Nekromanti Fobier

walium

Ganska töntig, faktiskt
När jag satt och skrev här på forumet så uppenbarade sig plötsligt en fet, äckligt svart spindel som legat och lurat i närheten av datorskärmen. Jag försökte ha ihjäl den med lite com hem reklam men den blev bara skadad och lyckades komma undan. Så för tillfället stirrar jag på ett hårigt spindelben och undrar över vilka lömska planer spindeln kan tänkas ha för mig.

Jag ogillar spindlar, särskilt stora, och tvekar inte att försöka ha ihjäl dem trots risken för regn dagen efter. Dessutom lider jag av mild höjdskräck som jag oftast lyckas undertrycka genom att inte stirra ut över avgrunder eller ifrån höga platser.

Har ni några fobier eller andra märkliga egenheter?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Oh yes.

”Har ni några fobier […]”

Yeah, entomo- och araknofobi (insekter och spindlar). Så tja, småkryp, helt enkelt. Jag är alltid waaay för nära att råka hoppa ut framför en bil så fort nån djefla humla bestämmer sig för att bli lite väl närgången (där ”bli lite väl närgången” definieras som ”komma nära nog för att jag skall vara medveten om den”). I’m such a wimp.

”[…] eller andra märkliga egenheter?”

Well, yeah, men det här var alldeles för brett, så jag nöjer mig med att ha svarat på första delen av frågan. ¬_¬

Storuggla

Champion
Haha, eru rädd för spindlar? Tillåt mig citera Biffen och Bananen (Han klättrar upp!): »Småbarn och gamla kärringar brukar va rädda för dom här har jag hört« (sagt av Bananen efter att Biffen och Galento varit toknojjiga över en liten spindel de hittat i sin hytt). I vilket fall som helst, rädd för spindlar? Hö hö hö! :gremgrin:

Nu när jag retat dig nog kan jag ju erkänna att jag är tokskraj för höjder (det räcker med att jag står på ett bord), sprutor, knivar och andra vassa saker om de hanteras i min närhet, plötsliga höga ljud, höga hastigheter och jag tycker att nagelfilar är obehagliga. Det är nog allt. Det som är värst är höjder (balkong på tredje våningen) och hastigheter (bussförareländen!).

Storuggla, sadistomagus

Wilmer

Hero
"Legenden förtäljer att zombie-brobyggaren Herman i sin ändlösa vandring på havet botten hugger upp buken på ofösiktiga simmare med sin vassa såg."

Jag känner mig otroligt sårbar när jag simmar på djupt och mörkt vatten.

Herman är en brobyggare från spelet Legend of Kyrandia som förtrollades av den onde narren vad-han-nu-hette.

RaskoInikov

Veteran
Det är väl inte någon fobi men ibland står jag bara inte ut med folk och får nästan panik i folksamlingar. Rätt sällan förekommande, men det är jobbigt när det händer. :gremfrown:

hraufnir

Swordsman
.... En annan funkar på ett helt annat sätt. Att vara ensam för länge stör mina tankar och jag måste få träffa folk. Snacka lite, röra i dem och bara umgås. <New Age Tjafs> Låta min Aura smeka mot andras ett tag </New Age Tjafs>

Typ... DET är något. Sedan är jag LIVRÄDD för att bli så skadad att jag inte kan ta hand om mig själv, inte gå själv, inte kunna gå på toa själv, men ändå leva kvar... Hellre dö än bli en grönsak.

Yheela_UBBT

Veteran
Fästingar...

... onda, små, blodsugande, sjukdomsbärande, äckliga, spindellika, har jag sagt äckliga...

Jag vet att jag skulle få tokspel om jag någongång fick en på mig... blir inte bättre av att jag har en katt som springer ute i högt gräs.

*rysa.*

Muggas

Hero
Cellskräck [ANT]

Blir jag instängd i ett alltför litet utrymme under en längre tid så slår jag sönder dörren. Jag har gjort det en gång redan, så jag är lite lurig när det gäller att besöka allmänna toaletter som helt saknar fönster...

magoo

Hero
Ballonger och smällare

Jag hatar smällare och välkomnar begränsningar av detta otyg. Jag tror att jag har extra känslig hörsel, för jag har svårt för höga ljud på bio och konserter också.

Smällare är så läskiga att jag kan känna lukten av krut på kilometers avstånd - men det är bara krutsmällar som berör mig (smällare, dynamit, gevärsskott...) och inte andra krasch- och bangljud även om de har motsvarande bullernivå.

Ballonger som smäller är en annan fasa som jag försöker motverka genom att blåsa upp ballonger till min son. Man vill ju inte ge honom samma fobi. Men när småungar drar ballonger efter marken eller gnisslar med ballonger blir jag svettig.

Johan K

Gammal & dryg
Har ni några fobier eller andra märkliga egenheter?
Jorå, det har man allt...
Jag gillar inte när blir för trång på ytan runt mig, vill ha mycket utrymme.. Annars så känner jag mig instängd...

Rickard

Urverk speldesign
Jag har bara milda fobier, men de kan jag trycka ner.. Oftast brukar jag konfrontera dem bara för att kunna få en kick utav det.. När jag var liten så var jag rädd för mörker men sedan bestämde jag mig för att det inte fanns något att vara rädd för i mörkret, utan att det endast finns i min fantasi.. Är det något som prasslar i mörkret så går jag numera kollar vad det är, för jag vet att min fantasi kan skrämma mig mer om jag inte gör det..

Att "det är bara min inbillning" tänker jag om alla mina fobier, så rädslan har istället övergått till respekt.. Jag är försiktig när jag är nära höjder utan stängsel och har respekt för exempelvis getingar, hundar och katter.. Katter tycker jag är lömska (för jag blev riven av en när jag var mindre) så de passar jag mig nästan alltid för.. Hälsar djuret så hälsar jag.. Annars ignorerar jag (dessutom är jag allergisk mot katter - passande allergi)..

Däremot så är jag en social eremit.. Jag behöver mitt utrymme och jag vill gärna vara ensam emellanåt.. Är det någon person som kontaktar mig hela tiden (typ över nätet) så blir jag stressad och vantrivs.. Vardagen känns tung.. Är jag däremot för länge utan någon social interaktion alls med andra (nätet duger) så blir jag deprimerad.. Så jag måste hela tiden ligga och balansera.. Eller ja.. Jag vill välja när jag själv ska vara social..

/Han som också är vagt internetberoende

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, jag har visst mått av svindel, och jag blir klart nervös när jag är ute på krogen och har folk bakom mig när jag står vid ett bord. Detta kommer från att jag har dåliga knän och jag har råkat ut för dåliga saker när folk kommer bakifrån. Bara att tänka på det gör mig stirrig.

/Ulfgeir

Feuflux

omjonasson.se
Biffen, Bananen och Spindeln [OT]

Rätt forum att vara OT på tänkte jag och så började det... sagan om Biffen, Bananen och Spindeln (som jag minns den från serietidningen jag läste för X antal år sedan).

Bananen och Galento har upptäckt en spindel i badrummet men ingen vågar ta upp den. De letar således upp Biffen som boxas med en sandsäck i källaren och ser Biffigare ut än någonsin. Han hånar de andra två och kommer med den brillianta idén att lägga ett glas ovanpå spindeln för att fånga den. Sagt och gjort, den tre man starka spindelpatrullen försöker beväpnade med ett glas fånga spindeln men den är för snabb och springer undan och mot gänget. De tre männen flyr manligt i vansinnigt tempo skrikandes "den kommer". Utanför huset stöter de på fröken Olsson (som man inte riktigt vet vem hon är men hon är klädd som nån slags husa). "Svimma inte nu fröken Olsson, ta det bara lugnt, men det är en spindel i badrummet". Fröken Olsson går dock rakt in, plockar upp spindeln i handen och går ut sägandes: "Svimma sa han, jösses..." medans grabbarna modigt gömmer sig bakom en dörr för att betrakta det hela på avstånd.

Så i min serie var de fegisar allihop. :gremlaugh:

Feuflux

omjonasson.se
Listan ser ut som följer.

Folksamlingar
Julrush är en total plåga, att konstant stöta ihop med folk som har den dåliga smaken att fylla upp all golvyta där jag av nån anledning tvingas befinna mig är pest. Överhuvudtaget gillar jag inte att befinna mig där det finns en massa annat folk. Jag vill ha gott om egen yta. Med folk menas då folk jag inte känner. :gremsmile: När jag tvingas in i klädaffärer och liknande så tror jag alltid att de andra människorna där inne studerar mig och så blir jag paranoid och vill ut. Är jag på en fest där där väller över av folk jag inte känner så hamnar jag oftast i något ytterområde med minimal trängsel. Om nån inte listat ut det än så är jag inget stort fan av kroppkontakt. :gremgrin:

Höjder
Åka snabba hissar, titta ut genom flygplansfönster, stå på glasgolv högt över markytan, tittandes ut över en kant hållandes i ett ordentligt räcke = inga som helst problem. Stå på en avsats tillräckligt högt för att en nedhoppning ska bli smärtsam = mitt balanssinne skriker av skräck.

Att vänta
Tidsfobi? Äh, jag vet inte. Men jag avskyr att vänta, eftersom jag alltid har en stenhård kamp mot min hjärna som klurar ut bisarra (om jag har tur) teorier om att jag åkt till fel plats, satt mig på fel buss eller vad som nu passar in. Jag kan helt enkelt inte bara sätta mig ner och vänta och vara bekväm, det är totalt omöjligt. Om jag har en timme på mig hemma innan jag ska iväg till en kompis så känner jag att jag inte kan börja med någonting utan slöar bara och kollar på klockan non stop. :gremgrin: (Det där blev visst lite överdrivet)

Tror inte jag missade nåt. Klaustrofobi gäller enbart om jag tror mig sakna kontroll över att komma ut, jag har inga problem med trånga utrymmen. Det där Han sa om att bara vilja vara social på sina egna villkor stämmer in otroligt bra på mig med.

Storuggla

Champion
Re: Biffen, Bananen och Spindeln [OT]

Hahaha, jag minns något liknande :gremsmile: Min B&B&S-strip utspelar sig på en båt av någon form (Jupiter heter den allt) och Galento & Biffen ser en korsspindel i deras hytt och blir apskraja. Sen kommer de på den lysande idén att lägga en hink med vatten under spindeln (som hänger i en tråd) och sen klippa av tråden! Brilliant! Och de klipper och sen stpr de och glor ner i hinken och ser helt skräckslagna ut. "Han klättrar upp!" utbrister de i skräck och flyr, tills Bananen kommer, lyfter upp spindeln och slänger ut dem samtidigt som han fäller omdömmet om spindlar och kärringar.
Biffen och Bananen rockar.

Storuggla, slåss mot falukorv

Netfeed

Swashbuckler
Re: Cellskräck [ANT]

hihi, då förslår jag att du inte vaknar upp i fyllecell, jag har inte cellskräck och jag fick lite panik när jag vaknade upp där :gremfrown:

Netfeed

Swashbuckler
hmm, har hundfobi, detta lider jag dock inte lika mycket av sedan jag flyttade hemifrån, hemma så bodde vi högst upp i en backe där varje hus hade en hund. jobbigt som få, mår fortfarande dåligt av hundar men det är mycket bättre, nästan som om fobin satt i backen.

sedan hatar jag verkligen getingar, fråga mig inte varför, dom är sjukt äckliga bara. samma gäller långhåriga kor, vet inte varför där heller. går bara inte bra att vara i närheten av dem

sedan så håller jag med Han om att vara social när jag själv bestämmer det, gillar att vara ensam, tycker det är skönt, men jag har inga som helst bekymmer med att vara med andra personer. dock så är jag översocial på internet, vilket i sig inte är så bra.

//Netfeed, som är lite rädd för att bli en grönsak

Quan'talis

Swashbuckler
Ti ei ouranós empésoi?

Jag har lätt höjdskräck. Inte så mycket att jag någonsin fått problem, eller så, och det skulle knappt vara värt att notera som fobi om det inte var för bieffekterna: jag drabbas av starkt obehag då andra befinner sig på höga höjder. Dessutom får jag höjdskräck av tecknade bilder av höjder (fyrtornet i Monkey Island 3, till exempel), och ibland texter om höga höjder (glasgolvet i Feuflux inlägg, till exempel) men inte av fotografier.

Dessutom ogillar jag att tala i telefon, speciellt om jag måste ringa till någon myndighet eller kundtjänst eller något annat ställe där jag måste presentera mig medan personen i andra änden är anonym. Det går något lättare om personen i andra änden egentligen är finskspråkig och tvingas tala svenska för min skull, för då lider vi lika mycket båda två.

Och så gör jag mitt bästa för att vara rädd för att himlen ska ramla ner, för det är en fin gammal fobi som inte borde få dö ut utan vidare. Egentligen borde jag få kulturbidrag.

Frixeray

Swordsman
Hippopotomonstrosesquippedaliofobi

En kaka till den som lyckas lista ut vad det är för fobi utan att titta i spoilern

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Rädsla för långa ord </font></td></tr></table>

Inte för att jag har den, men ändå...