Nekromanti Folk i detta forum

Necross

Swashbuckler
Nu när vi "löst" frågan om varför D&D är så illa omtyckt vill jag undra en annan sak (som ni eventuellt redan pratat om, men som jag i så fall missat):

Varför hänger det så väldigt många personer på det här d20/D&D-forumet som INTE verkar gilla d20/D&D? (Det förefaller mig mycket konstigt!)

Storuggla

Champion
Jag gillar inte d20. Men jag gillar True20, vilket innebär att jag kannibalisera d20-pryttlar. Så jag lurkar här och kanske slänger ur mig någon enstaka vokal, men jag undviker att trådbjörna.

Storuggla, threadcrap in swedish yes?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Moi?

Varför hänger det så väldigt många personer på det här d20/D&D-forumet som INTE verkar gilla d20/D&D?
Om jag räknas till de som inte gillar d20/D&D så är min förklaring att mitt intresse för spelet inte har något att göra med mitt ointresse för att spela det. Jag är förresten en hejare på att koka havregrynsgröt.

Dewil, full av värdelöst vetande

Necross

Swashbuckler
Re: Moi?

Om jag räknas till de som inte gillar d20/D&D
Det får du själv avgöra

så är min förklaring att mitt intresse för spelet inte har något att göra med mitt ointresse för att spela det.
Så, om du nu är ointresserad av att spela spelet (pga att du ogillar det?), så du läser och skriver alltså på forumet VARFÖR?

Krille

Super Moderator
Varför hänger det så väldigt många personer på det här d20/D&D-forumet som INTE verkar gilla d20/D&D? (Det förefaller mig mycket konstigt!)
Därför att det finns en klase spel vars världar är skitcoola men vars regelsystem är d20. Det finns vissa bieffekter att sno åt sig licenser och plumpa ut ett d20-spel av licensen, om man säger så.

Enda sättet att få mig att inte besöka d20-forumet är alltså att Mongoose återgår till Wireframes/Chameleon Eclectics regelsystem, Feder&Schwert/White Wolf ger ut Engel med original-Arcana-reglerna, WotC ger ut Hexalogy Edition med West Ends d6-regler, et cetera. Men eftersom det inte händer så... :gremelak:

Dewil

Skrivbordsgeneral

Så, om du nu är ointresserad av att spela spelet (pga att du ogillar det?), så du läser och skriver alltså på forumet VARFÖR?
Måste man vilja spela spelet för att vara intresserad av det? Får man inte hysa ett teoretiskt intresse?

Dewil

G

Guest

Guest
För att klämma in en liten pinne angående gnällandet på D&D så tror jag att folk har lite enklare för att ta till gnällmegafonen eftersom det faktiskt inte finns någon representat för D&D på detta forum som det finns till dom andra rollspelen på www.rollspel.nu.

Sen har jag faktiskt aldrig hört någon lägga fram ett relevent argument vaför D&D nu skulle vara så jäfla dåligt.

Troberg

Sinister eater
Varför går jehovasarna och knackar dörr?

Vi hoppas att vi kanske ska lyckas rädda någon enstaka.

Troberg

Sinister eater
Sen har jag faktiskt aldrig hört någon lägga fram ett relevent argument vaför D&D nu skulle vara så jäfla dåligt.
Tja, i en annan tråd så listade jag åtminstone en liten del av de egenskaper jag ogillar:

- Det är ett väldigt gammalt spel och det märks. Evolutionen har kört om det.
- Levelsystem. Känns så väldigt datorspel...
- Klasser. Stelt och tråkigt och saknar djup.
- Realism. OK, realism är inte allt, men det ska åtminstone ha något mått av trovärdighet.
- Systemet fokuserar nästan uteslutande på strid och äventyrande, rollgestaltning har inget systemmässigt stöd alls.
- Gör man anspråk på att göra ett generiskt system ska man inte paketera det som ett fantasyspel där man först måste skala bort fantasyn om man ska använda det till annat.
- Olika mekanismer för olika klasser. Visst, man har luckrat upp det lite, men i princip så är feats mekanismen för fighters, skills mekanismen för tjuvar, spells mekanismen för magiker och clerics.
- Starkt stegrade HP-skalor gör stridssystemet väldigt förutsägbart och andefattigt.
- För segt stridssystem. Det har dessutom inte den detaljeringsgrad man kan förvänta sig av ett så segt system. Man gör anspråk på att vara ett actionsystem, men man kan inte leva upp till det.
- HP som mätare för för många olika egenskaper. Jag har svårt att acceptera att man låter det mäta sådant som övertag, hur bra man undviker och så vidare samtidigt som det läks som om det var vanliga skador. Det är dessutom en abstraktion som blir mycket konstig när man har en kraftigt stegrad skala.
- En onödigt omständig skala för XP. Man hade kunnat förenkla det en hel del genom att helt enkelt säga att man behöver level * 1000 XP och nollställa varje gång man levlar.
- De löjliga vapnen i regelboken. Jag menar, en pinne med ett yxhuvud i vardera änden, hur fanken slåss man med en sådan? Ett svärd med en kedja med en spikboll i handtagsänden, vem är det egentligen farligast för?
- Dvärgar. OK, andra fantasyspel har också Tolkiens minitanks och jag hatar dem där också.
- Hela myten om balans.
- För mycket onödigt detaljpill. modifikationer på +1 har i mitt tycke inget berättigande i sammanhang när man har en slumpfaktor som är 20 gånger större. Arbetet och tidsåtgången motiverar helt enkelt inte effekten. Färre och större modifikationer är bättre.
- Korsberoenden. Systemet är uppbyggt så att man måste kunna hela systemet innan man kan knyta ihop trådarna. De flesta BRP-varianter har en mycket lägre starttröskel, där man som nybörjare lättare kan ignorera merparten av reglerna.
- Magisystemet är stelt och andefattigt. Det känns inte mer magiskt än en helig handgranat.
- Clerics. Vet inte varifrån de kommer, men jag gillar dem inte. De är för bra (bra fighters, bra magiker, inga egentliga nackdelar).
- På tok för mycket regler som hänger på detaljtolkning av ord. Protection, armour, damage resistance, natural armour och så vidare. Keep it clear and simple.
- Onödigt mycket nya regler i supplement. Lär av GURPS, där är supplementen normalt sett i stort sett enbart solid bakgrundsinfo.
- Prestigeklasser. En patch för att fixa bristerna med klasser. Synd att den inte funkar, om något gör den bara problemet värre. Dessutom, handen på hjärtat, är inte de flesta prestigeklasserna rätt så löjliga?
- Dubbla grundegenskaper. Jag förstår inte varför man behåller 3-18-varianten när man inte använder den.
- Skattningar har gett indikationer på att 9 av 10 D&D-spelare äter små barn (utan ketchup).
- Behovet att förladda magi. OK, Jack Vance är en bra författare och man kan hitta sämre källor att stjäla från, men även han kan ha en dålig dag.
- Att man är nere eller oskadd, åtminstone när det kommer till de praktiska effkterna av skador. "Ha, tre choppar med kötta-kötta-yxan, baggis, stör mig inte alls! Nej, snälla, inte tandpetaren också!"
- Att i princip alla djur/monster har för många attacker. Jag tror inte på att en häst hinner sparka två gånger och bita en gång på samma tid som en tränad kämpe hinner attackera tillbaka en gång med vapen. Jag tror inte ens på att hästar bits i strid.
- Vartenda jäkla rollformulär jag har hittat har haft på tok för pyttiga rutor för de pennor jag trivs med. Jag gillar 0,7-stift som är så mjuka att man får banka intensivt och oavbrutet på frammatarknappen med vänsterhanden medan man skriver. Pyttliga formulär funkar inte då.
- Systemet är konstruerat utifrån premissen att man vill maxa sin karaktär, göra den bättre, ha en välbalanserad grupp där karaktärerna kompletterar varandra. Gillar man att spela en halvdan karaktär i en grupp som inte samarbetar så kollapsar det snart.
- Monstren. Med undantag för de som har mytologisk bakgrund så ger de upphov till två frågor: "Vilket illegalt preparat går de på?" och "Kan jag få prova?". Face it, på tok för stor andel av monstren är bara fåniga.
- Raserna. Jag tror att Rising är något på spåren när han säger att en bra spelbar ras är en ras som man skulle kunna vilja ha sex med. Kanske inte bokstavligt, men den måste ha något som gör den spelmässigt sexig. De flesta av D&D's raser bommar grovt där.
- Bristen på distinkt åtskilda magikervarianter.
- Skadan det orsakar på den oberoende (dvs icke-d20) rollspelsmarknaden och på hobbyn som helhet.
- OGL/d20-licensens juridiska implikationer. Det är väldigt oklart vad man kan modifiera lagligt, speciellt om man ska sprida det vidare. Till råga på allt så krånglar lokal lagstiftning till det. Framför allt är den inte den rollspelsvärldens GPL som den utger sig för att vara.
- OGL/d20-licensens moraliska implikationer. Jag menar, hur upprörande är egentligen en kvinnlig bröstvårta? Hela jordens befolkning har i genomsnitt en, vi har alla sugit på dem och halva jordens befolkning missar inte en chans att snutta på dem igen. Censur är censur och det finns ingen ursäkt.

En liten kommentar: Jag kan ha rört ihop OGL/d20-licenserna i kommentaren ovan. Jag har aldrig brytt mig om att penetrera den soppan på djupet, eftersom jag inte ska göra någon produkt under dem och bara behöver tillräckligt mycket info för att kunna kritisera deras större brister.

Jag har inte tid idag (förhoppningsvis gör posten mot förmodan sitt jobb och jag får min Wii), men kan vid behov lätt utöka den listan till en mycket större lista.

Necross

Swashbuckler
Allt det där är ju helt subjektivt. Men det var inte riktigt subject för tråden. Jag tycker det är helt fascinerande att man orkar följa med ett forum för något som man verkligen ogillar. Ett tips är ju att istället kolla av forum för grejer som du gillar, och lämna de som gillar D&D till sitt öde. Att försöka vinna över de människorna till andra spel känns ganska döfött - vi spelar liksom D&D för att vi gillar det. Jag har själv spelat Vampire och andra, mer "berättande" spel, i mååånga år, och var helt enkelt less på detta när jag valde att spela D&D igen. Med all dess grottkryp och barnslighet.

Jag tycker det är rejält otrevligt med alla påhoppen här och vill ha slut på dessa.

Necross

Swashbuckler
Nu är ju inte jag här regelbundet, men jag har typ knappt hört varken Mongoose, Engel eller Hexalogy Edition nämnas här. Så det kanske är fel forum ändå?

Krille

Super Moderator
Ett tips är ju att istället kolla av forum för grejer som du gillar, och lämna de som gillar D&D till sitt öde.
Jag gillar Babylon 5, Star Wars och Engel. De är alla d20-spel. Jag ogillar dock d20. Vart ska jag vända mig?

Necross

Swashbuckler

Men gör du det då? Hyser ens ett teoretiskt intresse för d20/D&D? Hur yttrar sig detta teoretiska intresse? Är det världar, spelmekanik eller vad?

Dewil

Skrivbordsgeneral

Men gör du det då? Hyser ens ett teoretiskt intresse för d20/D&D? Hur yttrar sig detta teoretiska intresse? Är det världar, spelmekanik eller vad?
Ja.

Dewil

Necross

Swashbuckler
Nu tänkte jag vara snäll och drog igång ett våldsamt googlande för att hitta forum angående dessa grejer, men det gick ganska dåligt. Så, ok, då stannar du alltså här. Fast det är rätt sällan de där spelen nämns. Mest D&D här. Nån som försökt övertala admin att ge D&D ett helt eget forum?

Necross

Swashbuckler

Aha, där ser man. Tillräckligt intresserad för att följa ett forum för ett spel du inte vill spela. Intressant.

Johan K

Gammal & dryg
Varför hänger det så väldigt många personer på det här d20/D&D-forumet som INTE verkar gilla d20/D&D?
Well, är väll inte sådär jätteaktiv fanast av just d20/D&D.
MEN jag väll gjärna veta vad som händer i d20/D&D. Jag menar, det är aldrig fel att ha lite koll på alla system & vad som kommer ut där. Vore ju synd om man misssade nått matnyttigt juh.

Organ

Out of time, out of mind
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Varför går jehovasarna och knackar dörr?

Vi hoppas att vi kanske ska lyckas rädda någon enstaka.
Det tycker jag är en ganska bra liknelse. Mycket av den d20-kritik jag sett har legat på ungefär samma nivå som jehovas-tomtarnas argument. :gremelak:

/Anders