Nekromanti Forskning i magi

Man Mountainman

Storsvagåret
  • Nya besvärjelser
  • Nya effekter
  • Kraftfullare effekter (skadan/mängden påverkat material/what have you per magnitud ökar)
  • mer mångsidiga effekter (effekten får en högre grad av räckvidd i sitt grundtillstånd)
  • längre räckvidder (grundenheten 30 m för "avstånd" ökar)
  • Längre varaktigheter (grundtidsenheten "1 minut" ökar)
  • Effektivare besvärjelser och ritualer (tidsåtgången minskar)
  • Säkrare besvärjelser (resultatet av en okontrollerad dissipation blir mildare)

Hartland

Warrior
En del av lösningen skulle kuna vara de magiska influxerna. Dessa gör ju så att visa saker blir enklare, du kan ju alltid utöka dess betydelse.

Men att magin skulle bli starkare med åren, nja... Det skulle isåna fall ske över en så stor tidsrymd att det inte skulle märkas under en människas livstid. Troligen inte ens under en alv- eller dvärga- livstid heller. Det enda som jag kan se att detta skulle kuna utväcklas till skulle vara att man hittar gamla skriftrullar (eller nåt) där det beskrivs hur man var tvungen att göra stora ritualer för minsta lilla med "dagens måttståck". Långsamt alltså.

Mer konkret om hur magins natur funkar eller hur man forskar i området känns som om det är mer eller upp till SL att avgöra då NeoGames inte (vad jag vet) har släppt så mcket info på detta ämne.

/Hartland, som är glad eftersom internet började funka igen igår.

Man Mountainman

Storsvagåret
Well, mitt resonemang var i allra högsta grad hypotetiskt. Om man nödvändigtvis ska gå efter NeoGames officiella verklighet så kommer ju magiforskningen ändå aldrig komma nånvart, drakar or not, på grund av det hastigt annalkande mörkret. Däremot innebär ju inte existensen av drakar att magin inte kan utvecklas, bara att den inte kan utvecklas förbi en viss nivå (en nivå som jag för övrigt är övertygad om att dagens Mundana inte nått ännu, med tanke på forna rikens magiska storhet).

Man Mountainman

Storsvagåret
Men att magin skulle bli starkare med åren, nja... Det skulle isåna fall ske över en så stor tidsrymd att det inte skulle märkas under en människas livstid.

Naturligtvis skulle det märkas under en människas livstid. Magin blir ju inte starkare av sig själv; det är ett reusltat av mänskliga magikers forskningansträngningar. Magikerna kan hela tiden jämföra sina senaste framsteg med dokument från gamla tider och se vart det barkar hän. Utvecklingen kanske inte går med samma hastighet som dagens teknologiska ditto, men den märks.

Att det förekommer magiforskning av dett slag ser jag som mer eller mindre självfallet. Vad skulle man annars syssla med på alla de där magikerakademierna? Forskning i teoretisk magi? Näddu, den människa jag känner till är mer pragmatisk än så.

Mer konkret om hur magins natur funkar eller hur man forskar i området känns som om det är mer eller upp till SL att avgöra

Tja, se mig som en man som vill hjälpa alla SL:ar där ute.

Jimmy_SL

Warrior
Jo du har rätt. Men naturligtvis behöver man ju inte följa neogames mörker... Men personligen tycker jag inte att man ska överdriva magin för mycket...

Man Mountainman

Storsvagåret
Nja, det handlar ju inte om att överdriva den. Snarare handlar det om att göra den mer levande. Istället för ett statiskt system med väldigt få variabler blir magin ett fenomen lika komplext som, säg, våra dagars kemi. När man ser saken ur den synvinkeln och konstaterar vilken betydelse den kemiska vetenskapen har för oss idag, så kan man gissa vilken resurs för spelvärlden det vore om man blåste lite mer liv i magin. Möjligheten till magisk forskning och utveckling är bara början, liksom. På den följer *konsekvenserna*.

Kimon

Swordsman
  • Kraftfullare effekter (skadan/mängden påverkat material/what have you per magnitud ökar)
  • mer mångsidiga effekter (effekten får en högre grad av räckvidd i sitt grundtillstånd)
  • längre räckvidder (grundenheten 30 m för "avstånd" ökar)
  • Längre varaktigheter (grundtidsenheten "1 minut" ökar)
  • Säkrare besvärjelser (resultatet av en okontrollerad dissipation blir mildare)

Jake Steele

Warrior
Har du tänkt på att Mundanas magiker nog uppfinner hjulet många gånger om? Det jag menar är att ingen enskild magiker eller ens någon magiakademi vet allt som står i magiboken. Att samma besvärjelse kan ha många olika namn beror till viss del på att den har utformats från 'scratch' av olika magiker på olika platser vid helt olika tidpunkter.

Det finns inget internet på Mundana så kunskapen flödar, det finns inga 'internationella' forskningstidskrifter som Acta mathematica eller Science där magiforskare fritt delar med sig av sin kunskap. De som har upptäckt någon ny effekt kan mycket väl hålla den för sig själv för att få ett övertag.

Och med tanke på att alla formler som nedtecknas görs för hand och kopieras få gånger så finns det inga större upplagor av de besvärjelser och ritualer som faktiskt nedtecknas. En tid av barbari på rätt plats kan utplåna nästan all kunskap inom ett område.

Men visst, man tycker att magin borde ha utvecklats något på... säg de nästan 3000 år som gått sedan Daak, men det kan sägas om en hel del annan teknologi på Mundana också. Riddare uppkom enligt Riddarboken runt 1400 eD (tror jag) och de har inte utvecklats särskilt mycket på 1500 år, starkare hästar, tyngre rustning & något bättre taktik men inget väsentligt.

mvh
-örn

DAKRilla

Hero
"Vissa filamentstyper är ganska snarlika: Pyro-Termo-Helio, Bio-Nekro-Psyko, Ikono-Semo etc..."

Är dessa verkligen lika? Är inte biotropi och nekrotropi rent av motsatserna till varandra? De filament som är lika med varandra är ju redan besläktade.

"Klumpa ihop dem till en färdighet, där magikern får bestämma vilken typ av filament denne vill alstra då alstringen sker."

Detta gör transformering sämre. Riktigt mycket sämre faktiskt. Att filament är besläktade gör det redan nog enkelt att få filament av flera typer men ändå från bara en alstra färdighet. Därför tycker jag det är onödigt, tårta på tårta liksom, att slå ihop alstra-färdigheterna till ett färre antal. Och tristare.

Magi är redan tillräckligt mäktigt helt enkelt.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Intressant.

Jag har själv suttit och funderat på huruvidadet forskas i magi, för det är ett så intressant ämne.
Framför allt har jag funderat på hur magin skulle utvecklas om Mundana någonsin når modern teknologinivå, och det har jag lite tankar på, fast det kan jag ta senare.

Du räknar nästan bara upp praktiska landvinningar. Betänk dock att det är ganska vanligt att praktiska landvinningar föranleds av teoretiska landvinningar.

Liksom. Om man kan utveckla magiteorin för att hitta en helt ny vävningsteknik, så kommer man säkerligen kunna använda denna för att utföra mer energisnål magi (läs: effektivare magi). Bland dom mer utvecklade magivägarna så torde det vara så man utvecklar magin. Man forskar inom magiteori, hittar nya okända samband. Implementerar dessa i praktiken och får en mer effektiv magi.

Vill man inte forska i magiteorin så har man egentligen bara ett alternativ, och det är att gissa sig till hur saker skulle kunna fungera och prova det. Prövning är nog inte en metod jag skulle använda för att utveckla magin. Det låter som det kommer ta omöjligt lång tid och vara väldigt farligt.

I vår spelgrupps mundana så forskas det alltid på nya effekter. Inom Legio Colonan så talas det oftast avundsjukt på Kabalaordens mycket framgångsrika effektforskningsgrupp. Mängden tänkbara effekter är oändlig, och således så är det bara en tidsfråga tills man hittar nya.
Skulle det vara något område inom magi där prövning faktiskt är en fungerande forskningsmetod så skulle det nog vara inom effektforskningen. Även fast man säkert har någon slags metod för att eliminera massor av skräpeffekter som man inte vill undersöka.

"ankar? Fler förslag? Hur skulle man kunna implementera dylika förändringar i en pågående kampanj. (kanske ett plötsligt genombrott i magiforskningen leder till en allvarlig rubbning av Mundanas maktbalans)."

Uppslag:
Någon mycket skicklig, men hopplöst, eremitisk magiteoretiker har ett litet baroni någonstans i Consaber. Han har på något vis (exakt hur han har lyckats lämnas som en vit fläck) lyckats forska fram en ny vävningsmetod som gör att vanliga besvärjelser får ett utökat grundavstånd (kanske från 30 meter till 60 meter?). Tämligen exalterad så antecknar han allting noggrant och förbereder sig för att resa till Calnia där han kommer att skryta inför sina kollegor.

På vägen till Calnia så blir han överfallen och någon stjäl all hans forskning och kidnappar magikern.
Det hela kan mynna ut i ett stort maktspel mellan Thalamur, Cirefaliska magiker och Legio Colonan. Vill man, så kan man säkerligen kasta in Ebhronitiska magiker i kaoset.

Variation:
Magikern har upptäckt någon enskild, men fasansfullt mäktig effekt. Kanske han har upptäckt en variation av effekten Olära som i sin grundform är beröring istället för personlig. En sådan effekt skulle kunna rubba maktbalansen på ett väldigt allvarligt sätt, och det finns säkerligen flera maktfaktorer som helst skulle vilja se att en sådan effekt förstördes och aldrig igen såg solens ljus. (troligtvis den politiska makten i icke-magikratier som inte vill se att deras magiker växer sig alltför starka).

Så, nu har jag surrat klart.

/Naug, går och tränar

Helmgast
Variant av Provisorisering
Istället för att bara ha en provisoriserad effekt, kan man ha flera. Kravet är att det inte får vara samma effekt (typ att man har två 'Skärpa' provisoriserade). Varje provisorisering tar upp en "slot" i magikerns besvärjelseminne.
Det räcker med att man upptäcker en provisoriseringseffekt som själv är permanent.

Hartland

Warrior
Jo kanske på så sätt att nån hittar på ett nytt sätt att alstra på eller någon sorts "genväg".
Men att själva magin i världen skulle bli starkare bara för att mer folk använder sig av den, det är det jag menar. Magin kommer nog alltid vara som den är sen hur man utnytjar den det är en annan sak. Jag fick för mig att du menade just det.

/Hartland

Hartland

Warrior
Eller kanske ett sätt att kunna permanenta effekten Provisera. Det skulle också kunna funka om det nu bara funkade. =)

Man Mountainman

Storsvagåret
Åhhh, nog kan ajg hålla med om att den förmodligen inte går särskilt fort. Det är att den skulle vara omärkbar som jag vänder mig emot. Ingenting som människor medvetet ger upphov till är omärkbart för människor, per definition.

En tid av barbari på rätt plats kan utplåna nästan all kunskap inom ett område.

Jepp. Läs ursprungsinlägget igen. Där nämner jag just detta.

Men visst, man tycker att magin borde ha utvecklats något på... säg de nästan 3000 år som gått sedan Daak

Och det tror jag att den har. Både uppåt och nedåt. Liksom, den har ju uppenbarligen gjort det i forna dagar. Förra mörkrets hjältar hade krafter till sitt förfogande som kunde dräpa gudar. Danarth var ett rike styrt av nekromantiker, som förmådde uppväcka hela arméer till sin tjänst. Radh-Kamra återerövrade Absalon med ett på magisk väg framkallat jordskalv, osv. Däremot har magin en mycket tillbakadragen roll under de semnaste 3000 årens historia.

Kimon

Swordsman
Är dessa verkligen lika? Är inte biotropi och nekrotropi rent av motsatserna till varandra?

Nja, så stor skillnad är det väl inte tycker jag. Biotropi kan alstras från levande varelser och Nekrotropi från döda varelser. Men fortfarande från varelser. Det blir ju inte direkt en motsättning.

Det är lite som vatten och is. Det ena är vatten + kyla och det andra är vatten, Is kan man använda för att slå någon i huvudet med emedan just detta är svårt med vatten. Men det gör dem ju inte till varandras motsatser.
Levande varelser är varelse + livsgnista, döda varelser är varelser (-livsgnista).

Detta gör transformering sämre. Riktigt mycket sämre faktiskt.

Menar du sämre som i: sämre att köpa som rollperson, eller menar du sämre i bemärkelsen: sämre att använda på grund av ???.

Transformering är väl något som ofta används eftersom det är lite lurigt att bli bra i alla alstra färdigheter. Därför tecknas besvärjelser med transformering från X till Y så att man ändock kan använda effekten Z utan att för den skull behöva lära sig att alstra den aspekt som effekten Z bygger på.

Att filament är besläktade gör det redan nog enkelt att få filament av flera typer men ändå från bara en alstra färdighet. Därför tycker jag det är onödigt, tårta på tårta liksom, att slå ihop alstra-färdigheterna till ett färre antal.

True, och jag håller verkligen med dig. Men nu handlade huvudspåret om hur man får magi att bli mäktigare genom utveckling/förändring/tillförande av ny kunskap. Därav mina svar i den riktningen.
Om en magiker slipper transformera i den utsträckning denne nu gör och/eller har möjlighet att alstra mer än en typ av filament från samma alstringsfärdighet så borde det innebära att magikern blir mer mäktig.

Man Mountainman

Storsvagåret

Du missuppfattar poängen. Tråden handlar om förändringar av magin som har sitt ursprung i kampanjvärlden, om förändringar som forskas fram av magiker, och du kan slå dig i backen på att magikerna i Mundana inte tycker att magin är tillräckligt mäktig än. Det kommer dom nog aldrig att tycka. :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Intressant.

Du räknar nästan bara upp praktiska landvinningar. Betänk dock att det är ganska vanligt att praktiska landvinningar föranleds av teoretiska landvinningar.

Naturligtvis, men det finns ändå en viktig skillnad på rent teoretisk magiforskning av den typ som magister Rafali verkar hålla på med, och tillämpade varianter. Skälen till att jag räknar upp själva *resultaten* är förstås att det finns flera tänkbara sätt som dessa resultat skulle ha kunnat uppnås, och att dessa sätt egentligen inte är intressanta för resonemanget.

Uppslag:

Se där, det finns gott om möjligheter. Min magikerkampanj kommer att bli väldigt intressant.

DAKRilla

Hero
Alltså, nog förstod jag den poängen. Min poäng med den där meningen var att förändringarna som föreslogs som t.ex. att man kan alstra dubbla antalet filament från flera olika aspekter med samma alstra-färdighet helt enkelt kommer att trasa sönder magisystemet. Inte för att jag egentligen är någon fanatiker till spelbalans, men däremot hatar jag sådant som ändrar i regler som redan fungerar. I mina ögon så ärdessutom förfinade alstringsmetoder inte något som kräver en regeländring utan bara ett högre värde på FC i alstra-färdigheten. Faktiskt.

Kort och gott så anser jag att forskningens resultat inte alls kräver regeländringar. Istället ger den möjlighet till högre FC, nya effekter eller högre magnitud på effekter, beroende på vad man nu forskat. Att man sedan förklarar detta med nya termer och mystiska koncept in-game är dock helt underbart. Regeländringen känns dock ytterst meningslös.