Sabelkatten
Swordsman
Re: Inkonsekvens
Men egentligen så borde ju dvärgarnas system fungera annorlunda. Men vill folk verkligen köpa "M&M: Dvärgamagi"? Då börjar mängden supplement gå lite över styr...
Jag har svårt att tro att det skulle krävas mer än 3-4 A4-sidor för att täcka upp alla viktiga färdigheter i hela det kända Mundana.
/Henrik
Ett bra resonemang, men tyvärr behäftat med ett allvarlig fel: Det gåt tvärt emot reglerna...Det beror helt på hur man ser på saken. Jag skulle döma att båda kan ungefär lika avancerad matematik men troligtvis inom olika områden. Jag ser nämligen lika FCer som att rollpersonerna har lika användbara kunskaper inom ämnet men jag vet att många andra (de flesta?) förmodligen ser på det som att man bara lagt ner lika mycket tid på att lära sig färdigheten. Jag finner dock det synsättet tämligen opraktiskt eftersom det kan ge upphov till det vi talar om nu: separering av färdigheter. Jag menar; ska man börja separera färdigheter för olika tillvägagångssätt och börja bedöma värdet av varje FC mellan dessa så har man skaffat sig ett minst sagt problem.
Enligt reglerna så har båda personerna studerat lika länge, eftersom ökningen av FC är tidsberoende (x antal slag per vecka). För att inte krångla till spelet så är det nu gjort så att alla kulturer har "modern" matematik (eftersom spelarna kan det, och det är nästan omöjligt att undvika metaspelande med den typen av kunskap). Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att olika system (samma färdighet) skulle behandlas olika. Det går att räkna högskolematematik med romerska metoder, men det är bra mycket jobbigare! Så att ge stackaren som kom från Rom +Ob1T6 på avancerade uträkningar är helt rimligt.Däremot vet jag inte om jag i första taget skulle tillåta ett så högt FC som 15 i Räkning när det gäller det romerska räknesystemet just eftersom det ju faktiskt har sina tydliga begränsningar. Jag skulle alltså låta dem ha precis samma färdighet (Räkning) bara det att den ene av dem inte kan uppnå ett lika högt FC tack vare räknesystemets begränsningar.
Alla magivägarna i Eon använder ju samma system. Med tanke på hur krångligt det är (= mycket text) så kan jag förstå att Neogames inte skapade flera olika magisystem.Exemplen är många där man skulle vara tvungen att specifiera och separera färdigheter med det tidigare nämnda opraktiska synesättet som "ni" verkar följa:
Magiteori. Varje enskild magiväg måste ha en egen färdighet där de olika FCerna är "värda" olika mycket. Urk vilket krångel! Jag skulle alltså för enkelhetens skull tillåta primitivare magivägar att endast ha lägre FCer i denna färdigher medan de mer avancerade som aktivt forskar inom magiteori, som t.ex. Thalaskatribunalerna och Legio Colonan, i princip kan ha obegränsade FCer även om de knappast lär nå ens 20.
Men egentligen så borde ju dvärgarnas system fungera annorlunda. Men vill folk verkligen köpa "M&M: Dvärgamagi"? Då börjar mängden supplement gå lite över styr...
Hmm... nu så tror jag inte du finner så många utbildade läkare i Kraggbergen, men jag finner slutsatsen helt rimlig. Det är ju inte konstigare än att någon som har gått en tvådagars livräddningskurs (= inte ens FC5!) har bra mycket större chans att rädda ett liv än en medicinman från något naturfolk! Och kom inte och säg att medicinmannen har sämre FC - han har bara inte fått lära sig rätt saker.Läkekonst. Olika kulturer skulle behöva enskilda färdigheter så att man t.ex. kan skilja den högstående Cirefaliska läkekonsten från den jämförelsevis ruttna Kraggiska. Eftersom en vanlig läkare från båda kulturerna ändå skulle ha samma FC (men Cirefalierns FC skulle vara effektivare och mer värt) och således samma effektivitet med Eons nuvarande regler skulle man alltså vara tvungen att hitta på nya, mer effektiva regler för Cirefalierna, typ att deras förband automatiskt sänker blödningstakten med ytterligare Ob1T6. Onödigt? Jag tycker det. Jag skulle hellre se till att den genomsnittlige Cirefaliske läkaren istället hade 4-5 mer FC i Läkekonst än den Kraggiske.
Inte riktigt, det skulle räcka med att göra någonting i stil med GURPS: Medicin TL/3 - stoppa koskit i såren och offra lite extra till gudarna (vilket ju iofs kan fungera i Mundana ) +Ob1T6 på alla slag. Medicin TL/6 - desinfektionsmedel och rena bandage, -Ob1T6 på infektionsriken.Ja, i princip alla kunskapsfärdigheter skulle behöva "lokaliseras" för sin kultur och säkert sedan geografiskt inom kulturen eftersom det kan variera där också.
Jag har svårt att tro att det skulle krävas mer än 3-4 A4-sidor för att täcka upp alla viktiga färdigheter i hela det kända Mundana.
De kanske kan väldigt mycket om det de håller på med? Michael Schumacher har ju inte kommit på något nytt sätt att köra bil, han är ju bara väldigt, väldigt bra på det!Kort och gott: Jag tycker att det är mycket praktiskt att kunna använda stora upptäckter, paradigmskiften och sådant som förklaringar till varför vissa personer har så höga FCer. Annars har åtminstone jag stora problem med att förklara varför de är så kunniga.
/Henrik