Nekromanti Forskning i magi

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Inkonsekvens

Det beror helt på hur man ser på saken. Jag skulle döma att båda kan ungefär lika avancerad matematik men troligtvis inom olika områden. Jag ser nämligen lika FCer som att rollpersonerna har lika användbara kunskaper inom ämnet men jag vet att många andra (de flesta?) förmodligen ser på det som att man bara lagt ner lika mycket tid på att lära sig färdigheten. Jag finner dock det synsättet tämligen opraktiskt eftersom det kan ge upphov till det vi talar om nu: separering av färdigheter. Jag menar; ska man börja separera färdigheter för olika tillvägagångssätt och börja bedöma värdet av varje FC mellan dessa så har man skaffat sig ett minst sagt problem.
Ett bra resonemang, men tyvärr behäftat med ett allvarlig fel: Det gåt tvärt emot reglerna...

Däremot vet jag inte om jag i första taget skulle tillåta ett så högt FC som 15 i Räkning när det gäller det romerska räknesystemet just eftersom det ju faktiskt har sina tydliga begränsningar. Jag skulle alltså låta dem ha precis samma färdighet (Räkning) bara det att den ene av dem inte kan uppnå ett lika högt FC tack vare räknesystemets begränsningar.
Enligt reglerna så har båda personerna studerat lika länge, eftersom ökningen av FC är tidsberoende (x antal slag per vecka). För att inte krångla till spelet så är det nu gjort så att alla kulturer har "modern" matematik (eftersom spelarna kan det, och det är nästan omöjligt att undvika metaspelande med den typen av kunskap). Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att olika system (samma färdighet) skulle behandlas olika. Det går att räkna högskolematematik med romerska metoder, men det är bra mycket jobbigare! Så att ge stackaren som kom från Rom +Ob1T6 på avancerade uträkningar är helt rimligt.

Exemplen är många där man skulle vara tvungen att specifiera och separera färdigheter med det tidigare nämnda opraktiska synesättet som "ni" verkar följa:

Magiteori. Varje enskild magiväg måste ha en egen färdighet där de olika FCerna är "värda" olika mycket. Urk vilket krångel! Jag skulle alltså för enkelhetens skull tillåta primitivare magivägar att endast ha lägre FCer i denna färdigher medan de mer avancerade som aktivt forskar inom magiteori, som t.ex. Thalaskatribunalerna och Legio Colonan, i princip kan ha obegränsade FCer även om de knappast lär nå ens 20.
Alla magivägarna i Eon använder ju samma system. Med tanke på hur krångligt det är (= mycket text) så kan jag förstå att Neogames inte skapade flera olika magisystem.

Men egentligen så borde ju dvärgarnas system fungera annorlunda. Men vill folk verkligen köpa "M&M: Dvärgamagi"? Då börjar mängden supplement gå lite över styr... :gremsmirk:

Läkekonst. Olika kulturer skulle behöva enskilda färdigheter så att man t.ex. kan skilja den högstående Cirefaliska läkekonsten från den jämförelsevis ruttna Kraggiska. Eftersom en vanlig läkare från båda kulturerna ändå skulle ha samma FC (men Cirefalierns FC skulle vara effektivare och mer värt) och således samma effektivitet med Eons nuvarande regler skulle man alltså vara tvungen att hitta på nya, mer effektiva regler för Cirefalierna, typ att deras förband automatiskt sänker blödningstakten med ytterligare Ob1T6. Onödigt? Jag tycker det. Jag skulle hellre se till att den genomsnittlige Cirefaliske läkaren istället hade 4-5 mer FC i Läkekonst än den Kraggiske.
Hmm... nu så tror jag inte du finner så många utbildade läkare i Kraggbergen, men jag finner slutsatsen helt rimlig. Det är ju inte konstigare än att någon som har gått en tvådagars livräddningskurs (= inte ens FC5!) har bra mycket större chans att rädda ett liv än en medicinman från något naturfolk! Och kom inte och säg att medicinmannen har sämre FC - han har bara inte fått lära sig rätt saker.

Ja, i princip alla kunskapsfärdigheter skulle behöva "lokaliseras" för sin kultur och säkert sedan geografiskt inom kulturen eftersom det kan variera där också.
Inte riktigt, det skulle räcka med att göra någonting i stil med GURPS: Medicin TL/3 - stoppa koskit i såren och offra lite extra till gudarna (vilket ju iofs kan fungera i Mundana :gremgrin:) +Ob1T6 på alla slag. Medicin TL/6 - desinfektionsmedel och rena bandage, -Ob1T6 på infektionsriken.

Jag har svårt att tro att det skulle krävas mer än 3-4 A4-sidor för att täcka upp alla viktiga färdigheter i hela det kända Mundana.

Kort och gott: Jag tycker att det är mycket praktiskt att kunna använda stora upptäckter, paradigmskiften och sådant som förklaringar till varför vissa personer har så höga FCer. Annars har åtminstone jag stora problem med att förklara varför de är så kunniga.
De kanske kan väldigt mycket om det de håller på med? Michael Schumacher har ju inte kommit på något nytt sätt att köra bil, han är ju bara väldigt, väldigt bra på det!

/Henrik
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Utveckling

Jag hade för mig att det tog ett bra tag att tillverka konglegerade filament... 36 timmar, för att vara mer exakt (+/- modifikationer, men om man vill tillverka mycket så tror jag inte man vill öka risken för explosiner...)..

Pja, men man kan ju halvera tiden och öka svårighetsgraden. Men eftersom man inte vill öka svårighetsgraden får man se till att ha ett bra lab, som då är dyrt.

Men alltså... går det verkligen inte att anställa en näve någorlunda intelligenta individer, lära dem 'Alkemi' och 'Alstra aspekt' och sätta dem i arbete för att tillverka kongelat. Om svårigheten kan sänkas till Ob1T6 för deras slag behöver de knappast ha 15 i FV. FV 8 borde räcka utmärkt. Vissa kan man ju enbart träna upp i 'Alkemi' för att agera assistenter.
"Rince and repeat", tills dess att man har fått upp produktionstakten. Något fummel lär det inte bli tal om eftersom det inte går att fumla på Ob1T6.

Vilket ju betyder att varje filament bör kosta motsvarande en veckas arbete av en erfaren hantverkare - en hel del!

Visst, det är ju inte gratis, men med tillräcklig uppbackning från någon lokal länsherre eller magikergille så borde saken vara biff. Det borde ju vara värt rätt mycket för en länsherre med invasionsplaner att lägga några Golems av 10:e magnituden till härskaran.

Men tänkbar "magisk utveckling" är ju en förbättrad process för att framställa filament. Vilket så småningom skulle kunna betyda att soldaterna bär omkring på automatblixtkastare med 30-filamentsmagasin...

Soldater!?!!... Låt mig säga så här, att min Golem kommer att höra av sig till din Golem, och sedan kan vi ju spela lite "schack" du och jag på lämpligt grönt fält.

Jag tänker inte avlöna några orakade, svärande, opålitliga, hungriga, guldtörstiga, våldtäktsbenägna, drägg till soldater när jag har mina magiska varelser som kan göra jobbet åt mig. Och som dessutom gör exakt vad jag säger till dem utan rädsla eller ifrågasättande.

Pfft... Soldater...
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Re: Utveckling

Och så småningom så står den Jargiska Unionen mot Solidska Samväldet med ICBFBs (InterContinental Ballistic FireBalls ).
Fast risken (eller motsvarande) är att detta inte är något som inträffar såsmåningom (efter tillräckligt många seklers gång) utan närsomhelst bara en tillräcklig mängd konglomerade filament samlats på hög för att alla slag i samband med avfyrandet av sagda ICBFBs. Vinsterna (åtminstone för sammanslutningar av magiker med ett visst grundkapital för fasta avgifter som labb och löpande avgifter som löner och uppehälle) med att avdela huvuddelen av sina resurser till att framställa konglomerade filament på löpande band överstiger månfaldigt kostnaderna (d.v.s. vad de annars skulle gjort med tiden). Så frågan är kanske varför det inte redan finns ICBFBs.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Inkonsekvens

"Ett bra resonemang, men tyvärr behäftat med ett allvarlig fel: Det gåt tvärt emot reglerna..."

På vilket sätt? Jag har lyckats använda den tolkningen utan att märka av att den tydligen är uppåt väggarna fel under de tre år jag spelat Eon.

"Enligt reglerna så har båda personerna studerat lika länge, eftersom ökningen av FC är tidsberoende (x antal slag per vecka)."

Nja. En person med framgångsrik karriär har ju inget som helst krav på sig att ha studerat längre än en person med antingen lyckad eller misslyckad karriär trots att denne får massor fler enheter och således högre FCer. Dessutom, en misslyckad studievecka, eller bara ett misslyckat framgångsslag, ger ju inte högre FC trots att man lagt ner tid på det. Att det tar en vecka för att få slå ett förbättringsslag när det gäller studier är väl mer för att symbolisera att man har haft tid nog att ha möjlighet att lyckas läsa/lära in de kunskaper som den nya FCen kräver, även om det ofta tar några veckor (på det sättet är ju FCökningen beroende av tiden). Dessutom har ju böcker som man studerar ett kunskapsinnehåll som bara tillåter en att läsa upp till ett visst FC oavsett hur mycket tid man lägger ner på att läsa boken.

FC verkar alltså vara ett mått på hur mycket man kan i förhållande till hur mycket kunskap som finns tillgängligt till färdigheten, eller som det står i Neotech 2-grundboken: "Detta värde anger hur väl utvecklad en färdighet är". Tyvärr har jag inte tillgång till Eons beskrivning men den borde vara ungefär densamma.

"Alla magivägarna i Eon använder ju samma system. Med tanke på hur krångligt det är (= mycket text) så kan jag förstå att Neogames inte skapade flera olika magisystem."

Samma system som i regelsystem, ja. Men magiteorisystem? Deras utseende varierar en del mellan de olika magivägarna (jämför t.ex. dvärgarnas med legio colonans) och framförallt varierar de i hur utvecklade de är (jämför t.ex. thalaskatribunalernas med de drunokiska häxornas (primitiv magiteori alltså)).

Eftersom dvärgarnas magiteori faktiskt fungerar lika bra som legio colonans så bör en lärd inom respektive ha lika FC eftersom de har lika användbara kunskaper. Men i det andra exemplet så bör nog de primitiva drunokiska häxorna begränsas till ett lågt FC i magiteori eftersom den är mer begränsad än thalaskatribunalernas och således inte har lika mycket att erbjuda.

"Men egentligen så borde ju dvärgarnas system fungera annorlunda."

Nja, det borde det väl inte? Det bygger ju på samma principer: alstring + eventuellt transformering + vävning. Enda egentliga skillnaden är ju deras magiteori där de anser att det endast existerar fyra aspekter (plus "stommen" ataxatropi, eller yrar jag nu?) och att dessa går att förädla med transformering till mer specialiserade varianter av den aspekt man utgick från.

"Det är ju inte konstigare än att någon som har gått en tvådagars livräddningskurs (= inte ens FC5!) har bra mycket större chans att rädda ett liv än en medicinman från något naturfolk!"

Tycker jag inte. Naturfolken i våran värld kan en hel del saker. Faktiskt. Särskilt när det gäller att bota sjukdomar.

"Och kom inte och säg att medicinmannen har sämre FC - han har bara inte fått lära sig rätt saker."

Ok. Det är där vi har delade meningar om vad FC egentligen är. Eftersom en stor del av medicinmannens kunskaper faktiskt är skit (som han tydligen gnuggar in i såren) så tycker jag det är enklare att de har ett lägre FC än de som har användbara kunskaper istället för att börja göra nya regler för medicinmannens läkekonst.

Jag tycker det är så extremt praktiskt att kunna använda FC som ett universiellt värde på hur stor kunskap man faktiskt har jämt emot vad som finns att kunna inom ämnet förutom då det gäller riktigt höga värden (FC 20+) då det är en själv som börjar bestämma vad det är som är känt inom färdigheten.

Dessutom, om man har en person som studerat flera olika kulturers läkekonster, hur fanken ska man göra då om man kör med "din" variant? Ska man ge honom flera olika läkekonst-färdigheter eller ska man notera exakt vilka moment från de olika läkekonsterna han använder sig av så man vet hur man ska modifiera svårigheterna? Finns något enklare alternativ än att man bara säger att "från Soldarns läkekonst har du hämta användbara och riktiga kunskaper upp till FC 12 medan resten av ditt faktiska FC (låt oss säga 14) är hämtat från Cirefaliernas", fast lite varierande beroende på omständigheterna?

"Jag har svårt att tro att det skulle krävas mer än 3-4 A4-sidor för att täcka upp alla viktiga färdigheter i hela det kända Mundana."

Även om man skulle kunna lyckas pressa in det på så pass få sidor (det skulle vara ett par hemska sidor bestående av endast råa speldata i tabeller och annat kryptiskt och omemorerbart) så lät det avskräckande nog. Tycker jag.

"Michael Schumacher har ju inte kommit på något nytt sätt att köra bil, han är ju bara väldigt, väldigt bra på det!"

Jo, men det var väl främst kunskapsfärdigheter och praktiska färdigheter som innehåller lite mer teori än så jag syftade på.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Inkonsekvens

På vilket sätt? Jag har lyckats använda den tolkningen utan att märka av att den tydligen är uppåt väggarna fel under de tre år jag spelat Eon.

Jo, om man tar två individer, en Cirefalier och en Tirak och sätter dem att från likvärdig text studera en kunskapsfärdighet, så kommer de att ha ungefär samma FV efter en viss tid. Reglerna gör ju ingen skillnad på ras ur det perspektivet.

FC verkar alltså vara ett mått på hur mycket man kan i förhållande till hur mycket kunskap som finns tillgängligt till färdigheten, eller som det står i Neotech 2-grundboken: "Detta värde anger hur väl utvecklad en färdighet är".

Hade citatet fortsatt: " i relation till hur mycket kunskap som finns tillgängligt för färdigheten", hade jag gett dig rätt, men nu misstänker jag att så inte är fallet. Men som det ser ut nu så ser jag ingen relation mellan FC och "hur mycket kunskap som finns tillgängligt".

Eftersom dvärgarnas magiteori faktiskt fungerar lika bra som legio colonans så bör en lärd inom respektive ha lika FC eftersom de har lika användbara kunskaper.

Att endast erkänna fyra aspekter som alstringsbara istället för alla aspekter tycker inte jag är "lika användbara kunskaper". Faktiskt. Det innebär att dvärgar tvingas till transformation (med allt vad det innebär) för att uppnå någon annan aspekt än dessa fyra. Alltså tycker jag att om man använder ditt system för det hela, så borde dvärgras FC i Magiteori begränsas avsevärt.

Finns något enklare alternativ än att man bara säger att "från Soldarns läkekonst har du hämta användbara och riktiga kunskaper upp till FC 12 medan resten av ditt faktiska FC (låt oss säga 14) är hämtat från Cirefaliernas", fast lite varierande beroende på omständigheterna?

Pja, det blir ju en hel del "book-keeping" med ovanstående metod. Du måste ju för varje färdighet lista vad som är maximum för en given kultur och beskriva vad som skiljer dessa åt. Det känns också som 3-4 komprimerade a4 sidor med tabeller.
Hur hanteras förbättringar av färdigheter över det "maximum" som är uppsatt för den kulturen? Om den tirakiske livmedikusen skulle råka få perfekt och vill ha ett förbättringsslag, förnekas han möjligheten att höja sin färdiget?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Inkonsekvens

"Jo, om man tar två individer, en Cirefalier och en Tirak och sätter dem att från likvärdig text studera en kunskapsfärdighet, så kommer de att ha ungefär samma FV efter en viss tid.

Varför krockar det med min tolkning? Alltså, att det oftast tar ungefär lika lång tid att uppnå samma kunskap för två olika personer (oavsett kultur, ras e.t.c. om man bortser från olik PSY för att få FC 5) med samma förutsättningar har jag väl aldrig förnekat? Det enda jag menar är att FC primärt är ett mått på hur mycket användbar kunskap man har. Tiden man lagt ner för att uppnå FCen har liksom inget direkt samband med själva FCen men att de liksom har någon form av samband med varandra är ju självklart.

Kolla bara på verklighetens skolor: Elever som går i samma klass, tillhör samma kultur och har samma studiemedel och lärare kan faktiskt lära sig olika mycket på samma studietid (både på lektioner och fritid). Ska man då bedöma deras FC lika och sedan istället basera deras svårigheter på ytterligare skillnaderna, typ deras inlärningsförmåga och hängivenhet på lektionerna? Jag tycker det verkar väldigt baklänges jämt emot att basera deras FC på vad de kan och att bedöma svårigheterna för samma handling lika för alla. Har jag kanske missförstått dig?

"Men som det ser ut nu så ser jag ingen relation mellan FC och "hur mycket kunskap som finns tillgängligt"."

Inte ens det faktum att det inte nämns i boken att man ska särbehandla reglerna för personer som försöker sig på samma sak men som har annat ursprung (Rasism!!!)? Varje tolkning som säger att samtliga FC är "värda lika mycket" kräver ju faktiskt den förklaringen, d.v.s. att FC är ett mått på hur mycket man kan av det som finns att kunna.

"Att endast erkänna fyra aspekter som alstringsbara istället för alla aspekter tycker inte jag är "lika användbara kunskaper". [...] Alltså tycker jag att om man använder ditt system för det hela, så borde dvärgras FC i Magiteori begränsas avsevärt."

Nja. Dvärgarna vet att dessa andra aspekter existerar men de väljer att presentera dem på ett annat sätt än andra vissa magivägar. Säkerligen vet de även att det går att alstra dessa filament direkt utan att behöva gå genom en transformering men de anser att det är Fel att göra så av någon anledning, som säker har med tradition eller religion att göra, saker som dvärgar håller väldigt hårt på helt enkelt. Åtminstone spelar vi så. T.ex. så blev min dvärgiske vetenskapsman bannlyst från sitt dvärgafäste och tappade alla namn utom förnamn när det avslöjades att han bland annat alstrat "förädlade" filament direkt utan att ha gått via rhan (transformering).

Alltså, det är inte i deras teori bristerna sitter. Den stödjer garanterat en alstring av de andra aspekterna men man har av ovan nämnda skäl valt att ändå utesluta dem. Således är deras teori lika "rätt" som andras.

Och, faktiskt så är nackdelen med att inte kunna alstra alla filament så stor. Dvärgamagiker blir generellt sätt betydligt skickligare transformerare än andra magiker och har således större kontroll över samtliga aspekter. De kan ju dock aldrig uppnå samma specialkunskaper inom de andra aspekterna (inom deras fyra grundläggande + ataxatropi kan de dock det) men samtidigt blir de alltså mer "all around", flexibla, anpassningsbara o.s.v.

"Du måste ju för varje färdighet lista vad som är maximum för en given kultur och beskriva vad som skiljer dessa åt. Det känns också som 3-4 komprimerade a4 sidor med tabeller."

Det beror väl på hur petig spelledare man har (det gör det säkert men "din" variant också). Jag skulle gott nöja mig med att säga till spelaren att "välj ett lägre värde i läkekonst med tanke på att Tiraker inte har så pass utvecklad läkekonst". Sedan får spelaren tolka "lägre" hur han vill. Enda effekten jag vill ha ut är att de kulturella skillnaderna ska märkas av så att den genomsnittlige Cirefaliska äventyraren har ett högre FC i läkekonst än den genomsnittlige Tirakiske. I mitt fall slipper man ju faktiskt att bryta med grundreglerna i och med att man behandlar kulturers svårigheter för samma moment i en färdighet olika.

"Om den tirakiske livmedikusen skulle råka få perfekt och vill ha ett förbättringsslag, förnekas han möjligheten att höja sin färdiget?"

Nepp, inte i det fallet. Han har ju uppenbarligen kommit på något nytt som bevisligen gav ett mycket bra resultat.

"Hur hanteras förbättringar av färdigheter över det "maximum" som är uppsatt för den kulturen?"

Liksom i exemplet ovan bedöms det alltså från fall till fall, precis som man även skulle kunna göra med "din" metod för att slippa alla A4:or med ytterligare regler. Skillnaden är att bedömandena flyttas från speltid till karaktärsskapandet och då man slår förbättringsslag, d.v.s. till inte alls så kritiska tidpunkter där man har gott om tid att fundera och diskutera med spelaren. Och de andra sakerna som att det faktiskt inte bryter med grundreglerna.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Utveckling

Men alltså... går det verkligen inte att anställa en näve någorlunda intelligenta individer, lära dem 'Alkemi' och 'Alstra aspekt' och sätta dem i arbete för att tillverka kongelat. Om svårigheten kan sänkas till Ob1T6 för deras slag behöver de knappast ha 15 i FV. FV 8 borde räcka utmärkt. Vissa kan man ju enbart träna upp i 'Alkemi' för att agera assistenter.
"Rince and repeat", tills dess att man har fått upp produktionstakten. Något fummel lär det inte bli tal om eftersom det inte går att fumla på Ob1T6.
Jo, men... För att få ned slaget till Ob1T6 krävs två assistenter. Och ingen av dem får misslyckas. Och efter att ha jobbat i 36 timmar kommer de vara ganska möra (så de lär inte tillverka många filament i veckan! Konstigt att långtidsutmattning inte påverkar i labbet, förresten).

Så det lär bli bra dyrt iaf.

Visst, det är ju inte gratis, men med tillräcklig uppbackning från någon lokal länsherre eller magikergille så borde saken vara biff. Det borde ju vara värt rätt mycket för en länsherre med invasionsplaner att lägga några Golems av 10:e magnituden till härskaran.
Jo, jag vet. En del besvärjelser blir fånigt mäktiga om man kan komma upp i ett 10+ filament. Klar miss i systemet (men jag tror inte Neogames kommer erkänna det... :gremwink:). Men det är klart, misslyckas magikern med att kontrollera en 10:e magnitudens Golem blir det lite jobbigt.

Och det är ju anledningen till att ha vanliga soldater. Precis som infanteri av idag inte är någon match för pansar och flyg så har de fortfarande sina fördelar (typ, de behöver inte en tankbil redo för att komma någonstans. Eller i Eon: de behöver inte en magiker som står i närheten och ger order...).

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Inkonsekvens

Varför krockar det med min tolkning? Alltså, att det oftast tar ungefär lika lång tid att uppnå samma kunskap för två olika personer (oavsett kultur, ras e.t.c. om man bortser från olik PSY för att få FC 5) med samma förutsättningar har jag väl aldrig förnekat? Det enda jag menar är att FC primärt är ett mått på hur mycket användbar kunskap man har. Tiden man lagt ner för att uppnå FCen har liksom inget direkt samband med själva FCen men att de liksom har någon form av samband med varandra är ju självklart.
Enligt din tolkning skulle en person som studerade x veckor hos en medeltida fältskär vara lika kompetent som en person som studerade modern fältmedicin i x veckor. Med tanke på hur stor chansen var att överleva en skada på 1600-talet så skulle jag tro att den moderna sjukvårdaren är bra mycket bättre...

Kolla bara på verklighetens skolor: Elever som går i samma klass, tillhör samma kultur och har samma studiemedel och lärare kan faktiskt lära sig olika mycket på samma studietid (både på lektioner och fritid). Ska man då bedöma deras FC lika och sedan istället basera deras svårigheter på ytterligare skillnaderna, typ deras inlärningsförmåga och hängivenhet på lektionerna? Jag tycker det verkar väldigt baklänges jämt emot att basera deras FC på vad de kan och att bedöma svårigheterna för samma handling lika för alla. Har jag kanske missförstått dig?
Olika hög PSY (inledningsvis) och tur/otur med tärningarna står för det. Förresten, är det inte lite konstigt att inte BIL är inblandat i inlärningen på något sätt...?

Inte ens det faktum att det inte nämns i boken att man ska särbehandla reglerna för personer som försöker sig på samma sak men som har annat ursprung (Rasism!!!)? Varje tolkning som säger att samtliga FC är "värda lika mycket" kräver ju faktiskt den förklaringen, d.v.s. att FC är ett mått på hur mycket man kan av det som finns att kunna.
Nej, det finns en annan förklaring. En som jag ser som mycket troligare. Neogames ville inte göra ett svenskt GURPS eller Traveller, alltså bestämde de att alla samhällen är lika utvecklade (åtminstone sett ur regelsynvinkel).

Enligt reglerna så är det ju fullt tillåtet för en primitiv magiker att ha 15 i alla mystiska färdigheter han känner för, eller en primitiv läkare att ha 15 i medicin. Så ditt resonemang går rakt mot reglerna, mitt antar att Neogames helt enkelt inte ville krångla till reglerna.

Och att säga att ett samhälle är mindre utvecklat än ett annat är inte "Rasism", det är bara ett konstaterande att de inte lyckats skaffa lika många civkort... :gremgrin:

Alltså, det är inte i deras teori bristerna sitter. Den stödjer garanterat en alstring av de andra aspekterna men man har av ovan nämnda skäl valt att ändå utesluta dem. Således är deras teori lika "rätt" som andras.
Nja, det går väl som en förklaring. Dvärgar är korkade, helt enkelt. Den enda kultur på Jorden som gjort något liknande (Japan) blev tvungna att överge sitt obstinata motstånd mmot teknologi så fort omvärlden började intressera sig för dem igen...

Men det kan ju förklara varför dvärgarna inte är mäktigare än de är.

Jag skulle gott nöja mig med att säga till spelaren att "välj ett lägre värde i läkekonst med tanke på att Tiraker inte har så pass utvecklad läkekonst". Sedan får spelaren tolka "lägre" hur han vill. Enda effekten jag vill ha ut är att de kulturella skillnaderna ska märkas av så att den genomsnittlige Cirefaliska äventyraren har ett högre FC i läkekonst än den genomsnittlige Tirakiske. I mitt fall slipper man ju faktiskt att bryta med grundreglerna i och med att man behandlar kulturers svårigheter för samma moment i en färdighet olika.
Alltså, det du säger är egentligen bara att du inte vill ha mer data om världen. Jag kan hålla med om att det är jobbigt att slå upp en massa detaljer som egentligen inte har något med äventyret att göra, men det är mer realistiskt! Ju mindre felaktigheter som lärs ut (koskit i såren, t.ex.) desto mer vettig kunskap får eleverna. Det är ett faktum. Skulle man vilja vara överdrivet noggrann så skulle, säg, en medicinman och en läkare ha lika mycket kunskap, men medicinmannen har lärt sig färdigheten "Mumbo-Jumbo" till ett högt FC, vilket ju drar ner hans möjlighet att lära sig medicin... Men då har jag hellre en kort lista med svårighetsmodifikationer för olika utvecklingsnivåer och en annan kort lista med sagda nivåer för olika länder.

/Henrik
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Inkonsekvens

"Enligt din tolkning skulle en person som studerade x veckor hos en medeltida fältskär vara lika kompetent som en person som studerade modern fältmedicin i x veckor."

Reglerna är anpassade efter den kunskap som faktiskt finns i spelet. Eftersom man knappast kommer att ha tillgång till en fältskär från en annan värld, eller en från några tusen år i framtiden för den delen, så är det knappast nödvändigt att ha regler som samtidigt fungerar för båda. Något sådant skulle kräva en kompromiss som gör att reglerna fungerar sämre än utan kompromissen. Lite onödigt.

"Med tanke på hur stor chansen var att överleva en skada på 1600-talet så skulle jag tro att den moderna sjukvårdaren är bra mycket bättre..."

Mycket möjligt att det var så i våran värld på 1600-talet. Men knappast i Mundanas "nutid". Skador är rena bagateller där tycker jag. Det enda som är farligt är träffar i hjärna, hjärta eller någon artär. En intressant sak är att Neotech använder precis samma Läkekonstregler. I vilket fall så är läkekonsten generellt sett mycket välutvecklad i Eon jämfört med våran världs senare medeltid eller vad det nu än som är "motsvarande" tidsepok.

"Olika hög PSY (inledningsvis) och tur/otur med tärningarna står för det."

Statistiken tar effekter av "tur". Och om vi väljer att endast titta på t.ex. högstadiet eller gymnasium så har man definitivt kommit förbi Psykets inblandning.

"Förresten, är det inte lite konstigt att inte BIL är inblandat i inlärningen på något sätt...?"

Faktiskt. Men kanske främst på kunskapsfärdigheter.

"Så ditt resonemang går rakt mot reglerna, mitt antar att Neogames helt enkelt inte ville krångla till reglerna."

Nej. Det förutsätter bara att spelarna inte överdriver med färdighetsvärdena när de skapar sina rollpersoner och att de istället köper värden som passar deras rollpersons ursprung och tidigare liv. Värden som är höga trots att kulturen inte "tillåter" det eftersom de inte är avancerade inom ämnet måste helt enkelt kunna motiveras, kanske med att man studerat utomlands. Om NeoGames verkligen har för avsikt att inte krångla till det och på så sätt ta död på vissa kulturella skillnader så tar jag definitivt min rätt och högaktligen struntar i den totalt.

Men jag tror inte NeoGames tänkt så faktiskt. I sådana fall kan man ju fråga sig varför de bemödats att skriva att olika kulturer är bättre eller sämre på vissa saker än "normalt", t.ex. att Cirefalierna har avancerad sjukvård, att Tiraker är bättre på att strida än andra inte bara på grund av deras fysiska fördelar utan även för deras våldsamma natur och att Dvärgar är bra på smide och framställning av stål. Sådant står ju inte bara där för att fylla ut boken utan för att det ska gå att använda i spelvärlden för att ge den lite liv.

"Och att säga att ett samhälle är mindre utvecklat än ett annat är inte "Rasism" [...] "

Nej, men i det här fallet handlar det ju faktiskt om riktig särbehandling. ILLA, ILLA!

"Men det kan ju förklara varför dvärgarna inte är mäktigare än de är."

Just precis! Livet blev så mycket enklare för min inte så konservativa därgiska rollperson efter förvisningen. Men faktum kvarstår; deras magiteori lider inte av begränsningen av aspekter utan de förklarar bara saken på annat sätt än andra. Det är snarare den praktiska tillämpningen av det som blir begränsad.

"Alltså, det du säger är egentligen bara att du inte vill ha mer data om världen. Jag kan hålla med om att det är jobbigt att slå upp en massa detaljer som egentligen inte har något med äventyret att göra, men det är mer realistiskt!"

Ja, men samma grad av förenklad realism går ju att uppnå på enklare sätt, tycker jag. Så, jag vill inte bara ha mindre data om världen utan jag vill ha data som både är hyfsat enkla eller bara inte i vägen och funktionella. Jag menar; om det bara är realismen som räknas kan man ju fortsätta och "lokalisera", separera och specialisera färdigheter i alla oändlighet så att det krävs slag mot arton olika färdigheter i en vanlig strid, typ.

"Ju mindre felaktigheter som lärs ut (koskit i såren, t.ex.) desto mer vettig kunskap får eleverna. Det är ett faktum."

Absolut. Jag förespråkar att den vettiga, användbara kunskapen mäts med FC.

"Men då har jag hellre en kort lista med svårighetsmodifikationer för olika utvecklingsnivåer och en annan kort lista med sagda nivåer för olika länder."

Och jag en begränsning på medicinmannens FC vid karaktärsskapandet.
 
Top