Re: Formgivning av uppväxten
"
Jag ahr funderat lite över om hur mycket man ska berätta om upväxten ens roll karaktär. Jag har funderat på om man ska gestalta hela byn om den rä liten eller om man bara ska göra dom viktigaste personerna den äran."
Frågan är om det är värt det.. Det skulle funka om ni grisodlar när ni spelar rollspel, alltså spelar jordnära kampanjer.. Är det hjältedåd som ni strövar efter så tror jag det är rätt onödigt arbete att forma ens uppväxt.. Det är inte så ofta som hjälten kommer tillbaka eller ens bryr sig om sin gamla trakt.. Spelar ni däremot affärsmän i en stad som intrigerar med andra affärsmän eller Robin Hood-stråtrövare som får skydd av lokalbefolkningen så kan det vara vettigt..
"
1 Om det är en stor stad?"
Jag brukar köra med att en rollperson känner [Karisma-värdet] personer (släktingar räknas inte in i detta).. Sedan spelar det ingen roll om det är en stor stad eller inte.. Är det en liten så blir det att de känner en procentuellt större mängd av invånarna än om de bodde i en stor stad.. Sedan har en rollperson ett visst antal kontakter som denne kan kräva tjänster från.. Vilka de är bestäms under spelomgången.. De får hitta på vem som helst när som helst som
kan finnas ledig till hjälpa dem..
"
3 Vettiga namn till 5-50 personer, det är ganska kneppigt"
I nutids- eller framtidsrollspel, ja.. Jag tycker inte det är det i fantasy.. Det finns mängder av namnlistor och generatorer att finna på nätet.. Till nutidsnamn har jag i regel bara hittat den ypperliga Call of Cthulhu-generatorn
Byakhee, svenska telefonkatalogen,
www.imdb.com (knappa in valfri film och välj någon scenarbetares namn), spammail (jag får 2 per dag med nya namn) och tevebilagor (skådespelares namn)..
<TABLE><TR><td>Book of EBON</TD><td>
http://ebon.uni.cc/ </TD></TR><TR><td>Javagenerator</TD><td>
http://free.prohosting.com/~spyorre/ebon/oldebon.htm </TD></TR><TR><td>Medeltida namn</TD><td>
http://www.panix.com/~mittle/names/ </TD></TR><TR><td>Listor på namn</TD><td>
http://www.gaminggeeks.org/Resources/ </TD></TR><TR><td>Få ditt eget hobbitnamn</TD><td>
http://www.chriswetherell.com/hobbit/default.asp </TD></TR><TR><td>Ditt namn i Middleearth</TD><td>
http://www.barrowdowns.com/middleearthname.asp </TD></TR><TR><td>Namn från fantasyböcker</TD><td>
http://spitfire.ausys.se/johan/names/default.htm </TD></TR><TR><td>Massor av generatorer</TD><td>
http://www.ruf.rice.edu/~pound </TD></TR></TABLE><font size="1">Jag har dock inte kollat om länkarna fortfarande fungerar)</FONT>
"
4 vettiga små egenheter som gör personerna personligare"
Ett fult knep jag brukar använda när jag improviserar fram personligheter är att binda en SLP till ett djur.. Jag skriver "Gusten - katt" och sedan spelar jag Gusten med en katts alla karaktärsdrag.. Detta är när jag inte har med mig min <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/rollspel/personlighetsdrag.rtf>lista med personlighetsdrag</A>..
Visserligen finns det andra sorters egenheter, som hemligheter och relationer mellan de olika SLP:na.. Vänta med detta tills du gjort en mängd som du är nöjd med.. Försök se en helhet i det hela.. Det kommer antagligen ta och växa fram av sig självt om du låter saker och ting få konsekvenser..
Exempel: Gubb-Egon har en gammal skatt nergrävd i sin trädgård.. Han är rädd för att andra ska få reda på hans skatt och är därför ogin mot alla.. Givetvis så har detta spritt sig som ett rykte genom byn och alla vet om detta.. Ett pojkgäng tog sig in under natten och försökte gräva leta efter skatten, men blev påkomna av gubben.. Han blev inte så glad över den hålet i sitt rosenbuskage utan blev rasande.. Han hann ikapp en av pojkarna och örfilade honom så hårt att en tand flög ut.. Visserligen en mjöltand men det var något som aldrig uppdagades..
Pojkens far blev fly förbannad över detta och skulle gå över dagen efter för att spöa upp gubben.. Dock så kom gubbens brorson till hans försvar.. Det blev en fejd mellan familjerna på grund av denna incident vilket blev jobbigt för brorsonens son och den tandutslagne pojkens syster, då de båda var kära i varandra..... bla, bla, bla och så vidare.. Tricket är att du hela tiden lämnar ut trådar till dig själv som du kan spinna vidare på.. Vem är gubbens bror och var är han? Vad består skatten av? Har de två kärleksparen någon som är avundsjuk på dem? Vad gör pojkgänget annars om dagarna? Och så vidare, och så vidare..
"
5 kan man blanda många raser eller ska det bara vara 1-2 raser som personen stött på?"
Mycket beror på vanligheten av raser i din värld.. Jag brukar göra som så att om jag inte kommer på något speciellt om en figur så får denne vara av en annan ras.. Det blir dennes "egenhet".. Jag spelar en anka rätt annorlunda från en hob, så bara av rasvalet så får spelledarpersonen lite färg..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte har någon fast siffra på ickemänniskorasvanlighet i människoboplatser, men kan väl uppskatta att den kanske ligger på runt 5-10%