Vehener
Veteran
Ett par troliga tendenser
Har vid ett antal tillfällen (och utifrån olika spelsystem) spelat i världar där magi har en framträdande roll och där magin utvecklats allteftersom dess yttersta ramar prövas. Jag har (oavsett spelsystem) sett tre genomgående tendenser:
1) Om antalet magiker ökar så ökar specialiseringen när alla försöker finna sin nisch, och ju mer tid som koncentreras i utvecklandet av spetskompetenser desto större landvinningar görs.
2) En allt större del av de effekter som forskas fram har att göra med iakttagandet av andra magiker (dels som ett led i ett resurssparande "industrispionage" dels för att säkra sin egen position) och förhindrandet av detta, samt effekter som syftar till att skydda användaren från magisk påverkan och effekter som syftar till att slå igenom eller kringgå dessa skydd. Även här har specialiseringen och vässandet av spetskompetensen varit ett centralt tema.
3) Att alla grupper med aspirationer (även sådana som traditionellt varit skeptiska eller direkt magifientliga) lagt sig till med magiker eller folk med liknande förmågor och/eller förmågan att omintetgöra besvärjelser.
Sedan brukar spelsystemets inbyggda spärrar avgöra hur långt det tar innan magikernas inverkan når kataklystiska proportioner. Med ett omodifierat EONsystem (komplett med låt oss säga en magitokrati som om de så önskade skulle kunna använda merparten av sina resurser till att framställa konglomerade filament) skulle det i min ödmjuka uppfattning inte dröja alltför många års spelande innan inte bara Mundanas politiska karta utan även dess geografi förändrades kraftigt.
Har vid ett antal tillfällen (och utifrån olika spelsystem) spelat i världar där magi har en framträdande roll och där magin utvecklats allteftersom dess yttersta ramar prövas. Jag har (oavsett spelsystem) sett tre genomgående tendenser:
1) Om antalet magiker ökar så ökar specialiseringen när alla försöker finna sin nisch, och ju mer tid som koncentreras i utvecklandet av spetskompetenser desto större landvinningar görs.
2) En allt större del av de effekter som forskas fram har att göra med iakttagandet av andra magiker (dels som ett led i ett resurssparande "industrispionage" dels för att säkra sin egen position) och förhindrandet av detta, samt effekter som syftar till att skydda användaren från magisk påverkan och effekter som syftar till att slå igenom eller kringgå dessa skydd. Även här har specialiseringen och vässandet av spetskompetensen varit ett centralt tema.
3) Att alla grupper med aspirationer (även sådana som traditionellt varit skeptiska eller direkt magifientliga) lagt sig till med magiker eller folk med liknande förmågor och/eller förmågan att omintetgöra besvärjelser.
Sedan brukar spelsystemets inbyggda spärrar avgöra hur långt det tar innan magikernas inverkan når kataklystiska proportioner. Med ett omodifierat EONsystem (komplett med låt oss säga en magitokrati som om de så önskade skulle kunna använda merparten av sina resurser till att framställa konglomerade filament) skulle det i min ödmjuka uppfattning inte dröja alltför många års spelande innan inte bara Mundanas politiska karta utan även dess geografi förändrades kraftigt.