg så snygg ut) på SF-bokhandeln och den var 50kr billigare än i GW-butiken. Men jag har inte varit där så ofta så jag vet inte om det är mycket folk där. Det bör det väl vara med tanke på hyreskostnaden.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: För mycket OT, släpp denna tråd eller...

Som trådstartare kan jag bara hålla med dig.

Snipp, snapp, snäpp... så var tråden släppt.

/Mikael

G

Guest

Guest

Vad är GW?

G

Guest

Guest

Fast om det är enkelt att spåra bedragaren och på så vis hindra gangsters från falska köp är ju systemet säkert.

G

Guest

Guest
Re: Korkade fraktavgifter kan vara bra

Men visst vore det trevligt få "mängdrabatt" även med frakten om du beställer flera saker samtidigt?

Oldtimer

Slava Ukraini!

VISA i Sverige utfärdas av svenska banker till svenska medborgare/kontoinnehavare. Glöm det där med "VISA är ett amerikanskt företag".
Och du tror på fullt allvar att en amerikansk shoppingsajt gör ett anrop mot Visa Sverige när de ser att beställaren är svensk?

Ur den synvinkeln är VISA ett amerikanskt företag. Jag menar inte att man beställer sitt VISA-kort från USA, men datatjänsterna för Internet-betalningar samordnas säkerligen mot deras amerikanska databas. Amerikanska bolag brukar inte överlåta alltför mycket komplicerade saker på sina europeiska dotterbolag.

/Mikael

Big Marco

Läskig

I USA blir man i princip aldrig tillfrågad legitimation, eller någon form av identifiering överhuvudtaget när man betalar med kort, oavsett om det är VISA, Mastercard eller AmEx. Detta gäller både onlineköp, eller om du betalar i restaurang eller butik. Jag skulle i princip kunna gå omkring med min mammas kort (vore trevligt!) i USA och handla glatt.

Jasså? Då var jag i ett annat land då... När jag var i LA i maj så var det stenhård koll på leg oavsett om jag använde mitt Mastercard, AmEx eller VISA. Just på restuaranter, butiker, hotell, barer, etc. De enda gångerna jag slapp visa leg var när jag använde mig av PIN-kod.

Hur förklarar du det?

Big Marco

Läskig

Ur den synvinkeln är VISA ett amerikanskt företag. Jag menar inte att man beställer sitt VISA-kort från USA, men datatjänsterna för Internet-betalningar samordnas säkerligen mot deras amerikanska databas. Amerikanska bolag brukar inte överlåta alltför mycket komplicerade saker på sina europeiska dotterbolag.

Delvis rätt - VISA verifierar sällan sina egna transaktioner, utan låter third party göra det istället. Så de har ryggen fria.

Troberg

Sinister eater

I USA blir man i princip aldrig tillfrågad legitimation, eller någon form av identifiering överhuvudtaget när man betalar med kort, oavsett om det är VISA, Mastercard eller AmEx. Detta gäller både onlineköp, eller om du betalar i restaurang eller butik. Jag skulle i princip kunna gå omkring med min mammas kort (vore trevligt!) i USA och handla glatt.

I Europa måste man i princip alltid visa leg om man handlar med kreditkort i butik. Inte alltid på restaurang, men ibland. Samma sak online. Om du bokar hotell, flygbiljett eller köper varor i Europa är det i princip alltid nödvändigt uppge någon form av korrelerande info typ personnummer, bokförd adress, CVV-nr eller liknande.
Du måste ha ett väldigt oärligt utseende. Jag blir aldrig tillfrågad om leg annat än när jag hämtar ut saker på posten (och oftast inte ens då).

Troberg

Sinister eater

När du ansöker om ett kort anger du din folkbokföringsadress. Denna kopplas således till ditt kort. Fler och fler onlineaktörer kräver att man anger sin kortrelaterade bostadsadress. Det är givetvis bra för säkerheten. Gangsters som kan hitta massa kortnummer på nätet får således svårare att missbruka dessa kortnummer.
Egentligen inte, de riktiga illbattingarna utnyttjar det faktum att man oftast inte är hemma när posten kommer för att beställa till rätt adress och snyta brevet ur brevlådan.

Dessutom är det bra att kunna beställa till en annan adress, tex när jag jobbade ett år i Jordanien så hade det varit bra att kunna beställa grejor dit (vilket jag iofs inte gjorde, men ni förstår principen). Om inte annat så vill jag kunna flytta utan att skaffa ett nytt kort.

Bombu

Hero
Om SF-bokhandeln Stockholm

SF-bokhandeln i Gamla stan är klart bättre. Dem har ett bra utbud av rollspel, men priserna är fortfarande alldeles för höga. Personalen en trappa upp (rollspelsavdelningen) vet inget om produkterna, och verkar mest bli störda om man frågar dem om något.
Märklig upplevelse, tråkigt om det var så för dig.

Men jag har inte alls haft den erfarenheten av SF-bokhandeln i gamla stan, tvärtom kan man få långa och mycket detaljrika uppgifter om de mest varierande produkter.

Det varierar säkert från person till person men personalen jag träffat på SF är kunnig.

När det gäller priser så är jag egentligen inte säker, alltså inte säker som i jag vet inte vad man skall ha för priser.

Fördelen med att gå ner i pris är ju att man får större volymer men med mindre marginaler, så man måste få mycket större volymer för att lönsamheten ska gå upp.

Höga priser men god service kunskap och ett vänligt leende (jo leenden gör att man kan ta några extra ören i pris, om man tittar på en stor population), kan vara tillräckligt för att hålla lönsamheten uppe.

Var den optimala prisnivån ligger vet jag inte, men en rollspelsaffär kommer att lyckas eller misslyckas beroende på mängder av faktorer, pris är bara en av dem och inget att stirra sig blind på.

Bombu

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Om SF-bokhandeln Stockholm

Priserna på rollspel idag är höga. Så enkelt är det. Men åtminstone jag köper böcker ändå. Gärna från SF Bokhandeln.

Ärligt talat tycker jag bara det är gnäll att kommentera priserna. Vill man ha någonting får man också betala för det. Så enkelt är det. Om man tycker rollspel är dyra och hemska när det skiljer en femtiolapp eller mindre (vilket det oftast gör mellan SF och andra ställen) så kan man spela Magic istället, för då kostar oftast boosters precis lika mycket...

Femtio kronor är inte mycket. Då kan jag själv faktiskt lägga det lilla extra för att sponsra personal och lokaler i gamla stan' utan att lida för det.

Hunk

Hero

Priserna på rollspel idag är höga. Så enkelt är det. Men åtminstone jag köper böcker ändå. Gärna från SF Bokhandeln.

Ärligt talat tycker jag bara det är gnäll att kommentera priserna. Vill man ha någonting får man också betala för det. Så enkelt är det.
Tycker inte heller att man skall gnälla för mycket över priserna - det hamnar oftast ändå på en liknande nivå när man beställer från utlandet (om man inte beställer mycket på en gång).

Som Göteborgare är dock mina valmöjligheter lite annorlunda, eftersom jag måste maila och beställa in det mesta jag är intresserad av till deras Göteborgsbutik (de har bara ett bassortiment där). Eftersom jag vet att jag får grejerna betydligt snabbare om jag beställer från England, så gör jag oftast det (prismässigt blir det också lite billigare, men inte mycket - SF-bokhandeln ligger väl ca 25-30% över de brittiska butikerna).

Dessutom tycker jag att det är tråkigt att SF-Bokhandeln har smalnat till sitt sortiment - en äkta rollspelsbutik skall åtminstone ha Blackmoor, som ju brukar kallas den första rollspelsvärlden, i sitt sortiment! När Castles & Crusades kommer vet jag ingen svensk butik som kommer att ta in det, vilket jag också tycker är lite tråkigt.

Storuggla

Champion

"SF-bokhandeln i Gamla stan är klart bättre. Dem har ett bra utbud av rollspel, men priserna är fortfarande alldeles för höga. Personalen en trappa upp (rollspelsavdelningen) vet inget om produkterna, och verkar mest bli störda om man frågar dem om något."

Hmm, intressant. Har du varit där mest på helger eller vardagar? Petersen sitter där förmiddagar och kan av förklarliga skäl tokmycket om rollspel och annars brukar det vara någon av antingen en WoD-are eller en GURPS-tomte. På helgerna däremot fylls butiken av folk som inte kan någonting för att de som kan något ska få ha ledigt... :gremsmile:

"Jag tror absolut en välsorterad rollspelsbutik skulle kunna finnas i Stockholm, men det behövs ordentligt med startkapital för att kunna investera i ett stort sortiment. Jag tror också man behöver komplettera sortimentet med närliggande hobbys, typ Magic the gathering, fantasyböcker, strategispel och andra "ljuskänsliga" hobbys."

Som Absolut Spel och Spel och Sånt? Som fanns innan internethandeln dök upp som mest och hade lägre priser än SFBok? Och gick omkull två-tre gånger innan de fick nog?
Jag tror inte Stockholm är en stor nog marknad, tyvärr. Marknadshyrorna är så sjukt höga att man måste sälja guld eller kaffe för att gå runt... :gremfrown:

Storuggla, skriver i knät

Big Marco

Läskig

I Spel & Sånts fall kan dock hävdas att det fattades en rad väldigt ... underliga strategiska beslut. Utan dessa tror jag att S&S hade funnits kvar än i dag... Faktiskt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Höga priser?

Priserna på rollspel idag är höga. Så enkelt är det
Tja, om man tar hänsyn till inflation och sånt, så är väl rollspel billigare idag än det var för 20 år sedan?

M.

Hunk

Hero
Spel & Sånt

I Spel & Sånts fall kan dock hävdas att det fattades en rad väldigt ... underliga strategiska beslut. Utan dessa tror jag att S&S hade funnits kvar än i dag... Faktiskt.
Nu blir jag riktigt nyfiken... Vilken typ av beslut menar du?

Det jag kan tänka på är att man köpte upp och startade butiker över hela landet, vilket ju alltid medför risk för bristande internkontroll samt att man binder alldeles för mycket resurser och etablerar sig på marknader som inte sväljer en sådan butik. Du var ju dock inne i gamet och sitter nog inne med en massa info som en vanligt dödlig inte vet...

//Henrik
(Som tyvärr spelade ytterst måttligt under perioden när Spel & Sånt gick under och därmed inte har någon koll alls. Tyckte dock att butiken blev sämre sedan den flyttat till Västra Hamngatan.)

Dimfrost

Special Circumstances

Om man tycker rollspel är dyra och hemska när det skiljer en femtiolapp eller mindre (vilket det oftast gör mellan SF och andra ställen) så kan man spela Magic istället, för då kostar oftast boosters precis lika mycket...
Nej, faktiskt inte. Man kan tjäna 20-25% på att beställa korten från USA istället, och så har det varit åtminstone 5-6 år. När det gäller inom Sverige har du däremot rätt.

/Dimfrost