Överlevnadmöjligheter - fråga till Oldtimer
Mikael, tror du (som tidigare expert på området) att det skulle gå att få en butik inriktad på rollspel och rollspelsrelaterade brädspel lönsam (här menar jag att en person skulle kunna försörja sig på den med en standard över socialbidragsnivå) i Göteborg? Att ge sig in på GW-fältet, som förmodligen tar en stor del av den "rollspelsrelaterade" omsättningen, ter sig som tämligen hopplöst när GW har en egen butik i staden. Om man vill ha ett hyfsat GW-sortiment binder det ju dessutom enormt mycket kapital. GW är nog inte heller så intresserade av att sälja till en mindre butik, eftersom det både skulle konkurrera med deras egen butik (om man satsade på fullsortiment) eller med välsorterade leksaksbutiker (om man bara sålde boxarna med plastfigurer). Kortspel är också svårt, eftersom det redan finns ett par bra butiker i Göteborg (dock vet jag inte hur stor kortspelsmarknaden är nuförtiden).
Storsäljarna, dvs DoD, Eon, Mutant, officiella D&D-prylar och White Wolfs större produktlinjer finns ju redan hos Trad och SF, så enda sättet, åtminstone i ett initialskede, att konkurrera med dem är att hålla ett något lägre pris, samt kanske också butiksarrangemang (herrar Ström och Behrmann sitter i butiken och signar moduler vid releasen etc). Försöker man konkurrera med pris finns det dock risk att man retar upp tillverkarna, då jag knappast tror att t ex Neogames vill se ett priskrig på deras produkter, eftersom det skulle medföra en risk att Trad och SF slutade ta in deras prylar på grund av sjunkande lönsamhet och jag misstänker att både Trad och SF är viktiga distributörer av deras spel.
Det man definitivt kan göra bättre än SF och Trad är att ha ett bredare sortiment. Sortimentsbreddning kan dock också vara livsfarligt, eftersom det är oerhört svårt att på förhand veta vad som kommer att sälja och ett brett sortiment binder mycket kapital. Om jag hade haft en butik skulle jag t ex vilja lagerhålla både Hackmaster och Castles & Crusades, men efter att ha sett både SF:s och Trads utförsäljningar av Hackmastergrejer, blir man något avskräckt. Båda de butikerna har finansiella muskler från sin övriga försäljning som gör att de kan ta en sådan förlust, men det har knappast en liten butik som endast är inriktad på rollspel, kortspel och vissa typer av brädspel.
Å andra sidan ser man ju alltid ett par snubbar som går igenom rollspelshyllan på SF och Trad när man är där och jag misstänker att de flesta hellre skulle handla sina prylar hos en trevlig gamer än hos Trad, vilket skulle vara ett plus för butiken. I så fall måste man dock ligga hyfsat centralt så att folk hittar dit (Aschebergsgatan, Långgatorna e dyl - man kan nog inte längre lägga en butik på Gibraltargatan).
//Henrik (som när en dröm om att någon gång driva en egen spelbutik, men nog aldrig kommer att våga)