Dartagnan
Veteran
Tänkte fortsätta diskussionen från tråden ''regeländringar'' i wrnu-forumet på denna plats istället.
a.) Eleven får skylla sig själv som tar illa upp
b.) Du lyssnar på eleven och tar sedan en diskussion med båda de berörda parterna
c.) Du går genast på elevens historia och skickar de andra eleverna till rektorn (det är kanske inte så man gör idag, men det vara vanligt när jag gick i grundskolan)
Det jag menar är att det är viktigt att respektera individen och att dennes uppfattning kring en situation måste gälla. Jag menar inte att de som kränker skall kastas i fängsligt förvar för vad de gjort, för faktum är att det kanske inte ens var deras intention (att kränka). Däremot måste man ta en diskussion med de berörda så att den som upplevt sig kränk får reda på de andra elevernas intentioner och för att eleverna som ''kränkte'' ska förstå hur deras agerande har uppfattats.
Så när det kommer till dessa definitioner av kränkning som används på många ställen i vårt samhälle så tror jag att andemeningen är den jag beskrivit ovan.
Att känna sig kränkt kan många gånger bygga på missuppfattningar eller olika utgångspunkter (man vet ju faktiskt inte vad den andra personen har i bagaget), men jag tror inte att vi får ett sämre samhälle för att man låter den som blivit kränkt få avgöra huruvida det är en kränkning eller ej. Om det sedan ska klassas som en brottslig handling eller ej har inget med saken att göra, i det fallet har man andra juridiska definitioner.
Ursäkta om jag har varit otydlig. När jag pratar om kränkningar definitionsmässigt så menar jag handlingar riktade mot en person (ord, smädelser, agerande). Att Jan Björklund är skolminister kan förstås vara olyckligt om man inte gillar hans åsikter, men jag har svårt att se att det är en handling gentemot dig personligen.Tja, jag blir kränkt av att Jan Björklund får fortsätta vara skolminister. Jag blir kränkt av censur. Jag blir kränkt av folk som särskriver.
Meningen med detta forum är väl att vara en arena för diskussioner?så med en sån lag kanske det funnes ett sätt att få dig att sluta...
Nej verkligen inte. Jag måste definitivt ta en funderare över mitt språkbruk och mina meningsformuleringar (eftersom jag uppenbarligen misslyckas att förmedla mitt budskap). Folk har rätt att tycka vad de vill och de behöver inte hålla med mig eller dig. Det jag menar är bara att man ska visa respekt för varandra.Folk får tycka vad de vill, så länge de håller med dig?
Låt oss ponera att du är lärare (såg att det stod lärarstudent på din profil, men du har kanske börjat jobba redan). En elev till dig kontaktar dig och berättar att han/hon känner sig kränkt av några av sina klasskamrater. Det kan vara så oskyldigt som att eleven i fråga blivit kallad ''jävla ålrens'' eller liknande. Hur skall du som lärare agera.Folk är förbaskat bra på att ta illa vid sig av grejer, men grejen är den att vid enskilda s.k "kränkningar" så ligger problemet i den som väljer att ta åt sig.
a.) Eleven får skylla sig själv som tar illa upp
b.) Du lyssnar på eleven och tar sedan en diskussion med båda de berörda parterna
c.) Du går genast på elevens historia och skickar de andra eleverna till rektorn (det är kanske inte så man gör idag, men det vara vanligt när jag gick i grundskolan)
Det jag menar är att det är viktigt att respektera individen och att dennes uppfattning kring en situation måste gälla. Jag menar inte att de som kränker skall kastas i fängsligt förvar för vad de gjort, för faktum är att det kanske inte ens var deras intention (att kränka). Däremot måste man ta en diskussion med de berörda så att den som upplevt sig kränk får reda på de andra elevernas intentioner och för att eleverna som ''kränkte'' ska förstå hur deras agerande har uppfattats.
Så när det kommer till dessa definitioner av kränkning som används på många ställen i vårt samhälle så tror jag att andemeningen är den jag beskrivit ovan.
Att känna sig kränkt kan många gånger bygga på missuppfattningar eller olika utgångspunkter (man vet ju faktiskt inte vad den andra personen har i bagaget), men jag tror inte att vi får ett sämre samhälle för att man låter den som blivit kränkt få avgöra huruvida det är en kränkning eller ej. Om det sedan ska klassas som en brottslig handling eller ej har inget med saken att göra, i det fallet har man andra juridiska definitioner.