Form och funktion - eqip

Punch

Veteran
Joined
11 Jan 2020
Messages
6
Som återvändare till rpgs och NX är det kul att ta del av världsbygget. Det hela växer på mig och många delar jag varit tveksam avhandlas på ett bra vis.

men.

hur ser världen ut bortom landskapsbilderna i böckerna? Svävar alla fordon? Måste jag lusläsa eqip bara för att förstå det?
den flytande, påtagliga virtuella närvaron gör sig tydlig böckerna igenom men inte hur grejer funkar/ser ut/utvecklats de senaste 50 åren.

eller så är jag trög.

ge mig en moodboard av filmreferenser (inte andra spel - kan vara svårt att sälja på oinsatta) som belyser var eqip och tech befinner sig (inte miljöer el alt settingvarianter)

funkar dessa, och vilka fler kan du lägga till isf bland film och tv-referenser? :

bladerunner - fordon
alien - rymdfart
äkta människor - simulering/ai
5e elementet - bostadsmodul
altered carbon - tech/eqip
john wick - superteflontyg
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Approachen vi tog för Neotechs grundpaket var att inte skriva en klassisk grundbok med världskapitel och hela köret, utan vi ville göra det mer modulärt. Dels för att ta ner omfånget lite (lyckades inte fullt så bra som vi tänkt där :) ), dels för att kunna bygga upp världen lite mer över tid och låta spelledare och spelare få mer utrymme att hitta på eget. Dessutom gör in-game-sättet vi presenterar allt på det lite svårare att skriva en klassisk "så-här-är-världen"-text. Men allt har för- och nackdelar och helt klart går det inte att få en komplett bild av Neotechs värld via böckerna just nu.

Faktum är att vi har detaljerade moodboards för allt vi skapat till Neotech-världen! Vi har också en lång artikel vi använt internt för att beskriva tekniknivån. Dessa vill vi definitivt dela! De behöver en liten genomgång av oss först, men jag kan börja med detta: https://docs.google.com/drawings/d/1INN5nV5GcFaUx6aEeUfNHoWTa4YPodkZ-_vf_LeCpkE/edit?usp=sharing .

Även om vi inte lyckats 100% i de bilder vi använt för böckerna, så försöker vi undvika att återanvända alltför mycket av klassiska cyberpunk-troper. Det hör till den lite mer trovärdiga tonen vi vill att Neotech har, att de klassiska troperna är rätt uttjatade samt att tiden hunnit springa förbi en hel del. Några exempel:

- Vektorjet (flygande bilar) finns, men de är inte standard, det är dyra, högljudda saker
- Vanliga bilar finns förstås, men alla kan köra själv i någon mån så många har gjort sig av med förarhytter, rattar och annat. Samtidigt kräver många länder fortfarande att en mänsklig förare är ansvarig, så det finns också många bilar som ser ut ungefär som idag.
- Det finns superskrapor och 3D-printade blockhus, men på det stora hela har städer kvar arkitekturen av idag. Det är helt enkelt inte rimligt att helt bygga om städer på 50 år.
- Cybernetik i klassisk tappning (krom, servon, etc) finns men är old-skool, associeras med veteraner från gamla krig. Modern cyber är delvis eller helt biologisk, framodlad. Det gör också att den ofta kan vara nästan helt osynlig utifrån, men en del vill förstås att deras cyber SKA synas och använder det som ett mode-attribut.

Dina film-referenser är rätt spot-on. Blade runner kanske har lite väl mycket flygande fordon och enorma byggnader jämfört med Neotech. Alien har betydligt mer utvecklat rymdfart än Neotech, Neotech är mer som SpaceX konceptfilmer.

Filmen Elysium ger ganska bra matchning på den generella stilen i Neotech. Det är skitigt och gritty med högteknologi men ändå ganska likt nutiden (på Jorden). Det finns visserligen inte en så stor rymdstation som Elysium i Neotech, men det finns mindre varianter i samma tema.
 

Punch

Veteran
Joined
11 Jan 2020
Messages
6
tack ripperdoc , precis den tumme-pekfinger guide jag behövde. kan vara skönt att inte motsäga kommande officiellt material helt eftersom var och hen får fristila tillsvidare.

det kan också vara skönt att ni inte sätter allt i sten direkt, då du idag kan bekanta dig med spel som funnits 20-30 år och någon alltid kan hävda att det "inte är så enligt Ultimata Äventyrar Fluffet del 2".

super om ni kan pubba moodboards då och då med olika teman. besmöter hela min frågeställning i ett svep det här svaret, stort tack!
 

Lawgiver

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
51
Location
Linköping
Tanken med eqip.free i slutet av boken är faktiskt att ge ledtrådar åt vilken teknik som finns och hur den används så på sätt och vis är det meningen att du ska lusläsa den :) Den är liksom en del av världsbeskrivningen.

Men som tur är finns ju detta forum (med fler) så att vi kan svara på sådana frågor. Vilket vi gärna gör!

/Johan, huvudförfattare av Eqip
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,811
Location
Stockholm
ripperdoc;n340142 said:
Även om vi inte lyckats 100% i de bilder vi använt för böckerna, så försöker vi undvika att återanvända alltför mycket av klassiska cyberpunk-troper. Det hör till den lite mer trovärdiga tonen vi vill att Neotech har, att de klassiska troperna är rätt uttjatade samt att tiden hunnit springa förbi en hel del.
Kan du ge några exempel på klassiska cyberpunk-troper som ni inte använder er av? Så man har en referens på vad som inte dyker upp.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Gamiel;n345381 said:
Kan du ge några exempel på klassiska cyberpunk-troper som ni inte använder er av? Så man har en referens på vad som inte dyker upp.
- Det är mörkt och regnar.
Neotechs städer är mer solbelysta men skitiga och smoggiga.

- Det är monokrom och neon.
Neotech är mer färgglatt men slitet, den varma färgskalan från filmen Dredd är ett bra exempel på vad vi försökte få till i många illustrationer.

- Det är massa halvnakna brudar överallt.
Klassisk cyberpunk är ofta grabbigt, könsbinärt och rentav misogynt, vi försöker undvika Cyberpunk 2077-liknande sexism i våra illustrationer, och också få in mer queera och transgressiva element för att visa på hur progressiv framtiden är.

- Japanfetischism överallt
Detta är mycket en produkt av 80-talets världsbild, men IRL semi-kollapsade Japan ekonomiskt på grund av amerikanska påtryckningar, och på 90-talet och framåt var landet inte längre den uppgående stjärna det sett ut som tidigare. Japan och japansk kultur spelar därför en relativt liten roll i Neotech. Japans gamla roll i cyberpunken har i Neotech istället i viss mån tagits av Kina.

- Världen är full av rebelliska cyberpunkare
Många rollpersoner i Neotech är mer folk som jobbar inom systemets ramar och på ytan är relativt välanpassade. Det är bland annat därför vi valde att prioritera subkulturen anon, som är ett exempel på detta.

- Det är sladdar och krom överallt
Tech i Neotech är oftare trådlös, sleek och bioteknologisk. Cybertech har ofta biologiska komponenter, och devices är pyttesmå. Har man synlig, kromad tech är det som ett statement.

- Världen är full av androider med existenskris.
Visst finns det androider i Neotech, men de är ganska ovanliga och förbjudna på en del ställen. De har inte den prominenta roll de har i annan cyberpunk. Istället har vi fokuserat på robotdesign som är mer funktionsanpassad och kostnadseffektiv, det finns tex ingen anledning att stridsrobotar skulle vara humanoida.


Men alla sakerna ovan -kan- ha en plats i Neotech, vi har bara valt att lägga fokuset i vår skildring av världen annorstädes. I förhållande till klassisk cyberpunk definieras Neotech snarare av vad vi fokuserat på än vad vi valt bort. Neotech försöker bygga vidare på -vår- tid, snarare än på 1980-talet, och föjaktligen blir viktiga teman klimatkris, basinkomst, gig-ekonomi, automatisering, pandemier, assymetrisk krigföring, populism, radikalkonservatism, övervakning, social media, och hur bisarr världen är.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,811
Location
Stockholm
Neotechs städer är mer solbelysta men skitiga och smoggiga.
Var kommer smogen ifrån? Det känns som förbränningsmotorer och rökbolmande fabriker borde, i det stor hela, vara passé 2070.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,811
Location
Stockholm
Top