Lånar den här tråden för att be om lite reflektioner på sparande.
Jag har, sedan 2020, ett sparande på en sån där fondrobot (Opti). Jag är medveten om att det är lite blandade åsikter om värdet/nyttan av sådana i den här tråden. Jag har ställt in den på att köra en ungefärlig 60/40 portfölj (57% aktier, 33%räntor och 10% råvaror). Min strategi här är "tråkig och pålitlig", typ, jag kan leva med en "lagom" avkastning över tid.
Men nu har jag jämfört avkastningen i portföljen ovan med en billig (100%) aktiefond, Avanza Zero.
Om jag jämför avkastning sedan jag började spara i Opti så har Avanza Zero gått upp med 33.46%, medans Opti har presterat blygsamma 11%. Den perioden täcker då in både börsraset i och med Covid-våren, och även uppgången under 2021. Tittar jag på en period med lite sämre börs (jan 2022->idag) så har Avanza Zero gått ned 5.58%, och Opti 4.5%.
Mina tankar går lite såhär: om min "säkra" portfölj (Opti) presterar så pass mycket sämre i uppgång, och bara marginellt bättre i nedgång, vad är då vitsen med att köra den jämfört med en 100% aktiefond? Är det rimligt att tänka så? Eller är det så att vi inte sedan 2020 har sett en *riktig* börskrasch som skulle få Opti-portföljen att prestera bättre?
Också: skulle det vara någon större vits att byta bort robotportföljen mot en helt manuell portfölj (som har föreslagits i tråden?). Avgiften är 0.93% per år, vilket inte känns orimligt högt (där hälften kommer från Optis förvaltningsavgift, och hälften från fonderna de valt).
"Sedan 2020" är på tok för kort tid för att kunna dra några rimliga slutsatser. Att överhuvudtaget basera sin strategi på historik är lite vanskligt i grund, och att basera det på några få år är rakt av meningslöst. I det här fallet har obligationer haft enorma fall (relativt sitt vanliga beteende) på grund av att räntorna har höjts kraftigt från mycket låga nivåer. Så man kan säga att nedgången inte varit "typisk", men tja, det finns inte riktigt några typiska nedgångar. Att anpassa din strategi efter vad som skulle ha funkat de senaste åren är inte en bra idé. Inte heller att försöka förutsäga framtiden, för den delen.
Däremot så skulle jag säga att avgiften på nära en procent är alldeles för hög, och att 10% råvaror inte riktigt känns motiverat om du inte kan förklara varför du har råvaror i portföljen.
Det grundläggande rådet är som vanligt att bestämma sig för hur mycket risk man är villig att ta, och baserat på detta fördela mellan aktier och räntor. Och sedan se till att inte ha alla aktier i Sverige, typ. Resten är ganska oviktiga detaljer. Jag har hög risktolerans och har därför 100% aktier, men det är inget jag skulle rekommendera som allmänt råd. Man kan ha detta via robot eller fonder, och förutsatt att man inte betalar höga avgifter (jag tycker 0,93% är högt) så spelar det inte så stor roll.
Min taktik de senaste tio åren har varit: 40% globalt, 40% Sverige, 20% tillväxtmarknader. Jag har hållt exakt samma portfölj i tio år, aldrig sålt, aldrig försökt att tajma marknaden, aldrig brytt mig om kronkurser och räntehöjningar och fan och hans moster. Helt beslutsfri investering, bara köpt i det som ligger längst ifrån min föredragna allokering. Och det har gått skitbra.
Så min rekommendation är:
- Bestäm hur mycket du vill ha i räntor baserat på din risktolerans. Tänk dig att aktier kan tappa 50% av sitt värde när som helst och ta upp till tio år att återhämta sig, och basera ditt beslut på det*.
- Köp billiga indexfonder eller billig fondrobot. Under en halv procent i avgifter, kan jag tycka.
- När du har pengar att spara, köp så att du går mot din föredragna allokering. Så om dina aktier rusat iväg från dina räntor, köp räntor. Om aktierna kraschat, köp aktier.
- Sälj bara om du behöver pengarna omedelbart. Ignorera alla ekonominyheter och låt dem inte överhuvudtaget påverka dina investeringsbeslut. Det enda som ska påverka dina investeringar är din livssituation (om din risktolerans förändras), aldrig din "marknadstro".
* Aktier har haft tillfällen där de tappat runt 50%, och tillfällen där de gått +/-0 i ett decennium, även om inte båda dessa varit samma perioder. Men det är inte orimligt att tänka att det kan hända.