Egentligen behöver du inte ha koll på funktionen. Du behöver bara veta vad fordonet är bra på. Är man formell och uppstyltad så bestämmer man några saker som man kan göra i fordonsstrid; jag skulle i så fall rekommendera Manövrer, Hastighet, Anfall, Försvar, Spaning och Smygförmåga. Är man inte fullt så formell så beskriver man helt enkelt farkostens förmågor som om det vore löptext, och när man hittar ett beskrivande nyckelord så snor man det som namn på bonuspoängen.Om man skall ha bonuspoäng för de oliak fordonen så måste det vara ganska väldeffinerat vilken funktion respektive fordon har och det är inte så enkelt alla gånger.
Vad man gör sedan är att under flygstriden så beskriver man sin handling. Kan man motivera att handlingen har att göra med en av de där bonuspölarna så tar man en poäng ur respektive pöl. Kan man inte motivera det så får man ta ur pilotens generella pöl.Exempel said:Ett normalt venusianskt tefat skulle kunna ha Manövrer 4, Hastighet 3 och Smygförmåga 1 med den formella modellen. Det innebär att när man räknar ihop pölstorleken så får man det som bonus. När tefatspiloten Akalia får ihop 12 poäng i sin ordinarie pöl så får hon dessutom åtta poäng till, summa 20. Men av dessa så får 4 endast användas till manöverslag, 3 får endast användas för hastighetsslag, och 1 får endast användas till att smyga med tefatet. Övriga 12 poäng, de som Akalia får ihop för att hon är en sån satans bra pilot, får hon disponera hur hon vill. Det gör att i en strid där det inte finns möjlighet att gömma sig bakom asteroider eller i gasmoln så har Akalia i praktiken bara 19 tärningar att tillgodogöra sig.
Med den informella modellen skulle man kunna beskriva ett tefat som "en tefatsformad farkost som drivs av en synnerligen effektiv antigravitationsmotor och därför är fantastiskt lättmanövrerad och snabb, och dessutom är svår att hitta eftersom den inte har någon raketflamma". De nyckelegenskaperna sätter jag siffror på, så den blir Fantastiskt lättmanövrerad 4, Snabb 3 och Svår att hitta 1. Det blir ungefär samma begränsningar som ovan.
Jämför det här med Tandreds lika normalbra raketskepp: det är en "bepansrad koloss med tre fenor, var och en med en raketmotor och en dubbel strålkanon. Med sex kanoner och tre raketer är den snabb och mycket tungt beväpnad!" Sen fördelar man åtta poäng på nyckelorden, exempelvis Mycket tungt beväpnad 4, Snabb 2 och Bepansrad 2.
Observera att poängpölarna styr till stor del hur striden beskrivs, och att man får en distinkt skillnad på hur de olika farkosterna uppför sig. Akalias tefat skippar, duckar och hoppar, medan Tandreds raketskepp mest dånar rakt fram, möljar med kanonerna och Tandred skrattar i cockpiten när Akalias skott studsar mot plåten.Exempel said:När Tandred skjuter på Akalia och Akalia väljer att ducka undan så är det motiverat att det är Fantastiskt lättmanövrerad som används (Manöverförmåga med den formella beskrivningen), och hon tar en poäng ur den pölen för att göra sitt försvarsslag. När Akalia säger att hon vill jaga ikapp Tandreds raketskepp och minska avståndet så är det motiverat att det är Snabb som används (med den formella modellen Hastighet), och tar poängen ur den pölen istället. Däremot, när hon väl skjuter på Tandred så har hon ingen passande pöl för anfallsslag, och får ta från de generella poängen istället.
På samma sätt, när Tandred försöker skjuta på Akalia kan han ta poäng ur pölen Mycket tungt beväpnad för anfallet. Däremot har han ingen pöl för Lättmanövrerad, så om han beskriver hur han loopar för att undgå Akalias skottsalvor så får han ta från sin generella pöl. Så dum är dock inte Tandred, även om han är enkelspårig. Tandred beskriver förstås hur han tar skottsalvan som en man och låter pansarplåten absorbera Akalias skottsalva, och kan därmed använda bonuspölen Bepansrad för försvarsslaget.
Gör ett sånt. Det system jag sysslar med är mycket narrativt och väldigt o-brädspeligt, så de funkar helt olika och med helt olika syften.Vi håller på och gör stridsregler för fordon till vår PW grej. Men om herr Sundelin redan har gjort sådana kanske det är onödigt?
Observera att de fordonsregler vi gör innefattar rutpapper och markörer och är ett litet brädspel man spelar med vanlig rutpapper och små markörer man får kopiera ur boken.