Nekromanti Formgivning av upväxten

DODswe4

Hero
Jag har funderat lite över om hur mycket man ska berätta om upväxten hos ens rollperson. Jag har funderat på om man ska gestalta hela byn om den är liten eller om man bara ska göra dom viktigaste personerna den äran. Det skulle vara kul om man fick en hel liten by som slp som stod ens rp ganska nära i förhållande till andra som man bara stött på senare i äventyrandet.

Några svårigheter som man skulle behöva hjälp med att kringå (om det nu är så man bäst tar hand om det).
1 Om det är en stor stad?
2 Hur ska man komma ihåg alla personers små egenheter, utan att behöva springa och titta efter i en fet pärm som är fylld med papper.
3 Vettiga namn till 5-50 personer, det är ganska kneppigt
4 vettiga små egenheter som gör personerna personligare
5 kan man blanda många raser eller ska det bara vara 1-2 raser som personen stött på?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Formgivning av uppväxten

"Jag ahr funderat lite över om hur mycket man ska berätta om upväxten ens roll karaktär. Jag har funderat på om man ska gestalta hela byn om den rä liten eller om man bara ska göra dom viktigaste personerna den äran."
Frågan är om det är värt det.. Det skulle funka om ni grisodlar när ni spelar rollspel, alltså spelar jordnära kampanjer.. Är det hjältedåd som ni strövar efter så tror jag det är rätt onödigt arbete att forma ens uppväxt.. Det är inte så ofta som hjälten kommer tillbaka eller ens bryr sig om sin gamla trakt.. Spelar ni däremot affärsmän i en stad som intrigerar med andra affärsmän eller Robin Hood-stråtrövare som får skydd av lokalbefolkningen så kan det vara vettigt..

"1 Om det är en stor stad?"
Jag brukar köra med att en rollperson känner [Karisma-värdet] personer (släktingar räknas inte in i detta).. Sedan spelar det ingen roll om det är en stor stad eller inte.. Är det en liten så blir det att de känner en procentuellt större mängd av invånarna än om de bodde i en stor stad.. Sedan har en rollperson ett visst antal kontakter som denne kan kräva tjänster från.. Vilka de är bestäms under spelomgången.. De får hitta på vem som helst när som helst som kan finnas ledig till hjälpa dem..

"3 Vettiga namn till 5-50 personer, det är ganska kneppigt"
I nutids- eller framtidsrollspel, ja.. Jag tycker inte det är det i fantasy.. Det finns mängder av namnlistor och generatorer att finna på nätet.. Till nutidsnamn har jag i regel bara hittat den ypperliga Call of Cthulhu-generatorn Byakhee, svenska telefonkatalogen, www.imdb.com (knappa in valfri film och välj någon scenarbetares namn), spammail (jag får 2 per dag med nya namn) och tevebilagor (skådespelares namn)..

<TABLE><TR><td>Book of EBON</TD><td> http://ebon.uni.cc/ </TD></TR><TR><td>Javagenerator</TD><td> http://free.prohosting.com/~spyorre/ebon/oldebon.htm </TD></TR><TR><td>Medeltida namn</TD><td> http://www.panix.com/~mittle/names/ </TD></TR><TR><td>Listor på namn</TD><td> http://www.gaminggeeks.org/Resources/ </TD></TR><TR><td>Få ditt eget hobbitnamn</TD><td> http://www.chriswetherell.com/hobbit/default.asp </TD></TR><TR><td>Ditt namn i Middleearth</TD><td> http://www.barrowdowns.com/middleearthname.asp </TD></TR><TR><td>Namn från fantasyböcker</TD><td> http://spitfire.ausys.se/johan/names/default.htm </TD></TR><TR><td>Massor av generatorer</TD><td> http://www.ruf.rice.edu/~pound </TD></TR></TABLE><font size="1">Jag har dock inte kollat om länkarna fortfarande fungerar)</FONT>

"4 vettiga små egenheter som gör personerna personligare"
Ett fult knep jag brukar använda när jag improviserar fram personligheter är att binda en SLP till ett djur.. Jag skriver "Gusten - katt" och sedan spelar jag Gusten med en katts alla karaktärsdrag.. Detta är när jag inte har med mig min <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/rollspel/personlighetsdrag.rtf>lista med personlighetsdrag</A>..

Visserligen finns det andra sorters egenheter, som hemligheter och relationer mellan de olika SLP:na.. Vänta med detta tills du gjort en mängd som du är nöjd med.. Försök se en helhet i det hela.. Det kommer antagligen ta och växa fram av sig självt om du låter saker och ting få konsekvenser..

Exempel: Gubb-Egon har en gammal skatt nergrävd i sin trädgård.. Han är rädd för att andra ska få reda på hans skatt och är därför ogin mot alla.. Givetvis så har detta spritt sig som ett rykte genom byn och alla vet om detta.. Ett pojkgäng tog sig in under natten och försökte gräva leta efter skatten, men blev påkomna av gubben.. Han blev inte så glad över den hålet i sitt rosenbuskage utan blev rasande.. Han hann ikapp en av pojkarna och örfilade honom så hårt att en tand flög ut.. Visserligen en mjöltand men det var något som aldrig uppdagades..

Pojkens far blev fly förbannad över detta och skulle gå över dagen efter för att spöa upp gubben.. Dock så kom gubbens brorson till hans försvar.. Det blev en fejd mellan familjerna på grund av denna incident vilket blev jobbigt för brorsonens son och den tandutslagne pojkens syster, då de båda var kära i varandra..... bla, bla, bla och så vidare.. Tricket är att du hela tiden lämnar ut trådar till dig själv som du kan spinna vidare på.. Vem är gubbens bror och var är han? Vad består skatten av? Har de två kärleksparen någon som är avundsjuk på dem? Vad gör pojkgänget annars om dagarna? Och så vidare, och så vidare..

"5 kan man blanda många raser eller ska det bara vara 1-2 raser som personen stött på?"
Mycket beror på vanligheten av raser i din värld.. Jag brukar göra som så att om jag inte kommer på något speciellt om en figur så får denne vara av en annan ras.. Det blir dennes "egenhet".. Jag spelar en anka rätt annorlunda från en hob, så bara av rasvalet så får spelledarpersonen lite färg..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte har någon fast siffra på ickemänniskorasvanlighet i människoboplatser, men kan väl uppskatta att den kanske ligger på runt 5-10%

Muggas

Hero
Hmm, du menar att verkligen rollspela en karaktärs bakgrund då, eller hur detaljrikt man som rollperson ska utforma sin bakgrunshistoria? Nå, ska försöka kommentera lite:

Jag har funderat på om man ska gestalta hela byn om den är liten eller om man bara ska göra dom viktigaste personerna den äran

Det bästa är nog om man lyfter fram de personer som står rollpersonen närmast, personer som rollpersonen ligger i konflikt med (har starkast relation med) och de färgstarkaste, mest karismatiska personerna i rollpersonens hembygd. Det blir roligare om relationerna med personer i en rollpersons bakgrund får betydelse i äventyrsspecifika dilemmor som uppstår under spel.

1 Om det är en stor stad?

En stor stad innehåller många människor. Ofta får en rollperson endast kontakt med ett fåtal av stadens invånare och besöker regelbundet endast ett begränsat antal platser i staden. Strunta i alla detaljer och lyft fram det i omgivningen som på något sätt är intressant ur rollpersonens perspektiv. Alltså, översiktsbeskrivning med fokus på ett fåtal element.

Hur ska man komma ihåg alla personers små egenheter

Överdriv egenheterna lite och associera med element hos rollpersonerna själva för att förankra det som du vill att rollpersonerna/spelarna ska minnas. Håll pärmen tunn, med fokus på det som är viktigast. Allt behöver inte simuleras... :gremsmile:

Vettiga namn till 5-50 personer, det är ganska kneppigt

Namge de viktigaste personerna, improvisera resten då behov uppstår. Ingen lär hålla fler än ett tiotal namn i minnet. Skulle du någon gång säga fel på en oviktig persons namn så gör det inget.

vettiga små egenheter som gör personerna personligare

Kliar sig på näsan, flackar med blicken, kurar ihop sig, ser överlägsen ut, saknar en framtand, luktar fisk, är fysisk av sig (kramar, klappar och drar i kinden), hostar/nyser med jämna mellanrum, haltar kraftigt, saknar ett öga... o s v

Små egenheter som man överdriver och påminner rollpersonerna/spelarna om, helt enkelt.

Hoppas det hjälpte något.

DODswe4

Hero
Re: Formgivning av uppväxten

Jag tycker det vore kul. Tja hjältar måste ju också hälsa på sin sjuka svärmor, mor, bror, morbror, sysslingar, syster etc etc. Det är onaturligt att alldrig längta efter nära och kära det enda vettiga att säga som försvar vore om alla är döda

Det kan fungera.

Tja det kan ju funka men man vill ju hälst komma på dom själv

Detta verkar vara ett mycket bra sätt att göra det på. Att alltid ha små trådar att spinna vidare på är alltid bra. SKa ta och kolla in din lista med egenskaper nångång

tja det rä väll 40% människor sen rä det mellan 10 till 1% av andra raser (av dfom kvarvarande 60 så klart)

DODswe4

Hero
jag menade nog lite både och faktiskt.

hmm ja det kan ju stämma, men om man nuv ill få fram hela byn, hur ska man då gå till vägga?

tja det är ju sant iof

hmm det blir lite konstigt om alla har överdrivna egenheter, eller det kanske det inte blir

ja det hjälper ju alltid lite, och små idear kan man ju alltid få från inlägg, tackar för svaret

Muggas

Hero
om man nuv ill få fram hela byn, hur ska man då gå till vägga?

Håll byn mycket begränsad. En liten skithåla ute i ödemarken bara... :gremwink:

hmm det blir lite konstigt om alla har överdrivna egenheter

Jo, det kan väl bli lite konstlat, men ofta behöver man bara överdriva ett tag tills dess att personerna fastnar i spelarnas minnen (sen gillar jag ju att överdriva drag hos spelledarpersoner iofs... :gremsmile: ).

Annars är Hans förslag bra, små berättelser med lösa trådar som förstärker och lyfter fram relationer mellan personer.

DODswe4

Hero
Tja det var iof ett bra förslag, hmm en bondgård med tillhörande trängar och nån galen gammal tant.

det var det jag menade. men om man bara över driver dom ett tag så är det ju liksom inte permanent hmm hmmm

jo jag vet hehe

Troberg

Sinister eater
Var praktisk. Ta med sådant som har haft avgörande betydelse, eller snarare som kan komma att ha avgörande betydelse i spelet. I övrigt är det bättre att lämna det outforskat, då kan spelledaren ("Din barndomsvän Krydolf dyker plötsligt upp och frågar efter hjälp") eller spelaren ("Å, jag är hemma i Grisbröta igen. Jag söker upp min gamla flickvän Bredröva!", vilket spelledaren sedan också kan spinna vidare på "Hon är så lycklig för att du kommer tillbaka till henne och den son du inte visste att du hade!") själv fylla ut det när det för spelet vidare.

En vit fläck på kartan är mycket intressantare än en i detalj utforskad plats.

DODswe4

Hero
Det är iof sant, men man kanske borde ha med dom viktigaste personerna i byn, även om dom tien har någon betydelse för rollspelandet

Troberg

Sinister eater
Det är iof sant, men man kanske borde ha med dom viktigaste personerna i byn, även om dom tien har någon betydelse för rollspelandet
Det kan man väl, men det går ju lika lätt att fixa dem när de behövs. Ge spelaren viss frihet att skapa sådant själv under spelet. Så länge det inte missbrukas så tillför det väldigt mycket till spelet, och om det missbrukas så kan spelledaren lätt bromsa eller låta det snedtända.

Hur mycket smidigare är inte det här:

Spelaren: "Jag gömmer mig i buskarna nere vid dammen bakom kvarnen, där jag och Bredröva brukade hångla."

jämfört med:

Spelaren: "Finns det något bra ställe att gömma sig på."
Spelledaren: *bläddrar i kartor* "Nja, det finns något slags hus vid vattnet."
Spelaren: "Hur ser det ut där?"
Spelledaren: "Det finns några buskar nere vid vattnet."
Spelaren: "OK, då gömmer jag mig där."

Vilket är snabbast och vilket ger mest känsla i spelet? Missbrukade spelaren läget genom att hitta på ett gömställe? Knappast. Är han uppväxt där så vet han bra gömställen.

DODswe4

Hero
hmm ja jo. Men det var personerna som skulle gestaltas och kanske korta beskrivningar om var husen låg i förhållande till varandra, om det fanns ett berg eller andra stora saker. Att sitta och bestämma allt är inte så kul, för då finns det inget att inprovisera på

Helmgast
Skamlös reklam, Eon III

Låter som att du skulle gilla Eon III, då vi faktiskt tänkt en del på levandegörande å så. Bland annat finns vettiga små egenheter med (en tabell för beteende och en för kännetecken, och ja, man kan välja fritt utan att behöva slå). Det finns mer rollspelstips än i något svenskt rollspel tidigare (mer än i Neotech 1, DoD Chronopia, Viking, Eon II och Västmark tillsammans). Förhoppningsvis bättre också.

Det funkar antagligen lika bra för Eonspelare som för icke-Eoniter.

DODswe4

Hero
Re: Skamlös reklam, Eon III

Är det en tillägsbok eller är det regel verision 3? Jag ahr testat ett av Eon spelen det är lite tråkigt att man måste slå allt och att det tine finns något system för hur man kan välja, eller gör det det, har ingen koll.

Eon är ett bra spel men lite för krångliga regler (enligt mig) det är samma sak med NeoTech

Helmgast

Är det en tillägsbok eller är det regel verision 3? Jag ahr testat ett av Eon spelen det är lite tråkigt att man måste slå allt och att det tine finns något system för hur man kan välja, eller gör det det, har ingen koll.

Eon är ett bra spel men lite för krångliga regler (enligt mig) det är samma sak med NeoTech

Det är en regelversion tre som ersätter Eon II. Du kan köpa Spelledarens guide (ursäkta namnet...) och få användning för stora delen av boken i de flesta rollspel. Det finns fortfarande inget system för att köpa fördelar, nackdelar och attribut, så det "problemet" kvarstår. Däremot finns det ett mycket förenklat skadesystem (enklare än DoD-varianten med kroppsdelar) inbyggt i systemet. Dessutom är grundläggande och avancerad strid särskilda från varandra i två kapitel, och mer pedagogiskt upplagda. Vill man ha ännu enklare stridsregler så kan man använda reglerna för andestrid och byta ut Psyke mot Stridsvana eller någon vapenfärdighet. Och vad gäller Ob-mekanismen så finns det hjälp för sånt också.

Rickard

Urverk speldesign

"Och vad gäller Ob-mekanismen så finns det hjälp för sånt också."
Vad då? En 24-timmars hjälpjour för de spelledarna som brytit ihop medan de använt tärningssystemet? :gremwink:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte kunde hålla sig från den gliringen

Helmgast

Vad då? En 24-timmars hjälpjour för de spelledarna som brytit ihop medan de använt tärningssystemet?
Det kallas wrnu och finns redan...

Äh, ni kommer att få se senare.

Vindhand

Myrmidon

Och vad gäller Ob-mekanismen så finns det hjälp för sånt också.

Så sant. Ersätt Ob3T6 med 2T10 och varje +(-)ob1T6 med +(-)4.

/Vindhand - slår döda hästar.