Intressant.
Jag har själv suttit och funderat på huruvidadet forskas i magi, för det är ett så intressant ämne.
Framför allt har jag funderat på hur magin skulle utvecklas om Mundana någonsin når modern teknologinivå, och det har jag lite tankar på, fast det kan jag ta senare.
Du räknar nästan bara upp praktiska landvinningar. Betänk dock att det är ganska vanligt att praktiska landvinningar föranleds av teoretiska landvinningar.
Liksom. Om man kan utveckla magiteorin för att hitta en helt ny vävningsteknik, så kommer man säkerligen kunna använda denna för att utföra mer energisnål magi (läs: effektivare magi). Bland dom mer utvecklade magivägarna så torde det vara så man utvecklar magin. Man forskar inom magiteori, hittar nya okända samband. Implementerar dessa i praktiken och får en mer effektiv magi.
Vill man inte forska i magiteorin så har man egentligen bara ett alternativ, och det är att gissa sig till hur saker skulle kunna fungera och prova det. Prövning är nog inte en metod jag skulle använda för att utveckla magin. Det låter som det kommer ta omöjligt lång tid och vara väldigt farligt.
I vår spelgrupps mundana så forskas det alltid på nya effekter. Inom Legio Colonan så talas det oftast avundsjukt på Kabalaordens mycket framgångsrika effektforskningsgrupp. Mängden tänkbara effekter är oändlig, och således så är det bara en tidsfråga tills man hittar nya.
Skulle det vara något område inom magi där prövning faktiskt är en fungerande forskningsmetod så skulle det nog vara inom effektforskningen. Även fast man säkert har någon slags metod för att eliminera massor av skräpeffekter som man inte vill undersöka.
"ankar? Fler förslag? Hur skulle man kunna implementera dylika förändringar i en pågående kampanj. (kanske ett plötsligt genombrott i magiforskningen leder till en allvarlig rubbning av Mundanas maktbalans)."
Uppslag:
Någon mycket skicklig, men hopplöst, eremitisk magiteoretiker har ett litet baroni någonstans i Consaber. Han har på något vis (exakt hur han har lyckats lämnas som en vit fläck) lyckats forska fram en ny vävningsmetod som gör att vanliga besvärjelser får ett utökat grundavstånd (kanske från 30 meter till 60 meter?). Tämligen exalterad så antecknar han allting noggrant och förbereder sig för att resa till Calnia där han kommer att skryta inför sina kollegor.
På vägen till Calnia så blir han överfallen och någon stjäl all hans forskning och kidnappar magikern.
Det hela kan mynna ut i ett stort maktspel mellan Thalamur, Cirefaliska magiker och Legio Colonan. Vill man, så kan man säkerligen kasta in Ebhronitiska magiker i kaoset.
Variation:
Magikern har upptäckt någon enskild, men fasansfullt mäktig effekt. Kanske han har upptäckt en variation av effekten Olära som i sin grundform är beröring istället för personlig. En sådan effekt skulle kunna rubba maktbalansen på ett väldigt allvarligt sätt, och det finns säkerligen flera maktfaktorer som helst skulle vilja se att en sådan effekt förstördes och aldrig igen såg solens ljus. (troligtvis den politiska makten i icke-magikratier som inte vill se att deras magiker växer sig alltför starka).
Så, nu har jag surrat klart.
/Naug, går och tränar