Nekromanti Folkets åsikt om fler forum

seinet

Swashbuckler
Re: För många forum?

Men varför finns det inte ett generellt forum för Fantasyspel?

Nu vet jag inte hur mycket som diskuteras i Rollspels-forumet som är Fantasy, men det KAN vara så att det inte är speciellt aktivt, skräck och SF-spel kanske har mer aktivitet och därför får egna forum, men som sagt i detta fallet så har jag ingen fakta att lägga fram så mitt uttalande i detta fallet skall inte ses som varken rätt eller fel, bara det att det KAN vara så, någon som vet hur mycket fantasyspel som diskuteras i rollspels-forumet [ inlägg/dag ]

/Seinet Wintermute - Diskuterar just nu med sin syster om vad han skall få i present på fredag då han fyller år

Skuggvarg

Hero

Jag tror att det skulle diskuteras mer fantasyspel om det bara fanns ett fantasyforum. Det känns konstigt att det finns ett forum för sci-fi och ett för skräck, men när man kommer till fantasy finns det bara några få, stora forum, om DoD, D&D, Gemini, och Gondica. Det finns ganska många fantasyspel förutom dessa. Ska de diskuteras i Rollspelsforumet då? Då kan ju lika gärna sci-fi och skräck också diskuteras där då.

/Skuggvarg - som börjar tröttna på den dubbelmoral som råder på forumet

Nämn tre halvstora fantasyrollspel (eftersom jag tycker att tre halvstora är det minsta man kan begära för ett fantasyforum) som många av oss känner till och har behov av att få forum till. Då tror jag säkert att moderatorerna ställer sig positivare till idén.

Skuggvarg

Hero

Ark...varför ska JAG göra det?
Jaja...okej då...

"Nämn tre halvstora fantasyrollspel (eftersom jag tycker att tre halvstora är det minsta man kan begära för ett fantasyforum)"

Det är ett okej krav. Tre halvstora fantasyspel. Men jag svarar med en motfråga:

VAD menar du med "halvstora"? Definition? Halvliten, halvstor, liten, stor...var sätter du gränserna, egentligen?

"som många av oss känner till"

Ännu en definitionsfråga. Hur många är många? I Discworld påstås det att troll kan räkna till "många". De räknar så här:

1, 2, 3, många, många 1, många 2, många 3, många många, många många 1, många många 2, många många 3, många många många...

("många"...vilket dumt jävla ord när man lyssnar på det...)

Okej, jag drar några spel som är "ganska" stora (bestäm själv vilka som är "halvstora", men jag har gett två förslag):

7th Sea
Ars Magica (borde väl duga?)
Earth Dawn
Ever Quest
Exalted
Hackmaster
Hero Wars
Legend of the Five Rings
Lord of the Rings
Stormbringer/Elric
Warhammer FRPG (borde väl också godkännas?)
Wheel of Time
Rune
Pendragon
Glorantha
Talislanta
Palladium Fantasy
Dragonlance

Have I justified my opinion now?

/Skuggvarg

Tjaa, de som jag känner igen (är iofs inte vidare insatt) är Ars Magica, LotR, Stormbringer, Warhammer, WoT, Pendragon och Dragonlance (som jag f.ö. har för mig att är en del av D&D på nån vänster) och bara hälften av dessa har jag sett diskuteras någonstans på rollspelsforumet. Dessa har väldigt smidigt diskuterats där och det har inte varit någon som ens tänkt på att övergå till ett annat forum, speciellt då ämnena inte uppkommer så ofta eftersom spelen är relativt små.
Varför behövs det då flera forum?

Skuggvarg

Hero

Varför? För att man ska ha en naturlig plats att diskutera dessa spel på. Som jag ser det ska man antingen ha ett forum för varje genre, eller ska varje genre diskuteras i samma, generella forum (Rollspel, alltså). Nu är det ett mellanting. /images/icons/mad.gif

/Skuggvarg

Gardener

Champion

Svaret på din fråga finns i FAQ:n. Ersätt bara favoritrollspel med favoritgenre så har du ditt svar. Det naturliga stället allt som har med rollspel att göra är i det allmänna rollspelsforumet om det inte finns något mer specifikt forum för just det ämnet.

Visst kan det verka lite dumt att forumen är indelade i både specifika rollspel och i genrer. Men som jag ideligen påpekar så är titeln på ett forum av väldigt liten betydelse. Det måste inte stå ens favoritrollspel i titeln på ett forum för att man ska kunna diskutera det där. Diskussionen är ju fortfarande densamma.

Att det finns några genre-forum beror på att det fanns intresse av att diskutera flera rollspel inom de områdena men inte tillräckligt mycket för att varje enskilt spel skulle kunna tilldelas ett forum. När det gäller fantasy så finns det tillräckligt mycket intresse för ett flertal av de stora spelen i den genren, så de har fått egna forum. Övriga rollspel inom fantasy-genren, som därmed inte blir så stor del av diskussionerna, kan fortfarande diskuteras i det allmänna forumet, precis som innan.

Om det gör dig gladare kan du tänka dig att det stor "Fantasy-forum" som titel på Rollspelsforumet när du vill diskutera WFRP eller Khelataar och "Agentspel" när du vill diskutera Top Secret. Som beskrivningen av Rollspelsforumet säger så är det till för "...allt möjligt kring rollspel, hur reglerna fungerar i ett specifikt rollspel eller nån fråga om världen eller vad som helst. " Sen påpekas detta även i FAQ:n, att man diskuterar "...Khelataar i det allmänna rollspelsforumet osv. "

Uppdelningen av forum finns till för att förenkla diskussionen, så att man lättare kan hitta det man är intresserad av. Den finns inte till för att allas favoritrollspel ska listas på en sida eller för att varje genre ska exponeras lika mycket.

Det finns ingen värdesättning i uppdelningen, fantasy är inte en bättre bättre genre för att det är fler rollspel inom den genren som fått egna forum till exempel. Det finns därför ingen som helst orsak att öppna ett fantasy-forum för att det ska bli lika för alla genrer eller något sådant.

Rickard

Urverk speldesign

Du kan ju söka på det här forumet (eller skräckforumet) efter diskussioner om Vampire ska få ett eget forum.. Vampire (WoD) hade rätt många inlägg på skräckforumet och trots det så nekades det ett nytt forum.. Resultatet blev att det startades ett forum på ShrekNET (vampire.rollspel.nu) istället..

Dessutom tycker jag inte något av rollspelen som du skrivit låter särskilt stora i Sverige. Det är sällan som det startas en tråd baserat på ett specifikt ämne på rollspels-forumet och när det väl gör det så får det inlägget liten respons..

~I alla fall vad [color:448800]Han</font color=448800> har erfarit

Rising

Vila i frid
-spelforum- Wee!

"om man lägger ihop Warhammer, Figurspel, Kortspel och Brädspel får man förstås 29%. Ett "Spelforum" för allt detta, samt konstruktion av egna varianter, kanske skulle vara något? Åsikter?"

Det skulle bli ett mkt intressant forum för mig. Jag har så oerhört många idéer på egna kort- och brädspel som jag inte vågar ta upp på rollspelsmakande för att vara för "off forum", det skulle vara guld att diskutera brädspelsskapande med andra intresserade. De flesta som skapar sig sina egna brädspel är ofta rollspelare, så det vore inte helt främmande för forumet. Med lite sällskap av kortspelslirare och warhammertokar skulle det säkert bli lite matigare.

Jag är iofs nöjd med forumets uppbyggnad i nuläget, men det vore inget dåligt tillskott.

/Rising

Skuggvarg

Hero

Skit samma. Det är ändå dubbelmoral. Ska man diskutera Sci-Fi, gör man det Sci-Fi-forumet, ska man diskutera EON gör man det i EON-forumet...men ska man diskutera övriga Fantasyspel, får man göra det i Rollspelsforumet.

/Skuggvarg - trött på världsordningen

Skuggvarg

Hero

Fortfarande bullshit-aktig dubbelmoral. Men det finns inget jag kan göra åt det, så varför ens argumentera om det? Det som stör mig mest är att det finns en röstning om vilket nytt forum folk helst vill att ni ska starta, men den verkar bara finnas där för att man ska ha något kul att rösta på, den verkar inte få någon effekt. Ska det inte bli något nytt forum, behöver man ju inte ens ha en röstning, eller hur? Det är samma sak som att politikerna har en folkomröstning om någonting, och sedan struntar i resultatet, när folket inte röstade som politikerna ville (vilket har hänt).

/Skuggvarg /images/icons/mad.gif

Var inte så dramatisk. Det här är ingen "principsak" utan helt enkelt vad som är lönsamt att driva. Som någon sa tidigare: De trådar som startats för att diskutera de rollspel du nämndes har dött ut fortare än kvickt. Då är det ingen idé att öda energi på forum för dem heller, eller hur?

Sodivra

Champion
Men..

Ingen forum fick ju övervägande majoritet. Attityden i redaktionen var redan att inga fler forum behövdes, men om det var ett forum som var väldigt önskat (bland alla besökare, inte bara dom som gör sin röst hörd) så kan man ju ta det i beaktning.

Nu var ju det här som sagt innan min tid, men det är den tolkning jag gjort.

Rickard

Urverk speldesign

"Det är ändå dubbelmoral."
På vilket sätt är det dubbelmoral? Dubbelmoral är för mig att man säger på ett sätt och gör på ett annat, fast jag kanske har fattat ordet fel.. Viss dubbelmoral är det (där jag håller med dig) du skriver till [color:blue]Gardener</font color=blue>:
"Det som stör mig mest är att det finns en röstning om vilket nytt forum folk helst vill att ni ska starta, men den verkar bara finnas där för att man ska ha något kul att rösta på, den verkar inte få någon effekt."

"Ska man diskutera Sci-Fi, gör man det Sci-Fi-forumet, ska man diskutera EON gör man det i EON-forumet...men ska man diskutera övriga Fantasyspel, får man göra det i Rollspelsforumet."
Ska man diskutera steampunk så gör man det på rollspelsforumet. Ska man diskutera historiska rollspel (som Viking) gör man det på rollspelsforumet..

Vill man göra ett historiskt rollspel så skriver man det på rollspelsmakarforumet. Vill man göra ett rollformulär skriver man det på rollspelsmakarforumet.. Gör man ett cyberpunkrollspel så diskuterar man det på rollspelsmakarforumet, inte Sci-Fi-forumet (fast där man kan också diskutera det.. Man får antaligen inte spö bara därför)..

De flesta större fantasyspelen i Sverige diskuteras redan i olika forum och minoriteterna kan lika gärna täckas för ett forum.. Det är ändå inte såå ofta som de diskuteras.. Jag blev faktiskt förvånad över att någon hippt som happt ville ha ett WFRG-forum.. Jag hade inte ens läst någon tråd (kanske 1 eller två, då) angående WFRG..

~Kan fortsätta med "Ska man diskutera Secret Service, Gettopigs, Ett rollspel eller rollspelsformulär gör man det på rollspelsforumet.." men [color:448800]Han</font color=448800> tycker det är menlöst och hoppas att [color:blue]Skuggvarg</font color=blue> förstår poängen

LeJonklev

Swordsman
Ja snälla

Skapa ett "spelforum". Vill kunna diskutera figur, kort och brädspel.

/Johan

Skuggvarg

Hero
Spelforum då?

Det verkar som att fler och fler tycker att ett generellt spelforum vore bra (eller har jag fel?), där man alltså kan diskutera kortspel, brädspel, konfliktspel, figurspel, och alla andra spel.
Vad är bossarnas åsikt om det? Alternativet "Spelforum" finns faktiskt inte ens med i röstningen, men som någon tidigare påpekade: om man slår ihop de som vill ha ett Warhammerforum, ett Figurspelsforum, ett Kortspelsforum, och ett Brädspelsforum, så blir det alltså 29% av folket som skulle ha användning för ett sådant forum.

/Skuggvarg - gillar tanken med ett Spelforum